کد خبر: ۳۴۳۰۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۱۱ مهر ۱۳۹۴
رئیس کل بانک مرکزی گفت: سیف تاکید کرد: تراز منفی بخش مسافری نشانگر ضرورت توجه بیشتر به بخش حمل و نقل مسافری از طریق سرمایه گذاری جدید و نیز ارتقا کیفیت امکانات موجود است.
به گزارش پایگاه 598، ولی الله سیف صبح امروز(شنبه) در نخستین همایش دو روزه بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های حمل و نقل مسکن و شهرسازی، اظهار کرد: بدون تردید یکی از بخش های مهم زیرساختی در رونق و شکوفایی فرایند تولید هر کشوری وجود زیرساخت های مناسب در حمل و نقل است که بر همین اساس به جایگاه این بخش در اقتصاد و الزامات توسعه تامین مالی آن می پردازیم.

وی اظهار کرد: وجود زیرساخت های مناسب بخش حمل و نقل از این منظر که امکان دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی را فراهم می کند و موجبات تسهیل امر مبادله در سطوح ملی و بین المللی را فراهم می سازد از جایگاه ویژه ای در سیاست های اقتصادی کشور برخوردار است و شاخص مهمی در ارزیابی سطح توسعه اقتصادی کشورها تلقی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل از یک سو باعث کاهش هزینه های تولید می شود ادامه داد: از سوی دیگر زمینه افزایش امکان دسترسی به بازارها و تنوع ستاده های تولید را فراهم می کند و در نهایت منجر به توسعه بخش های مختلف اقتصادی می شود.

وی افزود: ایران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی از استعدادها و مزیت های بالایی در جابجایی مسافر و ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل جاده ای در بخشهای زمینی و ریلی، هوایی و دریایی در منطقه برخوردار است.

سیف ادامه داد: به رغم سرمایه گذاری های سنوات گذشته در زمینه توسعه شبکه ارتباطات و حمل و نقل شاخص های عملکرد این بخش نسبت به ظرفیت های بالقوه ای که در حوزه حمل و نقل وجود دارد فاصله معناداری داشته و هنوز نتوانسته به جایگاه شایسته خود در منطقه و جهان دست یابد.

سیف با بیان اینکه هر گونه تلاش در راستای بهبود شاخص های بخش حمل و نقل ضمن افزایش ضریب ایمنی و کاهش سوانح حمل و نقل، زمینه تسهیل شرایط تولید، افزایش درآمدهای ترانزینی و توسعه صنعت گردشگری را فراهم می کند.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در سال ۱۳۹۳ ارزش افزوده بخش حمل و نقل انبارداری و ارتباطات به قیمت های ثابت سال ۸۳ از رشد ۲.۹ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شد به طوری که سهم این گروه در تحقق رشد اقتصادی سه درصدی سال گذشته معادل ۰.۴۴ واحد درصد بوده است در این سال کل سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل به قیمت های ثابت سال ۸۳ بالغ بر ۸۰.۶ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن ۶.۹ درصد افزایش نشان می دهد. این میزان سرمایه گذاری معادل ۱۵.۷ درصد از سرمایه گذاری کل بخش های اقتصادی در این سال است.

وی ادامه داد: بررسی عملکرد سرفصل حمل و نقل به عنوان یکی از اجزای اصلی حساب خدمات در جدول تراز پرداختها موید تراز مثبت عملکرد صادرات و واردات در سرفصل حمل و نقل در سال گذشته است. در همین سال عملکرد صادرات و واردات در سرفصل مذکور به ترتیب ۳.۳ و ۲.۹ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب ۲.۹ و ۱۹.۲ درصد افزایش را نشان می دهد. تراز مثبت حساب خدمات در بخش حمل و نقل طی سالهای اخیر در نتیجه تراز مثبت ناوگان باری در بخش حمل و نقل بین المللی است. این در حالی است که بخش حمل و نقل مسافری همواره با تراز منفی مواجه بوده است.

سیف تاکید کرد: تراز منفی بخش مسافری نشانگر ضرورت توجه بیشتر به بخش حمل و نقل مسافری از طریق سرمایه گذاری جدید و نیز ارتقا کیفیت امکانات موجود است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها