کد خبر: ۲۹۴۸۸۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۳     ۲۳ بهمن ۱۳۹۳
فارس/ «سلمان» شاه عربستان، اخيرا و مشخصا در مراسم اداي سوگند وزراء و اميران مناطق مختلف اين کشور در تاريخ يکشنبه اول فوريه (2015) نطقي کوتاه کرد و ويدئو اين نطق در فضاي مجازي مکرر نقل مي‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، اين مراسم در رياض و کاخ سلطنتي برگزار شد و ملک سلمان در سخنان خود گفت: خدا به وزيران و اميران مناطق ما خير بدهد که همه اينها رويش‌هاي اين کشورند شکر خدا... که خداوند، سپس عبدالعزيز و کتاب خدا و رسولش آن را متحد نمودند.



گذشته از اينکه ترتيب عوامل وحدت‌زاي عناصر مملکتي در سخنان او جاي تأمل دارد، اما او در ادامه، گاف بزرگ‌تري داد و گفت: الحمد لله آنها در امنيت و آسايش و «استخراء» (!) و يکدلي هستند و شکر مي‌کنيم خدا را از اين امنيت و آسايش و «استخرائي» که گفتم.. و قبله مسلمانان و حج آنان و عمره و زيارت آنها همگي در امنيت و آسايش برگزار مي‌شود.. .

سلمان به جاي کلمه «استرخاء» به معنا «راحتي يا رفاه» کلمه‌اي شبيه «استخراء» را به کار برد که معناي ناخوشايند «دفع مدفوع» مي‌دهد.

او حتي در سخنانش که چهار بار اين کلمه را طي دو دقيقه به کار مي‌برد، مي‌گويد که اين وضعيت در عربستان از زمان او يا برادرش ملک عبدالله نبوده بلکه از زمان پدرش، وضعيت عربستان در «استرخاء» بوده است. او طي اين نطق کوتاه، چهار بار اين کلمه را اينطور تلفظ مي‌کند.

برخي کاربران در فضاي مجازي با انتشار توئيت‌هايي يا انتشار لينک ويدئوي سخنان او وي را سرزنش کردند. برخي گاف او را توصيف حقيقي هشت دهه حکومت آل سعود بر عربستان دانستند و برخي ديگر مي‌گويند قصد او از اين کلمه، «استقرار» به معناي «ثبات» بوده که او «استخرار» تلفظ کرده است.

«ناصر الدين» از کاربران شبکه اجتماعي «توئيتر» با به اشتراک گذاشتن ويدئو سخنان ملک سلمان، نوشت: اعلي‌حضرت مژده آغاز دوره استخراء را دادند.

«حامد شاکر» کاربر عراقي نيز نوشت: «سلمانِ آلزايمري خيلي اصرار دارد که عربستان در دوره استرخاء است و دوره او، دوره استرخاء است».

اين گاف عجيب در حالي در فضاي مجازي درباره شاه عربستان دست‌به‌دست مي‌شود که سلامت و صحت عقل او مورد ترديد بسياري قرار دارد. سايت ويکي‌پديا در خصوص شرح حال و زندگي او به نقل از نشريه‌هاي آمريکايي و انگليسي «آتلانتيک» و «اکونوميست» نوشته است که «تحليلگران متعدد بيان کرده‌اند که سلمان دچار زوال عقل است و احتمالاً از بيماري آلزايمر رنج مي‌برد».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها