کد خبر: ۳۴۲۲۵۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۰۷ مهر ۱۳۹۴
وحشت دربار آل‌سعود از سقوط دیکتاتوری در عربستان:
میدل ایست خاطرنشان کرد درصد زیادی از مردم عربستان تصور می کنند حکومت آنها را به حال خود رها کرده است، به عنوان نمونه با وجود ثروت هنگفتی که عربستان از فروش نفت به دست می آورد و با توجه به اینکه این کشور یکی از کم آب ترین کشورهای دنیاست اما کماکان تصمیمی جدی برای حل معضل بی آبی گرفته نمی شود و این امر مردم برخی مناطق را در مضیقه قرار داده است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اگرچه مقامات عربستان و همچنین برخی سایت های عربی حامی دولت سعودی نظیر الشرق الاوسط- با فرافکنی های عجیب و غیرقابل باور سعی کردند تقصیر حادثه ی غمبار منا را یه گردن حاجیان افریقایی ها و ایرانی ها بیاندازند، اما بی کفایتی پادشاه عربستان در اداره ی امور به قدری بر همگان واضح است که چندی پیش یکی از شاهزادگان سعودی، با انتشار نامه ای اضطراری به اعضای خانواده ی سلطنتی از آنها خواست پیش از فروپاشی سلطنت، به فکر خلع پادشاه کنونی و جایگزین کردن فردی دیگر باشند! +

(الشرق الاوسط مدعی شده بود 300 تن از حاجیان ایرانی که سرخود و بدون اطلاع دادن به مسئول کاروان راهی رمی جمرات شده اند باعث بر هم خوردن نظم و بروز ازدحام منجر به حادثه شده اند!! این خبر کذب، اعتراض گسترده ی ایرانی ها را در شبکه های اجتماعی و خبری به دنبال داشت. )

در تاریخ چهارم سپتامبر، یکی از نوه های ملک عبدالعزیز بن سعود، در نامه ای چهار صفحه ای به تشریح اوضاع اسفبار اداره ی امور مملکت در عربستان پرداخت و از اعضای خانواده خواست تا هرچه زودتر ولیعهد را جایگزین پادشاه کنند! وی با ابراز تاسف از سیاست های داخلی و خارجی پادشاه نوشت: ”وی هم در عرصه ی سیاست داخلی اعم از اوضاع اقتصادی و ... و هم در سیاست خارجی مخصوصا عملکرد دولت در قبال یمن بسیار ضعیف عمل کرده است. اتکاء بیش از حد به نفت، عدم رسیدگی به امور طبقات مختلف مردم به نحوی که یک چهارم مردم عربستان در فقر به سر می برند، و همچنین ضعف سیاست خارجی از مهم ترین مشکلات حکومت به شمار می روند."

هنوز سر و صداها در باره ی این نامه خاموش نشده بود که حوادث متعدد در حج امسال، انتقادات داخلی و خارجی از عملکرد حکومت را فزونی بخشید. اگرچه اختناق رسانه ای در عربستان به حدی است که حتی در صورت اعتراضات مردمی، خبری از آن به جایی درز نمی کند اما شواهد حاکی از نارضایتی بیش از پیش مردم از نحوه ی مملکتداری آل سعود است. سایت خبری میدل ایست آی در این رابطه نوشت: ”متاسفانه حکومت از سرنوشت کشورهای منطقه که به سرکوب نارضایتی ها به جای حل و فصل آنها تن دادند عبرت نگرفت. حکومت تصور می کند جلوی جنگ داخلی را گرفته است اما آنها در حقیقت جنگ را به منطقه صادر کرده اند و در نهایت گریبانگیر خودشان نیز خواهد شد."

میدل ایست خاطرنشان کرد درصد زیادی از مردم عربستان تصور می کنند حکومت آنها را به حال خود رها کرده است، به عنوان نمونه با وجود ثروت هنگفتی که عربستان از فروش نفت به دست می آورد و با توجه به اینکه این کشور یکی از کم آب ترین کشورهای دنیاست اما کماکان تصمیمی جدی برای حل معضل بی آبی گرفته نمی شود و این امر مردم برخی مناطق را در مضیقه قرار داده است. گفتنی است 88% از آب های عربستان در مصارف کشاورزی به هدر می رود!

اما در عرصه ی سیاست خارجی، حمله ی عربستان به یمن باعث بروز خطرات امنیتی برای این کشور در مرزهای خود با یمن شد. به عنوان مثال، نیروهای انصارالله که در مقابل ارتش عربستان به چشم نمی آیند در مقاطعی توانستند برخی روستاهای مرزی عربستان را به تصرف خود در آورند! اعتراضات بین المللی نیز عربستان را در لبه ی پرتگاه انزوا قرار داده است و تنها دلخوشی حکومت، حمایت برخی قدرت ها نظیر امریکا از این کشور است. اما این حمایت تا کجا ادامه خواهد داشت؟ جهان سالها پیش شاهد بود صدام دیکتاتور عراق- علی رغم حمایت های پیشین امریکا از خود، با دخالت مستقیم همان کشور سرنگون شد!

حال و پس از اعتراضات گسترده ی سران و مردم کشورهایی که اتباع خود را به تلخی و در حوادثی دردناک نظیر سقوط جرثقیل و فاجعه ی پس از رمی جمرات از دست داده اند ترس شاهزادگان سعودی از تبعات این حادثه بیشتر از گذشته شده است.

مخصوصا اینکه با گذشت چند روز از حادثه، خبرهایی تلخ تر از پیش از بی کفایتی مقامات سعودی در اداره ی امور به گوش میرسد. تلنبار کردن اجساد جانباختگان در وضعیت و مکانهایی نامناسب باعث شده که شناسایی اجساد به سختی صورت بگیرد و طولانی شدن اوضاع به علاوه ی شرایط بد نگهداری شهدا به این خبر دردناک منتج شده که برخی از آنها دیگر حتی قابل شناسایی هم نیستند!

به همین دلیل مقامات دست اندر کار سعودی، با تهیه ی تصاویر 1100 تن از جانباختگان مجهول الهویه و قرار دادن آنان در اختیار مسئولین کاروان ها سعی کردند پیش از از بین رفتن اجساد مطهر آنها، به شناسایی شان کمک کنند. این در حالی است که علت اصلی این مسئله بی نظمی و بی برنامگی در مواجهه با بروز چنین حادثه ای است. این در حالی است که پادشاه عربستان چنین وقایعی را اجتناب ناپذیر و عادی عنوان کرده بود! حال باید از وی پرسید چرا برای یک حادثه ی قابل پیشبینی، تدبیری از پیش اندیشیده نشده است؟!

آنچه که واضح است صدای اعتراض مسلمانان جهان در واقع صدای میخ هایی است که پادشاه بی لیاقت عربستان با بی تدبیری های خویش درخصوص مسائل داخلی و خارجی، بر تابوت حکومت خویش می کوبد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها