کد خبر: ۲۸۰۶۲۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۰۴ دی ۱۳۹۳
اولين مردي که سرمربي هر 3 تيم فوتبال تبريز، تيم هايي که تجربه حضور در ليگ‌برتر دارند، فراز کمالوند بوده است.

به گزارش598، کمالوند، سرمربی تیم گسترش فولاد در 6 بازی اخیر مسابقات لیگ، به نکاتی در گفت‌وگو با ما اشاره کرد که بعضا نکاتی بدیع و قابل توجه هستند، مردی که به عوامل روانی و ذهنی و البته انرژی های درونی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت می‌ نگرد.

به خاطر تبریز، درنگ نکردم
شاید خیلی ها فکر کنند گسترش فولاد، آن هم در آن مقطع از مسابقات انتخاب خوبی نبود اما من این تیم را پذیرفتم چون اولا تبریز و مردم خوبش را دوست دارم و در این شهر همواره آسایش روانی داشته ام، دوم حسن سلوک مالک مجموعه آقای زنوزی و مدیرعاملش جناب سمندر و ارادتی که از قبل به این 2 بزرگوار داشتم باعث شد بدون درنگ پیشنهاد آنها را بپذیرم و سوم اینکه به هر حال آدم باید یک جایی در کارش ریسک کند و من هیچ وقت با ریسک کردن بیگانه نبوده ام، همه می‌ گفتند با این سه بازی سخت در شروع کار، بازی با پدیده، تراکتورسازی و پرسپولیس، بگذار نیم فصل برو ... عقل سلیم هم، این را می‌ گفت اما «ریسک» اینجاست که کاربرد دارد ... بله من به پدیده و تراکتور باختم اما با پرسپولیس مساوی کردم و نتیجه کار و روند فعالیتم از آنجا به بعد رو به رشد بود. البته اگر داستان باخت سپاهان را به عنوان یک استثنا لحاظ کنیم.

بازی با سپاهان هر هزار سال رخ می‌ دهد
باخت با سپاهان در وضعیت طبیعی برایمان رخ نداد. نداشتن 5 مهره ثابت تیم آن هم تیمی که ضعف بازیکن دارد، فاجعه است. مضافا اینکه یک باره 6، 7 بازیکن تیم در یک افت مقطعی آنقدر بد بودند که اگر امکان داشت همه را تعویض می‌ کردم و سوم اینکه در ثانیه 15 و اوایل نیمه دوم گل خوردیم. زمانی که برای یک نیمه می‌ تواند بر هم ریزنده تمرکز یک تیم باشد. خلاصه، عواملی رخ داد که هر هزار سال یک بار پیش می‌ آید، شانسی در این باخت، دخالت داشت و من شانس را به عنوان یک چهارم از عوامل و مصادیق موفقیت یا ناکامی می‌ دانم.

بعد از تعطیلات گسترش واقعی را می‌ بینید
از روز اولی که به گسترش فولاد آمد گفتم در سه بازی اول از من هیچ توقعی نداشته باشید، حرف دومم این بود که تیم بازی به بازی بهتر می‌ شود و مهمترین چیزی که گفتم این بود که گسترش واقعی را باید بعد از تعطیلات ببینید ... من امروز هم سر حرفم هستم.

اینجا فرهنگ مدیریت ورزشی حاکم است
باز هم تاکید می‌ کنم که برای حضور در تبریز من به مسائل فنی توجه چندانی ندارم، اینجا کسی موفق است که با مردم و مجموعه شهر رابطه خوبی داشته باشد، مردم تبریز مردمی فهیم و با فرهنگ هستند. نوع رفتار و عملکرد من باعث علاقه دوچندان مردم به من شده است. من به گسترش فولاد آمدم و اعتقاد داشتم بین تیم اول تا تیم آخر لیگ ما از حیث کیفیت فنی فقط 25درصد فاصله وجود دارد، بنابراین این تیم را که اگر خودم می‌ بستم، فقط از 30درصد بازیکنان بهره می‌ بردم را پذیرفتم و حالا برای موفقیت و صعودش تمام تلاشم را می‌ کنم. به جز مردم خوب، باید از مدیرانی بگویم که فرهنگ آنها در مدیریت ورزشی غنی است، سالی که با تراکتور سعود کردم تیم از شاهین بوشهر 14 امتیاز عقب بود. در زمان صعود شهرداری هم در نیم فصل جزو 4 تیم سقوطی بودیم اما مدیران این 2 تیم به من فرصت دادند ... حالا هم در گسترش فولاد از این جهت یک اپسیلون هم نگرانی ندارم. شبی که 4 ـ یک به سپاهان باختیم آقای زنوزی به من که به شدت ناراحت بودم گفت فدای سرت انگار ما برنده بودیم. برخورد آقای سمندر هم همین است، من در اینجا آرامش دارم. اگر این تیم آخر جدول بود هم می‌ پذیرفتم اما شاید تیم شهری دیگر رتبه پنجم را داشت نمی‌ پذیرفتم. آرامش اینجا را با هیچ چیز عوض نمی‌ کنم.

نیمار در تیم ما بازی می‌ کند
بعد روانی و انگیزشی را در کارم، بسیار پراهمیت می‌ دانم. ما بازیکنی دارم به اسم امین درویشی که زمان مهدی تارتار هم بازی می‌ کرد، اما من به او به طور ثابت بازی می‌ دهم او در مجموعه تیمی ما به «نیمار» معروف است. بچه ها او را نیمار صدا می‌ زنند و من هم به او نیمار می‌ گویم، شاید این تخیل باشد اما این تخیل در تصویرسازی ذهنی کمک می‌ کند. وقتی امین درویشی می‌ بیند که همه به طور جدی و نه به صورت طنز، به او نیمار می‌ گویند از لحاظ ذهنی بارور شده و اعتماد به نفسی مضاعف پیدا می‌ کند. گاهی اوقات مثلا فردای بازی تیم بارسلونا به او می‌ گویم «امروز باید ریکاوری کنی!» و او هم به صورت جدی می‌ گوید نه آقا نیاز به ریکاوری ندارم ... او بسیار خوب کار می‌ کند و به پیش‌بینی من ظرف کمتر از 2 سال عضو تیم‌ملی بزرگسالان می‌ شود.

در نیم فصل معجزه اتفاق نمی‌ افتد
در نیم فصل هیچ تیمی نمی‌ تواند معجزه کند، در فوتبالی که تولید بازیکن ندارد، 60 بازیکن اصلی اش را هم به خاطر خدمت سربازی از دست می‌ دهد ... بازیکن از کجا بیاوریم ... گاهی نیاز پیدا می‌ کنیم که برویم سراغ متوسط ها یا یاران بزرگ تیم های دیگر، که آن هم عملا غیرممکن است. کسی بازیکن بزرگس را به ما نمی‌ دهد مثل خود ما که حاضر نیستیم ستاره خودمان را به کس دیگری بدهیم.

بایرامی با شخصیت و احساساتی است
مهرداد بایرامی بازیکن بسیار خوبی است و 2 خصوصیت مهم دارد؛ اول از حیث شخصیتی و کلاس اجتماعی که بسیار بالاست و دوم از جهت احساسی و عاطفی ... او امسال نیاز داشت و دوست داشت که به تیم بزرگتری برود و چون نرفت، دچار مشکل شد ... وقتی من به گسترش آمدم از حیث کار و برخوردم در قبال او به تناقض برخوردم از طرفی گفته بودم نمی‌ گذارم هیچ ستاره ای از این تیم برود و از طرفی گفته بودم، اگر بایرامی نخواهد اینجا بازی کند می‌ گذارم به تراکتورسازی برود و عملا اینگونه شد ... بیژن طاهری می‌ گوید او مثل دوران درخشش غلامحسین مظلومی است و من هم این را تایید می‌ کنم.

درویشی از همه موثرتر بود
از روزی که به گسترش آمدم امین درویشی، موثرترین یار ما بوده است. به پدیده یک گل زد و یک پنالتی گرفت، برابر پرسپولیس پنالتی گرفتو پاس گل هم داد. به راه‌آهن یک گل زد و برابر استقلال‌خوزستان هم یک پنالتی گرفت که داور به اشتباه آن را نگرفت و در برنامه نود هم مشخص شد که اشتباه کرده است.

ظلم کردند، به خدا واگذارشان کردم
سقوط شهرداری تبریز منصفانه نبود، گذشت زمان ثابت می‌ کند که حرف من درست بود. من که زورم به تصمیم گیرندگان نرسید اما در آن دنیا از کسانی که حقم را خوردند نمی‌ گذرم. کجای دنیا اینکه ما به تیم سایپای شمال پاداش دهیم تا جلوی استقلال‌خوزستان مردانه بازی کند و بی توجه به میدان نرود، اشکال دارد؟ محرومیت من از لیگ‌برتر هم ناجوانمردانه بود. آنها عواملی را به عنوان دلیل رفتن من عنوان کردند که مقبول هیچ منطقی نبود ...

تارتار خوب نتیجه گرفته است
مهدی تارتار دست عزیز من است، اگر انتقادی کرده ام از بازیکنان بوده نه از او، فقط گفتم بازیکنان خوب نیستند حتی ادعا دارم او با این بازیکن ها نتیجه خوبی گرفته است.

همیشه در تبریز می‌ مانم
اگر ریا و اغراق نباشد دوست ندارم از این شهر و این تیم بیرون بیایم، دوست دارم تا آخر عمر ورزشی در گسترش فولاد بمانم، اگر من را بخواهند. تبریز را فراموش نمی‌ کنم، شکوفایی من از تبریز شروع شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها