کد خبر: ۳۲۴۲۸
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۰۶ دی ۱۳۹۰
همايش شعر «حماسه 9 دي‌» با تجليل از «شاعران بصيرت‌آفرين» شامگاه گذشته (دوشنبه، پنجم دي‌ماه) در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم، امير جعفري، فرمانده مرکز مقاومت بسيج شهرداري تهران، با استناد به آيه‌اي از سوره بقره، عنوان كرد:‌ فتنه از قتل شديد‌تر است. ريشه همه اتفاق‌هايي كه عليه اسلام و تشيع رخ داده است، ريشه واقعه عاشورا و فتنه‌هايي كه در دوران جمهوري اسلامي اتفاق افتاده، ريشه در تخطي كساني از واقعه غدير دارد. رهبري همواره بسيجي‌ها را به مرور تاريخ ارجاع داده‌اند تا از رويدادهايي كه در تاريخ صدر اسلام رخ داده است، درس بگيرند.
 
او در ادامه خاطرنشان كرد:‌ يكي از مأموريت‌هاي بسيج در اداره‌ها و مراكز اداري، گسترش فرهنگ اسلامي و فرهنگ جهاد و شهادت‌طلبي است و ما بايد با تأسي از آموزه‌هاي دين، در اين مسير گام برداريم. واقعه غدير اهميت بزرگي در اسلام دارد و اهميت آن تا جايي است كه اگر پيامبر (ص) آن را ابلاغ نكنند، رسالت‌شان را كامل به انجام نرسانده‌اند.
 
وي سپس با مرور اتفاقاتي كه بعد از واقعه غدير رخ داد و كساني كه در مخالفت با ولايت حضرت اميرالمؤمنين (ع) برخاستند، تأكيد كرد:‌ ريشه همه لغزش‌ها، دنياگرايي و دور افتادن از ولايت است. ما بايد با مرور اتفاق‌هاي تاريخي هوشيار باشيم و در حال حاضر، ولي ما حضرت امام خامنه‌اي است و بايد عامل به دستورات ايشان باشيم.
 
جعفري همچنين با استناد به احاديث و سخنان حضرت علي (ع)، به تبيين ويژگي‌هاي فرد بابصيرت پرداخت و متذكر شد:‌ فرد بابصيرت اهل انديشه و فكر است و تأمل مي‌كند و همواره مقام معظم رهبري در سخنان‌شان بر اين مسأله تاكيد داشته‌اند كه صاحب بصيرت باشيم. بايد تقوا و پرهيزكاري داشت و با تقواست كه مي‌توان در فضاهاي غبارآلود شبهه‌ها را برطرف كرد. دوري از افراط و تفريط نيز از ديگر ويژگي‌هاي اهل بصيرت است و اين نيست كه عده‌اي جلوتر بروند و عده‌اي عقب‌تر و اين سبب خارج شدن از راه انقلاب و امام (ره) است. آن كساني كه جلو انقلاب ايستادند، هنوز مردم ما را نشناخته‌اند. مردم ايران باورمند به آموزه‌هاي دين و داراي فرهنگ ديني هستند و كم‌ترين بي‌احترامي به ساحت دين و رهبري را پاسخ مي‌دهند. كما اين‌كه در نهم دي‌ماه به گفته مقام معظم رهبري، مردم به صورت خودجوش در حمايت از دين و نظام به خيابان‌ها آمدند و در اين بصيرت‌افزايي شاعران ما نيز تلاش‌هايي را انجام داده‌اند كه از آن‌ها در اين مراسم تجليل به عمل خواهد آمد.
 
در ادامه اين همايش، محمد موحديان، ‌پروانه نجاتي، سيدمحمد باباميري‌، قادر طهماسبي‌، ميلاد عرفان‌پور،‌ علي‌محمد مؤدب‌، محمد كلامي‌، راضيه رجايي‌، محمدحسين نعمتي،‌ مرتضي اميري اسفندقه‌، محسن عرب‌خالقي‌، سيدحميدرضا برقعي‌، محمدمهدي سيار‌، كاظم رستمي‌ و حجت‌الاسلام جواد زماني‌ سروده‌هايي را درباره نهم دي‌ماه و سروده‌هايي را تقديم به ائمه اطهار (ع) و حضرت سيدالشهدا (ع) خواندند.
 
سپس حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي در سخناني متذكر شد: علامه اميني در «الغدير» بحث مفصلي دارد درباره حمايت شاعران از ولايت اميرالمؤمنين (ع). به طور مفصل در اين كتاب شاعران را از قرن اول تا زمان حيات حضرت امير برمي‌شمرد كه در دفاع از آن حضرت شعر سروده‌اند و فعاليت داشته‌اند. در واقع شاعران در دفاع از ولايت نقش مهمي داشتند. دفاع شاعران از ولايت، يك جريان است و جرقه نيست كه صرفا معطوف به دي‌ماه 88 و دفاع شاعران از رهبري بوده باشد؛ اين حركت از صدر اسلام وجود داشته است و شاعران هم تاوانش را داده‌اند. شاعري مانند دعبل كه در دفاع از ائمه اطهار (ع) شعر مي‌نوشت، 20 سال فراري بود و همواره تحت تعقيب حكومت بود و اعتبار و ارزش او به حدي بود كه حضرت امام رضا (ع) پيراهني را كه سال‌ها با او نماز خوانده بودند، به دعبل هديه كردند و شاعر اهل بيت لياقت چنين پيراهني را دارد.
 
قرائتي در ادامه به ذكر توصيه‌هايي به شاعران انقلاب اسلامي پرداخت و متذكر شد:‌ بن‌مايه‌ي شعرهاي‌تان را از قرآن و احاديث الهام بگيريد. اين نباشد كه شعرها در خيال و موهومات باشد؛ مايه بايد از قرآن و احاديث گرفته شود.
 
او سپس افزود: شعر شاعران بزرگي مانند مولانا‌، سعدي‌ و حافظ از قرآن و احاديث و روايات گرفته شده است. ضرورت دارد در شعرها به اصول اخلاقي و اعتقادي توجه شود. از غلو و اغراق بايد پرهيز كرد و قرآن تأكيد دارد كه تملق نكنيد و حضرت امير (ع) مي‌گويند اگر بيش از اندازه ستايش كرديد، چاپلوسي كرده‌ايد. براي بزرگ كردن حضرت علي (ع) ديگران را پايين نياوريد. در شعرتان بخل نورزيد و آن را نشر دهيد و در اختيار ديگران قرار دهيد. نگوييد كه ابتكار شعرم از بين مي‌رود و بايد آن را تا مدتي پيش خودم نگه دارم. ستايش نااهل نكنيد و در احاديث آمده اگر از نااهلي ستايش شود، عرش خدا به لرزه درمي‌آيد. اعتنايي به آدم‌هاي ناجور نكنيد و اشعار شما بايد مظلوم‌ياب و ظالم‌كوب باشد.
 
حجت‌الاسلام قرائتي در ادامه به بحث درباره ولايت پرداخت و تأكيد كرد:‌ ولايت حضرت علي (ع) نزد خداوند بسيار اهميت دارد و او سه جا به پيامبرش مي‌گويد اگر جانشين خودت را معرفي نكني، تلاش تو ناتمام است. برخي در فضاي فتنه 88 مي‌گفتند فلاني هشت سال فلان بوده است،‌ 10 سال چه‌كاره بوده است، من پاسخ مي‌دادم اصلا بگو پيامبر خدا بوده است. خدا به پيامبرش مي‌گويد اگر علي را به عنوان جانشينت معرفي نكني، تلاش‌هايت ناتمام مانده است.
 
او افزود: 9 دي و روز غدير، روز ولايت است. در هر دو روز شاهد دفاع از ولايت هستيم. اگر شاهد اين هستيم كه افرادي چه در صدر اسلام و چه در دوران جمهوري اسلامي بدعاقبت شدند، به دليل اين است كه از جمعه و جماعت فاصله گرفته‌اند. كدام‌يك از سران فتنه در اين بيست و چند سال به نماز جمعه آمده‌اند؟ به همين دليل براي اين‌كه به اشتباه نيفتيد، بايد به جماعت وصل شويد و يادمان باشد اگر از نظام اسلامي دفاع مي‌كنيم، با راستي و صداقت و شجاعت دفاع كنيم.
 
در ادامه اين مراسم، از لوح فشرده‌اي كه به زندگي شهيد مهدي رجب‌بيگي مي‌پرداخت، رونمايي شد. شهيد مهدي رجب‌بيگي پنجم مهرماه سال 1360 به دست گروه گمراه منافقين به شهادت رسيد؛ اين شهيد امسال به عنوان «شهيد سال» معرفي شده است.
 
همچنين با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي، سردار همداني؛‌ فرمانده سابق سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، امير جعفري؛ فرمانده مرکز مقاومت بسيج شهرداري تهران،‌ و حجت‌الاسلام جواد زماني؛ مسؤول دفتر شعر آييني، از شاعراني كه سروده‌هاي‌شان را خواندند، تجليل شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها