کد خبر: ۳۳۱۷۷۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا: فولاد، خودرو، سنگ های تزئینی، چرم، پوست، طلا، خطوط رنگ، شیشه، سرامیک و توریسم صنایعی هستند که ایتالیایی‌ها می‌توانند برای همکاری ورود پیدا کنند.

به گزارش پایگاه 598،ورود هیات‌هایی از اروپا به ایران پس از توافق ژنو شدت گرفته اما ورود هیاتی از ایتالیا نوید همکاری‌های بسیاری را در زمینه صنایع مختلف را می‌دهد. تا جایی که احتمال ورود صاحبان صنایع این کشور باعث شده ایران برای پر کردن خلاهای هشت ساله به دلیل رابطه محدود خود با دنیا و حبس کردن نیازهای اقتصادی‌اش بیش از گذشته روی ایتالیا حساب باز کند.

از این رو اقتصادنیوز در گفت وگو با احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا به زمینه‌های صنعتی که ایتالیایی‌ها می‌توانند برای همکاری ورود پیدا کنند، پرداخته است. به اعتقاد پورفلاح در شرایطی که اقتصاد اروپا اوضاع خوبی‌ ندارد، بازار و صنایع ایران بهترین فرصت برای ایتالیا است.

به گزارش اقتصادنیوز، پس از حصول توافق و قطعی شدن لغو تحریم‌ها هیات‌های مختلفی از اروپا به ایران عازم شدند. از میان آنها ایتالیا به دلیل همکاری تاریخی که با ایران داشته برای ورود به صنایع مختلف ایران بسیار مشتاق است. به نظرتان برای اینکه همکاری دو طرف برد برد باشد، چه طور باید وارد همکاری شد؟

از آنجایی که شرایط اقتصادی اروپا مناسب نیست، برای آنها یک میلیارد دلار هم، یک میلیارد دلار است. این اشتیاق هم برای ورود به صنایع ایران به همین دلیل است. از سویی آنالیزهایی که در ایران می‌شود، بیشتر در این محور است که چند سال با دنیا قطع رابطه کرده بودیم و نیازهای گسترده‌ای به همکاری با اروپایی‌ها وجود دارد. این نگاه ایران هم واقعا اروپایی‌‌ها جدی می‌گیرند.

در حقیقت فکر می‌کنند که ما می‌توانیم تمامی نیازهای آنها را از این کانال تامین کنیم. در حالی که باید یک نگاه مجددی به این آمد و شدها داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس برد برد همکاری داشته باشیم.

ما یکسری نیازها داریم که طبعاً کشورهای اروپایی به خاطر زیرساخت‌ها بهتر می‌توانند تامین کنند اما آن نیازها را باید درست شناسایی کرد چرا که یکسری از بازارها را از دست داده‌‌ایم و باید دوباره جایگزین آنها را پیدا کنیم.

ایتالیایی‌ها در دو حوزه سنگ‌های ساختمانی کمک قابل توجهی می‌توانند به ایران داشته باشند، در این رفت و آمدها مذاکراتی در خصوص همکاری در صنعت سنگ مطرح شده است؟

 ایتالیایی‌ها در بسیاری از زمینه‌ها به دلیل سابقه تاریخی‌شان در ایران و زیرساخت‌ها، مثلاً ایتالیایی‌ها در صنعت فولاد، بسیار حرف برای گفتن دارند. در ساخت فولاد مبارکه، شرکت‌های ایتالیایی مانند دانیلی فوق‌العاده کار کرده است.

یا بسیاری از ماشین‌آلات نساجی ما را کارخانجات ایتالیایی عهده‌دار شده‌اند. لوازم خانگی هم همین‌‌طور. در واقع بسیاری از خطوط تولیدمان را ایتالیایی بنا کرده‌اند. اما به نظرم کم‌کاری‌هایی هم شده است.

در حالی که برای مثال در صنعت خودرو، دوران همکاری با فیات، این شرکت می‌توانست به راحتی محصولات با کیفیت و ارزان خود را جایگزین بسیاری از خودروهای فعلی کند. حال می‌بینیم هر دو طرف به دنبال فرصت‌های از دست رفته هستند.

چقدر می‌توان صنعت توریسم ایران را با ورود ایتالیایی‌ها و بهره‌ گرفتن از سیاستگذاری‌هایشان ارتقا داد. زیرا ایتالیا جزو سه کشور اول دنیا در جذب توریسم است. تجربه بسیاری دارد و بسیار می‌تواند در این صنعت کمک‌مان کند.

امروز در ساخت طلا و جواهر می‌بینیم دوبی به محلی برای ورود طلا و خروج سازه‌های ساخته شده طلا تبدیل شده است، ایران هم می‌توان با دانش و تکنولوژی ایتالیا پیش رود.

ایتالیایی‌ها حتی در زمینه چرم و طراحی لباس می‌توانند به ما کمک‌‌های بسیاری کنند. به دلیل این ارتباطات تاریخی‌ که ما با ایتالیایی‌ها داشته‌ایم می‌توانیم بسیاری از زیرساخت‌های صنایع کشور را به وسیله ایتالیایی‌هاتقویت کرد.

واقعیت این است که به دلیل تحریم‌ها به کالاهای ارزان رو آوردیم و نتیجه همکاری‌مان با کشورهایی که تکنولوژی پایین‌تری نسبت به اروپایی‌ها داشتند، سبب شد بسیاری از منابع ارزشمندمان را از دست بدهیم و نتیجه لازم را نگیریم.

مانند صنعت شیشه و خطوط رنگ که ایتالیایی‌ها در آن عرصه بسیار مطرح هستند. در خطوط تولید نورد سرد می‌توان با ایتالیایی‌ها بهترین همکاری‌ها را داشت زیرا ایتالیا در صنایع نیمه سبک و سبک بی‌رقیب است.

 کدام بازارهای صادراتی را با همکاری صنعتی ایتالیا از آن تولیدات خودمان خواهیم کرد؟

در زمینه سنگ‌های تزئیینی ما سنگ‌های فوق‌العاده زیبایی داریم که در دنیا کم نظیر است. مدت ها بود که اینها را به صورت فله‌ای می‌فروختیم.

اما پس از ورود خطوط تولید که عمدتاً از خود ایتالیا وارد شده است، سنگ‌ها پولیش شده صادر می‌شوند. اما این به معنای آن نیست که روند تولید کامل است و باز نیاز داریم به همکاری با شرکت‌های صنعتی ایتالیا که در این صنعت کمک‌مان کنند.

در حال حاضر کشورهای خاورمیانه، کشورهای جنوب ایران و کشورهای عربی، خریدار عمده سنگ‌های تزییینی و چرم ما هستند. مقدار زیادی هم از پوست و سالامبور ایران به ترکیه و از طریق ترکیه به ایتالیا صادر می‌شود.

بنابراین بسیار خوب است که در این فرصت بتوانیم در راستای رفع مشکل بیکاری و جذب سرمایه‌های جدید به صورت جوینت ونچر عمل کنیم. به دلیل اینکه ایتالیایی‌ها در این زمینه بسیار صاحب سبک هستند.

ما حتی در زمینه‌های کاشی و سرامیک هم با ایتالیایی‌ها کار کرده‌ایم و تجربه خوبی بوده است. نممونه آن واحد بزرگ آپادانا سرام است که چند میلیارد یورو در آن سرمایه‌گذاری شده است.

اما تحریم‌ها و محدودیت‌ها روابط اقتصادی و بین‌المللی طرف ایتالیایی نتوانست به تعهدات خود که صادرات بخشی از محصولات آپادانا سرام بود، عمل کند. انشاالله دوباره همکاری‌ها با ایتالیایی‌ها از سر می‌گیرد و بتوان زیرساخت‌های تولیدمان را تامین و بازارهای صادراتی‌مان را تقویت کنیم.

منبع: اقتصادنیوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها