کد خبر: ۳۰۹۷۱۳
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا، يک وکيل دادگستري با جنايت عليه بشريت دانستن حادثه فرودگاه جده تاکيد کرد که اين موضوع از لحاظ بين‌المللي قابل تعقيب است.

نعمت احمدي در گفت‌و‌گو با ايسنا اظهار کرد: ماده هفت اساسنامه ديوان کيفري بين المللي صراحتا مي‌گويد هر نوع تجاوز و بردگي جنسي يا هر شکل ديگر خشونت جنسي جنايت عليه بشريت محسوب مي‌شود.

وي افزود: ماده هشت اساسنامه ديوان کيفري بين المللي نيز مي‌گويد اگر اين افراد مسلح باشند و با تهديد اتباع خارجي به ويژه کودکان مرتکب اين اعمال شوند، مصداق جنايت جنگي است.

اين حقوقدان گفت: بند ب ماده 21 همين اساسنامه تصريح مي‌کند که تجاوز به کرامت شخص به‌ويژه رفتار مهم و تحقيرآميز و ارتکاب تجاوز جنسي مصداق جنايت عليه بشريت است.

وي با بيان اينکه ‌از طرفي کميته حقوق بشر سازمان ملل عهده‌دار رعايت حقوق کودکان است، گفت:‌ اگر بخواهيم اين کار را به عنوان يک جنايت عليه بشريت تعريف کنيم، طبق مواد مذکور و با توجه به کودک بودن مجني عليه و مسلح بودن مامورين، اين امر در ديوان کيفري بين المللي قابل طرح است و مي‌توان آن را تعقيب کرد؛ زيرا از مصاديقي است که خود سازمان ملل آن را تعيين کرده است.

اين وکيل دادگستري گفت: از نظر کلي جنايات جنبه محلي دارد و قوانين محلي بر آن‌ها حاکم است. از طرفي اين نوع جرائم در کشور ما و عربستان به لحاظ اين که هر دو کشور مسلمان هستند، مجازات واحدي دارد.

وي افزود:‌ بر همين اساس اگر کما هو حقه عربستان بخواهد به اين موضوع رسيدگي کند، با توجه به اينکه عمل انجام شده يک مجازات شرعي دارد و شرع عربستان و ايران در اين باره تفاوتي با هم ندارند با قوانين داخلي عربستان هم مي‌شود به پرونده رسيدگي کرد.

احمدي افزود: اگر نهايتا به اين موضوع در عربستان رسيدگي نشد مي‌توان با توجه به اساسنامه ديوان کيفري بين المللي به اين موضوع رسيدگي کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها