کد خبر: ۳۳۲۶۶۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
در حالی که علی طیب‌نیا دو سال قبل با ۲۷۴ رای، بیشترین رأی اعتماد را از مجلس گرفت، امروز آن‌چنان حال و روز مشخصی ندارد و گفته می‌شود که در یک قدمی استیضاح قرار داد.
به گزارش پایگاه 598 ، طیب‌نیا در حال حاضر سه کارت زرد از مجلس نهم دریافت کرده است. البته کارت‌های اول و دوم وی، بیشتر به عملکرد بانک مرکزی مربوط می‌شد، ولی با این وجود باز هم نمایندگان مخالف تاکید داشتند که مسایل ارزی، مسایلی بین‌بخشی است و وزارت اقتصاد در این خصوص مسوولیت‌هایی دارد.

به گزارش افکارخبر ،بر اساس همین ادله، نمایندگان مجلس به وزیر اقتصاد روحانی کارت زرد دادند و امروز هم او به دلیل دریافت کارت زرد به خاطر عملکرد مالیاتی، در لبه تیغ استیضاح قرار دارد.
گفته می‌شود ۲۵ نماینده هم‌اکنون متن استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کرده‌اند. این اقدام در حالی از سوی وزیر اقتصاد صورت می گیرد که او به دلیل کاهش نرخ تورم به حدود ۱۵ درصد، «مرد ضدتورم» اقتصاد ایران نام گرفته بود.

مهم‌ترین شکاف میان استیضاح‌کننده و وزیر اقتصاد را سوال مهرداد بذرپاش از علی طیب‌نیا ایجاد کرد. برخی استیضاح‌کنندگان یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های اقتصادی دولت روحانی یعنی «افزایش درآمد‌های مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی» را نشانه گرفته‌اند و در این میان، اشاره به اعتراض برخی اصناف و فعالان اقتصادی می‌تواند مهم‌ترین دستاویز برای فشار یاد شده باشد؛ همان‌طور که مهرداد بذرپاش، نماینده سوال‌کننده در روز سوال گفته بود که «چرا باید در این شرایط مالیات پرداختی فعالان اقتصادی به ویژه اصناف و مشاغل که تاثیر رکود در این بخش سریع‌تر خواهد بود افزایش یابد؛ آن هم به میزانی که در حال حاضر وجود دارد؟»

اما وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال چنین استدلالی داشت: « باید پذیرفت که اقتصاد کشور به بیماری وابستگی به درآمدهای نفتی دچار است و شایسته نیست نفت را که یک ثروت خدادادی است، به فروش برسانیم و آن را صرف هزینه‌های جاری کشور کنیم. باید اعتبارات هزینه‌ای از طریق درآمدهای مالیاتی تامین شود.»

به نظر می‌رسد در سال‌جاري در شرايطي مبحث ماليات اصناف به مشكل عمده تبديل شده و اعتراض گسترده‌تر اصناف را در پي داشته است كه دولت قصد دارد با كاهش سهم نفت در اقتصاد، كشور را از طريق دريافت ماليات اداره كند.


منبع: افکار خبر
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها