أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۹۴۲۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که توافق لوزان براساس تفسیر مقامات این کشور اجرا می‌شود و تصریح کرد که در توافق ژنو نیز همین رویه حاکم بوده است!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از کیهان، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در سه مصاحبه جداگانه با شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، به تشریح ابعاد مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخت.

کری در مصاحبه با برنامه «این هفته» (This Week) در پاسخ به انتقادات مطرح‌ شده از جانب ایران در خصوص آنچه طرف آمریکایی در مورد تفاهمات به دست آمده در شهر لوزان سوئیس منتشر کرد، گفت: آنچه در مورد تفاهم لوزان منتشر کردیم، معتبر و دقیق است؛ روس‌ها هم بیانیه‌ای صادر کرده و گفتند که فکت شیت یا واقعیت‌هایی که از سوی ایالات متحده مطرح شده، اطلاعاتی قابل اتکا و دقیق هستند.

وی افزود: می‌توانید بروید و ببینید که در توافق ژنو نیز ما همین روایات متقابل را داشتیم. می‌دانید، آنها نقطه‌نظر خود را مطرح می‌کنند و خوب روشن است که ادعا می‌کنند که ما نقطه‌نظر خودمان را مطرح کرده‌ایم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «اما من پای تک‌تک چیزهایی که گفته‌ام و علنی آنها را اعلام کردم، می‌ایستم. توافق ژنو را هم که نگاه کنید، می‌بینید آنها تفسیر متفاوتی را مطرح کردند. اما وقتی پای اجرای توافق به میان آمد، آنچه که ما مطرح کرده بودیم، اجرا شده و پیش رفت.»

 بدون دخالت اجازه بدهند کارمان را به سرانجام برسانیم
به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: قرار است این هفته کنگره را در جریان جزئیات تفاهم لوزان قرار دهم. در ضمن یادآوری می‌کنم که ما همین روایات متقابل، تناقض و تفسیر به رأی یا هرچیزی که می‌خواهید اسمش را بگذارید، در مورد توافق ژنو داشتیم. اما نهایتا، توافق موقت (ژنو) دقیقا همان چیزی شد که ما گفته بودیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «همچنین لازم به ذکر است که ما دو ماه و نیم دیگر برای مذاکره وقت داریم، پس این (تفاهم) هنوز نهایی نیست. اینها خطوط کلی و مؤلفه‌ها هستند. اکثریت از عمق و گستره و جزئیات این مؤلفه‌ها متعجب شدند. فکر می‌کنم افراد باید فعلا دست نگه دارند و بدون دخالت اجازه دهند مذاکره کنیم و در این دو ماه و نیم باقی مانده کارمان را به سرانجام برسانیم.

 چهار مسیر ایران را می‌بندیم
وی در پاسخ به انتقادات سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله جان مک کین هم گفت: «من بر واقعیات متمرکز هستم. من بر رسیدن به یک توافق خوب متمرکز هستم. فکر می‌کنم آنچه تا الان به آن رسیده‌ایم، توافقی بسیار خوب شکل می‌دهد. مسئله کلیدی این است که آیا می‌توانیم چهار مسیر ایران (تأسیسات نطنز، تأسیسات پلوتونیوم اراک، تأسیسات فردو و برنامه مخفی!) به سمت بمب را ببندیم یا نه؟ فکر می‌کنم که چارچوبی را شکل داده‌ایم که این کار را می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان به ایران اعتماد کرد، گفت: «خوب، اصل مطلب در همین چیزی است که مطرح کردید: اعتماد. ما اعتماد نمی‌کنیم. اعتماد، در آنچه ما داریم انجام می‌دهیم، هیچ جایی ندارد. شما باید اعتمادسازی کنید و این چیزی است که در یک دوره زمانی طولانی رخ می‌دهد. این توافقی است که براساس شفافیت، پاسخ‌گویی و راستی‌آزمایی بنا شده است. شما باید بتوانید بدانید چه چیزی در جریان است.»

وی در ادامه در خصوص تاکید ایران بر لغو فوری تحریم‌ها گفت: نمی‌خواهم وارد کش و قوس رسانه‌ای شوم. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که چه نیازهایی و چه انتظاراتی داریم. همین‌طور تصریح کرده‌ایم که اگر نتوانیم به اهدافمان برسیم، توافقی امضا نمی‌کنیم. ما بارها و بارها این امر را به کنگره و به جهان گفته‌ایم.

 محدودیت 10 ساله  در تحقیق و توسعه
به گزارش خبرگزاری‌ها، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در تلاش برای توجیه مفاد تفاهم هسته‌ای با ایران، با انتشار یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌پست»  از تفاهم ایران و گروه موسوم به 1+5 دفاع کرد.

این عضو کابینه باراک اوباما با بیان اینکه تفاهم لوزان «بر پایه اعتماد بنا نشده»، نوشته است که این تفاهم فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کرده و نسبت به وجود دسترسی‌ها و شفافیت‌های لازم، اطمینان می‌دهد.

مونیز در ادامه با تکرار ادعاهای دیگر مقامات آمریکایی تصریح کرد: این توافق چهار مسیر ایران برای رسیدن به بمب را مسدود می‌کند. وزیر انرژی آمریکا می‌افزاید: محدودیت ذخایر اورانیوم ایران برای 15 سال پابرجا خواهد بود.

مونیز در مورد تحقیقات و توسعه نیز نوشته است: «علاوه بر این، برای دستکم یک دهه، هیچ تحقیقات و توسعه‌ای در ابعاد لازم برای آنکه یک مدل پیشرفته‌‌تر سانتریفیوژ جهت تولید به کار گرفته شود، انجام نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه در تأسیسات فردو هم دیگر فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم یا تحقیقات و توسعه غنی‌سازی اورانیوم صورت نمی‌گیرد، نوشته است: «در حقیقت هیچ اورانیومی حتی حق وارد شدن به این تأسیسات را ندارد. تقریبا دو سوم سانتریفیوژها و زیرساخت‌ها فورا برداشته شده و تنها بیش از 10 درصد سانتریفیوژها فعال خواهند ماند.»

مونیز با اشاره به اینکه فردو به یک مرکز تحقیقات فیزیک و ایزوتوپ‌های پزشکی تبدیل می‌شود، نوشته است که مجوزهای نظارتی توافق، به سادگی هرگونه «سوءاستفاده از تأسیسات» را قابل تشخیص می‌کند.

وی در ادامه به بحث نظارت‌ها اشاره کرده و آنها را «بی‌سابقه» خوانده و نوشته است که به مدت 25 سال بر تمام زنجیره سوخت ایران نظارت وجود خواهد داشت.

 تاکید بر مرحله‌ای بودن توقف تحریم‌ها
در ادامه یادداشت مونیز آمده است: «ایران به سرعت پادمان‌های پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجرا و نهایتا (در مجلس) تصویب می‌کند. پروتکل الحاقی اجازه می‌دهد هم در تأسیسات اعلام‌شده نظیر نطنز، فردو و اراک و همچنین در سایت‌های اعلام‌نشده‌ای ظن اقدامات خارج از محدوده در آنها وجود دارد، بازرسی و نمونه‌گیری انجام شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اجازه خواهد یافت تا از فناوری‌های پیشرفته برای ارتقای نظارت مداوم، استفاده کند.»

مونیز این توافق را توافقی مرحله‌بندی ‌شده توصیف کرده و نوشته است در صورتی که «ایران اعتماد جامعه بین‌الملل را به دست آورد»، آنگاه محدودیت‌ها به صورت مرحله‌ای از میان برداشته می‌شود. اما در عین حال، ایران همواره باید به تعهداتش در قبال پیمان منع گسترش (NPT) و پروتکل الحاقی پایبند باشد.

وزیر انرژی آمریکا با اشاره به اختلاف میان آنچه ایران و آمریکا در مورد تفاهم منتشر کرده‌اند، نوشته است که طبیعی است که ایران بخواهد در مورد بخش‌های مشخصی از تفاهمات بحث شود، اما مؤلفه‌های طرفین، مشابه هستند.

مونیز در پایان نوشته است: «هیچ گزینه‌ای، تحریم‌ها، دیپلماسی و دیگر گزینه‌ها، برای پاسخ از روی میز کنار گذاشته نشده است.»

از سوی دیگر، به نقل از اسپاتنیک، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو خواستار لغو تحریم تسلیحاتی ایران در مرحله نخست و قبل از هر چیزی به عنوان نخستین گام پس از به نتیجه رسیدن سایر ترتیبات دیگر است.

 سفر هیئت آژانس به تهران
«یوکیو آمانو» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس انجمن صنعتی اتمی ژاپن گفت: ۱۵ آوریل (چهارشنبه ۲۶ فروردین) هیئت این سازمان وارد تهران خواهند شد.

آمانو به خبرنگاران گفت: توافق‌های حاصله توسط ایران و گروه 1+5 پربار بوده و آژانس از آن استقبال می‌کند.

به گزارش تسنیم، پایگاه خبری «جی تی ای»  در گزارشی نوشت: مقامات ارشد آمریکا به مدت دو ساعت با سران جامعه یهودی آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران دیدار کردند.

در این دیدار که هشتم آوریل (چهارشنبه 19 فروردین) برگزار شد، نمایندگانی از لابی صهیونیستی آیپک، کمیته یهودیان آمریکا، لیگ ضدافترا، فدراسیون‌های یهودی آمریکای شمالی، و جریان‌های ارتدوکس، اصلاح‌طلب و محافظه‌کار یهودی حضور داشتند.

 حفظ تحریم‌های ایران توسط ایالت‌های آمریکا
رویترز در گزارشی نوشت: بسیاری از ایالت‌های آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را حتی با توافق حفظ می‌کنند.

بیش از 20 ایالت آمریکا اقداماتی را برای مجازات شرکت‌هایی که در حال همکاری با ایران در بخش‌های اقتصادی هستند، اجرا کرده‌اند تا مانع از ادامه همکاری این شرکت‌ها با تهران شوند.

در بیش از نیمی از این ایالت‌ها، محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران تنها زمانی لغو خواهد شد که ایران دیگر به‌عنوان کشور حامی تروریسم (منظور حمایت از محور مقاومت در منطقه و دیگر کشورهای جهان است) شناخته نشود یا همه تحریم‌های فدرال آمریکا علیه این کشور برداشته شود. این مسئله حتی در صورت دستیابی به یک توافق نهایی بر سر برنامه اتمی نیز حاصل نخواهد شد. دو ایالت کانزاس و می‌سی‌سی‌پی، حتی تحریم‌های جدیدی را برای هدف قرار دادن ایران اعمال کرده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها