کد خبر: ۳۳۸۰۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
حجت‌الاسلام رهامی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان:‌
رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: برخی از آقای روحانی انتظار دارند عملکردی شبیه به رئیس دولت اصلاحات از خود نشان بدهد؛ این عده از این نکته غافل شده‌اند که در زمان دولت اصلاحات مجلس پنجم و ششم با دولت همراهی می‌کرد.

به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام محسن رهامی، رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان امروز سه‌شنبه 94/6/17 گفت و گویی با روزنامه آرمان انجام داده که مشروح آن را از نظر می‌گذرانید:

 

 در شرایط کنونی دولت آقای روحانی با چه نقاط ضعفی روبه‌رو است؟ به نظر شما مشکلات دولت در چه زمینه‌هایی مشهودتر به نظر می‌رسد؟

همه دولت‌ها در ایران با نقاط قوت و ضعف همراه بوده‌اند و دولت آقای روحانی نیز از این قاعده مستثنا نیست. با این وجود ما باید وضعیت دولت را با توجه به چارچوب‌های اجتماعی و سیاسی که در آن قرار گرفته مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. در مرحله اول باید این مساله را مورد بررسی قرار بدهیم که چه میزان از وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی محقق شده است. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که به چه میزان تحقق مطالبات به ناکارآمدی دولت بازمی‌گردد و چه میزان به سایر نهادهای قدرت مربوط می‌شود. نکته مهم دیگر در این زمینه اینکه برخی که به دنبال فاصله انداختن بین دولت و حامیان‌شان و همچنین ایجاد تشتت در بین جبهه اصلاحات هستند با بزرگ کردن انتقادات اصلاح‌طلبان به هیاهو می‌پردازند. همین عامل سبب شده که بیان دیدگاه‌ها درباره دولت آقای روحانی به جلسات خصوصی با رئیس دولت یا معاون اول ایشان منتقل شود و اصلاح‌طلبان در یک فضای خصوصی به اظهارنظر درباره عملکرد دولت بپردازند. با تمام این اوصاف دولت آقای روحانی در طول مدتی که سکان مدیریت کشور را به دست گرفته موفق شده به بسیاری از بحران‌ها در زمینه‌های مختلف خاتمه بدهد. در هشت سال گذشته و در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد با مشکلاتی روبه‌رو شدیم. این در حالی است که سیاست‌های آقای روحانی در دوسال گذشته فضای تنش را به فضای اعتدال و گفتمان باز سیاسی و نوعی آشتی ملی تبدیل کرده است. با این وجود دولت آقای روحانی باید در دو سال باقی مانده از عمر دولت توجه بیشتری به مشکلات پنهان قشرهای آسیب‌پذیر جامعه داشته باشد و برای آنها راه‌حل پیدا کند. در شرایط کنونی دغدغه اصلی مردم مشکل گرانی، تورم و بیکاری است و نسبت به این مشکلات از مسئولان گلایه دارند. دولت تدبیر و امید به همان شکل که در عرصه سیاست خارجی وقت و انرژی صرف کرد باید به همان اندازه نیز وقت و انرژی خود را معطوف به مشکلات معیشتی مردم وتوزیع عادلانه ثروت در کشور کند. متاسفانه برخی از منابع مالی در دولت گذشته وضعیت نامعلومی پیدا کرده که آقای روحانی باید هرچه سریع‌تر وضعیت این پول‌های سرگردان را مشخص کند. 

 شما هم با آقای روحانی یا جهانگیری جلسه خصوصی داشته‌اید؟

 بله، بنده پس از سفر به استان‌های مختلف با آقای جهانگیری جلسه خصوصی داشتم و مشکلات مردم مناطق مختلف را به ایشان منتقل کردم. همچنین به تازگی با آیت‌ا... یزدی رئیس مجلس خبرگان جلسه خصوصی داشتم و برخی مشکلات کشور را با ایشان در میان گذاشتم. به نظر من دولت باید توجه بیشتری به دغدغه‌های طبقات فرودست جامعه داشته باشد. حل مشکلات معیشتی مردم و به‌ویژه طبقات فرودست جامعه کمتر از حل بحران هسته‌ای نیست و به همین دلیل دولت باید در این زمینه تلاش و جدیت بیشتری از خود نشان بدهد. دولت باید این نکته را در نظر داشته باشد که به همان شکل که حل پرونده هسته‌ای، ما را از ورود به یک بحران دور کرده است، حل مشکلات معیشتی مردم و به‌ویژه طبقات فرودست نیز می‌تواند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را رفع کند. دولت نباید تنها با عینک سیاسی به مشکلات مردم نگاه کند، چرا که بسیاری از مشکلات مردم جنبه اقتصادی و اجتماعی دارد و به مسائل سیاسی مربوط نمی‌شود. 

 یعنی شما معتقدید دولت تدبیر و امید نیز مانند دولت قبل باید رسیدگی به مشکلات طبقات فرودست جامعه را در اولویت اول خود قرار بدهد؟

دولت گذشته بیشتر در این زمینه شعار می‌داد و در عمل اتفاق جدی روی نداد. سیاست‌های دولت گذشته در نهایت به ضرر طبقات فرودست جامعه تمام شد و مشکلات این طبقات را تشدید کرد. به همین دلیل در این زمینه نمی‌توان به شعارهای پوپولیستی اعتنا کرد و باید سیاست‌های جدید و مبتنی برعقلانیت تدوین کرد. در شرایط کنونی اهمیت رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم باید در اولویت اول دولت آقای روحانی قرار بگیرد. 

 شما تاکنون چند جلسه خصوصی با آقای روحانی داشته‌اید؟

 بنده تاکنون جلسه دونفره با آقای روحانی نداشته‌ام. من چندین بار به همراه دبیران تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی با آقای روحانی به صورت پنج یا شش نفره جلسه داشتیم. مشی آقای روحانی در ملاقات‌های سیاسی به شکلی است که دیگران تصور نکنند ایشان نسبت به یک جریان عنایت و توجه بیشتری دارند. به همین دلیل تلاش می‌کنند در ملاقات‌های سیاسی از همه جریان‌ها حضور داشته باشند. 

 سخنان شما درباره چرایی و شیوه حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در طول کارزار انتخاباتی سال92 با حواشی زیادی همراه بود. منظور شما از اینکه عنوان کرده بودید: « ما شهر به شهر گشتیم و رای به حساب شما حواله کردیم، مگر مرض داشتیم که هزینه دادیم» چه بود؟ برخی این سخنان را اعتراض اصلاح‌طلبان به عملکرد آقای روحانی تلقی کرده بودند. آیا شما چنین منظوری داشتید؟

خیر، بنده چنین منظوری نداشتم. متاسفانه برخی از رسانه‌ها با غرض‌ورزی سیاسی و برای برهم زدن فضای سیاسی که پس از 24خرداد92 در کشور شکل گرفته، تلاش کردند با تحریف سخنان بنده اصلاح‌طلبان را در مقابل دولت قرار دهند. بنده بلافاصله و با مشاهده شیوه انتشار این خبر به این رسانه‌ها نامه نوشتم و خواستار تصحیح  این مطلب شدم. حتی در مصاحبه‌های بعدی نیز عنوان کردم که سخنان بنده تحریف شده است. بنده این حق را نیز برای خود قائل بودم که با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی کنم اما روش و مشی اعتدالی به من اجازه نمی‌دهد که علیه رسانه و مطبوعات که یکی از ارکان مهم جامعه مدنی است اقدام کنم و در نتیجه از پیگیری قانونی این مساله خودداری کردم. در این قسمت از سخنان، بنده از واژه «کسانی که» استفاده کردم که برخی رسانه‌ها خودسرانه آقای روحانی را به جای این کلمات قرار داده بودند. من در حال تحلیل وضعیت انقلاب مشروطه و کودتای 28مرداد تا زمان رسیدن به انقلاب اسلامی بودم. مقصود سخنان من این بود که دلیل موفق نشدن انقلاب مشروطه و کودتای 28مرداد بی‌اعتنایی، تنبلی و عزلت‌گزینی نخبگان، احزاب و فقدان تحزب بوده است. من از این مساله به تنبلی و دوری‌گزینی سیاسی نام بردم. متاسفانه برخی رسانه‌های اصولگرا این مساله را به آقای روحانی نسبت دادند. این در حالی است که آقای روحانی اصلا در انقلاب مشروطه به دنیا نیامده بودند. ایشان همچنین در نهضت ملی شدن صنعت نفت سنی حدود 5سال داشته‌اند. بنابراین مخاطب من در این سخنان تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند آقای روحانی باشد. نکته دیگر اینکه آقای روحانی هیچگاه در زمینه سیاسی در انزوا و عزلت نبوده و همواره در صحنه فعالیت‌های سیاسی حضور پررنگ داشته است. ایشان قبل از انقلاب نیز از جمله روحانیون مبارز علیه رژیم پهلوی بودند و ایشان بودند که برای نخستین بار در مسجد ارگ از واژه «امام» درباره حضرت آیت‌ا... خمینی استفاده کردند. سخنان من در دو قسمت عنوان شد. ابتدا نقد بنده به تنبلی سیاسی و سپس نتیجه تحرک سیاسی را تشریح کردم. بنده در حال جمع‌بندی سخنان خود بودم. من عنوان کردم که ما در انتخابات سال92شهر به شهر رفتیم و با تحرک سیاسی فضای سیاسی کشور را از حالت تک بعدی و افراط‌گرایی خارج کردیم. متاسفانه برخی رسانه‌ها همه این سخنان را به آقای روحانی نسبت دادند و به افکار عمومی چنین القا کردند که اصلاح‌طلبان از عملکرد آقای روحانی رضایت ندارند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت راضی هستند و استراتژی خود را حمایت از دولت در آینده قرار داده‌اند. متاسفانه به نظر می‌رسد یک اتاق فکر تلاش می‌کند بین دولت و پشتوانه اجتماعی‌اش شکاف ایجاد کند و به هیچ عنوان نیز قواعد فعالیت سیاسی را رعایت نمی‌کنند. 

 این اتاق فرمان از سوی چه کسانی تشکیل شده است؟

 به نظر می‌رسد  برخی خبرگزاری‌ها به صورت تعمدی درصدد القای ناکارآمدی دولت و همچنین اختلاف با اصلاح‌طلبان هستند. نکته مهم اینکه این‌گونه خبرگزاری‌ها با نفوذی که در برخی نهادهای قدرت دارند بدون هیچ دغدغه‌ای به فعالیت‌های تفرقه‌انگیز خود مشغول هستند. برای این رسانه‌ها، نتیجه شکایت بنده یا امثال بنده هیچ اهمیتی ندارد. هدف اصلی این رسانه‌ها جلوگیری از تکرار اتحاد شکل گرفته در بین جریان‌های تحول‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری92 برای انتخابات مجلس است. بنابراین رقبای سیاسی ما وحدت اصلاح‌طلبان را هدف قرار گرفته‌اند و  با هجمه‌های گسترده تلاش می‌کنند این وحدت را بشکنند. برای مثال بنده با آقای سیدهادی خامنه‌ای در سفر به استان‌های غربی کشور همراه بودم. ایشان در تمامی سخنرانی‌ها در کنار من بودند اما به دلیل کسالت، در اسلام‌آباد و گیلانغرب سخنرانی نکردند. این در حالی بود که رسانه‌های مغرض بلافاصله عنوان کردند اجازه سخنرانی به آقای سیدهادی خامنه‌ای داده نشده است. بنده که در کنار ایشان بودم به خوبی از جزئیات این مساله باخبر بودم که آقای سیدهادی خامنه‌ای تنها به دلیل کسالت موفق به سخنرانی نشدند و هیچ مساله دیگری در این زمینه مطرح نبود. 

 شما و اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت راضی هستید؟

بنده با مدیریت کشور و سختی‌های آن به خوبی آشنا هستم و سال‌هاست که در عرصه سیاسی کشور حضور دارم. من در دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از جوان‌ترین نمایندگان مجلس حضور داشتم و به خوبی به این مساله آگاهی دارم که حرف زدن و سخن گفتن بسیار راحت و آسان است اما در عمل حل کردن مشکلات بسیار سخت و طاقت‌فرساست. دولت آقای روحانی در حالی روی کار آمد که تحریم‌های اقتصادی بسیاری از منابع مالی ایران را بلوکه کرده بود و عملکرد برخی نمایندگان در اجرای سیاست‌های دولت بسیاری از انرژی دولتمردان را مستهلک کرده بود. ضمن اینکه آقای روحانی باید بسیاری از مشکلاتی که دولت گذشته در زمینه‌های مختلف ایجاد کرده بود را نیز ساماندهی می‌کرد. به همین دلیل اصلاح‌طلبان توقعات خود را با توجه به شرایطی که آقای روحانی در آن قرار داشت تنظیم و تدوین کرده و از بیان توقعات بزرگ و بیجا خودداری کردند. اصلاح‌طلبان اگر قصد داشتند مساله مهمی را به دولت متذکر شوند در جلسات خصوصی این کار را می‌کردند که سبب هیاهو و جنجال نشود. با این وجود بنده معتقدم دولت باید پس از توافق هسته‌ای شیب تغییرات و اصلاحات را بالا ببرد و با سرعت بیشتری به دغدغه‌های اصلی مردم و از جمله وضعیت معیشتی آنها بپردازد. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که تا زمانی که یک مجلس معتدل و کارآمد برای همراهی قانونی با دولت تشکیل نشود، نمی‌توان به بهبود اوضاع دلخوش بود. مجلس آینده اگر در اندازه‌های مجلس پنجم نیز شکل بگیرد که با رئیس دولت اصلاحات همراهی می‌کرد قابل قبول خواهد بود. آقای روحانی باید مشاوران بیشتری را در کنار خود قرار بدهد و در زمینه‌های مختلف با تشکیل کارگروه‌های حرفه‌ای به حل مشکلات مردم بپردازد. بنده در ابتدای روی کار آمدن آقای روحانی یک مدل مشورتی خدمت ایشان ارائه کردم که در آن نخبگان هر استان هر یک یا دوماه به صورت حضوری با رئیس‌جمهور دیدار کنند و مشکلات استان‌ها و مناطق مختلف کشور را با رئیس‌جمهور در میان بگذارند. اصلاح‌طلبان انتظارات خود را برای تمام عمر دولت پیش‌بینی کرده‌اند و گمان می‌کنند آقای روحانی با توجه به عملکرد دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته، در انتخابات آینده نیز پیروز خواهند بود و بسیاری از آرمان‌ها و وعده‌هایی که به مردم داده شده محقق خواهد شد. بسیاری از وعده‌های ایشان نیازمند زمانی هشت ساله است و نمی‌توان توقع داشت در مدت دوسال رنگ واقعیت به خود بگیرد. 

 برخی معتقدند بعضی مدیران آقای روحانی با سیاست‌های دولت هماهنگ نیستند و از استیضاح هراس دارند. شما با این عده هم نظر هستید؟

به نظر من در شرایط کنونی آقای روحانی سیاست مدارا را در پیش گرفته و این سیاست را بیشتر به مصلحت کشور می‌داند. حتی بنده باخبر شدم که آقای روحانی به وزرای خود توصیه کرده عملکرد خود را به شکلی ساماندهی کنید که لازم نباشد هر روز به مجلس پاسخگو باشید و در صحن یا کمیسیون‌های مربوطه حاضر شوید. با این وجود مساله مهم این است که هر کدام از وزرا به چه میزان از خود علاقه و توانمندی نشان می‌دهند و در مقابله با جریان مخالف دولت چه نوع تلاشی از خود نشان می‌دهند. در این زمینه می‌توان عنوان کرد که همه وزرا سهم یکسانی ندارند و برخی از وزرا کمتر در میدان عمل حاضر می‌شوند و نوعی کوتاهی صورت می‌گیرد. نکته دیگر اینکه ما باید از دولت آقای روحانی در حد ظرفیت دولت و شرایط جامعه و کشور توقع داشته باشیم. دولت آقای روحانی دولت اصلاحات نیست، بلکه دولتی است که پس از یک بحران هشت ساله روی کار آمده است. برخی از آقای روحانی انتظار دارند عملکردی شبیه به رئیس دولت اصلاحات از خود نشان بدهد. این عده از این نکته غافل شده‌اند که در زمان دولت اصلاحات مجلس پنجم و ششم با دولت همراهی می‌کرد و از سوی دیگر بسیاری از مخالفت‌ها سازماندهی شده نبود. نکته دیگر اینکه آقای روحانی در شرایطی رئیس‌جمهور شدند که فضای سیاسی برای حضور رئیس دولت اصلاحات مهیا نبود و آیت‌ا... هاشمی نیز رد صلاحیت شدند.

 برخی چهره‌های اصلاح‌طلب عنوان کرده‌اند اصلاح‌طلبان برای تصاحب200 کرسی مجلس برنامه‌ریزی کرده‌اند. شما به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان این مطلب را تایید می‌کنید؟

 خیر، چنین مساله‌ای تاکنون در بین اصلاح‌طلبان مطرح نبوده و اصلاح‌طلبان هیچگاه خود را مقید و محدود به اعداد و ارقام نکرده‌اند. ما تلاش خواهیم کرد با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی افراد باصلاحیت و دلسوز را وارد عرصه انتخابات کنیم و علاقه‌مند هستیم مجلس آینده از افراد متعهد و باکفایت تشکیل شود تا مشکلات مردم هرچه زودتر برطرف شود. در شرایط کنونی ما در تمامی حوزه‌ها در حال فعالیت هستیم و برای حضور جدی در انتخابات برنامه داریم. ضمن اینکه از هم‌اکنون نمی‌توانیم فضای انتخاباتی و آرایش سیاسی رقبا را ارزیابی کنیم و باید شرایط رقبا و میزان توانایی آنها را نیز در نظر گرفت. همچنین ممکن است عملکرد نهاهای نظارتی و از جمله شورای نگهبان در لیست جریان‌های سیاسی و از جمله اصلاح‌طلبان تغییراتی به وجود بیاورد که باید استراتژی مناسب را برای این وضعیت نیز در نظر گرفت. 

 موضع اصلاح‌طلبان نسبت به ورود آقای ناطق نوری به عرصه انتخابات و همچنین نزدیکی احتمالی به طیف علی لاریجانی چیست؟

 ما به هیچ عنوان تمایل نداریم بین جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا تعارض به وجود بیاید. این مساله به‌ویژه درباره طیف معتدل جریان اصولگرا صادق است. فاصله نیروهای معتدل هر دو جناح از هم دیگر در نهایت به ضرر مردم و کشور تمام خواهد شد. به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم نیروهای معتدل جامعه بیشتر به سمت یکدیگر تمایل پیدا کنند و تعارض‌ها کاهش یابد. در شرایط کنونی نیز مدل خاصی از ائتلاف طراحی نشده که بتوان به افکار عمومی انتقال داد. سیاست کلی ما تکرار اتفاقی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92رخ داد. اولویت اول ما در انتخابات مجلس حمایت از نیروهای اصلاح‌طلب خواهد بود. با این وجود در هر شهر و منطقه‌ای که احساس کنیم نیروهای اصلاح‌طلب توانایی ورود به مجلس را ندارند تلاش خواهیم کرد از نیروهای معتدل اصولگرا حمایت کنیم. در چنین شرایطی عقل سیاسی حکم می‌کند که مانع از حضور نیروهای تندرو به مجلس آینده شویم و به همین دلیل احتمال ائتلاف با جریان معتدل و طیف منتسب به علی لاریجانی وجود خواهد داشت. تندروها در مرحله اول تلاش می‌کنند بین جریان اصلاح‌طلب تفرقه بیندازند و به شکل‌های مختلف مانع از وحدت و اجماع اصلاح‌طلبان شوند. با این وجود اگر احساس کنند که در این راه موفقیتی به دست نخواهند آورد تلاش می‌کنند مانع از ائتلاف احتمالی بین اصلاح‌طلبان و طیف آقای لاریجانی یا آقای ناطق نوری شوند. 

 آیا تاکنون با نیروهای معتدل اصولگرا جلسه داشته‌اید؟

 بله! ما با آقای ناطق نوری جلسات متعددی درباره هم‌اندیشی و نحوه حضور در انتخابات مجلس داشته‌ایم. البته آقای ناطق نوری از پذیرفتن این مساله که این نشست‌ها برای هم‌اندیشی سیاسی است خودداری می‌کنند و نام آن را جلسات «طلبگی»  گذاشته‌اند. 

 آیا با ایشان درباره ریاست مجلس آینده رایزنی هم می‌کنید؟

 ما هم با آقای ناطق نوری و هم با مراجع قم درباره انتخابات مجلس رایزنی می‌کنیم اما این رایزنی‌ها برای ریاست مجلس نیست. اغلب این جلسات برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها صورت می‌گیرد. 

 آیا احتمال حضور آقای ناطق نوری در انتخابات مجلس قوی است؟

 ایشان تاکنون به صورت قطعی تصمیمی در این زمینه نگرفته‌اند. البته همه‌چیز به اتفاقات سیاسی در ماه‌های آینده بستگی دارد و ممکن است فضای سیاسی ایران دوباره مانند سال92یک دگرگونی جدید را تجربه کند. در این زمینه باید متذکر شوم که حتی آقای عارف هم برای حضور در انتخابات آینده تصمیم قطعی اتخاذ نکرده‌اند و همه‌چیز را به تحولات آتی کشور موکول کرده‌اند. 

 آیا درباره انتخابات مجلس با مراجع قم هم دیدار داشته‌اید؟

 بله، در ماه‌های گذشته ما برای تحلیل و بررسی شرایط جامعه و همچنین راهکارهای ورود به انتخابات مجلس با آیات عظام موسوی اردبیلی، جوادی آملی، مومن، یزدی، مقتدایی، علوی گرگانی، شاهرودی، صانعی و نوری همدانی دیدار و گفت‌وگو داشته‌ایم. مساله مهم در این زمینه کم کردن فاصله بین اصلاح‌طلبان و مراجع و نهادهای دینی بوده است. متاسفانه در سال‌های گذشته برخی افراد مغرض و کینه‌جو به شکل‌های مختلف تلاش کردند بین مراجع و نهادهای مذهبی و اصلاح‌طلبان فاصله ایجاد کنند و چنین القا کنند که اصلاح‌طلبان رویکرد متفاوتی نسبت به دین دارند. ما در این جلسات تلاش کردیم با استدلال‌های منطقی این فاصله را کاهش بدهیم و ماهیت اصیل و دین‌مدار جریان اصلاح‌طلبی را برای مراجع و نهادهای مذهبی تشریح  کنیم. 

 آیا در فضای انتخابات روی حمایت مراجع حساب  می‌کنید؟

 بله، ما روی حمایت مراجع حساب می‌کنیم. ما توقع نداریم مراجع از لیست‌های اصلاح‌طلب حمایت کنند اما علاقه‌مند هستیم که مراجع در جهت به وجود آمدن فضای برابر و سالم سیاسی برای انتخابات تلاش کنند. 

 گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سرلیستی دکتر عارف وجود دارد. آیا اصلاح‌طلبان با سرلیستی ایشان وارد انتخابات مجلس خواهند شد؟

 آقای عارف تاکنون به صراحت و به صورت رسمی حضور خود را در انتخابات مجلس اعلام نکرده‌اند. 

  شما از ایشان نخواستید که موضع صریح خود را در این زمینه روشن کنند؟

 ما جلسات زیادی در این زمینه برگزار کردیم. در این جلسات ما تاکید زیادی روی این مساله داشتیم که در تهران و تمام شهرستان‌ها با یک لیست واحد وارد انتخابات  مجلس شویم. 

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها