کد خبر: ۳۲۰۸۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
پولیتیکو :
این نشریه نوشت: هنوز چشم‌انداز توافق هسته‌‌‫ای نامطمئن است، اگر یک جمهوری‫‌‌خواه رئیس‌جمهور شود، پای‌بندی آمریکا به توافق سست می‌شود/ حتی اگر توافق به خوبی اجرا شود، چندین سال طول می‌کشد تا اقتصاد ایران به وضعیت نرمال بازگردد

  به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم ،نشریه آمریکایی "پولتیکو"، در مقاله ای به بررسی پیامدهای لغو تحریم های ایران می پردازد و نتیجه می گیرد برخلاف آنچه اکثر مردم ایران تصور می کنند، تاثیرات اقتصادی لغو تحریم ها سریع و چشمگیر نخواهد بود.

در حالی که فقط چند هفته تا سر رسید توافق هسته ای ایران باقی است، دولت اوباما به ارزیابی چگونگی و زمانبندی رفع تحریم ها مشغول است.

اگر تحریم ها به سرعت و یا به کندی برداشته شوند، پیامدهای سیاسی در بر خواهد داشت.

اگر تحریم ها به سرعت لغو شوند، ایران به پول نقد دسترسی پیدا می کند و برخی واهمه دارند که این پولها صرف فعالیت های بد شود. از سوی دیگر در استانه سی ام پوئن، برخی دیگر اخطار می دهند که اگر سرعت لغو تحریم ها به اندازه ای نباشد که ایران احساس راحتی کند، ممکن است انگیزه اش برای اجرای توافق را از دست بدهد.

الیزابت روزنبرگ، مشاور سابق تحریم ها در وزارت دارئی می گوید: مردم فکر می کنند که ثروت بادآورده و سودی برای ایران است اما واقعیت این است که دلایل زیادی وجود دارد که (لغو تحریم ها و اثرات آن) آسان و راحت نیست.

انتظار می رود تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران در صورتی که ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند، تعلیق شود و تهران به بیش از 100 میلیون دلار از ذخایر ارزی خارجی خود دسترسی پیدا کند. دولت اوباما مصر است که در صورتی که ایران معیارهای لازم را دنبال کند، تحریم ها به عقب رانده می شود و اگر ایران توافق را نقض کند، تحریم ها دوباره اعمال می شود.  برخی از مسئولین ایرانی اعلام کرده اند که انتظار دارند تحریم های اصلی بلافاصله ÷س از حصول توافق برداشته شود.

حذف تحریم ها کار ساده ای نیست. آمریکا طی چند دهه گذشته شماری از تحریم ها را علیه ایران وضع کده است برخی از این تحریم ها به وسیله کنگره و برخی به وسیله دولت اعمال شده اند. طی سال های اخیر و با افزایش دغدغه جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران، تحریم های دیگری نیز از سوی چند کشو دیگر و سازمان ملل و اتحادیه اروپا اعمال شده است.

مجموع فشارهای برنامه بین المللی تحریم موجب شده است که اقتصاد ایران با تورم بالای 40 درصد در سال 2013 مواجه شود و ریال هم ارزش خود را از دست بدهد.

تحت این توافق، تحریم های ایران به خاطر حمایت این کشور از تروریسم، برنامه موشک های بالستیک و نقض حقوق بشر بر جای می ماند و تنها تحریم های هسته ای تغییر می کند. تحریم هایی که عوامل چندگانه دارند یعنی هم به خاطر فعالیتهای هسته ای وضع شده اند و هم سایر عوامل، سخت تر هستند.

ایران آمده تجارت بین المللی است و بسایری نیز اماده اند تا به این کشور بازگردند و یا در این کشور سرمایه گذاری کنند. ذخایر گازی و نفتی این کشور موجب جذب شرکت های انرپی می شود اما تکنولوپی ها صنایع ماشین سازی و ساختمانی نیز جذابند.

در عین حال هنوز چشم انداز توافق هسته ای نا مطمئن است، اگر یک جمهوری خواه جاگیزین اوباما در کاخ سفید باشد، تعهدات آمریکا به توافق سست می شود.

کارشناسان می گویند برای این دلایل  و شماری دیگر از عوامل، اغلب شرکت های آمریکایی از ملت های خاورمیانه دوری می کنند و سایر شرکت ها نیز با احتیاط وارد می شوند چرا که نمی خواهند به خاطر رابطه اشان با آمریکا به خاطر شاختار پیچیده تحریم هایی که باقی م یماند بهم بخورد.

روزنبرگ می گوید: این بی میلی شرکت های بین المللی می تواند امید اقتصادی ایران را از بین می برد. و می تواند موجب نارضاتی در ایران بشود که در نهایت به کاهش اهمیت توافق در چشم ایرانی ها و کاهش پای بندی ایران به توافق بیانجامد.

اگر بهبود وضعیت اقتصادی ایران به کندی صورت گیرد، جریان های افراطی در تهران که مخالف برنامه هسته ای هستند قدرت می گیرند.گرچه ایران با توافق موقت به دست یافته است اما با توافق نهائی انتظار بهبود اقتصادی زیادی دارد.

اندرس شوایتزر، مدیر ارشد " Arjan Capital " که در زمینه سرمایه گذاری شرکت ها در ایران فعالیت می کند می گوید: حتی اگر توافق هسته ای به خوبی اجرا شود، چندین سال طول می کشد تا اقتصاد ایران به وضعیت نرمال باز گردد.

وی می افزاید: ایرانی ها ممکن است ناامید شوند اگر که امور به همان سرعتی که امیدوارند بهبود نیابد.

کاخ سفید از اظهار نظر در خصوص اقداماتش برای لغو تحریم ها خودداری می کند اما وزیر خزانه داری جک لو در کنفرانس سالانه جروزالم ÷ست تاکید کرد که این تفکر که اقتصاد ایران ناگهان بهبود می یابد تصور غلطی بیش نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها