کد خبر: ۳۳۱۳۵۱
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
رئیس کمیته اخلاق در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: اگر یحیی گل‌محمدی برای صحبت‌هایش بعد از دربی اصفهان مدرک نداشته باشد با او برخورد می‌کنیم/ دستمان برای برخورد با توهین‌کنندگان به داوران باز است/ با کسانی که خالکوبی کرده‌اند برخورد می‌کنیم
به گزارش پایگاه 598، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال رای خود درباره پرونده جنجالی تبانی در لیگ یک را اعلام کرد و بر اساس مس کرمان که متهم اصلی این پرونده بود تبرئه شد. رئیس این کمیته در گفتگو با «نسیم»‌ درباره این رای و موارد دیگر اخلاقی فوتبال ایران صحبت کرد.

واقعا اینقدر زمان لازم بود تا شما متوجه شوید مس کرمان تبانی نکرده؟

این پرونده خیلی وقت است به نتیجه رسیده بود و من قبلا هم اعلام کرده بودم که احتمال تبانی در مورد این پرونده خیلی ضعیف است. به هر حال بررسی چنین پرونده‌هایی همیشه کمی زمان بر است چرا که اثبات یا رد تبانی نیاز به بحث‌های بیشتری دارد. طبق بررسی‌های ما مدیرعامل مس کرمان اقدام به تبانی کرده ولی این ماجرا عقیم مانده و به همین دلیل هم باشگاه مس کرمان از شائبه تبانی رد اتهام شد.

چطور می‌شود که مدیرعامل مس کرمان تبانی کرده و محروم شده ولی باشگاه مس کرمان چنین کاری نکرده؟

مدیرعامل مس کرمان از طریق رابطی که داشته، اقدام به انجام تبانی کرده و به همین دلیل هم دو سال از هرگونه فعالیت در زمینه فوتبال محروم شد. اگر مدیرعامل باشگاه مس کوچک‌ترین کاری موفق می‌شد در جهت تغییر نتایج باشگاه خود انجام بدهد در آن صورت ما این باشگاه را به بد‌ترین شکل جریمه می‌کردیم.

چطور می‌شود مدیرعامل یک باشگاه اقدام به تبانی کرده باشد ولی سرمربی آن خبر نداشته باشد؟

ما بخشی از پرونده را باز نگه داشته‌ایم. فقط بخشی از پرونده را که مربوط به تبانی باشگاه مس بود بسته‌ایم ولی همچنان داریم در مورد افرادی که ممکن است در این مساله نقش داشته باشند، تحقیق می‌کنیم. اگر ثابت شود سرمربی وقت مس کرمان در این ماجرا نقش داشته، قطعا با او برخورد می‌کنیم.

می‌گویند با توجه به اینکه زمان برای تغییر بازی پلی‌آف نبوده شما مس کرمان را از شائبه تبانی تبرئه کرده‌اید.

اصلا چنین چیزی صحت ندارد و من این مساله را تکذیب می‌کنم. کار ما حقوقی است و برنامه‌ریزی بازی‌ها برعهده سازمان لیگ است. ما حکمی که از نظرمان عادلانه بود را اعلام کردیم و کاری هم به این شایعات نداریم. مس کرمان اگر تبانی می‌کرد، به لیگ دو سقوط می‌کرد ولی تصمیم اینکه بازی پلی‌آف دوباره تکرار شود یا نه با ما نبود.

شنیده‌ شده کمیته اخلاق از این به بعد می‌تواند درباره حمله به داوران تحقیق کند.

بله ما از این به بعد می‌توانیم برای کسانی که قبل و بعد از بازی به داوران حمله می‌کنند پرونده تشکیل بدهیم و با آن‌ها برخورد کنیم. می‌توانیم کسانی که نسب به داوران از الفاظ توهین‌آمیز استفاده می‌کنند را جریمه کنیم و قانون دست ما را بازگذاشته است.

کسی را هم به کمیته اخلاق دعوت کرده‌اید؟

بله یحیی گل‌محمدی را به کمیته اخلاق دعوت کرده‌ایم تا در مورد الفاظی که بعد از بازی در مورد محسن قهرمانی به کار برده توضیح بدهد. به هرحال این مربی برای صحبت‌هایی که بعد از بازی با سپاهان کرده باید دلیل قانع کننده بیاورد. البته هرگز حرف گل‌محمدی و هیچ مربی دیگری را رد نمی‌کنیم و منتظر هستیم تا مدارک ایشان در مورد تعیین نتیجه‌های بازی در بیرون زمین را ببینیم. اگر مدرکی نداشته باشد با ایشان برخورد می‌کنیم.

ظاهرا امسال خالکوبی هم در لیگ بر‌تر آزاد شده چون خیلی از بازیکنان خارجی خالکوبی‌‌هایشان مشخص است.

اصلا چنین چیزی نیست. من فکر می‌کنم بعضی از مدیران لیگ برتری در اینباره توجیه نیستند و ما به همین دلیل از کلیه مدیران لیگ برتری درخواست کرده‌ایم روز چهارشنبه هفته آینده به فدراسیون فوتبال بیایند و درخدمتشان باشیم. ما در این جلسه قصد داریم در مورد آیین‌نامه کمیته اخلاق صحبت کنیم و در آن مدیران لیگ برتری را مجاب کنیم قوانین را رعایت کنند.

امسال هم با کسانی که خالکوبی می‌کنند یا ظاهر نامناسبی دارند برخورد می‌کنید؟

بله حتما این کار را می‌کنیم. جدا از قوانینی که در فوتبال وجود دارد و همه ملزم به رعایت کردن آن هستند، ما در داخل کشور هم قوانینی داریم که برای بازیکنانی که از خاج از کشور به ایران می‌آیند باید اجرا شود. به هرحال هر فوتبالیستی که به ایران می‌آید به نوعی در کشور ما شاغل محسوب می‌شود و باید قوانین فرهنگی و عرفی ما را رعایت کند همانطور که ایرانی‌هایی که به خارج از کشور می‌روند این کار را انجام می‌دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها