کد خبر: ۲۷۲۷۶
زمان انتشار: ۱۷:۴۲     ۲۹ آبان ۱۳۹۰
سیاست نامه- این روزها خبرها، گزارش ها، تحلیل ها و در نهایت بحث و گفت و گوهای گوناگونی درباره جشنواره های حجاب و عفاف و نمایشگاه های مد و لباس نقل محافل و رسانه ها است. مهمترین دیدگاه موجود هم حول محور ترویج فرهنگی حجاب و عفاف در جامعه متمرکز شده است. جشنواره ها و نمایشگاههای متعدد در شرایطی برگزار می شود که شرایط حجاب و عفاف در جامعه آنطور که شواهد موجود نشان می دهد، مطلوب نیست و روز به روز در سرازیری سردی و به سمت بی حجابی پیش می رود.

این درحالی است دراین شرایط افرادی باید برصندلی داغ پاسخگوی این وضعیت باشند که این روزها در سازمان های و دستگاه های مسئول برای جشنواره ها ها و نمایشگاه های حجاب و عفاف نشست خبری برگزار می کنند و از بهبود وضعیت حجاب از رسانه ملی گرفته تا بطن جامعه و در بین مردم سخن می گویند.

قراراست در روزهای آینده دو برنامه با موضوع حجاب و عفاف در جامعه برگزار شود.«نمایشگاه مد و لباس که متولی اصلی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و جشنواره ای تحت عنوان –نور- برای ترویج فرهنگ حجاب در رسانه که برگزار کننده آن صدا و سیما است.

چند ماهی است که مدیران دست اندرکار این دو برنامه برای طیف گسترده ای از خبرنگاران و اهالی رسانه خبرها و اتفاقات این دو رویداد را ارسال می کنند و با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری این دو برنامه آنقدر در بوق و کرنا کرده اند که قرار است دو برنامه با محوریت ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه برگزار شود. برنامه ها یی که هزینه های سرسام آور آن از بنرها و اطلاعیه های دعوت خبرنگارانش مشخص است.!

از این وضعیت چشممان آب نمی خورد!
اگر بگوییم که هیچ کدام ازاین برنامه ها آنطور که باید برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه اثرگذارنیست، سخن به گزاف نگفته ایم. جشنواره ای برای تقدیر از برنامه سازان رسانه ملی، معرفی چهره های موفق در زمینه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و نمایش مدهای ایرانی – اسلامی، معرفی شاعران موفق در سرودن اشعار و تقدیر از فعالان سایبری در حوزه ترویج حجاب بخش های اصلی این جشنواره ها را تشکیل می دهد.

در آن سوی ماجرا، قرار است تازه ترین مدل های ایرانی – اسلامی در قالب نمایشگاهی برای معرفی به جامعه در معرض دید عموم قرار بگیرد.

جالب اینجاست که هیچ کدام از متولیان برگزاری این جشنواره ها وضعیت کنونی حجاب و عفاف در جامعه را قبول ندارند و سخن از بهبود وضعیت حجاب در سال های گذشته در جامعه و در رسانه ملی به زبان می آورند. سخنان زیبایی که هرشنونده ای را بر سر ذوق می آورد و با خود می گوید:« آفرین به این همه همت و کار و فعالیت برای ترویج فرهنگ حجاب در جامعه»

مصداق بارز این گفتار سخنان« پروین سلیحی» رئیس مرکز امور زنان و خانواده صدا وسیما است. سلیحی در گفت و گو با خبرنگار «سیاست نامه»،هیچ کدام از انتقادات وارده به رسانه ملی درباره وضعیت حجاب برخی بازیگران در سریال ها و برنامه ها و از آن مهمتر تفاوت در رفتارهای مجریان زن رسانه ملی در داخل و بیرون ازاین رسانه را قبول ندارد و وضعیت کنونی عفاف در رسانه ملی را بهتر از سال گذشته می داند.

به گفته رئیس مرکز امور زنان و خانواده صدا و سیما، پالایش ها و تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که در یک سال گذشته وضعیت حجاب در تولیدات رسانه ملی روز به روز بهبود پیدا کرده و در حال حاضر در آستانه رسیدن به وضعیت مطلوب هستیم.

نکته قابل توجه زمانی مشخص می شود که در نقطه مقابل و طبق آمار رسمی، روز به روز قاچاق مواد آرایشی به ایران بیشتر می شود و ایران در رتبه اول استفاده از این مواد است و استقبال بدنه فعالی از زنان جامعه از این مواد، راه را برای قاچاق مواد آرایشی تسهیل کرده است. ازسوی دیگر آنچه شواهد موجود در جامعه نشان می دهد با آنچه که متولیان امر می گویند، تفاوت از زمین تا آسمان دارد.

در این وضعیت این پرسش به ذهن می رسد که آیا متولیان برگزاری این همایش ها تا به امروز درخیابان های پایتخت قدم زده اند.؟! شاید هم حیطه حجاب و عفاف از نظر آنها تنها سازمان وسنجش وضعیت حجاب در اداره و دفتر کارشان است و باز نکته اصلي اينجاست که اينگونه همايش ها و جشنواره ها چه نسبتي با متن جامعه دارد و تاثير آنها بر گسترش حيا و عفاف و پوشش چيست؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
خسته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
بنظر مي رسد كه اينكه مي گوييد شرايط وخيم است درست است اما هر جشنواره اي كه بد نيست!
اگر خوب كار كنند خوب است وگرنه بد!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها