کد خبر: ۲۹۴۰۶۳
زمان انتشار: ۰۹:۰۵     ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
مسکن مهر با همه کاستی‌ها توانست ضمن تحویل 2 میلیون واحد مسکونی به مردم به مهار بخشی از معضل مسکن بپردازد و نباید وزیر راه و شهرسازی نسبت به این طرح بی‌مهری کند.
به گزارش پایگاه 598، چهارشنبه گذشته از آقای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی فایل صوتی منتشر شد که واقعا تأسف‌آور است. اظهارنظری که حتی تیتر اول یکی از روزنامه‌ها شد و تاکنون تکذیب نشده است. آقای وزیر در آن فایل صوتی، در اظهارنظری تند و عجیب اعلام کرد که مسکن مهر طرح «مزخرفی» است. از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به نقل از رئیس‌جمهور تا وزیر و معاونان وی اظهارات تندی علیه مسکن مهر منتشر شده اما ادبیات جدید تخریب طرح مسکن مهر با ادبیات سابق فرق می‌کند.



سایت شفاف در ادامه می‌افزاید: جدای از تعبیرات غیراخلاقی، آنچه مخاطب را بیشتر ناراحت می‌کند، واکنش عجیب وزیر به طرحی است که برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه شکل گرفت، اقشاری که رنج‌ها و مشقت‌های بسیاری برای پس‌انداز سرمایه‌های خود تحمل کردند تا شاید روزی صاحب‌خانه شوند، به عبارت دیگر فلسفه وجودی مسکن مهر ایجاد سرپناهی برای اقشار کم درآمد جامعه بود،  البته می‌دانیم که این طرح به دلیل برخی مشکلات زیرساختی و یا برخی جانمایی‌های اشتباه و دور بودن این مناطق از مراکز شهری عیوب قابل توجهی هم دارد، اما بالاخره علی رغم کلیه عیوب توانست با تولید 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن طی 4 سال جلوی شیب تند بی‌مسکن شدن را بگیرد.نویسنده ادامه می‌دهد: یادمان نرفته است که آقای رئیس‌جمهور در گزارش صد روزه اقتصادی علت اصلی تورم را رشد بالای نقدینگی دانست وعامل اصلی رشد نقدینگی را بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی خواند. بنا به گزارش دکتر روحانی 77 درصد این بدهی مربوط به بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی که ناشی از خطوط اعتباری طرح مسکن  مهر بوده است می‌باشد، گرچه این عوامل موجب بی‌انضباطی می‌شود و ناشی از سیاست‌گذاری نادرست مسئولان دولت قبل است اما تجزیه و تحلیل مسکن مهر صرفا از نگاه تورم‌زایی و نادیده انگاشتن آثار مثبتی که با اجرای این طرح (با تمام کمبودها و کاستی‌ها) متوجه قشر کم برخوردار جامعه می‌شود، همه ماجرا نیست. چرا که براساس آخرین آمار بانک مرکزی منتهی به آذر 93 که طرح مسکن مهر نیز به بازار، نقدینگی تزریق نکرده است، نرخ رشد نقدینگی به 24/1 درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می‌دهد مسکن مهر تنها عامل رشد نقدینگی نبوده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: از جمله عوامل بی‌انضباطی مالی و انحراف نقدینگی که در جامعه رخ داده است معوقات وصول نشده بانکی است. طبق آخرین آمار میزان معوقات بانکی به نزدیک 93 هزار میلیارد تومان رسیده که رقمی قابل توجه است و می‌طلبد که دولت برنامه‌ای دستوری و مدون جهت بازپس‌گیری این میزان معوقات که بخش عمده آن در دست افرادی معدود و در عین حال ذی‌نفوذ است داشته باشد. خوب است که آقای وزیر مسکن همچنان که تعبیر «مزخرف بودن» را برای مسکن مهر به کار بردند، خودداری دولت از پس گرفتن معوقات بانکی از سوی عده‌ای محدود و البته با های‌وهوی زیاد و نیز عدم شجاعت و جسارت دولت برای شناسایی و قطع یارانه پردرآمدها علی‌رغم نص قانون هدفمندی‌ را هم با یک عبارت مناسب! توصیف کنند.

شفاف تصریح کرد: مقامات دولت جدید در حالی هر روز متقاضیان مسکن مهر را ناامید می‌کنند که هنوز طرح‌های مسکن دولت یازدهم رونمایی نشده است. نفرت از این طرح تا جایی پیش رفته که مسئولان به صراحت آن را ابراز می‌کنند. اگر پشت این نفرت طرح‌های جامعی برای مسکن وجود داشت می‌توانستیم به آینده بازار امید داشته باشیم اما وزیر فعلی هنوز هیچ طرح مسکنی را عملیاتی نکرده و تنها به اظهارات ضدمسکن مهری خود شدت داده است و آنچه به عنوان «مسکن اجتماعی» نامیده شده است، به طور کامل از سوی وزیر راه و شهرسازی و معاونانش تبیین و توضیح داده نشده و فقط در حد حرف باقیمانده است. البته اسم طرح مسکن ارزان قیمت مهم نیست، بلکه آنچه مهم‌تر است، در کنار یک انتقاد به جا و دلسوزانه، داشتن طرحی برای ساخت مسکن با نرخ مناسب برای اقشار آسیب‌پذیر و فاقد مسکن است، نه اینکه صرفا از ادبیاتی استفاده کنیم که در شأن وزیر دولت تدبیر و امید نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها