کد خبر: ۳۳۹۶۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان از عضویت رسمی این کشور در آژانس بین‏‌المللی انرژی اتمی خبر داد.
به گزارش پایگاه 598، این تصمیم در جریان پنجاه و نهمین اجلاس همایش کل آژانس بین‏‌المللی انرژی اتمی در شهر «وین» اتریش اتخاذ شده‌ است.

این گزارش حاکی از آن است که تمامی اعضای این آژانس با اکثریت آرا طی قطعنامه مربوطه عضویت ترکمنستان در این آژانس را تصویب کردند.

کشورهای عضو  آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی از پایبندی ترکمنستان به اصول عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای از جمله در منطقه آسیای مرکزی استقبال کردند.

در این همایش همچنین بر آمادگی ترکمنستان جهت اجرای کلیه تعهدات خود مطابق با اصول اساسنامه سازمان ملل متحد نیز تاکید شد.

عضویت رسمی ترکمنستان در آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی در حالی است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ملاقات با رئیس جمهور ترکمنستان که چندی پیش به «وین» سفر کرده بود، تایید کرد: بنا به درخواست عشق‌آباد، ترکمنستان در سپتامبر سال جاری میلادی(2015) به عضویت شورای حکام آژانس بین‏‌المللی انرژی اتمی می‏‌پیوندد.

«یوکیو آمانو» با اشاره به اینکه در ملاقات با رئیس جمهور ترکمنستان همکاری‏‌های در زمینه انرژی هسته‏‌ای را بررسی کرده‌ایم ،گفت: ما جایگاه ترکمنستان در منطقه را مهم تلقی می‏‌کنیم.

طرفین در این مذاکرات بر علاقه‏‌مندی خود جهت فعال‌سازی همکاری‌های سازنده دولت ترکمنستان با نهادهای سازمان ملل در راستای دستیابی به اهداف توسعه در جهان تاکید کردند.

لازم به ذکر است که ترکمنستان از سال 2005 میلادی با امضاء موافقتنامه عدم گسترش سلاح‏‌های هسته‌‏ای و موافقتنامه الحاقی آن، همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را آغاز کرده‌است.

مجلس ترکمنستان در سال 2005 میلادی موافقت‌نامه میان دولت ترکمنستان و آژانس بین‌‏المللی انرژی هسته‌ای و رعایت تضمینات عدم تکثیر سلاح‏‌های هسته‌‏ای و موافقت‌نامه الحاقی آن را نیز تصویب کرده‏‌است.

ترکمنستان هیچ‌گونه برنامه و فعالیتی در ارتباط  با انرژی هسته‏‌ای ندارد و مقامات عالی‌رتبه دولت این کشور بارها اعلام کرده‌اند که از برنامه‏‌های صلح‏‌آمیز انرژی هسته‏‌ای جمهوری اسلامی ایران حمایت می‏‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) یک سازمان بین‌المللی است که در سال 1957 برای ترویج استفاده صلح‌آمیز و جلوگیری از استفاده نظامی، از انرژی هسته‌ای تأسیس شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها