کد خبر: ۲۸۵۷۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۰۸ آذر ۱۳۹۰
برگارت به يک سند محرمانه مربوط به سال 2009 از وزارت امور خارجه امريکا اشاره کرد که توسط ويکي‌ليکس منتشر شد. بر پايه اين سند، آمانو از دولت امريکا به دليل حمايت از نامزدي وي تشکر کرده و بر تلاش خود براي حمايت از اهداف راهبردي امريکا در آژانس تاکيد کرد./ برگارت در ادامه مقاله خود خاطر نشان کرد، نشانه‌‌هايي وجود دارند مبني بر اين‌که واشنگتن در نظر دارد به جاي عمليات مستقيم نظامي عليه ايران توسط امريکا، اسرائيل (با حمايت امريکا) حمله اوليه را عليه اين کشور انجام دهد.
يک تحليل‌گر امريکايي مي‌گويد، ادبيات خصمانه امريکا و تحرکات نظامي منطقه‌اي عليه سوريه و ايران حاکي از اين است که "بحران هسته‌اي" ساخت امپرياليسم، بهانه‌اي بي‌اساس براي جنگ است.

به گزارش سرویس بین الملل بی باک، تام برگارت در مقاله‌اي که روز دوشنبه (7 آذر، 28 نوامبر) در وبسايت گلوبال ريسرچ منتشر شد، ضمن اشاره به اقدامات خصمانه امريکا در جنگ مخفيانه سه دهه‌اي عليه ايران، گزارش اخير يوکيا آمانو دبيرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي، را بهانه‌اي براي توجيه اقدام نظامي احتمالي عليه تهران توصيف کرد.

وي گفت، با وجود اين‌که آژانس همچنان عدم انحراف در مواد هسته‌اي اعلام شده در تاسيسات اتمي ايران را تاييد مي‌کند، آمانو ادعا مي‌کند که آژانس قادر نيست در مورد نبود مواد هسته‌اي و فعاليت‌هاي ‌اعلام نشده در ايران اطمينان حاصل کند.

اين تحليل‌گر در ادامه افزود، آژانس بين المللي انرژي اتمي تحت نظارت يوکيا آمانو، نه تنها از اين‌که يک سازمان نظارتي هسته‌اي مستقل باشد، بسيار فاصله دارد، بلکه به يک سازمان "بسيار سياسي و قابل نفوذ" متمايل به پيروي از دستورات واشنگتن، تبديل شده است.

برگارت به يک سند محرمانه مربوط به سال 2009 از وزارت امور خارجه امريکا اشاره کرد که توسط ويکي‌ليکس منتشر شد. بر پايه اين سند، آمانو از دولت امريکا به دليل حمايت از نامزدي وي تشکر کرده و بر تلاش خود براي حمايت از اهداف راهبردي امريکا در آژانس تاکيد کرد.

به گفته وي، گزارش آژانس، موج جديدي از تحريم‌ها را از سوي امريکا و هم پيمانان اروپايي اين کشور عليه ايران در پي داشت تا بدين ترتيب اقتصاد اين کشور را در تنگنا قرار دهند.

اين تحليل‌گر در ادامه نوشت: " احتمالا به اين دليل که هيچ مدر ک معتبري مبني بر ساخت بمب توسط ايران وجود ندارد و اين مهم مانع از تغيير رژيم در اين کشور است، لفاظي‌هاي خصمانه و تحرکات نظامي همزمان عليه سوريه و ايران، نشانه‌هاي خطرناکي هستند مبني بر اين‌که بحران هسته‌اي ساخته و پرداخته شده توسط امپرياليسم، بهانه‌اي‌ ترديدآميز براي آغاز جنگ است."

برگارت در ادامه مقاله خود خاطر نشان کرد، نشانه‌‌هايي وجود دارند مبني بر اين‌که واشنگتن در نظر دارد به جاي عمليات مستقيم نظامي عليه ايران توسط امريکا، اسرائيل (با حمايت امريکا) حمله اوليه را عليه اين کشور انجام دهد.

وي گفت: "حمله توسط اسرائيل در نظر افکار عمومي تصميمي يک جانبه از سوي تل آويو جلوه داده مي‌شود. اين مسئله باعث مي‌شود واشنگتن دخالت نظامي امريکا و ناتو (در ايران) را براي افکار عمومي با بهانه دفاع از اسرائيل توجيه کند."
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها