کد خبر: ۳۱۹۳۹۲
زمان انتشار: ۰۸:۴۵     ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
ضد و نقیض‌های دولت در مساله مسکن /
22خرداد و دومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نزدیک است اما هنوز هم بسیاری از وعده های انتخاباتی حسن روحانی به مرحله عمل نرسیده و همچنان شعار باقی مانده است.این در حالی است که بی تردید، وعده های اقتصادی از کاهش نرخ بیکاری گرفته تا خروج اقتصاد ایران از رکود، از مهمترین وعده های حسن روحانی در انتخابات سال 92 به شمار می رود.
به گزارش پایگاه 598، فردا نوشت:  24خرداد و دومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نزدیک است اما هنوز هم بسیاری از وعده های انتخاباتی حسن روحانی به مرحله عمل نرسیده و همچنان شعار باقی مانده است.این در حالی است که بی تردید، وعده های اقتصادی از کاهش نرخ بیکاری گرفته تا خروج اقتصاد ایران از رکود، از مهمترین وعده های حسن روحانی در انتخابات سال 92 به شمار می رود.
 
در این میان خانه دار کردن مردم نیز یکی از شعارهای مهم حسن روحانی در انتخابات سال 92 بود.شعاری که البته با روی کار آمدن دولت یازدهم جای خود را به انتقاد شدید از مسکن مهر، طرح حمایتی مسکنی محمود احمدی نژاد داد و تیر انتقاد بود که به سوی این طرح شلیک می شد اما دریغ از یک طرح نو و جایگزین مناسب برای آن!

طرحی که هر چند ایرادات جدی به آن وارد بود اما لااقل این حسن را داشت که عده ای از مردم را هرگز امیدی به خانه دار شدن نداشتند، خانه دار کرد و باعث شد رویای دیرینه قشر متوسط و بعضا ضعیف به واقعیت تبدیل شود اما دولت یازدهم تا امروز با وجود انتقادات جدی به مسکن مهر هنوز نتوانسته که طرحی جایگزین و بی اشکال ارائه دهد و فاز عملی ان را کلید بزند.
 
اجرای مسکن مهر بنا به گفته حسن روحانی بار سنگین تورمی به دنبال داشت و وزیر راه و شهرسازی در مهر سال 92 با انتقاد از طرح مسکن مهر گفت: مشکل من با ساخت مسکن مهر این بود که این واحد‌ها در جاهایی ساخته شده‌اند که قابل سکونت نبوده‌اند. این در حالی است که بسیاری از مردم در سراسر ایران این روزها در خانه های مهر سکنی گزیده اند و زندگی می کنند.
 
 
هر چند وظیفه دولت یازدهم اتمام طرح های نیمه تمام مسکن مهر و تحویل آنها به منتظران خانه ها بود و ارائه دادن طرح جایگزین اما اقتصادی های دولت یازدهم تنها به انتقاد از مسکن مهر ادامه دادند تا جایی  که عباس آخوندی سیاست های مسکن دولت گذشته را به هرج و مرج تعبیر کرد و گفت: با مسکن مهر، موضوع مسکن تنها به یک چاردیواری تقلیل پیدا کرد. به مردم گفتند که برای شما در بیابان خانه می سازیم. نه تنها به فرهنگ و تاریخ توجهی نشد که در مورد زیرساخت ها، مدرسه، محیط فرهنگی و ورزشی هم فکر نشد.
 
وزیر راه و شهرسازی به تناقض سیاستگذاری ها اشاره کرد: 400 هزار مسکن مهر در اطراف تهران طراحی شد در حالی که این شهر از نظر تراکم در حال انفجار است. از طرف دیگر شعار تمرکززدایی داده شد و گفتند که چند کارمند را از تهران به شهرستان ها منتقل خواهند کرد. این دو سیاست چگونه در کنار هم قابل تحلیل است؟ با این حال و با وجود این انتقادات تند از مسکن مهر، وزیر راه و شهرسازی هرگز از سیاست های دولت یازدهم برای خانه دار کردن اقشار ضعیف جامعه سخن نگفت و تنها طرحی مبهم به نام مسکن اجتماعی روی خط رسانه ها رفت.
 
در واقع، دولت یازدهم یک طرح مبهم به نام مسکن اجتماعی را به عنوان جایگزین معرفی کرد و خبری هم از تحویل مسکن مهر های نیمه تمام به خصوص در تهران نبود.
 
مسکن مهر و وعده‌هایی که تمامی ندارند
 
مهر ماه سال 93 بود که خبر رسید، کمیته سه جانبه اي با حضور نمايندگان وزارت راه و شهرسازي، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري و وزارت نيرو ايجاد شده و جلسه هايي نيز براي شناسايي نقاط ضعف و قوت وضعيت مسکن مهر در 31 استان کشور تشکيل داده است تا روند تکمیل مسکن مهر های باقی مانده تسریع شود.
 
با این حال، براي تكميل واحدهاي مسكن مهر از زمان كليد خوردن آن تاكنون مشكلات بسيار زيادي وجود داشته كه بسياري از آن ها در گرو همكاري ساير وزارتخانه ها يا سازمان هاي ديگر است که تا کنون این همکاری به صورت همه جانبه صورت نگرفته است.به بيان ديگر اگر ساير ارگان ها در پروژه مسكن مهر همكاري لازم را نداشته باشند نمي توان به آينده اين مساله اميدوار بود.
 
بعد از آن هم اعلام شد،  تکلیف حداقل نيم‌ميليون واحد مسكوني‌مهر در مناطق مشخصي از كشور، به‌خاطر بحران آب و خشکسالی ، بين مردم و انبوه‌سازان سرگردان مانده و چون هنوز نه منشأ بحران شناسايي شده و نه عمليات موثري براي رفع آن به اجرا درآمده است، هيچ چشم‌انداز روشني از تحويل اين آپارتمان‌ها به پيش‌خريداران در دسترس نيست.
 
وزیر راه‌وشهرسازی هم اعلام کرد: مسکن مهر هنوز به بودجه‌هایی کلان و بالغ بر 40 و 50هزارمیلیاردتومان نیاز دارد که امکان تامین آن وجود نخواهد داشت.تا آب پاکی را روی دست متقاضیان منتظر مسکن مهر بریزد.
 
سرانجام در اسفند سال 93 اما، معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام پرونده مسکن مهر تا اوایل سال ۹۵ خبر داد و این در حالی بود که پیش از این مسئولین در وزارت مسکن از اتمام این پروژه‌ها در انتهای سال ۹۴ خبر می‌دادند.
 
احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در مسکن مهر گفت: در سال جاری یک میلیون و ۴۰۰هزارواحد مسکن‌مهر در کشور ساخته شده و اتمام پرونده مسکن مهر به اوایل سال ۹۵ موکول می‌شود.
 
از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی نیز از فروش اقساطی مسکن مهر خبر می داد اما در هر حال مشکلات مسکن مهری‌های درانتظار هنوز حل نشده است و بسیاری از واحدهای مسکن مهر هنوز تا تحویل فاصله دارند و معلوم نیست به تحویل در سال ۹۵ برسند یا خیر؟
 
مسکن اجتماعی جایگزینی مناسب یا نامطمئن؟
 
در این میان، اواخر فروردین ماه  سال 93بود که عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت یازدهم از طرح مسکن اجتماعی به طور کامل رونمایی کرد و  گفت: مسکن اجتماعی بازگشت به گفتمان امام (ره) طی فرمان ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است. ماموریت مهم اجرای این طرح که براساس آن طی ۱۰ سال، ۵/۱ میلیون واحد مسکونی احداث خواهد شد، به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی از جمله شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود.
 
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه گفتمان حضرت امام خمینی (ره) و سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب پایه‌های طرح مسکن اجتماعی هستند، تاکید کرد: ماموریت مهم اجرای این طرح که براساس آن طی ۱۰ سال یک ونیم میلیون واحد مسکونی احداث خواهد شد، به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی از جمله شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود. تا ماجرای جایگزینی مسکن مهر با مسکن اجتماعی جدی‌تر شود.
 
طرحی که بر اساس آن دولت  قصد دارد ۶۰ درصد اجاره بهای مسکونی ۷۰۰هزار خانوار را به صورت بن تامین کند و آن‌ها را تحت حمایت خود قرار دهد.
 
با این حال اما نکته مهم در این طرح، اینجاست که خود وزیر مسکن در ابتدای کار مسکن مهر را‌‌‌ همان مسکن اجتماعی معرفی می‌کرد و به آن انتقاد شدید داشت و گفته بود: پیش از این، مسکن مهر فعلی در قالب مسکن اجتماعی پیش‌بینی شده بود، اما حالا کلید خوردن طرح مسکن اجتماعی جدی‌تر شده است.جدی تر شدنی که البته با گذشت نزدیک به 2 سال تنها به یک طرح روی کاغذ منجر شده و هنوز از اجرا شدن آن خبری نیست که نیست!
 
به این ‌ترتیب بعد از کش و قوس های فراوان، طرح مسکن اجتماعی با نام «تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد» که با تفاهم وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایی شد، اسفندماه گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در شورایعالی رفاه به تصویب رسید تا وارد فاز اجرا شود.فازی که البته با نزدیک شدن به سومین سال ریاست جمهوری حسن روحانی هنوز هم عملی نشده و معلوم نیست به این زودی ها عملی بشود یا خیر و در این میان کار دولتی ها تنها انتقاد به مسکن مهر دولت دهم بوده است و بس!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها