کد خبر: ۲۷۵۶۰۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۱۲ آذر ۱۳۹۳
دادگاهی در مصر برای ۱۸۸ معترض مخالف دولت حکم اعدام صادر کرده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از پرس تی وی، به گفته یک منبع آگاه قضایی در مصر، این معترضان که همه دانشجو بودند با رای دادگاه به اعدام محکوم شدند.

دادگاه ادعا می‌کند این حکم به علت شرکت متهمان در حمله سال گذشته به یک پاسگاه پلیس در روستای کرداسه صادر شده است. در آن حمله ۱۳ تن از نیروهای امنیتی کشته شدند.

حمله به پاسگاه پلیس نیمه اوت ۲۰۱۳ در پی حمله ارتش به تحصن هواداران محمد مرسی رخ داد. همچنین، در حمله به تحصن هواداران مرسی بیش از ۷۰۰ معترض جان خود را از دست دادند.
 
بر اساس قوانین قضایی مصر، مفتی اعظم این کشور باید حکم را پیش از اجرا بررسی کند. با این وجود، حکم مفتی اعظم مصر برای دادگاه لازم‌الاجرا نیست.

حکم نهایی دادگاه چهارم بهمن اعلام خواهد شد.

این حکم اعدام سه روز پس از آن صادر شد که دادگاهی در مصر حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین این کشور را از اتهام ارتباط با کشتار صدها معترض در جریان انقلاب سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اوایل ماه نوامبر از دولت قاهره به دلیل موارد متعدد نقض حقوق بشر همچون سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان به شدت انتقاد کرد. 

همچنین، این شورا از «نبود پاسخگویی در برابر موارد نقض حقوق بشر که نیروهای امنیتی در جریان اعتراض‌ها مرتکب شدند» به شدت ابراز نگرانی کرد.

گروه‌های فعال حقوق بشر می‌گویند در سرکوب‌های ارتش مصر علیه هواداران مرسی بیش از هزار و ۴۰۰ نفر کشته و ۲۲ هزار نفر نیز دستگیر شدند. همچنین، حدود ۲۰۰ نفر در دادگاه‌های جمعی به اعدام محکوم شدند.

محمد مرسی، نخستین رئیس جمهور منتخب مصر، ژوئیه ۲۰۱۳ با کودتای نظامی عبدالفتاح السیسی، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی مصر از مقام خود برکنار شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها