کد خبر: ۳۰۸۶۹۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۲     ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
روزشمار تاریخ
کشف کودتای عناصر ضد انقلاب برای براندازی جمهوری اسلامی ایران (1361 ش)، آغاز نهضت اسلامی فلسطین (1361 ش) و درگذشت "انور خوجه" رئیس جمهور سابق آلبانی (1985م) از رویداد‌های امروز‌اند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، امروز 22 فروردین 1394 خورشیدی برابر با 21 جمادی الثانی 1436 هجری و 11 آوریل 2015 میلادی است که این وقایع روی داده‌اند.

*کشف کودتای عناصر ضد انقلاب برای براندازی جمهوری اسلامی ایران (1361 ش)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی، عناصر خود فروخته ضد انقلاب داخلی با هدایت و پشتیبانی دشمنان نظام اسلامی، درصدد توطئه برای سرنگونی این حکومت مقدس برآمدند. در این میان نیروهای جان برکف جمهوری اسلامی جریان توطئه‏‌ای که قصد براندازی جمهوری اسلامی را داشت کشف کرد و با تهیه مدارک کافی از جمله نوار مکالمات سران توطئه و شناسایی کامل شبکه کودتا، در فرصت مناسب، اعضای اصلی و مؤثر این عملیات را دستگیر کردند. طراحان این کودتا در نظر داشتند ابتدا مسؤولان طراز اول نظام را از میان برداشته و سپس ریاکارانه به عنوان خونخواهی آنان، با کمک نیروهای بیگانه، سایر ارگان‏ها و نهادهای انقلابی را مورد تصفیه خونین قرار داده و حکومت جمهوری اسلامی را تصاحب کنند.

*آغاز نهضت اسلامی فلسطین (1361 ش)

پس از گسترش روند مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی، مشکلات مردم فلسطین رو به افزایش گذاشت. یهودیان که خواهان زمین بیشتر برای خانه ‏سازی و کشاورزی بودند، درگیری‏‌های متعددی با صاحبان اصلی زمین‏‌ها که مردم فلسطین بودند، پیدا کردند. خشونت یهودیان همچنان ادامه یافت و چنین وضعی، سبب شد که اعتراض و مقاومت فلسطینی‏‌ها شدت یابد. در اغلب شهرهای بزرگ و کوچک تشنج فزونی یافت و این آغازی بر نهضت اسلامی فلسطین تلقی می‏‌گردد. امروز و پس از گذشت سالیانِ دراز، تجربه در امر فعالیت‏های بی‏حاصلِ سیاسی برای حل مسأله فلسطین، می‏‌توان با فریادی رساتر و اعتراضی صریح‏تر از گذشته گفت که مسأله فلسطین یک راه حل دارد و آن نیز حرکت در مسیر اسلام و مبارزه با توسل به ایدئولوژی انقلابی - اسلامی است. حرکت اسلامی انتفاضه که به قیام اسلامی ملت فلسطین اطلاق شده است با همین باور طی سال‏های اخیر ادامه داشته است. اهمیت نهضت اسلامی مردم فلسطین در این است که تظاهرات و مبارزات آنان به دور از صلاحدید احزاب سیاسی فلسطین و به دور از تشخیص و اقتضای سیاست آنان صورت گرفته است.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 21 جمادی الثانی 1436 )

*درگذشت "محسن بن علی تنوخی" ادیب، شاعر و مورخ مشهور مسلمان(384 ق)

محسن بن علی تنوخی ادیب و مورخ مسلمان در شعر و ادب، استعداد سرشاری داشت و اشعار بسیاری از خود بر جای گذاشت. تنوخی در مدتی کوتاه، مراتب علمی و دینی متداولِ زمانِ خود را طی کرد و سپس به شغل قضاوت پرداخت. کتاب الفَرَجُ بَعد الشِّدَّة، شامل مجموعه‏‌ای از وقایع تاریخی و اجتماعی آن دوران است که وی آن را با دقت و ظرافت خاصی تالیف کرده است. هم‏چنین کتاب دیگر تنوخی، المساجد نام دارد که حاوی حکایات و فرازهای اخلاقی است.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 11 آوریل 2015 )

*تولد "راجر بیکُن" فیلسوف و نظریه ‏پرداز انگلیسی (1214م)

راجر بیکُن، فیلسوف و مدرس معروف انگلیسی در 11 آوریل سال 1214م در انگلستان به دنیا آمد. او سپس در دانشگاه‌‏های آکْسْفورد انگلستان و پاریس به تحصیل و سپس تدریس پرداخت. بیکن از آن پس به عنوان کشیش به خدمت مشغول گردید. او در این زمان در زمینه علم کیمیا مطالعاتی کرد و دریافت که چگونه می‏‌توان باروت ساخت. موفقیت بیکن در کارهای علمی حسادت همکارانش را برانگیخت. از این رو او را به جادوگری متهم کردند و به ده سال زندان محکوم شد. بیکن در زندان، یک تقویم اصلاح شده و صحیح تهیه کرد و پس از اتمام دوران زندان، بار دیگر به کارهای علمی روی آورد. وی در این زمان دایرةالمعارف تصنیف عظیم را که شامل علوم طبیعی، منطق، فیزیک، ریاضیات، فلسفه و زبان‏شناسی بود نوشت و بار دیگر به اتهام نگارش کتب ضالّه به مدت دوازده سال به زندان افتاد. بیکن پس از آزادی از زندان، مطالعات خود را از سر گرفت و کتب متعددی نگاشت. بیکن به علوم طبیعی و تجربه و مشاهده مستقیم اهمیت می‏‌داد و به همین جهت او را از پیشروان روش تازه علمی شمرده‌اند. وی معتقد بود که علم، مکمّل دین است نه مخالف آن. اهمیت فلسفه راجر بیکُن در شمول آن بر افکار مبتکرانه و جدید نیست. زیرا وی به بسیاری از افکار خرافی آن زمان هم‏چون کیمیا و علم احکام نجوم اعتقاد داشت. سهم عمده وی در دانش جدید، اصرار وی در به کار بردن روش علمی در مطالعه فلسفه است. وی علت جهل و نادانی را چهار چیز می‏‌دانست: اتکا به اسناد و مآخذ غیرموثق، پیروی کورکورانه از آداب و رسوم، تقلید کورکورانه از بالا دست و عادت به تبعیت از عامه جاهل و پنهان داشتن حماقت‌‏ها با تظاهر به دانایى. بیکن بر این عقیده بود که برای به دست آوردن دانش و حکمت، دو راه وجود دارد: تجربه و عقل، و باید برای رسیدن به حقیقت، اندیشه‌‏های خود را بر پایه دانسته‌‏ها قرار داد. وی جوهر حیات و ناموس زندگی را در اراده می‏‌دانست و اولین کسی بود که علیه کلیسا و خرافات دین مسیح(ع) در دوران قرون وسطی قیام کرد. بیکُن هم‏چنین یکی از بزرگ‏ترین دانشمندان قرون وسطی به شمار می‏‌رود که به شدت، روش‌‏های فلسفی عهد خود را مورد انتقاد قرار داده است. راجر بیکن سرانجام در 25 سپتامبر 1294م در هشتاد سالگی درگذشت.

*تصرف سرزمین سیبری توسط ارتش روسیه (1633م)

منطقه سیبری به بخش وسیعی از قسمت آسیایى روسیه اطلاق می‏‌شود که ناحیه پهناوری را تا کرانه اقیانوس آرام در بر گرفته است. روس‏‌ها در اوایل قرن هفدهم به سرعت بر منطقه سیبری تسلط یافتند و ظرف مدت سه دهه مرزهای کشور خود را قریب پنج هزار کیلومتر پیش برده و تا کرانه‌‏های اقیانوس آرام رساندند. روس‏‌ها در ابتدا در آن منطقه به دنبال خَز بودند اما سایر منابع موجود، را از قبیل نمک، الوار و انواع مواد معدنی آنها را در این سرزمین ماندگار کرد. سیبری منطقه‌‏ای بود که بومیان آن از لحاظ بهداشتی بدون مشکل زندگی می‏‌کردند اما ورود روس‏ها و به همراه آنها انواع بیماری‏ها، باعث شد تا جمعیت بومی این مناطق کاهش یابد و پس از ورود مهاجران روس تا حدود 13 از جمعیت بومی و اصیل آن منطقه کاسته شود. روس‏ها هم‏چنین از راه داد و ستد و معامله با اهالی سیبری بر درآمد خود افزودند. امروزه منطقه سیبری یکی از عمده‏ ترین نواحی توسعه صنعتی روسیه به شمار می‌‏رود و انتقال صنایع و اماکن تجاری به این منطقه بر رونق آن افزوده است. گرچه در برخی از مناطق شمالی آن بومیان به حیات خود ادامه داده و از طریق شکار حیوانات دارای پوست گرانبها، به زندگی خود تداوم می‌‏بخشند. برخی از مناطق سیبری در تمام طول سال یخبندان و سرما است و جز سردترین نقاط جهان محسوب می‌‏شود. در طول دوران حکومت‏‌های روسیه، ارودگاه‏‌های کار اجباری و تبعیدگا‌ه‏‌های مجرمان و محکومان، در سیبری قرار داشته است.

*درگذشت "انور خوجه" رئیس جمهور سابق آلبانی (1985م)

انور خوجه رهبر پیشین آلبانی در سال 1908م به دنیا آمد. او از اوایل دوران تحصیل خود در فرانسه وارد فعالیت‏‌های انقلابی شد و به عضویت حزب کمونیست فرانسه درآمد. انور خوجه در کشاکش جنگ جهانی دوم، رهبری چریک‏‌های چپ‌‏گرا را بر عهده گرفت و در سال 1941م، حزب کمونیست آلبانی را بنیان نهاد. خوجه در سال 1944م پس از شکست ایتالیا در جنگ جهانی دوم، با کمک ارتش شوروی، قدرت را در آلبانی به دست گرفت و دو سال بعد در این کشور، جمهوری کمونیستی اعلام کرد. انور خوجه تا سال 1961 روابط خوبی با شوروی داشت اما مرگ استالین و آغاز سیاست استالین‏ زدایی، باعث تیرگی روابطش با مسکو شد و او از آن پس، به طرف مائوئیسم و چین پیش رفت. انور خوجه در دوران چهل ساله حضور خود در رأس قدرت، یک حکومت استالینی همراه با اختناق در آلبانی برقرار کرد و تا پایان عمر از طرفداران سرسخت استالین و از مدافعان طرز تفکر وی به شمار می‏‌رفت. با بر هم خوردن ارتباط شوروی و آلبانی و تمایل انور خوجه به مائو، چینی‏‌ها نیز کمک‏‌های مالی و اقتصادی فراوانی در اختیار رژیم کمونیستی آلبانی قرار می‌‏دادند. دوری انور خوجه از شوروی سابق از یک سو و ماهیت کمونیستی افراطی وی در آلبانی که موجب خودداری این رژیم و دولت‌‏های اروپایی در ایجاد روابط سیاسی با یک‏دیگر شد، از جانب دیگر، موجب انزوای سیاسی دولت آلبانی شد. هم‏چنین سیاست‏‌های مستبدانه و بسته انور خوجه باعث شد تا آلبانی به فقیرترین کشور اروپا تبدیل شود. سالیان دراز، آلبانی با بیش از هفتاد کشور جهان و اکثر کشورهای صنعتی و اروپای غربی رابطه‏ای نداشت و روابط این کشور با بسیاری از کشورهای دیگر راکد بود. انورخوجه تنها فرمان‏روایی بود که از سال‏های جنگ جهانی دوم تا لحظه مرگ خود به مدت بیش از چهار دهه در کشور خود حکمرانی کرد، تا اینکه در یازدهم آوریل 1984م در 76 سالگی درگذشت. سرانجام پس از مرگ خوجه، آلبانی در سال 1990م دچار تغییرات قهری اروپای شرقی شد و با سقوط رژیم کمونیستی، به عنوان آخرین کشور اروپایی در سال 1992 حکومت کمونیستی را کنار گذاشت و نظام جمهوری را برگزید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها