أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۴۵۱
زمان انتشار: ۱۶:۵۱     ۳۰ آبان ۱۳۹۰
تحلیل«نیویورک تایمز»درباره محمد جواد لاریجانی
لاریجانی گاهی از نوستالژی دانشگاه برکلی می‌گوید: من به گلدن گیت چشم می دوختم و ریاضی تمرین می‌کردم. این عادت من بود. بعد از اتمام کار به اسپرول پلازا می‌رفتم و مردم را نظاره می‌کردم...منتقدین لاریجانی مدعی هستند او سیاست مدار زیرکی است که می‌داند چگونه از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کند آن هم در حالی که هیچ آموزش حقوقی نداشته و سابقه کمی در مسائل حقوق بشر دارد.
 ریک گلادستون در تحلیلی در نیویورک تایمز نوشت: محمدجواد لاریجانی هرگز تحصیلات ریاضی خود را در برکلی تمام نکرد. او چیزی را از دست نداد و حال یکی از معروف‌ترین حامیان جمهوری اسلامی است که به خوبی به زبان انگلیسی صحبت می‌کند.

 او در سن ۲۹ سالگی در ۱۹۷۹ فارغ التحصیل شد و در سان فرانسیسکو دفتری داشت. اما پایان نامه خود در دانشگاه کالیفرنیا را رها کرده و به ایران بازگشت.

لاریجانی، پسر یکی از  روحانیون متنفذ ایرانی، به عضو مهمی از دولت اسلامی جدید تبدیل شد. از توانمندی‌های وی، نگاه مذهبی و محافظه‌ کار او و تسلطش به زبان کشوری که مردم ایران، آن را شیطان بزرگ می‌نامند، به خوبی در نظام جدید استفاده شد.
 
 لاریجانی ۶۱ ساله هنوز در حال دفاع از ایران در برابر انتقادات است. او به دفعات در مناظرات، مصاحبه‌های روزنامه‌ها و تلویزیون شرکت می‌کند. روزنامه‌نگارانی چون فرید ذکریا، چارلی روز و کریستن امانپور با وی مصاحبه داشته‌اند.

موفقیت وی در تغییر نظر آمریکایی‌‌ها درباره ایران مورد بحث است. اما حتی منتقدان او به ادب،و منطق وی معترفند. رفتاری که کمتر از مقامات ایران در قبال آمریکا دیده می‌شود. هادی قائمی، رییس کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید: او اغلب اوقات به عنوان چهره دیپلماتیک ایران شناخته می‌شود. او مهارت خوبی در نشان دادن چهره مثبت از ایران دارد.

لاریجانی عضوی از جریان محافظه کاران ایرانی است. یکی از برادران او رییس قوه قضاییه و دیگری رییس مجلس است. لاریجانی اکنون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه است و اخیرا به نیویورک سفر کرده تا با مقامات سازمان ملل ملاقات کند. در نیویورک فردی با نام احمد شهید، به عنوان ناظر حقوق بشر، دولت ایران را متهم به عدم رعایت حقوق بشر کرد، اما لاریجانی منکر شد.

از دیگر سوالات مطرح شده از وی در نیویورک می‌توان به شک و تردید در مورد گزارش اخیر سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای ایران، دشمنی ایران با اسراییل و رابطه با آمریکا و اتهام ایران به دست داشتن در قتل سفیر عربستان سعودی در آمریکا اشاره کرد.

لاریجانی در این رابطه گفت، برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده و دستاورد ملی است. گزارش سازمان ملل بیشتر یک جوک بوده و اسراییل یک رژیم شکست خورده است. اتهامات عربستان سعودی وهم و خیال است و آمریکا باید ایران را به عنوان نوعی دیگر از دموکراسی قبول کند.

لاریجانی در مصاحبه‌ای گفت، آن‌ها (آمریکایی‌ها) نسبت به دولت ایران بدبین هستند، نه تنها دولت، بلکه به وجود جمهوری اسلامی بدگمان هستند. این موجب تبدیل شدن ایران به تهدیدی بزرگ برای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شده است. مشکل، مواجه شدن با تهدید است. من فکر می‌کنم فهم اولیه اشتباه است. آمریکا دموکراسی ما در ایران را تحسین نمی‌کند.


لاریجانی می‌گوید این دید نسبت به ایران توهمی است و خواسته ایرانیان برای تغییر حکومت، برداشت غلط آمریکا از مردم ایران است. وی و دیگر مقامات ایران، آمریکا را مسئول شعله ور کردن آشوب‌ها در انتخابات اخیر می‌دانند.

لاریجانی گفت، آمریکا باید ایده تغییر رژیم در ایران و استفاده از زبان تهدید علیه ایران را تغییر دهد چرا که این رفتار نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

او ناامیدی خود نسبت به اوباما را اظهار کرد، کسی که با شعار تغییر سر کار آمده بود و می گفت که می خواهد رفتار آمریکا را تغییر دهد. لاریجانی گفت، من امید بیشتری به اوباما برای تغییر داشتم اما او شکست خورد و من دلیل آن را نمی‌دانم.

منتقدین لاریجانی مدعی هستند او سیاست مدار زیرکی است که می‌داند چگونه از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کند آن هم در حالی که هیچ آموزش حقوقی نداشته و سابقه کمی در مسائل حقوق بشر دارد.


امید معماریان، خبرنگار فراری که در ایران زندانی بوده و حال در آمریکا زندگی می‌کند اعتقاد دارد که، نگاه لاریجانی به حقوق بشر، سیاسی است. او  لاریجانی را محاسبه‌گر می داند و فکر می کند که به این‌جا نیامده تا از ارزش‌ها و اصول حقوق بشر دفاع کند. او این‌جاست تا ایدئولوژی دولت خود را تبلیغ کند.

لاریجانی گاهی از نوستالژی دانشگاه برکلی می‌گوید: من به گلدن گیت چشم می دوختم و ریاضی تمرین می‌کردم. این عادت من بود. بعد از اتمام کار به اسپرول پلازا می‌رفتم و مردم را نظاره می‌کردم.

یادآوری: مطالب عنوان شده در این مقاله نظرات نیویورک تایمز بوده و صرفا برای شناخت مواضع ضد ایرانی رسانه های غربی ترجمه شده است.


منبع: سرویس بین‌الملل«فردا»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها