کد خبر: ۳۰۹۱۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
نشريه آمريکايي نوشت:
يک نشريه آمريکايي نوشت، ترکيه و عربستان سعودي دو کشوري که تاريخ طولاني رقابت در منطقه دارند، در حال مذاکره در سطح مقام هاي عالي رتبه هستند که هدف اصلي اين مذاکرات تشکيل يک ائتلاف نظامي براي سرنگون کردن بشار اسد رئيس جمهور سوريه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، يک نشريه آمريکايي نوشت، ترکيه و عربستان سعودي دو کشوري که تاريخ طولاني رقابت در منطقه دارند، در حال مذاکره در سطح مقام هاي عالي رتبه هستند که هدف اصلي اين مذاکرات تشکيل يک ائتلاف نظامي براي سرنگون کردن بشار اسد رئيس جمهور سوريه است.

به گزارش نشريه هافينگتون پست، يک منبع آگاه تاکيد کرد که مذاکرات بين مقام هاي ارشد ترکيه و عربستان سعودي با ميانجيگري قطر انجام شده است. بر اساس طرح پيش بيني شده، ترکيه نيروي زميني مورد نياز را تامين خواهد کرد و عربستان سعودي نيز حملات هوايي را بر عهده خواهد داشت تا به شبه نظاميان مخالف دولت بشار اسد در سوريه کمک کنند.
يک منبع آگاه ديگر تصريح کرد که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا نيز در ماه فوريه توسط شيخ تميم بن حمد آل ثاني امير قطر در جريان سفر به واشنگتن، از وجود اين مذاکرات آگاه شده است. سخنگوي کاخ سفيد حاضر به ارائه توضيح در اين باره نشده است.
دولت آمريکا به طور کلي کشورهاي خليج فارس را تشويق کرده است تا با تلاش هاي خود امنيت منطقه به خصوص سوريه را ارتقا دهند ولي اين مذاکرات تنها در حد مذاکره باقي مانده است. هنوز معلوم نيست که آيا اين مذاکرات نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود يا نه ولي مداخله نظامي اخير عربستان سعودي در يمن نشان مي دهد که رياض قصد دارد به جاي تکيه بر نيروهاي نيابتي، به نيروهاي نظامي خود متکي باشد.
اوباما پس از ديدار با امير قطر تاکيد کرده است که دو طرف ايده هاي خود را براي چگونگي سرنگون کردن بشار اسد به اشتراک گذاشته اند. اوباما گفت: ما هر دو عميقا نگران وضعيت سوريه هستيم. ما به حمايت خود از مخالفان ميانه روي سوري ادامه مي دهيم و همچنان بر اين باوريم که تا زماني که بشار اسد در قدرت باشد، اين امکان وجود نخواهد داشت تا سوريه به ثبات کامل برسد.
از زماني که اوباما اين اظهارات را بيان داشته، آمريکا به حملات هوايي خود عليه مواضع داعش در خاک سوريه ادامه داده است و برنامه آموزش نيروهاي مخالف سوري را نيز دنبال کرده ولي هيچ گاه به طور علني اعلام نکرده است که براي مذاکره با دولت اسد چه راهبردي دارد.
اگر مذاکرات عربستان سعودي و ترکيه موفقيت آميز باشد، مداخله آنها در سوريه به صورتي پيش خواهد رفت که آيا آمريکا از اين اقدام نظامي حمايت خواهد کرد يا نه.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها