کد خبر: ۳۳۰۶۰۷
زمان انتشار: ۲۲:۵۵     ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
«دن گلازبروک» تحلیلگر ارشد انگلیسی در یک مصاحبه درباره «برجام» تاکید کرد که دولت آمریکا درصدد تکرار سناریوی لیبی در قبال ایران و نابود کردن این کشور است.

به گزارش پایگاه 598، تحلیلگر ارشد انگلیسی در یک مصاحبه تاکید کرد که دولت آمریکا درصد تکرار «سناریوی لیبی» در قبال ایران هستند.

«دن گلازبروک» تحلیلگر ارشد انگلیسی در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» به بررسی مواضع اعضای کنگره و همچنین دولت آمریکا درباره «برجام» و ایران پرداخت. وی در این مصاحبه بر طرح دولت اوباما برای تکرار سناریوی لیبی در قبال ایران تاکید کرد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

راشا تودی- آیا احتمال اینکه قانونگذاران آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را از مسیر آن منحرف کنند؟

دن گلازبروک- این موضوع ممکن است. این سخت است که بگوییم چه اتفاقی خواهد افتاد اما این موضوع اختلاف شدید در داخل طبقه حاکم آمریکا را نشان می‌دهد که آن را در مواضع کنگره آمریکا می‌بینیم.

در زمان جورج بوش، ایران علنا به تغییر رژیم تهدید می‌شد و بخشی از "محور شرارت" بود و در یک لحظه معروف، وسلی کلارک لیست 7 کشور هدف  که آمریکا پس از 11 سپتامبر می‌خواست به آنها حمله کند را فاش کرد. ایران در آن لیست بود. طرح و ایده این بود که به عراق پرداخته شود و پس از آن به سراغ ایران بیایند. برخی افراد هستند که اکنون هم بر این استراتژی تاکید دارند و آن راهبرد نابودی و تخریب کشور ایران است. آنها می‌گویند این موضوع باید هدف آمریکا باقی بماند و موضوع طنز و کنایه‌آمیز آن است که من فکر می‌کنم حامیان این توافق در آمریکا یعنی اوباما و وزارت خارجه آمریکا هم همچنان متعهد به آن هدف هستند. آنچه آنها فهمیده‌اند آن است که طرح اولیه آنها برای تغییر رژیم شکست خورده است. موضوعی که بازها (تندروها و نومحافظه‌کاران) آن را متوجه نشده‌اند. آنها در نابودی سوریه، حزب‌‌الله و همه دیگر کارهایشان در منزوی کردن ایران شکست خورده‌اند و اسد هم جایی نمی‌رود (از قدرت کناره‌گیری نکرده و ساقط نمی‌شود).

در نتیجه آنها رو به طرح دوم و جایگزین آورده‌اند که بیشتر شبیه به استراتژی لیبی است که اینطور است که "بسیار خوب ما تحریمها را برمی‌داریم، جای پا پیدا کرده، بازرگانی و تعامل ما بازگردانده شده و از این طریق ما می‌توانیم افرادمان را (در ایران) قرار دهیم و در نتیجه از این طرق به آرامی برای تضعیف آنها تلاش می‌کنیم".

اگر شما به قذافی نگاه کنید، او فکر می‌کرد که در وضعیت امن است؛‌ لیبی فکر کرد که غربی‌ها پس از لغو تحریمها و تعامل و تجارت آنها با آمریکا و انگلیس در امنیت است. در واقع از کل فرایند به اصطلاح آشتی و مصالحه برای وارد کردن  و نفوذ دادن ام آی 6 در کشور(لیبی) و ایجاد ستون پنجم در داخل لیبی به منظور نوسازی آن استفاده شد. در نتیجه من فکر می‌کنم در واقع این طرح اوباما و وزارت خارجه آمریکا است.

مشکل این است که نمی‌توانند علنا آن(هدف تضعیف و نابودی تدریجی ایران) را به کنگره بگویند چون این ماهیت سیاست نیست و بازها این را نمی‌فهمند و آنها همچنان متعهد به طرح اولیه که همان نابودی فوری ایران است می‌باشند اما این موضوع ممکن نیست.

راشا تودی- باراک اوباما در حال تاکید و فشار بر کنگره برای تایید توافق است اما در همان زمان تاکید کرده که ایران از پول ناشی از رفع تحریم برای تامین مالی تروریسم استفاده می‌کند. این موضوع قطعا به قانع کردن آنهایی که درباره توافق تردید دارند، کمک نمی‌‌کند. چرا اوباما اصلا این موضوع را بیان کرده؟

دن گلازبروک- او در حال استدلال در این زمینه است که اگر ما به سیاست تلاش برای انزوای کامل ایران ادامه دهیم، در نتیجه آنها را به سمت اتحاد و ائتلاف با حزب‌االله، سوریه، روسیه و دیگر کشورهایی از این دست سوق می‌دهیم. اگر ما با این توافقها، برداشتن تحریمها و کشاندن شرکتهای نفتی‌مان به ایران آنها را نرم و ملایم کنیم، می‌توانیم آنها را از آن ائتلافها و اتحادها دور کنیم و آنها را از سوریه دور کنیم و حتی ایران را درباره بمباران و حملات به نیروهای حکومت سوریه توسط آمریکا راضی کنیم. این یک تفکر آرزومندانه از سوی دولت اوباما است اما این پیامی است که او می‌خواهد بفرستد: "ما آنها را به این ائتلافها سوق می‌دهیم و ما می‌توانیم با پیشنهاد یک توافق خوب‌تر و نرم‌تر آنها را از چنان ائتلافهایی بیرون بیاوریم". این یک تفکر آرزومندانه است اما احتمالا این چیزی است که او می‌خواهد آن را منتقل کند».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها