کد خبر: ۳۳۳۰۴۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۱     ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
یک كارشناس نظامي در گفت‌وگو با پایگاه ۵۹۸ مطرح نمود:
این کارشناس نظامی آشنا به تخصص موشکی افزود: آمریکا همواره سعي كرده‌اند تا ايران را خلع سلاح كنند در مذاكرات اخير هم مدام دست و پا مي‌زدند تا به هر طريقي كه شده ايران را از نظر نظامي كنترل كنند تا مبادا تهديدي براي اسراييل باشد اگر دقت كرده باشيد در طول چندسال گذشته آمريكا به نوعي ما را در محاصره 360 درجه قرار داد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، اين روزها بحث محدودیت های موشكي ايران در قطع نامه 2231 شورای امنیت و همچنین توافق هسته ای(برجام) به يكي از بحث‌هاي روز رسانه‌اي كشور تبديل شده است؛ ‌بحثي كه به اعتقاد بسیاری  به سرنوشت امنیت ملی ايران وابستگي تام دارد به همين بهانه گفت‌وگويي داشتيم با عبدالمحمود محمودي از كارشناسان نظامي آشنا به تخصص موشكي که جزء یادگاران دفاع مقدس می باشد که متن مصاحبه پایگاه 598 با ایشان در ادامه می آید.

در ابتدا بفرماييد ما در حوزه موشكي به چه دستاوردهايي رسيده‌ايم وچه جايگاهي داريم؟

آنچه قابل بيان است و اهميت دارد كه باعث ترس و نگراني آمريكا و متحدين اروپايي آنها هم شده اين است كه دانش موشكي ما  كاملا بومي است. ما مديران جهادگر و متديني چون شهيد تهراني مقدم يا شهيد حسن قاضي و سايرين را داشته‌ايم  از دل ويرانه‌هاي شهر دزفول كه زماني معروف به شهر پر موشك كشور بود يا انديمشك توانستند به فنون موشكي دست يابند؛  درحالي‌كه تا قبل از آن  ما راكت كار كرده بويدم و با موشك آشنايي نداشتيم از طرفي چون در تحريم شديد  قرار داشتيم  و اجازه خريد و فروش هيچ گونه تسليحات نظامي را به ما  نمي‌دادند به همين خاطر بدون پشتوانه غربي و شرقي تقريبا دانش موشكي بومي را در اين مدت راه‌اندازي كرده‌ايم كه باعث ترس و نگراني دشمن شده است؛ البته يك سري كمك‌هايي از كشورهاي ديگر داشتيم اما عمدتا  فعاليت بومي و داخلي بود.

اين قضيه درباره فعاليت زرهي ما هم مصداق داشت در ماه هاي اول جنگ  بچه‌هاي ما دستگاه زرهي نمي‌شناختند آنچه را  كه به غنيمت گرفته بودند بررسي مي‌كردند. مثلا يك دستگاه زرهي عراقي در گل  جا مانده بود  شهيد رضا عسگري به پدرش زنگ زد و گفت كه موتور ماك برايش بياورد  و موتور را جايگزين موتور خراب دستگاه كرد هرچند ضعيف‌تر بود اما قابل  استفاده شد. نيروهاي ما چه در حوزه موشكي و چه در ساير حوزه‌هاي نظامي با تلاش و جديت به پيشرفت رسيدند  بدون اين‌كه حمايت و پشتوانه غربي يا شرقي داشته باشند و آمريكايي‌ها از اين تجربه نظامي ما نگران هستند كه تحريم‌ها  و تنگناها  ما را عقب نگه نداشت، بلكه ديدند فعالانه تر و مقتدارانه‌تر عمل كرده‌ايم.

از چه كشورهايي كمك‌هايي دريافت مي‌كرديد؟

از كشورهايي مثل ليبي  البته با واسطه يك سري خريد‌هايي داشتيم ولي عمده كاربومي و داخلي بود كه تازه آن هم بعد از اين‌كه شهيد صادقي ميگ 25 عراقي را با موشك زد متخصصان ليبي موشك‌ها را دست كاري كردند و رفتند كه خيلي باعث اخلال دركار شد همه به اين خاطر بود كه ميگ 25  آن زمان از هواپيماهايي روز و مدرن روسيه بود  و آنها به كسي نمي‌داند  به عراق هم با ملاحظاتي فروختند كه وقتي ايراني‌ها موفق شدند آن را بزنند روسها معترض شدند و ليبي‌ها موشك‌ها را از كار انداختند و رفتند . شهيد تهراني مقدم  مردانه پاي كارايستاد  و گفت ما موشكها را دوباره راه‌مي‌‌اندازيم  و اين كار را هم كرد  و با اولين موشك  اسكات  كه به عراق زديم  هرچند به روز نبود  ولي همان هم درخاطرات شهيد مقدم تهراني هست كه با توكل و توسل  و شليك شد.

مگر رژيم پهلوي به عنوان ژاندارم منطقه مجهز به سلاح‌هاي نظامي نبود پس چطور آشنايي به موشك و تسليحات نظامي وجود نداشت؟

بله رژيم پهلوي ژاندارم  منطقه بود و ارتش وابسته ان زمان  فقط اجازه استفاده را داشت نه علم.  اين خيلي فرق مي‌كند ما موشك داشتيم ولي تكنولوژي موشكي نداشتيم حتي اجازه باز و بسته كردن يك پيچ را هم نداشتيم  موشك‌هاي هاك كه آمريكايي وخيلي كارآمد بودند  تعداد معدودي در اختيارمان بود و اصلا توانايي توليد نداشتيم اگر در سامانه موشكي مشكلي ايجاد مي‌شد ناتوان بوديم وبايد قطعه را با بخش كلي باز مي‌كرديم تا جايگزين كنند به نوعي ما تعميرگاه نداشتيم بلكه تعويض‌گاه داشتيم؛ درحالي‌كه امروز همان ملت موفق شده اس300 را بهينه‌سازي كند و اس300 بومي داشته باشد.

آيا امروز جايگاه موشكي‌ كه داريم با گذشته قابل قياس است؟

اصلا و ابدا بحث قياس مطرح نيست كه بگوييم اين درصد افزايش و بهبود داشته‌ايم  ما تنها  انبار استفاده كننده تسليحات نظامي بوديم و بس علم و تواني دراين عرصه مهم  نبود همه چيز تحت نظر و در اختيار مستشاران آمريكايي بود چيزي كه امروز هم دنبال آن هستند آنها بايد تشخيص مي‌دادند كه چگونه و چطور از ادوات نظامي و موشكي استفاده كنيم.

يكي از نگراني‌هايي كه وجود دارد اين است كه مذاكرات اخير و قطعنامه  2231 شوراي امنيت به خلع سلاح موشكي و نظامي ايران  مي‌انجامد نظر شما چيست؟

البته نمي‌توانند مانع رشد و فعاليت نظامي ما شوند اما آمريكايي‌ها همواره به دنبال تامين امنيت براي رژيم غاصب صهيونيستي هستند  و از آنجا كه امام خميني(ره) در آغاز نهضت اسلامي بيان كردند اسراييل بايد نابود شود و امام خامنه‌اي هم همان راه و شيوه را دنبال مي‌كنند و از آنجا كه مشت آهنين انقلاب اسلامي؛ يعني محور و مقاومت بالاي سر اسراييل ترس و تهديد ايجاد كرده همواره سعي كرده‌اند تا ايران را خلع سلاح كنند در مذاكرات اخير هم مدام دست و پا مي‌زدند تا به هر طريقي كه شده ايران را از نظر نظامي كنترل كنند تا مبادا تهديدي براي اسراييل باشد اگر دقت كرده باشيد در طول چندسال گذشته آمريكا به نوعي ما را در محاصره  360 درجه قرار داد.

در عراق، ‌افغانستان به بهانه مبارزه با تروريسم در پاكستان در تركيه و كشورهاي شمالي هركدام نفوذ كرده تا مانع خطر ايران براي همتاي اسراييل خود باشد در بحث خليج فارس هم به دليل بي‌بصيرتي برخي از مسئولان، آمريكا پايش به خليج فارس باز شد حالا هم در اين مذاكرات مي‌خواهد ايران را كنترل كند كه موفق نخواهد شد.

دشمن براي بحث موشكي ما  تا به حال چه شيطنت‌هايي داشته است؟

موارد متعدد و مشهودي دراين زمينه وجود دارد از جمله  كارشكني‌ها مانند فشار به روسيه براي عدم  تحويل  سامانه اس300 بود تا زمان جنگ تحميلي كه متخصصان ليبي را مجبور به خروج از ايران با كارشكني  و از كارانداختن موشك‌ها كردند يا فشاري كه به دوستان ما مثل روسيه داشتند و يا كشورهايي كه دوست نبودند ولي براي منافع خود مي‌خواستند با ايران ارتباط داشته باشند  مانند چين و كره كه تحت فشار قرار مي‌دادند علاوه برهمه اينها تحريم‌هاي مستقيم و غيرمستقيمي كه در حوزه‌هاي مختلف ايجاد كرده بودند،‌ قطعاتي كه كاربرد دوگانه داشت را تحريم كردند و حتي در قالب تحريم شخصيت‌ها و سازمان‌ها ي مختلف ما را كه تصور مي‌كردند به نوعي مرتبط با دانش موشكي است در ليست تحريم  قرار داده بودند يك ليست بلند و بالا كه اسامي خيلي از دانشمندان و فعالان نظامي ما در آن موجود است.

تمام تلاش دشمن همواره اين بوده و است كه  توان و علم موشكي نداشته باشيم كه البته شناخت و تجربه‌اي كه از گذشته ايران اسلامي داشته‌اند اين ترس و نگراني را از پيشرفت نظامي ما را براي آنها دو چندان كرده است.

دراين ميان نقش رهبري و مسكانداري ايشان چگونه است؟

بسيار نقش مهم و تاثيرگذاري داشته و دارند  چه زماني كه رييس جمهور بودند در خاطرات شهيد تهراني مقدم پدرموشكي ايران همه موجود است و چه امروز كه رهبري جامعه را عهده‌دار هستند همواره به تيم موشكي ما عنايت زيادي داشته‌اند و ياري‌گرشان بوده‌اند كه اگر حمايت و پشتوانه ايشان نبود نمي‌توانستيم به رشد و توسعه كنوني دست يابيم ‌آن هم با دست خالي از دل ويرانه‌هاي موشك باران شده انديمشك موفق شديم به يكي از سامانه‌هاي پيشرفته موشكي دست پيدا كنيم كه نه شرقي است و نه غربي همين آمريكا و متحدان غربي‌اش را گيج كره است و مي‌خواهند به بهانه‌هاي مختلف سرك بكشند.

رهبر معظم انقلاب از همان ابتدا محكم و مقتدرانه خطوط قرمز را مشخص كردند و گفتند اجازه بازجويي نمي‌دهيم  زيرا در ظاهر گفته بودند مصاحبه مي‌كنيم ولي هدفشان همان بازجويي و دخالت بيش از اندازه بود كه رهبرمان اجازه ندادند و محكم ايستادند همين به تيم موشكي و نيروهاي متخصص نظامي ما انرژي و توان مضاعف داده تا با پشتوانه ايشان  فعاليت كنند.

دولت يكي از فعاليت‌هايي كه براي راضي كردن غرب داشت متوقف كردن  فعاليت‌هاي فضايي ايران بود؛ چراكه  فعاليت‌هاي فضايي متكي بر موشك قدرتمند  و مطمئن به فضاست  به نظر شما  اين حركت  چه ضربه‌اي به پيشرفت‌هاي علمي ايران زده است؟

اين‌ كه آنها دست روي اين صنعت گذاشته‌اند  و اصرار به توقف كرده‌اند واضح است زيرا يك بخش مهم فعاليت‌هاي فضايي،‌ موشكي است كه بايد با موشك‌هاي بالستيك انجام شود. ما چهار نوع موشك داريم  كوتاه برد كه زير هزار كيلومتر است،‌ ميان برد كه تا 3500 كيلومتر است، ‌دوربرد كه تا هزار كيلومتر است و موشك‌هاي قاره‌پيما. فعاليت‌هاي فضايي دنيا متكي بر موشك‌هايي با سرعت بالاست كه بتوانند از جو بگذرند و لذا بايد پيشرفته و مدرن باشند ما دراين زمينه رشد خوبي داشتيم كه گفتند بايد متوقف شود و 20 تا 25 سال كاري صورت نگيرد ولي رهبر انقلاب اسلامي مقتدرانه از خطوط قرمز صحبت كردند و گفتند اين يك عمر است توقف ما باعث عقب ماندن مي‌شود زيرا دنيا معطل ما نمي‌ماند.

پر واضح بود كه دشمن هدفش فعاليت‌هاي علمي و فضايي ما هم بوده و خوب مي‌دانند بخشي از اين فعاليت به عهده متخصصان وزارت دفاع و كارشناسان نظامي است درست است كاربرد فضايي و تحقیقات ماهواره ای دارد و متكي به علم نظامي و تكنولوژي زير مجموعه آن است .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها