کد خبر: ۳۲۶۶۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۷     ۲۴ تير ۱۳۹۴
سران کشور‌های آمریکای لاتین پیروزی تیم دستگاه دیپلماسی ایران در مذاکرات وین را تبریک گفتند و این پیروزی را نتیجه اراده سیاسی و عزم راسخ طرف‌های مذاکره کننده قلمداد کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس،برخی از کشورهای حوزه آمریکای لاتین روز گذشته پیروزی تاریخی جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و دولت‌های بزرگ جهان را که پس از روزها تلاش در وین انجام شد را تبریک گفتند.

برزیل

دولت برزیل ضمن اشاره به رضایت خود از نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای ایران و ۶ کشور دیگر (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان) اظهار داشت که دیپلمات‌های برجسته در امر مذاکرات و ایجاد روابطی بر پایه صلح بسیار تاثیر‌گذار هستند.

«آنتونیو پاتریوتا» وزیر امور خارجه برزیل در یادداشتی به طرف‌های مذاکره‌کننده به دلیل اراده سیاسی آن‌ها درود فرستاد و پایداری و عزم طرف‌های مذاکره کننده در فرآیند مذاکرات هسته‌ای که از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است را تبریک گفت.

برزیل از تلاش‌های دیپلماتیکی که هدف آن‌ها تضمین صلح آمیز بودن انرژی هسته‌ای ایران و عادی‌سازی روابط ایران با سایر کشور‌های حوزه روابط بین‌الملل است حمایت کرد.

مکزیک

«خوزه آنتونیو کوری برنا» وزیر امور خارجه مکزیک به نوبه خود نتیجه بخشی مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ را تحسین کرد و گفت هر کشوری حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد.

وزارت امور خارجه مکزیک طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمع بندی مذاکرات هسته‌ای آزمونی برای میزان تاثیر‌گذاری دیپلماسی بود و همچنین در این بیانیه ذکر شده که چند‌جانبه گرایی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات همواره از اصول بسیار مهم سیاست خارجی کشور‌ها بوده است.

کلمبیا

«خوان مانوئل سانتوس» رییس جمهور کلمبیا از جمع بندی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین در روز گذشته و حل و فصل مسئله انرژی هسته‌ای ایران استقبال کرد.

وی اذعان داشت: در روند این مذاکرات شاهد پیروزی دیگری در روابط دیپلماتیکی بوده‌ایم و من به نوبه خود قصد دارم تا توافق ایران و آمریکا را در بحث انرژی هسته‌ای را تبریک بگویم.

کاستاریکا

«مانوئل گونزالس سانز» وزیر امور خارجه کاستاریکا ضمن اظهار رضایت از نتیجه مذاکرات نتیجه بخشی مذاکرات هسته‌ای طرفین را تبریک و تهنیت گفت و این پیروزی را دستاورد مهم دیپلماتیکی قلمداد کرد.

به گزارش فارس، بسیاری از کشور‌ها و سازمان‌های جهانی از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۶ کشور قدرتمند جهانی اظهار رضایت کردند و نتیجه مذاکرات را پایان‌بخش اختلافات موجود بین ایران و دیگر کشورهای غربی بر سر صلح آمیز بودن انرژی هسته‌ای‌ ایران و موجب لغو تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران دانستند.

پس از تمدید مکرر گفت‌وگوها و پس از ۱۸ روز رایزنی در دور نهایی مذاکرات بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، سه‌شنبه ۲۳ تیرماه مقر سازمان ملل در وین شاهد صدور بیانیه مشترک و لبخند رضایت طرفین مذاکره کننده بود که در زمینه لغو تحریمهای ایران و و تغییر بخشی از محدودیتهای مربوط به موضوع انرژی هسته‌ای به توافق رسیدند.

سرانجام پس از ۱۸ روز طرفین با انتشار بیانیه‌ی که توسط مقام رسمی ایرانی و وزیر دفاع آمریکا مطرح شد اعلام کردند طی روزهای آینده این جمع بندی به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود.

نتیجه بخشی مذاکرات موجب شد تا قدرت‌های جهانی با احترام به خط قرمز‌های ایران حق ایران در زمینه داشتن انرژی هسته‌ای و دسترسی به چرخه کامل سوخت هسته‌ای را به رسمیت بشناسند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها