يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۰۱۶۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
يك روز بعد از نشست سه‌جانبه امريكا- عربستان- روسيه در قطر انجام شد
يك روز بعد از مذاكرات سه جانبه وزراي خارجه امريكا، روسيه و عربستان در دوحه پايتخت قطر، وزير خارجه سوريه به تهران آمده و ظاهراً قرار است ملاقات سه جانبه بين مقام هاي ايراني، سوري و روسي در تهران برگزار شود.
به گزارش پایگاه 598، وليد المعلم وزير خارجه سوريه در گرماگرم بحث‌هايي كه درباره تقويت روند هاي ديپلماتيك حول بحران سوريه به وجود آمده، عصر ديروز به تهران آمد. حسين امير عبد اللهيان معاون وزير خارجه ايران چند روز قبل از يک تغيير استراتژيک در نگاه بازيگران منطقه اي در قبال سوريه خبر داده بود؛ موضوعي كه بعد از ملاقات سه جانبه وزراي خارجه عربستان ، امريكا و روسيه پشت درهاي بسته در دوحه قطر بيش از پيش برجسته شده است. هفته قبل هم گزارش شد علي مملوك، رئيس شوراي امنيت ملي سوريه در رياض با محمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان سعودي ملاقات كرده است؛ ملاقاتي كه گفته مي شود در چارچوب طرحي روسي انجام شده است. در چنين شرايطي، ورود تقريباً همزمان وليد معلم وزير خارجه سوريه و سرگئي بوگدانف معاون وزير خارجه روسيه به تهران، معنا و مفهوم خاصي مي‌تواند پيدا كند.

منابع ديپلماتيك در تهران مي‌گويند هر چند سفر وليد المعلم به تهران از پيش برنامه‌ريزي شده بوده ولي سفر بوگدانف به تهران، از پيش برنامه ريزي شده نبوده و احتمالاً با ملاقات سه جانبه وزراي خارجه عربستان، امريكا و روسيه در قطر و تحولاتي در ارتباط است كه امير عبداللهيان از تعبير «تغيير نگاه استراتژيك بازيگران منطقه اي » براي آن استفاده كرده است. المعلم قرار است با محمد جواد ظريف و ديگر مقام‌هاي ايراني از جمله حسن روحاني رئيس جمهور كشورمان ملاقات كند. بوگدانف نيز ديروز عصر پس از ديدار و گفت‌وگو با حسين اميرعبداللهيان برگزاري نشست معاونان وزراي خارجه ايران، روسيه و سوريه را تاييد كرد. بوگدانف در پاسخ به سؤالي در خصوص اظهارات رئيس جمهور ترکيه درباره تغيير مواضع روسيه نسبت به سوريه گفته موضع روسيه چيزي نيست که تحت شرايط تغيير کند: « موضع ما در قبال سوريه تغييري نکرده و معتقديم که مردم، دولت و اپوزيسيون بايد پشت ميز مذاکره نشسته و براي آينده سوريه تصميم بگيرند که استقلالشان حفظ شود و به گونه‌اي باشد که منافع همه گروه‌ها و قوميت‌ها حفظ و رعايت شود. »معاون وزير خارجه روسيه با تقدير از تلاش‌هاي استفان ديميستورا نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه و اعلام حمايت از اين تلاش‌ها، ابراز اميدواري کرد گزارش ديميستورا در شوراي امنيت تصويب شود. بوگدانف با بيان اينکه ديدارهايي با رهبران سوريه و اپوزيسيون داشتيم، خاطرنشان کرد: در دوحه با معاذ الخطيب ديداري داشتيم و همينطور با بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي مانند عربستان و ترکيه رايزني‌هايي را صورت داديم و امروز به ايران آمدم تا نظرات تهران را بشنويم تا ببينيم در اين خصوص چه کاري مي‌توان انجام داد. نماينده ويژه پوتين در امور خاورميانه ادامه داد: در همين راستا مقامات سوريه از جمله معاون وزير خارجه اين کشور به مسکو آمدند و ديدارهايي را با پوتين داشتند. بوگدانف در پاسخ به سؤالي در خصوص ديدارهاي وزراي خارجه امريكا، روسيه و عربستان و تصميماتي که در اين ديدارها گرفته شده، گفت: ديداري سه جانبه درباره سوريه برگزار شد. ما فعاليت‌هاي سياسي را دنبال مي‌کنيم که اين فعاليت‌ها شامل ديدارهاي مقامات امريكا، روسيه، ايران، عربستان و ترکيه مي‌شود تا به سوري‌ها کمک کنيم.

  فورد: طرح امريكا كم اهميت است

تقويت روند هاي ديپلماتيك حول بحران سوريه در حالي است كه امريكا تحركات امنيتي خود را نيز تشديد كرده است. بر اساس گزارش الشرق الاوسط، منابع رسمي در ترکيه تأييد مي‌كنند اخيراً آنکارا با واشنگتن براي ايجاد «منطقه امن» در شمال سوريه توافق كرده و اين توافق دربردارنده جزئيات دقيق از اوضاع شمال سوريه است. اين منابع اعلام کردند «منطقه امن» به زودي ايجاد خواهد شد. وال استريت ژورنال نيز ديروز از قول منابع ترك نقل كرد امريكا و ترکيه بر سر خارج نگه داشتن کردها از منطقه امن در داخل سوريه توافق کرده‌اند: « آنها به يک تفاهم رسيدند تا دولت آنکارا اطمينان يابد طرح‌ها و برنامه‌ها جهت دور نگه داشتن ستيزه‌جويان داعش از منطقه امن پيشنهادي در شمال سوريه راه را براي ورود جنگجويان کرد هموار نکند.» يك مقام دولت ترکيه مي گويد: «ممانعت از سودجويي نيروهاي کردي از حملات هوايي امريكا و ترکيه در منطقه، براي ترکيه خط قرمز است.» با اين حال، رابرت فورد سفير سابق امريكا در دمشق، طرح جديد دولت باراک اوباما را براي حمايت از مخالفان سوري که امريكا آنها را آموزش مي دهد، کم اهميت دانسته و در گفت‌و‌گو با العربيه گفته است: «به اعتقاد من اين اقدام تا حدي محدود و ناچيز است. »
***
جزئيات طرح تعديل شده ايران
شبکه خبري الميادين به نقل از يک مقام بلندپايه ايراني جزئيات طرح تعديل شده تهران براي حل بحران سوريه را فاش کرد. براساس اين طرح، بند اول آن خواستار توقف فوري جنگ و آتش بس در اين کشور است. به گفته اين منبع، بند دوم خواستار تشکيل دولت وحدت ملي در سوريه است. بند سوم نيز شامل اصلاح قانون اساسي بر مبناي توافق و اطمينان بخشيدن به مجموعه‌هاي طايفه‌اي در سوريه است. بند چهارم نيز شامل درخواست براي اجراي انتخابات تحت نظارت بين‌المللي در سوريه است. پيشتر حسين اميرعبداللهيان معاون وزير امور خارجه در مصاحبه با شبکه العالم از طرح به روز رساني شده ايران درباره سوريه خبر داده بود که در دستور کار سازمان ملل و بازيگران بين المللي قرار دارد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها