کد خبر: ۳۱۸۶۰۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
وقتی که پیمان آل‌سعود با آمریکا به ضرر عربستان تمام می‌شود:
ظاهر قضیه ی توافق ایران و امریکا خبر از ارتقاء روابط این دو کشور با هم می داد و همین امر باعث شد تا کشوری مانند عربستان که یکی از متحدین طراز اول امریکا در منطقه محسوب می شود از بهبود روابط امریکا (دوست) و ایران (دشمن) احساس خطر کند. به همین جهت از آغاز مذاکرات تا کنون، مقامات کاخ سفید و پنتاگون بارها برای متقاعد کردن مقامات سعودی دیدارهای حضوری و تماس های تلفنی داشته اند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، سالهاست مسائلی مانند حجاب بانوان ایرانی، حضور آنها در ورزشگاه ها، مسائل زنان از جنبه ی حقوقی و موضوعات دیگری از این دست تبدیل به دستاویزی برای امریکا شده تا به این بهانه ها، ایران را به زیر پا گذاشتن حقوق زنان متهم نماید که این امر در مقاطعی حتی بر گفتگوهای هسته ای نیز سایه افکنده است. اما همان امریکا در مواجهه با قانون عدم حق شرکت زنان سعودی در انتخابات، عدم حق رانندگی آنان، تبعیض های غیرقابل باور اجتماعی آنان و ... سکوت کرده است. این دوگانه های رفتاری امریکا فقط درخصوص مسائل حقوق زنان دیده نمی شود و درباره ی بسیاری مسائل دیگر نیز به همین ترتیب است.

اما چرا کاخ سفید که همواره خود را سرسخت ترین مدافع حقوق بشر در جهان معرفی کرده است نسبت به مسائلی که در عربستان می گذرد تا بدین حد اغماض دارد؟ چه نوع رابطه ای مابین این دو کشور وجود دارد که چشم امریکا را بر مسائلی که در عربستان می گذرد می بندد؟

مسئله این است که سیاست های ضد ایرانی و ضد شیعی پادشاهی عربستان که در باطن امر، هم جهت با منافع امریکا و اسرائیل در منطقه هستند باعث شده است کاخ سفید فارغ از شعار های توخالی خود درباره ی حقوق بشر، از بسیاری مسائل جاری عربستان چشمپوشی کند! به همین دلیل است که اوباما در دیدار با محمد بن نایف، روابط امریکا و عربستان را فراتر از حد انتظار، دوستانه معرفی می کند و سابقه ی آن را به هفت دهه ی پیش و زمان روزولت بر می گرداند! + و همچنین ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه ی امریکا در این زمینه از لزوم ادامه ی همکاری استراتژیک امریکا و عربستان تحت هر شرایطی سخن می گوید! +

عربستان و ایران

با آغاز گفتگوهای هسته ای ایران و امریکا، کشورهای منطقه از جمله عربستان به وحشت افتادند. ظاهر قضیه ی توافق ایران و امریکا خبر از ارتقاء روابط این دو کشور با هم می داد و همین امر باعث شد تا کشوری مانند عربستان که یکی از متحدین طراز اول امریکا در منطقه محسوب می شود از بهبود روابط امریکا (دوست) و ایران (دشمن) احساس خطر کند. به همین جهت از آغاز مذاکرات تا کنون، مقامات کاخ سفید و پنتاگون بارها برای متقاعد کردن مقامات سعودی دیدارهای حضوری و تماس های تلفنی داشته اند. +

اما هم جهت بودن سیاست های امریکا و عربستان در منطقه تا کنون چه نمودها و چه نتایجی داشته است؟

اولین فایده ی آن عاید خود امریکا می شود که البته نشان از سوء استفاده ی امریکا حتی از عربستان دارد: رسانه های تحلیلی امریکایی متفق القول از غیرواقعی بودن دست دوستی امریکا به ایران خبر میدهند زیرا آن را خلاف منافع اقتصادی امریکا در منطقه می دانند. مسئله این است که امریکا از راه اشاعه ی ایران هراسی در بین کشورهای غرب آسیا و مخصوصا حاشیه ی خلیج فارس، همه ساله میلیاردها دلار تسلیحات نظامی به این کشورها می فروشد.

لذا در صورت اینکه توافق با ایران به معنی بهبود روابط ایران و امریکا باشد، سیاست ایران هراسی و منافع اقتصادی آن با شکست مواجه خواهد شد. به همین دلیل است که اوباما در عین لبخندهای صمیمانه نسبت به ایران، همواره در جمع کشورهایی نظیر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان، دوباره همان ادعاهای گذشته را در رابطه با خطر ایران برای منطقه و جهان تکرار می کند! +

عربستان، آتش افروز سیاست های تفرقه افکنانه ی امریکا در منطقه

چندی پیش وال استریت ژورنال در مطلبی از کمک مالی امریکا به قبایل اهل سنت در سرتاسر منطقه ی خلیج فارس و تحریک آنان به درگیری با شیعیان خبر داد. جدیدترین نمونه ی نتیجه ی حمایت امریکا از تفرقه های دینی را می توان در بمب گذاری های اخیر در مساجد شیعیان عربستان مشاهده کرد. این جنگ افروزی ها در ادامه ی سیاست ایران هراسی قرار دارد که بزرگترین پایگاه شیعیان در جهان است. بدین ترتیب عربستان با زیر سلطه گرفتن کشورهای عرب منطقه، به پیشبرد اهداف امریکا کمک می کند.

 واشنگتن پست نیز در مطلبی با اعلام اینکه بخشی از دلارها[ی امریکایی] در عربستان صرف مدارس وهابی می شود که خروجی آنها اعضای گروهک القاعده و طالبان است نوشت: ”پس از اشغال کابل توسط طالبان در سال 1996، عربستان سعودی اولین کشوری بود که با این گروه روابط دیپلماتیک برقرار کرد." بدین ترتیب عربستان در یک همکاری پنهان ولی تنگاتنگ با چیزی که می توان آن را تولید تروریسم نامید بهترین بهانه را به امریکا داد تا سیاست های ضد اسلامی خود را شدت ببخشد.

موج بیداری اسلامی در جهان چنان وحشتی برای کاخ سفید به دنبال داشت که این کشور را به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر جنگ در سوریه، مصر، بحرین، قطر و دیگر کشورها کرد. اما عربستان که اصلی ترین متحد عرب امریکا در منطقه است در این میان با مایت های بی دریغ از سیاست های امریکا، کار را برای این کشور به مراتب آسان تر کرد. عربستان با اعزام نیرو به کشورهای کوچک همسایه ی خود و کمک در سرکوب مردم و در آخرین نمونه ی آن، حمله به یمن سعی کرد به خاموش کردن فریاد عدالت خواهی ملت های مسلمان کمک کند. +

عربستان و نفت 40 دلاری!

اگرچه کارشناسان نفت وابسته به عربستان و امریکا اصرار دارند کاهش قیمت نفت، صرفا واکنش بازار بوده است + اما از سوی دیگر کارشناسان امر معتقدند عربستان با فروش هر بشکه نفت به قیمت 40 دلار (که به تدریج از 60 دلار به پنجاه و 40 رسید) در حالی که ارزش واقعی آن 100 دلار است سعی دارد با وارد کردن ضربه ی اساسی به اقتصاد ایران، در تحت فشار قرار دادن ایران برای پذیرش بی چون و چرای توافق هسته ای به امریکا کمک کند.

نیویورک پست در این رابطه نوشت: ”ایران به تحریم های اقتصادی غرب عادت دارد اما همواره راه گریز این کشور از بحران های اقتصادی، فروش نفت بوده است. در حالی که ایران به نفت 135 و 140دلاری نیاز دارد و فروش آن با این قیمت کاملا نیز منصفانه است- اما عربستان با آغاز جنگ نفتی با ایران، این کشور را از لحاظ اقتصادی شدیدا مورد هجمه قرار داده است. بیدن ترتیت رهبر ایران تحت شدیدترین فشارها ناچار خواهد شد توافق هسته ای را بپذیرد." +

مسئله ی سوریه

برخی تحلیلگران امریکایی، مسئله ای که در سوریه با نام داعش به وجود آمده است را معامله ی احمقانه عربستان و امریکا می نامند! سایت تحلیل بویلینگ فراگ اسپات در یان رابطه نوشت: ”داعش زاییده ی توافق پنهانی عربستان و امریکا است تا با استفاده از آن به تمامی ذخایر نفتی منطقه استیلا داشته باشند. همچنین کاخ سفید معتقد است در برهه ی کنونی تسلط بر سوریه به معنای تسلط بر کل منطقه است زیرا از طریق سوریه می توان روسیه و ایران را نیز شکست داد. اما توافق پنهانی امریکا و عربستان از آنجایی احمقانه است که در نتیجه نابودی خود آنان را در پی خواهد داشت زیرا اتفاقاتی که در منطقه رخ می دهد و انقلاب مردم یمن محدود به آنجا نخواهند ماند و همچنین، کنترل بازار نفت بزودی از دست عربستان و امریکا خارج خواهد شد!"

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها