کد خبر: ۲۹۳۲۸۰
زمان انتشار: ۰۹:۱۰     ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
مهر/ نامه‌هاي ابتداي فصل وزارت ورزش و سازمان ليگ با استناد به حرف‌هاي خود مسئولان در مورد رعايت سقف بودجه‌ها نه تنها در استقلال و پرسپوليس اجرا نشد بلکه به نظر مي‌رسد هزينه‌ها از قبل هم بيشتر شده است.
وزارت ورزش و البته اميررضا خادم معاونت حقوقي وزارت در ابتداي فصل امسال کوشيدند تا هزينه‌هاي استقلال و پرسپوليس را کم کرده و گراني را از ليگ کم کنند و مهمتر از همه اينکه بار مالي اين دو نهنگ را از روي دوش بيت‌المال بردارند.
امروز بهتر مي‌توان در مورد اين هدف قضاوت کرد اگرچه براي قضاوت نهايي و تکميلي تا پايان فصل هم مي‌توان صبر کرد و بدهي‌هاي به جامانده و رتبه در جدول و هزينه‌هاي انجام شده و هزينه کرد اسپانسر را محاسبه کرد. با اين حال امروز مي‌توان قضاوتي زود هنگام داشت، آنهم بر اساس گفته‌هاي خود مسئولان استقلال، اميررضا خادم و مسئولان سازمان ليگ و البته آمار و ارقام.
اختلال در هر دو تيم پايتخت
اميررضا خادم چندي پيش اعلام کرد که حميدرضا سياسي اسپانسر هر دو تيم پايتخت بوده و حالا همه مي‌دانند که اين کار از نظر ورزشي درست نبوده و بدتر از آن اينکه سياسي پس از نشست با عناصر ضد انقلاب براي بازي با رئال مادريد و موارد ديگر در بازداشت به سر مي‌برد و به اين ترتيب دو اتفاق بد رخ داده است.
اول اينکه الگوي بدي از نظر اخلاقي براي جوانترهاي عاشق اين دو تيم رخ داده و مديرعامل تيم محبوبشان مدت‌هاست که در بازداشت به سر مي‌برد، دوم اينکه اين بازداشت يعني اخلال در پرداخت‌هاي آتي اسپانسر.
مستندات موجود
در ادامه به حرف بهرام افشارزاده (در تاريخ 4/11/93) استناد مي‌کنيم که معلوم است وسط گود گير کرده و روزهاي سختي را سپري مي‌کند. وي در بازگشت از سفر خود اعلام کرد که «اسپانسر ديگر به آنها پول نمي‌دهد چرا که متوجه شده، واگذاري کاملا جدي است».
به حرف‌هاي سعيدرضا افجه‌اي سخنگوي باشگاه استقلال (در تاريخ13/11/93) مراجعه مي‌کنيم. آنجا که به خبرنگاران گفت: «از روزي که ما وارد باشگاه شده‌ايم، قرار بر اين بوده است تا پايان فصل 35 ميليارد تومان بودجه براي اداره باشگاه فراهم و در اختيار هيات مديره قرار بگيرد. ما تا الان از اسپانسر نزديک 14 ميليارد دريافتي کرده‌ايم.»
ديدار تيم هاي فوتبال استقلال و پرسپوليس
طبق فهرستي که وزارت ورزش اواخر سال گذشته منتشر کرد، استقلال پارسال حدود کمتر از 28 ميليارد تومان هزينه کرد. اين درحالي بود که استقلال در هفت ماه هم درگير مرحله پاياني رقابتهاي ليگ قهرمانان آسياي 2013، درگير مسابقات 2014 مقدماتي و هم ليگ برتر و هم جام حذفي بود. به اين ترتيب هزينه‌هاي بستن تيمي که براي چهار جام بزرگ بسته مي‌شود و سفرهاي بيشتري دارد.
ضمن اينکه علي فتح‌الله‌زاده مدعي بود قريب به 20 ميليارد تومان در سال مالي 92-93 از اسپانسرها و توليدات استقلال درآمدزايي کرده که هرگز تکذيب نشد. قاعدتا هزينه‌هاي سال قبل بايد بيشتر از امسال بود اما ظاهرا اينگونه نيست و رقم بودجه امسال عدد بزرگتري را نشان مي‌دهد.
نامه هايي که هرگز اجرايي نمي‌شوند
نکته جالب ماجرا اينجاست که در ابتداي فصل نامه‌اي از وزارت به مديران عامل اين دو باشگاه (به تاريخ 7/10/93) و از سازمان ليگ به باشگاه‌هاي استقلال و سپاهان (26/2/93) نوشته شد که به صراحت در آن اعلام شده بود، حق ندارند از سقف قراردادها که براي استقلال 15 ميليارد و براي پرسپوليس 18 ميليارد بود عبور کنند و در اينصورت با آنها برخورد قانوني مي‌شود! با اين حال سخنگوي استقلال روشن و واضح مي‌گويد: «بودجه استقلال 35 ميليارد تومان است و البته که از برخورد هم خبري نيست.»
هزينه‌هاي پرسپوليس
اوضاع در پرسپوليس بدتر از استقلال اگر نباشد، بهتر هم نيست. پرسپوليس فصل را با رقم کمتري شروع کرد و خريدهايش خوب نبود اما تا اين لحظه آنها کل کادر فني را جابه جا و متقبل هزينه سنگيني شده‌اند و بازيکنان زيادي هم خريده‌اند اما هنوز روي پاي خود نايستاده‌اند و رتبه اينها هم نسبت به فصل قبل به شدت تنزل پيدا کرده است.
در واقع بايد گفت تا اين لحظه تهديدها و تعويض‌ها منجر به کم شدن هزينه‌ها نشده و بدتر از آن اينکه پيشرفت فني هم صورت نگرفته و استقلال از چهارمي آسيا و پنجمي ليگ در رده پنجم ليگ ايستاده و پرسپوليس از رده دوم جدول به رده هشتم و نهم سقوط کرده است!
نتيجه گيري:
تا اين لحظه هدف والاي وزارت در مورد کم کردن هزينه‌ها در اين دو باشگاه به نتيجه که نرسيده هيچ، به نظر مي‌رسد، هزينه‌ها بيشتر هم شده است. البته اصالتا نبايد هدف اصلي فقط کم کردن هزينه‌ها از روي دوش بيت المال بود، بلکه بايد صعود فني هم در دستور کار قرار مي‌گرفت که در اين مورد هم پيشرفت خاصي ديده نمي‌شود و البته نبايد از کنار ماندن نامه‌هاي دستوري به تاريخ‌هاي ذکر شده توجه نکرد که بي‌توجهي به آنها تبديل به يک اپيدمي شده است.
فقط استقلال و پرسپوليس نمي توانند؟
در رابطه با اين هدف بزرگ، صرف نظر از اينکه به نتيجه رسيده يا نه، جامعه هنوز يک پرسش اساسي دارد و آن اين است که چرا از ميان اين 16 تيم ليگي منهاي استقلال خوزستان و پديده، تمام تيم‌ها مي‌توانند از بودجه بيت المال استفاده کنند منهاي استقلال و پرسپوليس؟ که برند آنها به خاطر نهايتا 10 ميليارد کمک مالي به پولدارهايي که سر از زندان در مي‌آورند، داده نشود؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها