کد خبر: ۲۸۳۷۴۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۸     ۱۵ دی ۱۳۹۳
گفتگو‌ی رهیافتگان با امام جماعت برنامه مناظره
این حرکت ریا نیست؛ نماز را باید اول وقت خواند و این وظیفه هر مسلمان است. امام صادق می‌فرماید شفاعت ما به کسی‌که نماز را سبک می‌شمارد نمی‌رسد

به گزارش پایگاه 598 به نقل از رهیافتگان، حجت الاسلام محمد رضا انهاری، از روحانیون فعال در عرصه فرهنگی کشور است. فعالیتهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی وی در عرصه های مختلف او را به چهره‌ای شناخته شده در مباحث عرفان و ادیان تبدیل کرده است. اما حضور ایشان به عنوان امام جماعت در برنامه زنده مناظره که در نوع خود مبتکرانه و بی نظیر بود ما را کنجکاو کرد تا با وی در‌باره این اتفاق زیبا به گفتگو بنشینیم:

photo_2015-01-03_20-19-20

رهیافتگان : چه شد که تصمیم به این کار گرفته شد؟

روز جمعه چند ساعت به غروب آفتاب مانده بود که دوستان تماس گرفتند و خواستند برای اقامه‌ی نماز جماعت درست میان برنامه در استودیو‌ی مناظره حاضر شوم و گفتند چون به ناچار مناظره ما بین اذان قرار گرفته‌،عوامل پخش، قصد دارند یک حرکت زیبایی را انجام بدهند و ‌لذا به پیشنهاد مدیر شبکه و نه به اجباری و بلکه بجهت یک کار خدا پسندانه آنهم برای فرهنگسازی و تبلیغ نماز اول وقت خصوصا در میان یک مناظره‌ی مهم اقتصادی کلان کشور که به ظاهر نه فرهنگی و نه دینی‌ است این حرکت صورت گرفت، و قتی تماس گرفتند در کتابخانه مشغول مطالعه بودم ، فاصله مکانی زیادی هم با استودیو داشتم، اما با شنیدن این طرح به یاد نماز مرحوم امام در آن برنامه‌ی مهم خبرنگاری جهانی افتادم که در وسط مصاحبه تلویزیونی که وقت اذان شد و ایشان محل را بلافاصله برای اقامه‌ی نماز ترک فرمودند، و  به این شکل نشان دادند که امت مسلمان و مسؤلین همه‌ی کارهای خود را باید بر محور نماز اول وقت تنظیم کنند و مصداق این روایت زیبا بشوند که کونوا دعات الناس بغیر السنتکم یعنی فرهنگ ناب دینی خود را با غیر زبان و با عمل خود نشان دهید.

farhangnews_108031-305578-1420222859

رهیافتگان : نظر حضار و کارشناسان برنامه نسبت به این حرکت چه بود؟

حضار و کارشناسان بسیار با این طرح و امر خدا پسندانه برخورد زیبایی داشتند و استقبال کردند‌ و خودشان نیز برای زودتر آماده شدن فضای ملکوتی نماز و جلوگیری از اتلاف وقت موکت‌ها و سجاده‌ها را پهن می‌کردندو یک همکاری متواضعانه‌ای در استودیوی پخش حکم فرما شد و از آنجا که تصمیم این اقدام خیلی ناگهانی بود اگر دقت کنید موکت مناسبی تهیه نشده بود و چند تکه موکت را به هم چسبانده بودند حتی جا برای آقای حیدری عزیز نبود بنده با حالت مزاح به دوستان عرض کردم که جلسه بعد یادم باشد برای استودیو کمی موکت نو بیاورم (خنده حضار) و دوستان گفتند حاج آقا همین اتفاق نماز جماعت خود از معجزات صدا و سیماست بحمدالله نماز جماعت را با شروع اذان زنده داشتیم و همه برای اقامه نماز ایستاند هم کارشناسان و هم حضار محترم.

1390482471
رهیافتگان : این حرکت انعکاس خوبی بین مردم و رسانه‌ها داشت بازخوردها را چطور دیدید؟
بله؛ قطعا این حرکت انعکاس خوبی بین مردم متدین کشورمان داشت و بازخوردهای آن را باید بخاطر اهمیت نماز اول وقت را دانست، تبلیغ معنوی بسیار عالی‌ای بود به این خاطر که ما بدانیم در هرحال و هر اتفاقی هنگام نماز مهمترین مسئله، فقط ادای نماز واجب اول وقت است و باید بقیه کارهای دنیوی تعطیل بشود و اگر همه به چنین باوری برسند و به نماز اول وقت اولویت بدهند مطمئن باشیم مشکلات با لطف خداوند بهتر حل می‌شود. اینکه قرآن می‌فرماید حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَات یعنی مراقب نمازهای خود باشید و آنرا حفظ کنید نشان می‌دهد که علاوه بر حفظ معنوی یعنی حضور قلب در نماز حفظ وقت آن نیز از مستحبات موکد دین اسلام می‌باشد و لذا‌ اصل اول در کارها نماز است، بعدا کارهای دیگر، و باید در عمل نشان داده شود نه فقط حرف و زبان. با فرهنگ‌سازی می‌توان این کار را جا انداخت و مردم هم می‌پذیرند همیشه این خلاء وجود داشت که چرا در وقت نماز به‌خصوص برنامه‌های تلویزیونی افراد به کارهای غیر از نماز مشغولند. خدا را شاکرم که توفیق داشتم در این فیض عظیم شرکت کنم و بهره‌مند شوم.

1797733954
رهیافتگان : آیا این حرکت برای برنامه‌های آینده مناظره هم اتفاق خواهد افتاد یا اینکه فقط یک بار برای همیشه بود؟
قطعا اگر  وقت اذان با برنامه‌های زنده تلاقی پیدا کند فکر خیلی خوبی است که چنین کاری صورت پذیرد و بحمدالله افراد با بصیرتی در این برنامه هستند، اجباری هم نیست الحمدالله خود دست اندرکاران مطلع هستند که نماز اول وقت بر همه کارها اولویت و فضیلت دارد. و خود آنها به دنبال اجرای این ایده بودند

 

رهیافتگان : نظر خود شما نسبت به این حرکت در تلویزیون چسیت؟
من از همه عوامل تلویزیون تشکر می‌کنم که تلاش کردند این اتفاق عالی بیفتد و با استقبال گرم هم مواجه بودم و خیلی خوب برای اقامه این فریضه همراهی کردند و ان‌شالله در صداوسیما بقیه عزیزان از این حرکت حسنه الگو بگیرند و هنگام برخورد اذان با برنامه‌های زنده‌ی، چنین کارهایی را داشته باشند تا هم به واجب خود برسند و هم این کار از طرف تلویزیوندر خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود من شنیدم و خواندم که خیلی از هموطنانمان موقع انجام فریضه نماز در برنامه مناظره خود نیز متاثر شده نماز خود را اول وقت خواندند این‌ها واقعا حرکت خوبی است اگر برنامه‌ریزی‌ها را بر محور اذان قرار بدهند توفیقات زیادی خواهند داشت.

farhangnews_108031-305576-1420222859

رهیافتگان : برخی می گویند چنین حرکتی بسیار خوب است اما به شرط آنکه به یک حرکت ریایی تبدیل نشود برای مقابله با چنین پدیده‌ای یا اجباری شدن بی‌روح در چنین کارهایی چه باید کرد؟
این حرکت ریا نیست؛ نماز را باید اول وقت خواند و این وظیفه هر مسلمان است. امام صادق می‌فرماید شفاعت ما به کسی‌که نماز را سبک می‌شمارد نمی‌رسد، لذا باید دقت داشته باشیم تا نماز را بر هر کاری مقدم بداریم، این برنامه ما هم اجباری و نمایشی نبود بلکه یک وظیفه دینی بود. عقل و شرع حکم می‌کند تا به وظیفه دینی عمل شود افراد باید نسبت به این موضوع حساس باشند و با درک و فهم و شور و شوق به این مهم بپردازند تا هر برنامه‌سازی خود احساس تکلیف نموده این حرکت خداپسندانه و الهی را اجرا نماید همچنان که نمازها از حرم اهل بیت بیت الله الحرام پخش می‌شود و هیچ کس نمی‌گوید این کار ریا می‌باشد؛ نماز بین مناظره هم وظیفه‌ی شرعی بوده و ریا نمی‌باشد و اگر برخی قلوب بیمار بخواهند این حرکت را زیر سوال ببرند همچنان که در برخی صفحات شبکه‌های اجتماعی مشاهده نمودم و مردم عزیز و مومن نیز جواب‌های خوبی به آنها داده بودند آن افراد اصلا با نماز مشکل ندارند، با خود مشکل دارند، با دینداری مشکل دارند با نماز یک عده افراد که وظیفه‌ی شرعی خود را انجام می‌دهند فقط مشکل ندارند، لذا این افراد را بنده نوعی بیمار قلبی می‌شناسم که پیشنهاد می‌کنم با خود نماز قلب خود را زلال و شفاف نمایند چرا که ان الصلات تنهی عن الفحشاء و المنکر یعنی نماز ما انسانها را از فحشا و منکر که عامل اصلی مرگ قلبی و معنوی است باز می‌دارد

رهیافتگان : آیا‌ ما در سیره اهل بیت نیز چنین حرکت‌هایی را داریم که بتواند برای ادامه‌ کار راهگشا باشد؟
سیره ی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) یعنی اهمیت به نماز و تاریخ مملوّ از این حرکتهای زیبای اهل بیت بوده و به وفور یافت می‌شود. امام حسن مجتبی هنگام نماز رنگ از رخسارشان می‌رفت. رسول خدا‌ قبل از نماز صدا می‌زدند ارحنا یا بلال یعنی بلال ما را راحت کن تا با گفتن اذان به شوق دیدار محبوب برسیم. امام حسین روز عاشورا در آن شرایط خاص و سخت نماز را اول وقت خواند یا حتی برای مناظره هم ما نمونه داریم مشهور است که فردی با امام رضا در حال مناظره بود میان بحث وقت اذان‌ شد امام فرمود نماز من را صدا می‌کند آن فرد گفت اگر بحث را ادامه بدهیم شاید من مسلمان بشوم امام فرمود اول نماز بعد از آن ادامه بحث و نماز را خواندند و بعد دوباره ادامه بحث که فرد تحت تاثیر قرار گرفته و مسلمان می‌شود.

رهیافتگان : در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید
این حرکت عبادی نشان داد افرادی که در خلال بحث و مناظره با یکدیگر دعوا می‌کنند، در زمان اقامه نماز چگونه در کنار هم و در یک صف نماز را به جماعت برگزار می‌کنند و این خود مایه آرامش بحث و دوری از اختلافات و بی اخلاقی‌ها می‌شود


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها