امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۳۸۵۸۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۳     ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
تصویب قانونی که به اوباما اجازه تخفیف تحریم‌ها را هم نمیدهد:
طبق قانون، رئیس جمهور، تا تاریخ 21 ژانویه ی 2017 (دوم بهمن ماه 1395، پایان ریاست جمهوری اوباما) حق ندارد از هیچگونه تحریمی اغماض کرده، آن را تخفیف دهد و یا تعلیق کند و یا شرایط رفع آن را مهیا نماید و یا قانونی را به تصویب برساند که طبق آناستفاده از تحریم های ایران محدود شود. وی نمی تواند هیچ کدام از اشخاصی را که در ضمائم 3 و 4 پیوست 2 برجام مشخص شده اند، از فهرست تحریم خارج نماید.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، مهم نیست که برخی از اعضای سنا و مجلس نمایندگان، توافق با ایران را برای امریکا فاجعه می دانند؛ مهم نیست که رژیم صهیونیستی پدیرش برجام را مساوی نابودی خویش عنوان می کند؛ حتی مهم نیست که دولت امریکا، ایران را برنده ی مذاکرات معرفی می نماید؛ مهم این است که محتوای برجام و حواشی آن متضمن نکات تلخی است که فریب کاری‌های شیطان بزرگ هم نمی توانند از تلخی آن بکاهند.

اگر چه موافقین توافق در کاخ سفید و سنا، هم اکنون جشن پیروزی گرفته اند اما مجلس نمایندگان این کشور نه تنها با برجام موافقت نکرد بلکه قانونی را به تصویب رساند که طبق آن دستاوردهای ناچیز ایران در مذاکرات نیز حداقل به مدت یک سال و نیم از بین خواهند رفت! قانون تصویب شده در مجلس امریکا به شرح زیر است:

طبق قانون، رئیس جمهور، تا تاریخ 21 ژانویه ی 2017 (دوم بهمن ماه 1395، پایان ریاست جمهوری اوباما) حق ندارد از هیچگونه تحریمی اغماض کرده، آن را تخفیف دهد و یا تعلیق کند و یا شرایط رفع آن را مهیا نماید و یا قانونی را به تصویب برساند که طبق آناستفاده از تحریم های ایران محدود شود. وی نمی تواند هیچ کدام از اشخاصی را که در ضمائم 3 و 4 پیوست 2 برجام مشخص شده اند، از فهرست تحریم خارج نماید. +

بدین ترتیب تلاش های! اوباما برای تصویب قانون پذیرش برجام در امریکا در عین حال که به نتیجه رسیده است اما در حقیقت سودی برای ایران نخواهد داشت. زیرا تمام تلاش ایران و تمام امتیازاتی که به رقیب داده شد، همه و همه برای یک هدف واحد انجام شد: رفع تحریم ها به منظور حل مشکلات اقتصادی ناشی از آنها!

حال و با توجه به قانون جدیدی که کاخ سفید تا پایان ریاست جمهوری اوباما موظف به رعایت آن است، حداقل تا پایان سال آینده ی شمسی، حتی مقدمات رفع تحریم فراهم نخواهند شد! از سوی دیگر، به نقل از نیویورک تایمز، اوباما در قبال آرای مثبتی که سنا به پذیرش برجام داد، به نمایندگان تعهد داده است بسیاری از تحریم ها نه تنها لغو نشوند بلکه به بهانه هایی نظیر حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم- افزایش نیز بیابند.

سوال اینجاست که اگر حقیقتا اقتصاد ایران از تحریم های غرب و در راس آنها، شیطان بزرگ، آسیب دیده است چه تفاوتی دارد که این تحریم ها به چه بهانه ای اعمال شده اند؟! آیا اقتصاد ایران فقط از تحریم های مرتبط با برنامه ی هسته ای لطمه می خورد؟ آیا تحریم نفتی اگر به دلیل توسعه ی هسته ای باشد مشکل زا است و اگر به دلیل عدم رعایت حقوق بشر از منظر امریکا- تحریم نفتی شویم مشکلی پیش نخواهد آمد؟

نمایش امریکا در لفافه ی مذاکرات بدینجا ختم نشده است. اوباما از طرفی سعی می نماید در ظاهر دل سران رژیم صهیونیستی را که از به نتیجه رسیدن توافق رنجیده اند به دست آورد و از طرف دیگر تهدیدات خود علیه ایران را با تعهداتی که به نمایندگان سنا داده است عملی می نماید. کنگره نیز اگرچه با توافق موافقت کرده است اما پیشنهادهایی را برای تصویب آماده کرده است که به طور خاص تحریم ها در بخش انرژی را در صورت تصویب- افزایش خواهد داد و این یعنی مخالفت صریح با همان توافقی که خود به مفاد آن رای مثبت داده اند! (طبق برجام، تحریم ها اگرچه طی یک پروسه ی طولانی و منوط به شرایط بسیار- تخفیف داده خواهند شد، اما نمایندگان و سناتورها به دنبال تصویب قوانینی هستند که در عوض آنها، تحریم های جدیدی را بر ایران تحمیل خواهند کرد).

ضمیمه:

هر لایحه‌ای که به تصویب مجلس نمایندگان و سنا برسد، پیش از آنکه به صورت قانون درآید تقدیم رئیس جمهور ایالات متحده خواهد شد: رئیس جمهوری در صورت تایید، آن را امضا می‌نماید، در صورت عدم تایید آن را، با ذکر دلایل مخالفت به مجلسی که لایحه در آن تصویب شده‌است ارجاع خواهد داد و مجلس مزبور ضمن درج موارد مخالفت در نشریه خود، در لایحه تجدید نظر خواهدکرد. چنانچه بعد از تجدید نظر فوق، لایحه با رای دو سوم اعضای آن تصویب شود، همراه با مواد مخالفت به مجلس دیگر ارسال خواهد شد تا به روش مشابه، آن را بررسی نماید و در صورتی که دو سوم اعضای مجلس مزبور نیز آن را تایید نمایند به صورت قانون در خواهد آمد... اگر لایحه‌ای پس از ارائه به رئیس جمهوری ظرف مدت ده روز (بدون احتساب یکشنبه‌ها) توسط وی اعاده نگردد، لایحه امضا شده تلقی خواهد شد و به صورت قانون در خواهد آمد، مگر اینکه کنگره ... از ارجاع آن امتناع ورزد که در این حالت، لایحه به صورت قانون در نخواهد آمد.

با توجه به گرایش کلی نمایندگان و سناتورهای امریکایی به حفظ رضایت رژیم صهیونیستی، و طبق گزارش رسانه های امریکایی مبنی بر تلاش اوباما برای جلب حمایت نمایندگان و اعضای کنگره، تصویب این قانون بسیار محتمل است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها