کد خبر: ۳۴۲۷۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۷     ۰۹ مهر ۱۳۹۴
نفوذ اقتصادی یکی از راه‌هایی است که دشمن می‌خواهد از طریق آن سیاست اعمال فشار به ایران را دنبال کند. پس از پایان مذاکرات هسته‌ای هیئت‌های تجاری مختلفی وارد ایران شدند که توجه انها به برخی از بازارهای داخلی قابل توجه است.
به گزارش پایگاه 598، حسن روحانی در سفر به آمریکا چراغ سبزی برای ورود دوباره سرمایه داران آمریکایی به کشور نشان داد. متأسفانه این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که براساس آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری در کشور رشد داشته و همچنین کاهش صادرات و اُفت تولید در بیشتر کالاهای صنعتی و معدنی دیده می‌شود.

 

همچنین مقام معظم رهبری پس از پایان مذاکرات به صورت مکرر درباره نفوذ غربی‌ها و به ویژه شیطان بزرگ هشدار داده‌اند. ایشان در یکی از بیانات خود فرمودند: در روزهای نفوذ امریکا و انگلیس در ایران، ملت ایران روزهای سختی را گذراند. صد سال، اوّل انگلیسیها و بعد امریکاییها با نفوذ خود این کشور را عقب انداختند. ما امروز هر مرحله‌ای را که وارد میشویم، نشانه‌های کوتاهیهای آنها، خیانتهای آنها و بدعملی آنها را به چشممان مشاهده میکنیم.

 

ایشان تصریح کردند: انقلاب اسلامی از بزرگترین کارهایی که کرد این بود که دست امریکا را کوتاه کرد. انقلاب اسلامی جزو افتخاراتش این بود که نفوذ امریکا، دست امریکا و ریشه‌های امریکا و بند و بست‌های امریکایی را در این کشور از بین برد.

 

مقام معظم رهبری تأکید کردند: برادران و خواهران عزیز من! مسأله استقلال را مطرح کردم، برای این که قانون اساسی ما تصریح میکند، نه استقلال میتواند جلوِ آزادی را بگیرد، نه آزادی میتواند جلوِ استقلال را بگیرد؛ و این بسیار مبنای متین و مستحکمی است. اگر کسانی به نام آزادی و با شعار آزادی بخواهند پای دشمن را باز و نفوذ او را برقرار کنند، این آزادی نیست. این آن چیزی است که دشمن میخواهد. این همان دامی است که دشمن میگستراند. امروز، روز حسّاسی است. این روزگار، روزگار حسّاسی است.

 

نفوذ اقتصادی یکی از راه‌هایی است که دشمن می‌خواهد از طریق آن سیاست اعمال فشار به ایران را دنبال کند. پس از پایان مذاکرات هسته‌ای هیئت‌های تجاری مختلفی وارد ایران شدند که توجه انها به برخی از بازارهای داخلی قابل توجه است.

 

یکی از کارشناسان تجارت خارجی می‌گوید: بانک‌ها باید ۱۱۰ درصد مطمئن باشند که هیچ ریسک و خطری برای سرمایه گذاری در کشور ایران وجود ندارد چرا که در گذشته قانون‌گذاران ایالات‌متحده برخی از بانک‌های اروپایی را به دلیل سرمایه گذاری در ایران متهم به پول‌شویی و حمایت مالی از تروریست کرده و جریمه‌های سنگینی برای آن‌ها بریدند.

وی می‌افزاید: در این زمان بانک‌ها فقط به ایران می‌آیند تا برای خود نوبت رزرو کنند و هیچ قراردادی را امضا نمی‌کنند. برای همین است که ما دود عظیمی را می‌بینیم اما آتشی در کار نیست.

 


 

 

لورد لامونت، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران بر صحبت‌های کارشناس ایرانی صحه می‌گذارد، وی تصریح می‌کند: «بانک‌های انگلیس تردید زیادی برای ورود به ایران دارند، زیرا از رفتار آمریکا در صورت تجارت با ایران می‌ترسند.»

 

وی می‌افزاید: البته فرصت‌های زیادی در ایران وجود دارد که انگلیس باید سریعاً به آن‌ها دست یابد زیرا اگر چنین نشود دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی در این رقابت پیشی خواهند گرفت.

 

«لیویا لوی آگوستی» سفیر سابق سوئیس در ایران که در روزهای گذشته سفری به کشورمان داشته در گفتگویی گفته است: من از بابت سفر به ایران بسیار راضی و خرسند هستم و معتقدم که همه باید به خاص و ویژه بودن بازار ایران توجه داشته باشند و تصویری واقع‌گرایانه از فرصت‌های موجود در کنار چالش‌های آن برای خود ترسیم کنند. هیئت سوئیسی طی این سفر به خوبی به این مسئله واقف بودند که همه چیز به نتیجه مذاکرات جاری در خصوص موضوع هسته‌ای ایران بستگی خواهد داشت چرا که این توافق برای ورود به مرحله بعدی و تجارت با ایران بدون خطر نقض تحریم‌های بین‌المللی امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

وی عنوان می‌کند: ایران کشوری بزرگ با 80 میلیون جمعیت دارای تحصیلات عالی و کشوری غنی با ذخایر قابل توجه نفت و گاز است و فرصت‌ها و امکانات زیادی در آن برای شرکت‌های سوئیسی در بخش زیرساخت‌ها از جمله در زمینه حمل‌ونقل وجود دارد.

 

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در نشستی که با هیئت تجاری ژاپنی داشته می‌‎گوسد: در بخش صنعتی، طراحی و ساخت تجهیزات نفتی، گاز و پتروشیمی از اولویت‌های ما محسوب می‌شود و در بخش برق در زمینه‌ی تولید، انتقال و تجهیزات مرتبط با آن از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود.

وی بیان می‌کند: با توجه به ملاقاتی که با وزیر نفت داشتیم این نکته را باید عرض کنم حوزه نفت و گاز یکی از زمینه‌هایی است که می‌توانیم فعالیت‌های گسترده‌ای در آن داشته باشیم.

اردیبهشت‌ماه امسال سفیر ایران در لهستان خبر سفر دو روزه هیئت اقتصادی لهستانی به تهران را اعلام کرد. مهمانپرست درباره برنامه‌های این هیئت تجاری در تهران می‌گوید: بیش از ۷۰ نفر از صاحبان شرکت‌های معتبر اقتصادی و تجاری لهستان در زمینه‌های مختلف کاری از جمله صنعت ساختمان، نفت، گاز و پتروشیمی، محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و معدنی، فناوری‌های مربوط به محیط زیست، حمل و نقل اعم از حمل و نقل ریلی و هوایی، قطعات یدکی اتومبیل در این هیأت حضور دارند.

 

نخستین کشوری که پس از پایان مذاکرات وزیر اقتصاد خود را به همراهی هیئتی ۳۰ نفره از فعالان اقتصادی مشتاق به حضور در بازار ۸۰ میلیونی ایران روانه تهران کرد، آلمان بود. خبرگزاری رویترز درباره این سفر نوشته است: کشوری که همواره یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شد و تشدید تحریم‌های ایران دست این کشور را از بازار ایران تا حدی کوتاه کرد.

 

 

در ادامه گزارش رویترز آمده است: صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۰ رقم بی سابقه ۴.۷ میلیارد یورو را ثبت کرد اما در سال ۲۰۱۳ این رقم به کمتر از نصف کاهش یافت.

 

 

 

 

زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان که برای نخستین بار در ۱۳ سال گذشته به تهران سفر کرده بود با حسن روحانی، محمد جواد ظریف و بیژن نامدار زنگنه دیدار کرد. بیشتر افراد همراه کننده گابریل در این سفر علاقمه مند به سرمایه گذاری در حوزه انرژی هستند.

 

 

رویترز در این گزارش تصریح کرده است: این سفر برای گابریل به علت روابط نزدیک کشورش با رژیم صهیونیستی سفری حساس محسوب می‌شود و اظهارنظر وی مبنی اینکه «پذیرش موجودیت اسرائیل شرط ناگزیر آلمان است» تاییدی بر این دیدگاه بود و به این گونه ادعای حقی به دوستان خود در سرزمین‌های اشغالی کرد.

 

 

ولفگانگ بوشله مدیر اجرایی شرکت «لینده» نیز در مصاحبه با اشپیگل تصریح کرده بود: به طور ویژه، تاسیسات آلمانی و مهندسان مکانیک می توانند از این شرایط سود ببرند.

 

 

جورج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس نیز سفر به ایران و حضور بزرگ ترین هیئت تجاری این کشور را مشروط به برداشته شدن تحریم‌ها می‌داند. وی می‌گوید: با در نظر گرفتن این که ایران به توافق هسته ای خود پایبند باشد و راستی آزماییهای لازم در این مورد انجام شود، من فکر می کنم که ظرفیت رو به رشدی برای انجام تجارت با ایران وجود داشته باشد.

 

 

اکراین هم از غافله کشورهای ارسال کننده هیئت تجاری به ایران عقب نماند، هیئت اکراینی در سفر به استان البرز به دنبال سرمایه گذاری در حوزه‌های کشاورزی، انرژی، حمل و نقل و مواد غذایی بودند.

 

هیئت بلندپایه 24نفره سرمایه گذاری ــ بازرگانی انگلیسی دهم مهرماه برای دیدار با مقامات اقتصادی ایران وارد تهران می‌شوند، ریاست این هیئت تجاری به‌عهده مارتین جانسون، مدیر اتاق بازرگانی ایران ــ انگلیس است، ریچارد دالتون، سفیر سابق انگلیس در تهران، نیز این هیئت را همراهی می‌کند.

 

در این هیئت بلندپایه، نمایندگان چند شرکت فعال در زمینه نفت و گاز حضور دارند و آماده مذاکره با ایران برای حضور در صنعت نفت و گاز ایران هستند؛ پیش از این شرکتهای شل و بریتیش پترولیوم برای حضور در صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده بودند.

 

این نخستین حضور یک هیئت تجاری از انگلستان در این سطح ظرف یک دهه گذشته است.

 

 

 

فیلپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس اول شهریورماه با وزیر نفت ایران دیدار و گفتگو کرد و بیژن زنگنه پس از آن دیدار گفت: وجود فراز و نشیب و تلخی و شیرینی‌هایی که در روابط دو کشور وجود داشت اعتقادمان این است که باید دوران جدیدی از روابط بر پایه احترام متقابل و روابط برد ــ برد بین شرکتهای دو طرف شکل بگیرد.

 

وزیر نفت با بیان اینکه در این دیدار نیز همانند دیدارهای گذشته عنوان شد که ایران امروز با 14 سال گذشته تفاوتهای زیادی دارد، تصریح کرد: انگلیسی‌ها برای موفقیت در ایران علاوه بر سرمایه گذاری باید برای تولید مشترک در ایران نیز تلاش کنند و فقط بازار ایران را برای فروش کالا نبینند بلکه بازار منطقه را از طریق ایران پوشش دهند.

 

دیدار انگلیسی‌ها اما به دیدار وزیر نفت و وزیر امور خارجه انگلیس ختم نشد، پس از آن کاردار انگلیس 28 شهریورماه با معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت دیدار کرد. امیر حسین زمانی‌نیا پس از آن دیدار اظهار کرد: در این دیدار درباره اولویت همکاری بین دو کشور پس از لغو تحریمها مذاکراتی انجام شد.

 

سید شمس الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد درباره برنامه‌های اقتصادی دولت به خبرنگار رهیاب می‌گوید: به نظر می آید دولت کانون فعالیت‌های اقتصادی خود را معطوف به بعد از دوران توافق گذاشته و به همین دلیل تحرکاتی که می‌کنند در این مسیر است.

 

وی می‌افزاید: تاکنون علائم اقدامات مشخص در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندیدم و به اندازه‌ای که درباره تأثیر سیاست‌های خارجی در اقتصاد داخلی پرداخته می‌شود به ظرفیت‌های درون کشور اهمیت داده نمی‌شود. این موضوع بر خلاف گفتمان اقتصاد مقاومتی است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی عنوان می‌کند: لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی نگاه به ظرفیت‌های درونی کشور بیش از گذشته است. البته ممکن است نگاه به بیرون در کوتاه مدت گشایش‌هایی صورت بگیرد اما اگر این گشایش‌ها مبتنی بر ظرفیت‌های درونی کشور نباشد می‌تواند وابستگی‌مان را افزایش دهد.

 

وی تصریح می‌کند: نگاه به بیرون منجر به افزایش ضریب آسیب پذیری ما می‌شود و این خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که می‌خواهد ما را در برابر این نوع وابستگی‌ها مقاوم کند. به همین دلیل یکی از مشکلات ما این است که اگر بسیاری از فعالیت‎ها را به آینده‌ای موکول کنیم که غیرواقعی و خوشبینانه نگاه کنیم سبب افزایش فرصت‌های از دست رفته ما می‌شود.

 

به گزارش رهیاب، بررسی سفرهای هیئت‌های تجاری خارجی به ایران نشان می‌دهد که اکثریت کشورهای خارجی به دنبال سرمایه گذاری در بخش‌های فعال و تآثیر گذار ایران هستند؛ بخش‌هایی که اگر ایران در انها به خارجی‌های غیر قابل اعتمادی همچون فرانسه، انگلیس، آلمان و حتی آمریکا وابسته شود می‌تواند مقدمات نفوذ دشمن در کشور را فراهم کند و به تعبیری ایران را از مسیر توسعه ده‌ها سال عقب بیاندازد.

 

بدون شک مشارکت با کشورهای خارجی برای توسعه کشور لازم است اما باید دقت کنیم که در انتخاب شرکای تجاری خود دچار اشتباه نشویم چرا که امروز بلندترین مقامات کشورهای اروپایی حضور فعال در ایران را وابسته به لبخند و اخم امریکا می‌دانند.

 

سید شکرخدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 29 شهریورماه امسال در تذکر به وزیر نفت گفته بود: چه شده که از 22 دکل حفاری شده مستقر در خلیج فارس، 16 دکل را به چینی ها و هندی ها واگذار نمودید و پنج دکل تمام ایرانی از حفاری شمال و 20 دکل از حفاری جنوب را ترخیص نمودید که سبب بیکاری 4 هزار نفر ایرانی شده است.

 

باید دقت کرد که وابستگی در صنعت نفت و نفتی بودن اقتصاد کشور ما یکی از چالش‌هایی است که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند گریبانگیر ایران شود و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما را افزایش دهد؛ بهتر است در این برهه زمانی مسئولان کشوری از جمله رئیس جمهور به جای چراغ سبز نشان دادن به سرمایه گذاران غیرقابل اعتماد غربی برنامه‌ای برای انتخاب شرکای تجاری قابل اعتماد تدوین کنند و ضمن استفاده از منابع خارجی برنامه‌ریزی‌های خود را براساس اقتصاد مقاومتی تنظیم کنند.

منبع:رهياب


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها