کد خبر: ۲۷۸۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۰۲ آذر ۱۳۹۰
مهر، در حال حاضر با راه اندازی 47 مرکز سوخت رسانی هوایی در مجموع به طور متوسط روزانه سه میلیون لیتر بنزین هواپیما در ایران مصرف می شود.

با بهره بهره برداری از طرح توسعه پالایشگاههای موجود نفت کشور در کنار افزایش ظرفیت تولید بنزین سوپر و گازوئیل، افزایش ظرفیت تولید سوخت هواپیما هم در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران قرار گرفته است.
 
بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان سالجاری فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گیرد که علاوه بر ارتقای کیفیت تولید فرآورده های نفتی، امکان افزایش ظرفیت تولید فرآورده هایی با ارزش افزوده همچون پروپیلن و سوخت جت هم ایجاد می شود.
 
با بهره برداری از این طرح 3.5 میلیارد دلاری توسعه پالایشگاه نفت شازند روزانه حدود 2 میلیون لیتر به ظرفیت تولید سوخت هواپیما در پالایشگاههای نفت کشور اضافه شود.
 
از سوی دیگر با تکمیل و راه اندازی کامل طرح توسعه پالایشگاه نفت لاوان ظرفیت تولید بنزین هواپیمای کشور هم حدود یک میلیون لیتر در روز افزایش می یابد به طوریکه با کاهش گوگرد گازوئیل پالایشگاه امکان استحصال روزانه یک میلیون لیتر سوخت جت در این واحد پالایشگاهی فراهم می شود.
 
به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هدف از تولید سوخت جت در پالایشگاه نفت لاوان افزایش صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی به بازارهای بین المللی است.
 
در طرح توسعه فاز سوم پالایشگاه نفت آبادان هم افزایش تولید بنزین هواپیما یکی از برنامه های اولویت دار به شمار می رود و مطابق با برنامه زمان بندی پیش بینی می شود تا اواسط سال آینده امکان افزایش تولید سوخت هواپیما در قدیمی ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه فراهم شود.
 
از سوی دیگر هم اکنون مذاکرات با طرفهای خارجی برای صادرات نخستین محموله بنزین هواپیمای ایران به بازارهای بین المللی اغاز شده است و پیش بینی می شود تا چند روز آینده نخستین محموله بنزین هواپیما از ایران صادر شود.
 
بر این اساس نخستین محموله بنزین هواپیما به اندازه تقریبی 100 هزار لیتر از طریق اسکله های نفتی بندرعباس به خریداران خارجی تحویل داده خواهد شد.
 
تاکنون فاز نخست صادرات سوخت هواپیما از طریق پالایشگاه و اسکله‌های صادراتی بندرعباس انجام خواهد شد به طوریکه هم اکنون عملیات ساخت، نصب و راه اندازی خط لوله صادراتی بنزین هواپیما در بندرعباس به پایان رسیده است.
 
این خط لوله صادراتی از انبار نفت بندرعباس به بازوهای بارگیری اسکله فولاد ساخته شده است که در شرایط فعلی آخرین مراحل پاکسازی و تست را پشت سر گذاشته است.
 
جلیل سالاری هم پیشتر درباره آغاز صادرات بنزین هواپیما توسط ایران با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت‌های تولیدی مناسبی برای صادرات سوخت هواپیما توسط ایران ایجاد شده است به مهر گفته بود: به زودی نخستین محموله سوخت هواپیمای ایران تحویل خریداران خارجی می شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از کشورهای همسایه، حوزه آسیایی میانه و شرق آسیا به عنوان مهمترین بازارهای سوخت هواپیمای ایران یاد کرده و تاکید کرده بود: در مجموع تقاضا برای خرید سوخت هواپیما در بازار جهانی بالا است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها