کد خبر: ۳۱۴۱۲۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
محمد صالح جوکار افزود: علی رغم وعده آقای صالحی در مجلس و همچنین دستور مقام معظم رهبری هنوز متن تفسیر یا فک شیت وزارت خارجه ایران منتشر نشده است. 212 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه ای به دولت درخواست انتشار فکت شیت ایرانی را نموده اند تا با مقایسه متن تیم مذاکره کننده کشورمان بتوانیم متن آمریکایی ها را راستی آزمایی کنیم.
محمد صالح جوکار نماینده مردم يزد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني پايگاه 598 ضمن گلایه از عدم انتشار جزئیات مذاکرات لوزان اظهار داشت: تا کنون برداشت های مختلفی از بیانیه لوزان ارائه شده است و متنی که آمریکایی ها منتشر نمودند با آنچه که فرانسوی ها گفتندو یا سخنان تیم مذاکره کننده کشورمان تفاوت های فاحشی دارد مخصوصا در موضوع برداشته شدن تحریم ها و محدودیت ها و نیز نحوه خروج پرونده ایران از شورای امنیت و اصل بازرسی و نظارتهایی که آژانس می خواهد بر فعالیت های هسته ای داشته باشد و در برداشت های مختلف ارائه شده اختلاف جدی وجود دارد و علی رغم وعده آقای صالحی در مجلس و همچنین دستور مقام معظم رهبری هنوز متن تفسیر یا فک شیت وزارت خارجه ایران منتشر نشده است.



وی در ادامه بیان نمود: 212 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه ای به دولت درخواست انتشار فکت شیت ایرانی را نموده اند تا با مقایسه متن تیم مذاکره کننده کشورمان بتوانیم متن آمریکایی ها را راستی آزمایی کنیم و یقینا آنچه که تا کنون به صورت شفاهی از سوی تیم مذاکره کننده بیان شده می تواند باطل بودن فک شیت آمریکایی ها را ثابت کند و آن ارزشمند است و اگر متن توافق نشست لوزان به صورت رسمی منتشر شود اعتماد مردم بیشتر شده و باید مردم را محرم بدانیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم و از تیم مذاکره کننده کشورمان نیز حمایت می کنیم و در مقابل با بد عهدی هایی که آمریکایی ها نشان داده اند امیدواریم توافقی صورت گیرد که موجب تضعیف حضور ملت و منافع ملی ما نشود و توافقی در چهارچوب منویات و تدابیر رهبر انقلاب و خطوط قرمزی که مخصوصا در فرمایشات اخیرشان داشتند سرلوحه کار مذاکره کننده قرار گیرد.

جوکار گفت: مذاکرات ما فقط در موضوع هسته ای است و بحث عدم پذیرش بازرسی ها و نظارتهای غیر متعارف آژانس و خروج پرونده ایران از شورای امنیت و لغو فوری تحریم ها موضوعاتی است که باید حل شود و در توافق نهایی بر اساس نظر کارشناسان حقوقی و فنی بسته شود و دیگر ابهام و تفسیری برای دیگران باقی نگذارد. ولی آنچه که در فکت شیت طرف مقابل آمده است با بیان گفته های تیم مذاکره کننده ما تفاوت جدی دارد و اگر طرف غربی با همان مبنا بخواهد در مذاکرات آینده حضور پیدا کنند من بعید می دانم که مذاکرات به سرانجامی برسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها