کد خبر: ۲۷۵۹۳۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۱۳ آذر ۱۳۹۳
بانک ورزش- سه‌شنبه شب هفته جاری، نخستین قسمت از یک برنامه جدید تلویزیونی از شبکه سوم سیما پخش شد؛ برنامه‌ای ورزشی که «به اضافه فوتبال» نام دارد و قرار است از این به بعد هر هفته به مدت نزدیک به یک ساعت روی آنتن برود. تهیه‌کنندگی این برنامه را حسین ذکایی بر عهده دارد؛ رئیس شورای هماهنگی ورزش صداوسیما که البته یکی از گویندگان اخبار ورزشی شبکه سوم تلویزیون هم هست. همچنین اجرای «به اضافه فوتبال» بر عهده محمدرضا احمدی خواهد بود که در طول تعطیلات نوروزی امسال، مجری مسابقه «آقای گزارشگر» بود. با توجه به علایق مردم ایران، اینکه یک برنامه جدید ورزشی در تلویزیون کشورمان ساخته شود قطعا نمی‌تواند اتفاق بدی باشد. مشکل اما از جایی شروع می‌شود که به نظر می‌رسد محتوای این برنامه شباهت زیادی به یکی از دیگر تولیدات سیما دارد؛ برنامه «فوتبال 120» که تهیه‌کننده‌اش عادل فردوسی‌پور است و در دو سال گذشته توانسته مخاطبان قابل توجهی برای خودش دست و پا کند.

 نود اروپایی!

برنامه «فوتبال 120» را شاید بتوان نوعی نود اروپایی دانست؛ برنامه‌ای که درصدد است تا هفته‌ای دو ساعت به بررسی اتفاقات رخ داده در فوتبال قاره سبز بپردازد و آنها را برای مخاطبان شبکه ورزش سیما به تصویر بکشد. پیش‌تر عادل فردوسی‌پور در مورد این برنامه گفته بود: «فوتبال 120 برنامه‌ای با ریتم تند است که با شروع لیگ‌های اروپایی، وقایعی که در فوتبال جهان رخ می‌دهد را به‌صورت تصویری و تحلیلی مورد بررسی قرار می‌دهد. گروه سازنده، اتفاقات فوتبال اروپا را رصد می‌کند و مهم‌ترین بخش‌های آن را در قالب این برنامه به مخاطبان عرضه می‌کند.» حالا اما توضیحاتی که حسین ذکایی در مورد برنامه «به اضافه فوتبال» ارائه می‌دهد هم نزدیک به همین مضمون است. او در بخشی از مصاحبه‌اش می‌گوید: «موضوع اصلی این برنامه پرداختن به مهم‌ترین اتفاقات لیگ‌های خارجی فوتبال از جمله لیگ قهرمانان اروپا و لیگ باشگاهی کشورهای اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، فرانسه و بازی‌های مقدماتی یورو 2016 و مسابقات تیم‌های ملی در سراسر دنیا است. هدف اصلی به اضافه فوتبال، مروری بر حاشیه‌ها و رویدادهای فوتبالی در سایر کشورها است و علت نام‌گذاری آن هم دقیقا به دلیل همین نگاه مکمل است.»

 واقعا نیازی هست؟

همه می‌دانند که سازمان صداوسیما با محدودیت منابع مالی دست به گریبان است و این مساله، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رسانه مزبور در سال‌های اخیر بوده است. در این شرایط جای سوال است که چرا وقتی یک برنامه تلویزیونی موفق در حوزه فوتبال خارجی روی آنتن می‌رود، تولید برنامه‌ای دیگر با فرم و محتوای مشابه استارت می‌خورد؟ گیریم که برنامه «به اضافه فوتبال» قرار است به‌زعم تهیه‌کننده‌اش به مباحث جامعه‌شناسانه فوتبال در اروپا نیز بپردازد؛ اگر واقعا چنین خلأیی در «فوتبال 120» حس می‌شد، چه بهتر بود که این آیتم را به همان برنامه اضافه می‌کردند و از تکرار مکررات پرهیز به عمل می‌آوردند. برنامه جدید و زنده شبکه سوم سیما احتمالا برآورد قابل توجهی دارد؛ آیا واقعا ممکن نبود این بودجه و این تایم طلایی شبانه در محبوب‌ترین شبکه تلویزیونی کشور را صرف کاری مهم‌تر یا متفاوت‌تر کرد؟ موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم حسین ذکایی تهیه‌کننده برنامه گزارش ورزشی هم هست؛ برنامه‌ای که به پخش زنده مسابقات اروپایی اختصاص دارد و طبعا اگر لازم باشد بحثی در این خصوص صورت بگیرد، از فضای حاشیه‌ای همان برنامه نیز می‌توان برای این کار کمک گرفت. با این وجود او و شبکه سه برای تولید یک برنامه مستقل و البته کاملا مشابه با محصولات موجود به توافق رسیده‌اند.

 ادامه موازی‌کاری؟

با آغاز دوران مدیریت تازه در سازمان صداوسیما، شنیده می‌شد قرار است دوران موازی‌کاری در این مجموعه نیز به پایان برسد. شاید در همین راستا هم بود که اصغر پورمحمدی، معاون سیما از ادغام دو شبکه نمایش و تماشا خبر داد. با این وجود حالا و همزمان با اولین گام‌های مسوولان جدید، برنامه‌ای متولد می‌شود که در مورد کارکرد و ضرورت‌های تولید آن تردیدهای زیادی وجود دارد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین نیاز فعلی تلویزیون کشور، طرح ایده‌های نو و خلاقانه است؛ آنچه می‌تواند از تکرار و کپی‌کاری جلوگیری کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها