کد خبر: ۳۱۰۲۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
روزنامه شهروند/ جشن عروسي که تمام مي‌شود انبوه خودروها پشت به پشت هم به راه مي‌افتند، هر که به خودروي عروس و داماد نزديک‌تر شود انگار برنده ماراتن اين کارناوال است.هلهله مي‌کشند و شادي مي‌کنند غافل از اين‌که خطر مي‌تواند در کمين‌شان باشد.

وقتي سنت‌هاي قديمي به شکل افسارگسيخته‌اي در جامعه به اجرا درمي‌آيد هنجارها به ناهنجاري تبديل خواهد شد. به راه انداختن کاروان‎هاي عروسي با بوق زدن‌هاي ممتد، کِل کشيدن‌هاي همراهان، ويراژهاي موتورسواران، تِکاف کشيدن ماشين‌ها نمونه بارزي از يک هنجارشکني است.در زمان قديم وقتي که مي‌خواستند عروس را به خانه بخت بفرستند، او را سوار بر اسبي مي‌کردند و داماد هم افسار اسب را گرفته و به همراه ميهمانان پايکوبان به سمت خانه مشترک‌شان راهي مي‌شدند.در واقع علت برپايي اين مراسم، بدرقه عروس و داماد با نظمي خاص در آغاز زندگي زناشويي بود.حالا اما ورق برگشته است، خودرو و موتورسيکلت حالا جايگزين اسب و درشکه شده و علاوه بر راهبندان و ترافيک، مزاحمت‌هاي فراواني را براي شهروندان ايجاد مي‌کنند. ورود کاروان‌هاي عروسي با اين شکل و شمايل به خيابان‌ها نه‌تنها معضلي براي مردم در ساعات پاياني شب است بلکه امنيت فردي و اجتماعي را به خطر انداخته است.صداي بلند موسيقي، تک چرخ زدن موتورسيکلت‌ها و صداي ناهنجار آنها، ترکيدن ترقه، رقص کودکان شاد که تا نيمه بدن خود را از خودروهاي درحال حرکت بيرون آورده‌اند چند سالي است که پيش‌زمينه حوادث کاروان‌هاي عروسي شده‌اند که در اين ميان آمار تصادفات و نزاع و درگيري در اين مراسم چشمگير است.

پايان وحشتناک جشن عروسي

١٨ خودرو يک کارناوال عروسي، تصادف زنجيره‌اي را در بزرگراه بابايي رقم زدند. در اين حادثه ٢ ميهمان مصدوم شدند.
عقربه‌هاساعت ٢٥: ٢٣ شامگاه پنجشنبه ٢٧ فروردين ماه را نشان مي‌داد که يک کارناوال عروسي در مسير شرق به غرب بزرگراه بابايي به حرکت درآمدند. چراغ‌هاي فلاشر خودروها روشن شده بود و ميهمانان به همراه بوق‌هاي ممتد خودروي عروس و داماد را بدرقه مي‌کردند. هنوز چند دقيقه‌اي از مراسم عروس کشون نگذشته بود که صداي برخورد مهيب ١٨ خودرو وحشت به راه انداخت. با اعلام اين تصادف زنجيره‌اي به سازمان آتش‌نشاني بلافاصله آتش‌نشانان ايستگاه‌هاي ٥٧ و ٥٦ به محل حادثه واقع در بزرگراه بابايي، بعد از پل استخر اعزام شدند.با رسيدن عوامل امدادي به محل حادثه مشخص شد، ١٨ خودروي سواري به صورت زنجيروار با يکديگر برخورد کرده و در لاين‌هاي تندرو و کندرو بزرگراه متوقف شده‌اند. آتش‌نشانان بلافاصله عمليات امدادي را آغاز کردند.گروه اول وظيفه ايمن‌سازي محل را با قرار دادن علايم هشدار دهنده برعهده گرفت و گروه دوم هم با قطع برق خودروها، آنها را به کنار بزرگراه و منطقه ايمن هدايت کرد. در اين حادثه رانندگي يک زن و مرد جوان دچار مصدوميت شدند که به مراکز درماني منتقل شدند.
در حالي که تحقيقات نشان مي‌داد اين تصادف زنجيره‌اي در ميان ميهمانان يک کارناوال عروسي رخ داده است علت بروز اين حادثه توسط پليس راهور درحال بررسي قرار گرفت.

تراژدي باورنکردني

حوادث کارناوال‌هاي عروسي هربار به شکلي در گوشه و کنار شهر‌ها رقم مي‌خورد. ١٠ مهر ماه‌ سال ٩٢ بود که بذر ماتم به جان کاروان شادي عروسي نشست. تراژدي باورنکردني در بزرگراه ياسيني رقم خورد، ماشين عروس در بزرگراه ياسيني درحال حرکت بود که تريلي حمل نخاله که با سرعت بسيار زيادي قصد سبقت از سمت راست کارناوال عروس را داشت با بي‌احتياطي از مسيرش خارج شد و با برخورد به جدول کنار بزرگراه به طرز هولناکي واژگون شد و روي ماشين عروس، و ٢ خودروي ديگر افتاد و آنها را له کرد.
مهمانان جشن عروسي درحالي‌که در مقابل تصويري باورنکردني قرار گرفته بودند هراسان از خودروهايشان بيرون آمدند. يدک ١٠تني زباله روي ماشين عروس افتاده بود و سقف خودرو را به کف آن چسبانده بود. خودروي گل زده آزرا کاملاً له شده بود و صداي ناله عروس به گوش مي‌رسيد. صداها پشت تلفن مي‌لرزيدند و با اين حال اين حادثه تلخ به سازمان آتش‌نشاني و پليس گزارش شد. با اعلام اين خبر بلافاصله آتش‌نشانان راهي محل حادثه شدند. بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌داد سنگيني يدک زباله به‌اندازه‌اي است که آتش‌نشانان به نيروي کمکي بيشتري نياز دارند.چشمان گريان مهمانان ٤٥ دقيقه نظاره‌گر عملياتي نفسگير بود. جک‌هاي بالابر به کار افتادند و به سختي توانستند يدک ١٠تني تريلر را از روي خودروها بالا بکشند. در اين تصادف، پسر جوان در لباس دامادي دچار مرگ مغزي شده و عروس جوان به شدت آسيب ديده بود.خاطره‌اي تلخ که در شبي به ياد ماندني، دستان عروس و داماد را قبل از رسيدن به خانه بخت از يکديگر جدا کرد.

عروسي يا ميدان جنگ

گاهي اوقات نيز به راه انداختن کاروان‌هاي عروسي و رگبار پي در پي گلوله در شهرستان‌ها و ترقه در پايتخت و سلب آسايش مردم در نيمه شب‌ها در شهرها و معابر پرازدحام يکي ديگر از آسيب‌هاي اين فرهنگ نازيبا را به تصوير مي‌کشد. بسياري از افراد در جشن‌هاي عروسي که تا نيمه‌هاي شب طول مي‌کشد دست به تيراندازي و سر و صدا مي‌زنند که اين موضوع موجب نارضايتي بسياري از شهروندان مي‌شود. انداختن ترقه در پايتخت و در شهرستان‌ها نيز تيراندازي با اسلحه تبديل به يک تفريح خطرناک در کاروان‌هاي عروسي شده است. به‌رغم ممنوعيتي که براي تيراندازي در عروسي‌ها وجود دارد ولي اين فرهنگ ناصحيح برجاي مانده از يک سنت ديرينه، مجالس عروسي و شادي مردم را به عزا تبديل مي‌کند. انبوه تفنگ‌هاي مختلف با فشنگ‌هاي واقعي جنگي و شکاري در بيشتر شهرستان‌ها، آن هم در دست نوجوانان و جواناني که سرشار از هيجان هستند، زنگ خطري است که گاهي اوج شادي خانواده‌هاي عروس و داماد را به ماتم و عزا تبديل مي‌کند. امروز اين وسيله دفاعي به يک وسيله خطرآفرين در جشن‌هاي عروسي و به‌خصوص در شهرستان‌ها تبديل شده و هر چند مدت يک بار حوادث تلخي را رقم مي‌زند.
کاروان عروسي؛ رسمي که شناخته شده نيست
جلال ملکي سخنگوي آتش‌نشاني درمورد حوادث مربوط به کاروان‌هاي عروسي به «شهروند» گفت: «خيلي وقت است که حرکت کاروان‌هاي عروسي تبديل به يک رسم و سنت قديمي شده در صورتي که چنين رسمي هيچ وقت وجود نداشته و هيچ کجا بر انجام آن تاکيد نشده است. آنها تصور مي‌کنند که براي يک شب شادي و پايکوبي مي‌توانند از هر چيزي استفاده کنند تا شادي خودشان را بيشتر کنند. اما نمي‌دانند که خود را در کمين خطرهاي احتمالي زيادي قرار مي‌دهند و هرلحظه ممکن است که شادي آنها جاي خود را به غمي تلخ و بزرگ بدهد. آنها در کاروان‌هاي عروس به چند خودرو تقسيم شده و در خيابان‌ها و اتوبان‌ها ويراژ مي‌دهند. به عاقبت خويش فکر نمي‌کنند. آنها با بي‌احتياطي کامل در اتوبان‌ها حرکت مي‌کنند و براي اينکه فضاي شادي خود را بيشتر فراهم کنند با هم شوخي‌هاي خطرناک مي‌کنند. روي صندوق عقب خودرو مي‌نشينند و با سرعت زياد ماراتن خطرناک به نمايش مي‌گذارند. همچنين چندين خودرو به صورت دسته‌جمعي در حالي که همه آنها سعي مي‌کنند در کنار ماشين عروس حرکت کنند، بدون توجه به علايم راهنمايي و رانندگي و علايم هشداردهنده به راه خود ادامه مي‌دهند. از هر راهي استفاده مي‌کنند تا از ماشين عروس و کاروان عقب نمانند. آويزان شدن از شيشه‌هاي خودروها در صورتي که سرعت ماشين زياد است هم حوادث خطرناکي را ممکن است در پي داشته باشد. همين بي‌احتياطي‌ها باعث مي‌شود که تبعات جبران‌ناپذيري کاروان عروس را به کاروان عزا تبديل کند.» ملکي ادامه داد: «برخي از اين کاروان‌هاي عروسي علاوه بر اينکه خود را به خطر مي‌اندازند، با آلودگي صوتي و ايجاد ترافيک‌هاي عذاب‌آور آسايش را از مردم سلب مي‌کنند. گاهي اوقات کاروان‌هاي عروسي برعکس عمل مي‌کنند و به جاي سرعت زياد، چندين ماشين با سرعت بسيار کم در اتوبان حرکت مي‌کنند و ترافيک سنگيني ايجاد مي‌کنند. همين بي‌احتياطي‌ها و بي‌توجهي‌ها تنها براي يک شب شادي و هيجان مي‌تواند باعث شود که يک عروسي تا سال‌ها تبديل به خاطره‌اي تلخ و دردناک شود و اگر کسي در اين ميان آسيبي ببيند تا سال‌هاي سال، سالگرد عروسي خاطره يک حادثه تلخ را يادآوري مي‌کند. بنابراين بهتر است که مردم در شب‌هاي عروسي، چنين رسم‌هايي را بر خود واجب ندانند و در خانه‌هاي خود بدون هيچ خطري جشن خود را برگزار کنند.»

پليس با کاروان‌هاي عروسي برخورد مي‌کند

وقتي برداشت‌هاي نادرست از آداب، رسوم و سنت‌ها در ميان اقوام مختلف کشور دستمايه اشتباهات فردي مي‌شود به نظر مي‌رسد تدبيري دگرگونه بايد اتخاذ کرد. متوليان فرهنگي و رسانه‌ها با فرهنگ‌سازي و نظارت‌هاي رسمي در برخورد با هنجارشکنان جامعه تأثير به‌سزايي در کاهش اينگونه حوادث تلخ خواهند گذاشت. با اين حال با استناد مواد ۶۱۸ و ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي، ارتکاب اعمال و رفتارهاي غيرقانوني و غيراخلاقي به لحاظ جريحه‌دار کردن عفت عمومي، جرم محسوب شده و مرتکبان به مراجع قضايي معرفي خواهند شد. نظر به درخواست‎هاي مکرر شهروندان از طريق پليس ۱۱۰ مبني بر برخورد با کاروان‎هاي عروسي که اقدام به ايجاد مزاحمت و سلب آسايش عمومي شهروندان مي‎کنند، برخورد با اين کاروان‎ها در دستور کار قرار داشته و پليس با راکبان خودروها، اعم از سواري و موتورسيکلت که بخواهند با حرکات نامتعارف و رفتارهاي غيراخلاقي‎‌ اعم از پرتاب مواد آتش‌زا و پرسر و صدا موجب اخلال در نظم عمومي و سلب آسايش ديگران شوند، برخورد کرده وضمن اعمال قانون وسايل نقليه آنها را توقيف و به پارکينگ منتقل خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها