يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۰۳۷۶
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
در نشست تخصصی بررسی ابعاد فنی برجام مطرح شد:
دکتر عباسی گفت: باز طراحی اراک نسخه پیچیده شده آمریکایی هاست در سال 2015 مقاله توسط غرب نوشته شد که راکتور اراک باز طراحی می شود طبق متن برجام تا ده سال دیگر کارخانه سوخت ما برای همیشه تعطیل می شود باید سوخت مصرف شده از ایران خارج شود که در خصوص راکتور اراک هم اجحافی صورت گرفته که برخی معتقدند بلایی که سر چرنوبیل آمده است همچنین بر سر راکتور اراک هم می آید.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، عصر دیروز نشست تخصصی بررسی ابعاد فنی برنامه برجام به همت معاونت بررسی و تحلیل دانشگاه‌های تهران بزرگ بسیج دانشجویی با حضور فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در مجتمع سیزده آبان برگزار شد.

عباسی در این برنامه با اشاره به روند پیشرفت صنعت هسته ای کشور گفت: بعد از پیروزی انقلاب درگیر شور و هیجانات داخلی بودیم و ذهنیت مدیران به مهار کودتای نظامی و قومیتی داخل بود که در همان زمان با جنگ مواجه شدیم. 

وی تصریح کرد: جنگ تحمیلی منابع و استعدادهای ما را از بین برد و بیشتر بودجه کشور صرف دفاع و بیرون راندن دشمن بعثی شد.

 

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در سال 62 پس از بازگشایی دانشگاه ها رشته هسته ای در رشته فیزیک راه اندازی شد گفت: دانشگاه ها قدری گرایشی تر کارهایشان را آغاز کردند من از از اولین دانشجویان بعد از انقلاب بودم که در گرایش هسته ای درس خوانده و دوره کارآموزی ام را در راکتور تهران گذراندم.

عباسی افزود: این منجر شد که قشر کارشناسی برای کمک به مدیران در تصمیم سازی ها به وجود بیاید.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات عراق در حوزه هسته ای تاکید کرد: بنا بر اطلاعاتی که داشتیم عراق علاوه بر سلاح کشتارهای جمعی و شیمیایی هم زمان کار جدا سازی اورانیوم به روش الکترومغناطیسی و سانتریفیوژ را انجام می داد و پیشرفت های آن زمان عراق از وضعیت فعلی ما جلوتر بود.

عباسی گفت: اگر صدام در آن زمان به اورانیوم غنی سازی شده دست می یافت با توجه به کمک دشمنان غربی این احتمال وجود داشت که علیه کشورمان استفاده کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به ابعاد هسته ای کشورمان گفت: در بعد اول پدافندی بود که اگر عراق بخواهد علیه ما اقدامی انجام دهد ما توانسته مانع اقدامات آن شویم و وضعیت دیگر در حوزه هسته ای کشور نظرات کارشناسی جوانان ما در حوزه تحصیلات تکمیلی در رشته هسته ای بود که اینان شروع به تصمیم سازی برای مدیران کشور کردند.

عباسی افزود: در پایان مجلس با استفاده از نظرات کارشناسی 20 هزار مگاوات برق هسته ای را برای کشور تصویب کرد اما فعلا توانسته ایم به هزار مگاوات در راکتور بوشهر دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 90 تولید 123 هزار مگاوات برق تصویب شد که هشت درصد آن هسته ای بوده اما در بودجه بندی جدید تنها هفت میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کرد گفت: با این مقدار بودجه تولید بیست هزار مگاوات برق هسته ای محقق نمی شود در آن زمان همه چشم ها به خارج بود که تجهیزات را از آنجا وارد کنیم و مبنای بومی سازی راکتور هم در دارخویه گذاشته بودند که طراحی آنها در عرض پنج سال به هشت درصد رسیده بود که این آمار ما را نگران می کرد زمانی که نگاه ها به سمت داخل شد در عرض هشت ما پیشرفت مان در قسمت طراحی راکتور به28 درصد رسید که این نشان از تفاوت نگرش درون گرا و برون گرا را دارد.

وی با بیان اینکه ما در عرض بیست سال توانستیم تمام چرخ سوخت را به دست بیاوریم گفت: فردی به نام آقازاده در این راه نقش اساسی داشت و توانست با کمک متخصصین مهندسی هسته ای را در کشورمان تشکیل دهند که متاسفانه امروز کسی از وی تقدیر نمی کند. قصد داشتیم با کمک وی و یکی از وزرای قبلی صنعت هسته ای و نفت را با یک دیگر گره زده تا توانسته در جهت غلبه بر تحریم های نفتی قدم برداریم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما اگر در دیگر علوم از جمله مدیریت و فنی مهندسی پیشرفت نمی کردیم نمی توانستیم در حوزه هسته ای به پیشرفت فعلی دست یابیم ما امروز یکی از قدرت های برتر دنیا هستیم و این قدرت به دلیل دارا بودن چرخه کامل سوخت هسته ای در کشورمان است که هر مقدار را بخواهیم حتی بالاتر از بیست درصد هم غنی سازی می کنیم.

وی با بیان اینکه برخی بحث راکتور صد مگاواتی را مطرح می کنند و می خواهند جریان مذاکرات فعلی خود را توجیه کنند گفت: این امر حتی برای جامعه دانشجویی هم قابل فهم نیست. آماده بودیم راکتور 50 مگاواتی را شروع کنیم که این از دوره هاشمی شروع شد و از سال 77 تا 83 تنها شش درصد پیشرفت کردیم و از سال 84 تا 92 توانستیم 80 درصد رشد کنیم منحنی روند اختصاص یافته به راکتور بوشهر نیز تا سال 84 به خط افقی نزدیک بود ولی از سال 84 به بعد سیر صعودی غیرقابل انتظاری را مشاهده کردیم.

عباسی ادامه داد: اگر تغییر نگرش در دولت به وجود نمی آمد وضعیت مان به همان حال سابق بود ما به دلیل تحریم ها غرب اجازه نمی داد که راکتورهایمان را در سوخت های جهان امتحان کنیم این گونه نبود که کشور برای تهیه سوخت هسته ای بی گدار به آب بزند چرا که تمام مکانیزم های لازم و آزمایش های مکانیکی را با بالاترین استانداردهای آژانس در راکتور اراک را انجام می داد و به همین خاطر ایمنی این راکتور نسبت به راکتورهای مشابه بسار بالاتر بود اما در سال 92 این راکتور تعطیل شد.

وی با بیان اینکه امروز تقریبا همه چیز از جمله راکتور اراک را تعطیل کرده ایم گفت: البته در خصوص این راکتور سخن از بازطراحی است البته با این باز طراحی تکنولوژی آب سنگین را رها کرده و این که می گویند این راکتور را باز طراحی می کنیم تنها برای تبلیغات داخلی است.

 

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: باز طراحی اراک نسخه پیچیده شده آمریکایی هاست در سال 2015 مقاله توسط غرب نوشته شد که راکتور اراک باز طراحی می شود طبق متن برجام تا ده سال دیگر کارخانه سوخت ما برای همیشه تعطیل می شود باید سوخت مصرف شده از ایران خارج شود که در خصوص راکتور اراک هم اجحافی صورت گرفته که برخی معتقدند بلایی که سر چرنوبیل آمده است همچنین بر سر راکتور اراک هم می آید که این یک اجحاف است.

وی اضافه کرد: بعضی ها معتقدند اینکه آمریکایی ها موضوع باز طراحی اراک را مطرح کرده اند یک مائده آسمانی بوده و است هرگز پذیرفتنی نیست که راکتور اراک مانند چرنوبیل شود.

عباسی با اشاره به برخی سخنان که تنها هدف شان انحراف ذهن نمایندگان مجلس می باشد گفت: برخی با این جملات که هزینه سانتریفیوژ از ساخت پراید بیشتر است می خواهند دستاوردهای کشورمان را کم ارزش جلوه دهند.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در این خصوص که صالحی اظهار داشته که ما به دلیل نداشتن توانمندی نمی توانیم به ساخت سانتریفیوژ آی آر 8 دست پیدا کنیم گفت: آقای صالحی فرد دوست داشتنی به نظر می آید ولی تحت تاثیر برخی افراد قرار می گیرد. وی خواهان صحبت کردن بیشتر با آمریکاست تا با ما. اگر مذاکره خوب است چرا با من وارد مذاکره نمی شود آیا من به دلیل داشتن اطلاعات از رژیم صهیونیستی بدترم؟

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر به جای صرف وقت برای صحبت کردن با آمریکایی ها در خصوص هسته ای با افراد داخل صحبت می کردند و به یک اجماعی دست می یافتند متن توافق هسته ای امروز بسیار بهتر بود نه اینکه 159 صفحه توافق بشود و همچنین قطعنامه شورای امنیت نیز به همراه آن بیاید و امروز اینان به ریش ما بخندند و مدعی باشند که ما هر کاری خواستیم را انجام داده ایم.

عباسی با بیان اینکه دشمن برای خرابکار در بحث هسته ای از هیچ تلاشی دریغ نکرد ادامه داد: دشمن با ویروس استاکسنت به دنبال خرابکاری در سانتریفیوژهای ما بود و حتی برخی افراد را در داخل تربیت کرد تا دکمه های این خرابکاری را فشار دهند ولی ما نسبت به از بین بردن شش هزار سانتریفیوژ جلوگیری کردیم.

وی ادامه داد: بعد از رفتن آقازاده از سازمان انرژی اتمی مدیریتی روی کار آمد که به بهانه تولید سانتریفیوژ نسل جدید دستور تعطیلی کارخانه نسل اول را داد حال دشمن در برجام نسل اول سانتریفیوژ ما را طی ده سال کامل صفر می کند آن هم دستاوردی که ما کاملا آن را بومی کرده و به سمت بهینه سازی در حرکت بودیم.

عباسی با بیان اینکه امروز دشمن در برجام تولید این نسل سانتریفیوژ را قطع کرده است گفت: همچنین نیروی انسانی ما را نیز از رده خارج کرده و تولید ما را در چند سال آینده به حدی می رسانند که ذخیره سانتریفیوژ نسل اول ما تنها 500 عدد باشد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پایان با بیان اینکه اگر به ما شش ماه با همان توانایی و مدیریت وقت می دادند می تواستیم 24 سو را به اتمام برسانیم خاطرنشان کرد: اما همه آنها با توافق ژنو تعطیل شد جالب است دولت نمی خواست که در سال 92 با دست پر به مذاکرات برود این در صورتی بود که ما به آنها پیشنهاد کرده بودیم ولی این انگیزه در دولت وجود نداشت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
دعا گو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
اقاي فريدون عباسي دانشمند متعهد .خدا پشت وپناه شما باشد.خدا حفظتان كند. امت حبزب الله با دقت نظرات شما راپيگيري ميكند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها