کد خبر: ۳۱۳۵۶۱
زمان انتشار: ۰۸:۲۳     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
بر طبق نوار مکالمه برج کنترل فرودگاه تبریز با خلبان هواپیمای الجزایری و طبق گزارش هیئت تحقیق از رادار تبریز ، 2 هواپیمای عراقی در فضای ترکیه و در مجاورت مرز ایران ، هواپیمای هیئت الجزایری را مورد تعقیب قرار می دهند.

رخدادهای 15 اردیبهشت 1361

چکیده

  • هیئت های اعزامی ایران برای جمع آوری مدارک و بررسی چگونگی حمله هواپیماهای متجاوز عراقی به هواپیمای اختصاصی وزیر خارجه الجزایر به محل سانحه رفتند .

 

  • به دنبال پیشروی های نیروهای رزمنده ایرانی مردم مسلمان شهر حلبچه دست به راهپیمایی باشکوهی بر علیه رژیم بعث زدند که طی درگیری میان مردم و نظامیان بعثی حدود 100 سرباز بعثی زخمی شدند .

 

  • محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر دیروز در قرارگاه کربلا در گفت و گویی با خبرنگاران روند پیروزی های اخیر را تشریح کرد .

 

  • در اثر هجوم سربازان اسرائیلی به یک مدرسه دخترانه بر اثر شلیک مستقیم این سربازان 6 دانش آموز دختر زخمی شدند .

 

  • روزنامه کریستین ساینس مانیتور در شماره دیروز خود در رابطه با کمک های مصر به عراق نوشت : مبارک مصمم است از انتشار انقلاب اسلامی ایران جلوگیری کند .

اسناد حمله هوایی عراق به هواپیمای الجزایری منتشر می شود

در حالی که هیئت های اعزامی ایران برای جمع آوری مدارک و بررسی چگونگی حمله هواپیماهای متجاوز عراقی به هواپیمای اختصاصی وزیر خارجه الجزایر به محل سانحه رفته و گزارش هایی تهیه کرده اند از سوی نخست وزیر سه روز عزای عمومی به مناسبت شهادت بن یحیی وزیر خارجه الجزایر اعلام شد .

مردم تهران نیز دیروز با اجتماع در مقابل سفارت الجزایر در تهران ضمن همدردی با ملت برادر و انقلابی الجزایر جنایت بین المللی و راهزنی هوایی صدام را محکوم کردند . (1)

وزارت امور خارجه نیز در دومین اطلاعیه خود اعلام کرد : بر طبق نوار مکالمه برج کنترل فرودگاه تبریز با خلبان هواپیمای الجزایری و طبق گزارش هیئت تحقیق از رادار تبریز ، 2 هواپیمای عراقی در فضای ترکیه و در مجاورت مرز ایران ، هواپیمای هیئت الجزایری را مورد تعقیب قرار می دهند که از طرف برج کنترل فرودگاه تبریز به هواپیمای مزبور دستور داده می شود تا جهت دور ماندن از حمله هواپیماهای جنگنده عراقی به طرف آنکارا تغییر مسیر دهد و خلبان مذکور تصمیم به تغییر مسیر می گیرد و از همین لحظه ارتباط برج کنترل با هواپیمای حامل وزیر امور خارجه الجزایر و همراهان قطع می شود و جنگنده های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران فورا به تعقیب هواپیماهای عراقی مبادرت می ورزند .

در این اطلاعیه همچنین آمده است : متن نوار مزبور و دیگر مدارک مربوط به توطئه رژیم جنایتکار بغداد در اختیار دولت و ملت برادر الجزایر و افکار عمومی جهان قرار خواهد گرفت .

وزارت خارجه همچنین ادامه داده است : یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت لوفت هانزا به شماره پرواز 600 نیز که در ارتفاع 37 هزار پایی حرکت می کرد در حوالی مرز ترکیه و ایران مورد حمله چند هواپیمای مهاجم عراقی قرار گرفت که خوشبختانه با اعلام خطر برج کنترل فرودگاه تبریز خلبان هواپیمای مسافربری مزبور به موقع به طرف آنکارا تغییر مسیر داده و با پرواز جنگنده های ایرانی مهاجمین عراقی مجبور به فرار می شوند.(2)

رزمندگان اسلام به 5 کیلومتری مرز رسیدند

آخرین خبرها از جبهه های جنگ حاکیست که رزمندگان اسلام از اراضی آزاد شده از دست دشمن متجاوز همچنان هوشیارانه حراست و هرگونه تلاش مزدوران بعثی را خنثی می کنند.

یک مقام نظامی مقارن ظهر دیروز در گفت و گوی کوتاهی اعلام کرد : طی روز گذشته رزمندگان اسلام در قسمتی از جاده اهواز – خرمشهر 12 دستگاه تانک دشمن را منهدم کرده و تعدادی از نیروهای عراقی را به هلاکت رسانده اند که اجساد آنان همچنان در دشت باقی مانده است.

خبر دیگر این که به دنبال پیشروی های نیروهای رزمنده ایرانی مردم مسلمان شهر حلبچه دست به راهپیمایی باشکوهی بر علیه رژیم بعث زدند که طی درگیری میان مردم و نظامیان بعثی حدود 100 سرباز بعثی زخمی شدند . رژیم بعث عراق در حلبچه حکومت نظامی اعلام کرده است . در کل رزمندگان اسلام در شمال خرمشهر به 5 کیلومتری مرز رسیده و به پیشروی خود ادامه می دهند . (3)

اظهارات فرمانده سپاه در باره ادامه عملیات بیت المقدس و دستگیری منافقین

محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر دیروز در قرارگاه کربلا در گفت و گویی با خبرنگاران روند پیروزی های اخیر را تشریح کرد .

وی اظهار داشت : عملیات بیت المقدس را که به امید آزاد سازی قدس آغاز کردیم بایستی در چند مرحله انجام گیرد و مردم ما می دانند در عملیات گسترده ای که پس از عملیات شکست حصر آبادان شروع کرده ایم معمولا عملیات ما دارای مراحل متعددی بوده است و بعضا بین این مراحل زمان ها یا فاصله های زیادی بوجود می آید که این فاصله زمانی بمنظور برنامه ریزی و طراحی بهتر و دریافت موقعیت بیشتر در عملیات امری طبیعی و یکی از مسائل اصولی نظامی است که در تمام دنیا مرسوم است .

وی افزود : ما اولین مرحله عملیات را با توکل به خدا آغاز کردیم و از رودخانه کارون عبور و به جاده خونین شهر رسیدیم ، دشمن فکر نمی کرد ما به جاده برسیم لذا استحکامات بسیار زیادی در روی جاده بوجود آورده بود که اگر حتی ما بتوانیم از کارون عبور کنیم در 5 یا 6 کیلومتری جاده متوقف شویم اما ما با توکل به خدا در همان اوایل صبح در روز اول عملیات به جاده رسیدیم و 800 کیلومتر مربع از سرزمین اسلامی از لوث وجود بعثی ها پاک شد .

رضایی در ادامه ضمن تشریح مراحل برخورد با منافقین در ماه های گذشته اظهار داشت : از طرف برادران ما یک برنامه بسیار دقیق و حساب شده تنظیم شد که رهبری سازمان و کادرهای اصلی آن را از بین ببریم ، در این رابطه اولین ضربه ای که به منافقین وارد شد ، ضربه ای بود که خیابانی قائم مقام رجوی در جریان آن از بین رفت و به دلیل اهمیت سیاسی که داشت جالب توجه بود.

فرمانده سپاه گفت : در عملیات اخیر که توسط برادران ما انجام شد سه یا 4 برابر بیشتر از ضربه قبلی اهمیت دارد ، زیرا در این عملیات ضربه اصلی بر کادر مرکزی و قسمت های تدارکاتی منافقین وارد شد و بخش اجتماعی منافقین شعبه های کادر دانشجویی ، دانش آموزی و کارمندی و کلا 90 درصد نیروی کادر سازمان منافقین خلق را تشکیل می دادند ضربه اساسی بر آن وارد شد .

وی افزود : در این عملیات که با موفقیت انجام شد افرادی نظیر محمد ضابطی معاون ابریشمچی و یکی از پنج یا شش نفر از به اصطلاح شورای رهبری بود و در حال حاضر به اصطلاح قائم مقام رجوی در داخل کشور بحساب می آمد و چند تن دیگر از افراد کادر مرکزی منافقین از جمله : حمید جلال زاده مسئول تدارکات ، قاسم باقرزاده ، حمید خادمی و حسن صادق مسئول غرب کشور ، حسین جلیلی مسئول جنوب و بقیه نظیر فضل الله تدین از افراد مرکزیت بودند . در مجموع نزدیک به 60 نفر از افراد درجه یک از رهبری تا شورای مرکزی یا کشته و یا دستگیر شدند . (4)

صهیونیست ها دختران دانش آموز را به رگبار بستند

رژیم صهیونیستی که با انجام نخستین مرحله قرارداد کمپ دیوید با مصر و آمریکا صحرای سینا را به شریک قابل اعتماد خود مصر سپرده است سیاست فشار و ارعاب و ترور در شهرهای اشغالی فلسطین را بیشتر از گذشته اعمال می کند و این در حالی است که در زمینه حمله به مواضع فلسطینی ها در خاک لبنان نیز بیکار ننشسته و بطور مداوم به تجهیز و نقل و انتقال نظامی دست زده است .

در همین حال خبرگزاری ها از ادامه قیام مردم مسلمان در شهرهای اشغالی گزارش می دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس در اثر هجوم سربازان اسرائیلی به یک مدرسه دخترانه بر اثر شلیک مستقیم این سربازان 6 دانش آموز دختر زخمی شدند . این دانش آموزان در اعتراض به اشغالگری رژیم صهیونیستی در مدرسه خود دست به یک راهپیمایی زده بودند . آخرین گزارش های رسیده حاکیست یکی از این دانش آموزان بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسیده است . (5)

حسنی مبارک و تصمیم برای مقابله با انقلاب اسلامی

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در شماره دیروز خود در رابطه با کمک های مصر به عراق نوشت : مبارک مصمم است از انتشار انقلاب اسلامی ایران جلوگیری کند .

بر اساس نوشته این روزنامه « با حملات جدید ایرانی ها در جبهه های نبرد که عراق را تهدید می کند مصر تقریبا همه بیطرفی خود را از دست داده است و  آشکارتر از گذشته از عراق جانبداری می کند ، اگر رژیم های عراق و دیگر کشورهای خلیج فارس از مبارزه با ایرانی ها جان سالم بدر ببرند و در صورتی که مصر بتواند سهمی در این پیروزی داشته باشد این مسئله موجب بازگشت هرچه سریع تر مصر به دنیای عرب خواهد شد .

این روزنامه می افزاید : یکی از مقامات وزارت امور خارجه مصر به خبرنگار ما گفته است ک احساس می کنیم که ایران نقطه ای برای اصلاح روابط بین کشورهای عرب و مصر می باشد و در میان کشورهایی که انتظار می رود برای کسب روابط دیپلماتیک با مصر به مذاکره بنشینند می توان از مراکش ، بحرین ، عراق و اردن نام برد .

آن چه ممکن است موجب هر چه سریع تر ساختن این نزدیکی شود رفع احتیاجات عراق و رژیم های میانه رو در خلیج فارس برای دفع ایران انقلابی و بپا خاسته است .

این گزارش می افزاید : مصر تحت حکمرانی انورسادات ظاهرا بیطرفی خود را در این جنگ حفظ کرده بود و سادات به انتقاد از دو کشور اکتفا می کرد در حالی که بطور پنهانی با ارسال اسلحه به عراق بمنظور پشتیبانی از صدام به مانور می پرداخت . (6)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 15 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
2- کیهان ، 15 اردیبهشت 1361 ، صفحه 14
3- اطلاعات ، 15 اردیبهشت 1361 ، صفحه 3
4- جمهوری اسلامی ، 15 اردیبهشت 1361 ، صفحه 10
5- اطلاعات ، 15 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16
6- اطلاعات ، 15 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها