کد خبر: ۳۰۸۰۴۲
زمان انتشار: ۰۹:۱۲     ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با بيان اينکه مسلما پروتکل الحاقي بخش مهمي از شفافيت است گفت: بسيار سخت است برنامه جامع اقدام مشترکي را تصور کنيم که در آن درخواست دسترسي به پارچين مطرح نشود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از واحد مرکزي خبر/ سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با بيان اينکه مسلما پروتکل الحاقي بخش مهمي از شفافيت است گفت: بسيار سخت است برنامه جامع اقدام مشترکي را تصور کنيم که در آن درخواست دسترسي به پارچين مطرح نشود.

ماري هارف گفت: ما همانطور که گفتيم نياز داريم دست کم يک سال تا فرار هسته اي براي حداقل ده سال حفظ شود.با توجه به اين که بخشي از مذاکرات باقي مانده است،من زمان خاصي درباره فرار هسته اي ندارم اما ما مي خواهيم زمان فرار هسته اي تاجايي که امکان دارد طولاني تر باشد.بنابراين فرار هسته اي صفر نخواهد بود.به همين جهت رئيس جمهور درباره فرض نرسيدن به توافق صحبت کرده است.

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: همچنان برخي از مواردي است که بايد درباره آنها مذاکره شود که از جمله آن برخي تحقيق و توسعه است که بر زمان فرار هسته اي تاثير مي گذارد.همانطور که ديروز يا روز قبل يا هفته گذشته گفتم زمان فرار هسته اي سريع بالا يا پايين نمي رود بلکه همواره بخش هاي مختلفي در اين زمينه وجود دارد. با توجه به اين که بخش هايي است که بايد سال هاي بيشتري درباره آنها مذاکره کرد،من زمان خاص فرار هسته اي را نمي توانم به شما اعلام کنم.

وي گفت: بسياري از سال هايي که تعيين شده است براي اقدامات شفاف سازي است.برخي از موضوعاتي که بر فرار هسته اي تاثير مي گذارد مانند تحقيق و توسعه همچنان بايد درطول سالها درباره آنها گفتگو شود.

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: آنها براساس دستورالعمل هايي که اجرا مي کنند از جمله پروتکل الحاقي که تعهد دائمي است، نمي توانند سلاح توليد کنند.اگر آنها تبعيت نکنند،ما آن را سريع مي بينيم و همه گزينه ها را روي ميز داريم و سريع پاسخ مي دهيم.

ماري هارف گفت: ما همواره گفتيم که آنها در داخل کشور خود دانش فني دارند و در زمينه چرخه سوخت مهارت بدست آوردند. بنابراين هدف اين توافق همواره اين است که زمان فرار هسته اي را براي آنها يکسال کند.ما براساس نوع شفافيت اگر آنها براي فرار هسته اي تلاش کنند،بسيار سريع خواهيم ديد و زمان براي اقدام خواهيم داشت.اين همواره بخشي از تاکيد در اين توافق بوده است. بايد درباره بخشي از اين مورد مذاکره شود و به همين جهت نمي توانم زمان دقيق فرار هسته اي را به شما بدهم.

وي گفت:همانطور که گفتيم شفافيت موضوعي بسيار مهمي است که موضوعات بسياري را در دل خود دارد.مسلما پروتکل الحاقي بخش مهمي از شفافيت است.اين تعهد دائمي است که آنها با آن موافقت کردند.ما تاکنون درباره سه تاسيسات آشکار اراک ،نطنز و فردو با آنها درباره رژيم بسيار جدي بازرسي از جمله قرار دادن ابزارهاي فناوري مانند دوربين ها به راه حل رسيديم اما هنوز بايد جزييات حل شود اما شفافيت بيشتر هم اکنون نيز وجود دارد.

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: آنها به عنوان بخشي از برنامه جامع اقدام مشترک موافقت کرده اند نخست آن را (پروتکل الحاقي )به صورت موقت اجرا کنند و سپس آن را تصويب کند.اين روندي است که اين کشور پروتکل الحاقي را که با آن موافقت کرده است،اجرا خواهد کرد.

ماري هارف گفت:ما درباره موضع ابعاد نظامي احتمالي صحبت کرديم و بار ديگر مي گويم.اين يکي از موضوعاتي است که نياز است با ايراني ها درباره آن گفتگو کنيم اما مسير براي حرکت به سمت جلو داريم و توافقي داريم که آنها روند دسترسي به فهرست ابعاد نظامي احتمالي را متقبل خواهند شد.در سه ماه آينده درباره نحوه آن گفتگو خواهد شد.من جزييات بيشتري ندارم و بايد درباره آن گفتگو شود اما فهرست دسترسي به ابعاد نظامي احتمالي براي ما مهم است.
فهرست افراد و جاهايي که آژانس نياز به دسترسي آنها دارد. اين روندي است که ما در سه ماه آينده براي رسيدن به توافق درباره فهرست عهده دار خواهيم شد.همچنين پروتکل الحاقي و آنچه که در پارامترها درباره آنها به توافق رسيديم مکانيسمي براي درخواست دسترسي آژانس بين المللي انرژي هسته اي به هر جايي به وجود مي آورد و روندي براي حل اختلافات درباره اين که آيا بايد دسترسي داشته باشد، به وجود خواهد آمد.
بايد درباره فهرست مذاکره شود.آنها موافقت کردند اين روند را متقبل شوند.
خبرنگار پرسيد آيا آنها مي توانند فهرستي به شما دهند که شامل پارچين شود؟
ماري هارف گفت: همانطور که روز جمعه گفتم و شما شنيديد بسيار سخت است برنامه جامع اقدام مشترکي را تصور کنيم که در آن درخواست دسترسي به پارچين مطرح نشود اما همچنان بايد درباره جزييات اين فهرست مذاکره شود اما اگر ما نتوانيم درباره اين فهرست که ما را راضي کند،به توافق برسيم با برنامه جامع اقدام مشترک نهايي موافقت نخواهيم کرد.
خبرنگاري پرسيد در پارامترهايي که پنجشنبه منتشر شد گفته نشد که پروتکل الحاقي تصويب مي شود.شما انتظار داريد که آنها آن را تصويب کنند؟
ماري هارف گفت: آنها موافقت کردند که اين کار را انجام دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها