کد خبر: ۲۷۵۸۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۰۱ آذر ۱۳۹۰

تهران امروز: كاردار بحرين به دنبال ادعاي مقامات بحريني درباره كشف يک گروه تروريستي مرتبط با کشورمان و انتشار اخبار کذبي در همين رابطه در مطبوعات بحرين به وزارت خارجه كشورمان احضار شد. در اين ديدار، مديرکل خليج فارس وزارت امور خارجه کشورمان ضمن رد هر گونه ارتباط گروه مذکور با کشورمان، مراتب اعتراض شديد و ناخرسندي مقامات جمهوري اسلامي ايران از تکرار اينگونه ادعاهاي واهي و بي‌اساس را به وي ابلاغ کرد.

اين سومين احضار مقامات بحريني به وزارت خارجه در سال جديد است كه در سلسله ادعاهاي اعراب جهت تضعيف جايگاه منطقه‌اي كشورمان با همراهي عربستان و آمريكا صورت مي‌گيرد. اين حوادث به دنبال ناآرامي‌ها در بحرين رخ داد كه روابط ايران و شيخ نشين‌هاي حوزه خليج فارس را پس از استقرار نيرو‌هاي عربستان و امارات متحده‌عربي در بحرين با چالش مواجه كرد و اين‌در حالي است که ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريکا نيز در بحرين به سر مي‌برد.

ناآرامي‌هاي بحرين و‌آغاز تنش‌ها با كشورمان

روابط ايران و بحرين كه در سالهاي اخير با بهبود نسبي و در كنار آن با نوساناتي همراه بود به دنبال وقوع تحولات بيداري اسلامي در منطقه، دستخوش فراز و نشيب شده و تحت تاثير تبليغات ايران هراسي در خاورميانه و وقوع ناآرامي‌هاي اين كشور كه با سركوب مردم اين كشور همراه بود منجر به نزديكي اين كشور به عربستان شد تا در كنار آن، مجري سناريوي منطقه‌اي آمريكا باشد.

از سوي ديگر بحران بحرين بر روابط و رويکردهاي شوراي همکاري خليج فارس در قبال ساير بازيگران و بخصوص بازيگران موثر در اين بحران نيز تا حد قابل توجهي تأثيرگذار بوده است. در اين خصوص مي‌توان به مواضع تقريباً مشترک کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس در قبال جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد. بحران بحرين تأثيراتي مهم بر روابط ايران به‌عنوان بازيگري اثرگذار در بحران فوق و شوراي همکاري برجاي گذاشت. در جريان ناآرامي‌هاي بحرين ايران به حمايت از معترضين بحريني پرداخت و لزوم توجه حکومت به حقوق و درخواست‌هاي مردم را مورد تأکيد قرار داد و همچنين در مراحل بعدي به ورود نيروهاي سعودي و اماراتي به بحرين به‌شدت اعتراض کرد. در مقابل، اعضاي شوراي همکاري خليج فارس به رهبري عربستان سعودي به‌طور کامل در کنار حکومت آل خليفه قرار گرفتند و حمايت همه‌جانبه سياسي، نظامي و اقتصادي خود از حکومت را به‌صورت عملي نشان دادند.

به دنبال همين وقايع بود كه روابط ايران با شوراي همكاري خليج فارس رو به ضعف رفت. در پي بحراني شدن اوضاع جاري در بحرين و افزايش حملات وحشيانه نيروهاي رژيم بحرين که از سوي کشورهاي مختلف حمايت مي‌شوند، گروهي از شيعيان بحريني نامه‌اي کوتاه خطاب به مقام معظم رهبري نوشته و اعتراض خود را به سركوب شيعيان به مقام معظم رهبري اعلام كردند. مقامات بحريني هم در ادامه تلاش‌هاي خود براي منتسب كردن اعتراضات بحق اكثريت شيعه كشورشان به تحركات ايران و حزب‌الله در اين كشور، پرونده آنچه كه دخالت‌هاي ايران و حزب‌الله در امور داخلي خود مي‌نامند را به سازمان ملل فرستادند.

همچنين وزير امور خارجه بحرين در اظهاراتي در قاهره مدعي شد: ايران بحرين را تحت مالکيت خود مي‌داند و مي‌خواهد سلطه خود را بر کل شيعيان جهان تحميل کند. خالد بن احمد الخليفه، وزيرامور خارجه بحرين که به قاهره سفر کرده، در جمع برخي رسانه‌هاي مصري ادعا کرد: ايران همواره به بحرين همانند مرواريد يک تاج مي‌نگرد چون بحرين دروازه ورود به خليج فارس است!وي در ادامه اظهارات ضد ايراني خود از کشورهاي عربي تقاضا کرد از رژيم بحرين در برابر ايران حمايت و پشتيباني کنند. وزير امور خارجه بحرين در اظهاراتي با اشاره به كشورمان، افزود: جمهوري اسلامي شيعي در تلاش است که شيعيان کل جهان را تحت لواي حکومت ديني درآورد.وي همچنين در سخناني گستاخانه افزود : مسئوليت کل کشورهاي عربي و نه فقط کشورهاي حاشيه خليج فارس ايستادگي در برابر خطر ايران است. اين خطري بزرگ است که داراي زواياي متعددي است. وي مدعي شد، ملتهاي عرب هم بايد نسبت به خطر ايران که ممکن است به هزار شکل درآيد، هوشيار باشند؛ تهديدات در اين زمينه جدي است.

احضار مكرركاردارهاي بحرين

در جريان تحولات بحرين و ورود نيروهاي عربستان به اين كشور، اين مداخله نظامي در بحرين با اعتراض كشورهاي همسايه از جمله جمهوري اسلامي ايران روبه‌رو شد و به دنبال آن وزارت خارجه كشورمان كاردار اين كشور را احضار كرد و مراتب نگراني خود را از روند دخالت نيروهاي خارجي در اين كشور اعلام كرد. به دنبال آن، بحرين كه پس از تيره شدن روابط با كشورمان، در راستاي پيگيري سناريوي فرضي عليه كشورمان در اوايل سال جاري با ادعاي ارتباط دبير دوم سفارت ايران با يك شبكه جاسوسي كشف شده در كويت، اقدام به اخراج دبير دوم سفارت ايران كرد در حالي كه كشورمان بارها اين ادعا را رد كرده بود و دستگاه وزارت خارجه در واكنشي اعتراضي بار ديگر كاردار اين كشور را احضار نمود و رد ادعاهاي مقامات بحريني را تكرار كرد.

اما در آبان ماه سال جاري و در جريان بازي فوتبال تيم‌هاي دو كشور كه بحرين ميزباني آن را بر عهده داشت گزارشاتي مبني بر رفتار نامناسب برخي افراد مشکوک در ميان تماشاگران بحريني نسبت به بازيکنان و هواداران تيم ملي کشورمان و عدم همکاري بخشهاي ذي‌ربط بحريني در برخورد با اين رفتار غير متعارف و همچنين تعدادي از عکاسان و خبرنگاران ورزشي ايران، با کارشکني مسئولان دولت آل خليفه مواجه شدند و به دليل عدم صدور رواديد در فرودگاه منامه ديپورت شدند كه اعتراض كشورمان از طريق كاردار اين كشور به طور رسمي اعلام شد. اما پس از آنكه عربستان سعودي با همراهي آمريكا ادعاي طرح ترور سفير عربستان در خاك آمريكا را در جهت اجراي پروسه ايران هراسي آغاز كرد، بحرين نيز كه در جريان تحولات منطقه با عربستان همراه شده، در تازه‌ترين موضع گيري در قبال كشورمان، مدعي شد كه پنج تروريستي كه اوايل ماه جاري ميلادي در قطر و بحرين بازداشت شده‌اند تحت حمايت سپاه پاسداران ايران بودند.

سخنگوي دادستاني بحرين روز گذشته با طرح اتهامات جديد عليه ايران مدعي شد كه يكي از 5 نفري كه دو هفته پيش به ظن قصد انجام حملاتي در اين جزيره كوچك خليج فارس دستگير شده است، تحت آموزش سپاه و بسيج ايران بوده و کمک مالي دريافت کرده بود. وي همچنين ادعا كرد: يکي از آنها به ايران رفته و آنجا با اسد قصير (فرد مرتبط با سپاه پاسداران و بسيج) ديدار کرده بود. وي براي سازماندهي تيم تروريستي خود از ايران پول دريافت كرده بود. دولت بحرين مدعي است كه اين 5 نفر قصد داشتند به سفارت عربستان در منامه، وزارت كشور بحرين و نيز بزرگراه وصل كننده بحرين به عربستان حمله كنند. يك مقام قضايي بحرين نيز مدعي شد اين 5 تروريست قصد داشتند تا نيروهاي خود را از طريق سوريه و قطر به ايران اعزام كنند تا براي انجام حملات تروريستي مورد نظرآموزش نظامي ببينند. اين مظنونان براي انجام تحقيقات 60 روز تحت بازداشت خواهند بود. حسين امير عبداللهيان معاون وزير خارجه ايران با رد اتهامات جديد بحرين عليه ايران آن را تكرار سناريوي ساختگي آمريكا به روش بحرين دانست و گفت: پيگيري سياست ناكارآمد

ايران هراسي كمكي به حل مسئله اين كشور ( بحرين) نخواهد كرد.به نظر مي‌رسد كه روند تحولات بحرين از مولفه‌هاي بسيار تاثير گذار در چشم انداز رابطه آتي كشورمان با بحرين خواهد بود. كشورمان در تلاش است تا با خنثي كردن مرحله به مرحله سناريوي ايران هراسي آمريكا كه به كمك متحدان منطقه‌اي خود از جمله عربستان و بحرين درصدد اجراي تمام و كمال آن است، از تضعيف جايگاه خود در منطقه و ارتباط با كشورهاي عرب جلوگيري كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها