کد خبر: ۳۴۴۳۴۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۱۹ مهر ۱۳۹۴
راستی آزمایی پایبندی دولت یازدهم در حراست منافع ملی ایران:
رویترز در این باره نوشته است: ”دولت اوباما اخیرا به طور خصوصی [و پنهانی] به دولت های خارجی که برای سرمایه گزاری در بازار و در نفت ایران تمایل نشان داده اند و همچنین به بانک های امریکایی که پس از امضای توافق، خود را رها از قیود دست و پا گیر ناشی از تحریم ها احساس کرده اند هشدار داده است فعلا برای تعامل اقتصادی با ایران عجله نکنند."

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در حالیکه بیشترین مانور دولت و تیم مذاکره کننده در دفاع از توافق هسته ای، روی لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران است، خبرها حاکی است امریکا قصد ندارد این وعده ی مکتوب خود را در زمان مقرر عملی کند! رویترز در مطلبی مدعی شد باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در پیامی پنهانی به سفرای کشورهای خارجی که در امریکا سفارتخانه دارند، به آنان هشدار داده است که در امر سرمایه گزاری در ایران عجله نکنند زیرا تحریم ها کماکان در جای خود باقی است و لغو آنان مشروط به مسائلی است که شاید هیچگاه حاصل نگردند!!

رویترز در این باره نوشته است: ”دولت اوباما اخیرا به طور خصوصی [و پنهانی] به دولت های خارجی که برای سرمایه گزاری در بازار و در نفت ایران تمایل نشان داده اند و همچنین به بانک های امریکایی که پس از امضای توافق، خود را رها از قیود دست و پا گیر ناشی از تحریم ها احساس کرده اند هشدار داده است فعلا برای تعامل اقتصادی با ایران عجله نکنند."

این خبر که روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک و دولتی امریکا به رسانه ها درز پیدا کرد حاکی از بدبینی مفرط کاخ سفید نسبت به ایران است زیرا در این پیام آمده است: ”تا وقتی ایران به طور کامل شرایط برجام را اجرایی نکند هیچ خبری از لغو یا تعلیق تحریم ها نخواهد بود." بدین ترتیب وعده ی دولت در مهار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها پس از امضای برجام تا چند سال آینده عملی نخواهد شد. معنی این امر این است که ایران باید سالها تعهدات مقرر شده ی خویش در برجام را عملی کرده و فقط در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل و دولت امریکا اعلام کنند که مراحل راستی آزمایی تعهدات ایران به خوبی پیش رفته است، لغو، تخفیف یا تعلیق در تحریم ها اجرایی خواهد شد. و آن ها زمانی است که دیگر عملا فرصت چندانی برای کشورهای دیگر برای سرمایه گزاری وجود ندارد.

به عنوان مثال در یکی از بندهای متن نهایی برجام قید شده کهایران حق ساخت راکتور آب سنگین دیگری تا۱۵سال آینده را نخواهد داشت!

بدین ترتیب و در فرض اینکه برجام فقط همین یک بند را داشته است، باید 15 سال سپری شود و ایران هیچ رآکتور آب سنگین دیگری نسازد و این امر به تایید 5+1 برسد تا ایران اجازه داده باشد که در تحریم ها مستحق لغو، تعلیق یا تخفیف باشد! با توجه به هشدار اوباما به دولت های خارجی، تا 15 سال آینده ریسک سرمایه گزاری در ایران به شدت بالا است زیرا در هر مقطعی اگر ایران به تعهدات خود پایبند نماند، تحریم ها به طور خودکار برگردانده خواهند شد و این امر موجب ضرر سرمایه گزاران خارجی خواهد شد!

اگرچه حامیان توافق معتقدند برجام تبدیل به سندی بین المللی شده و تخلف از آن برای امریکا مقدور نیست، اما با توجه به قلدرمآبی های امریکا و سابقه ی سیاه این کشور در عدم پایبندی به موازین حقوقی و اخلاقی عرف بین الملل، و همچنین با توجه به هشدار کاخ سفید به سرمایه گزاران و بانک ها، اعتماد به امریکا صرفا به دلیل اینکه ”برجام یک سند بین المللی است" امری مضحک به نظر می رسد!

رویترز در ادامه به نقل از مقامی که نخواست نامش فاش شود می نویسد:”دولت امریکا به طور مستمر درباره ی متن و اصلاحات برجام با سهامداران شخص ثالث در بخش خصوصی و همچنین بخش دولتی کشورهای مختلف در ارتباط است."

همچنین و علاوه بر این پیام، مقامات کاخ سفید اخیرا میزگردها و جلسات کارشاسی متعددی در نیویورک و واشنگتن با مدیران اجرایی صنعت نفت و بانک دارها داشته اند تا به آنان گوشزد کنند تحریمی برداشته نشده و فعلا هم قرار نیست برداشته شود! (یا به عبارتی تاثیر آنها پاربرجا خواهد بود].

این در حالی است که بلافاصله پس از امضای توافق، هیئت هایی از شرکت های نفتی توتال فرانسه، انی ایتالیا، و دوچ شل آلمان بری رایزنی درخصوص سرمایه گزاری نفتی در ایران به کشورمان رفت و آمد داشته اند. گفتنی است شرکت نفت ایران درنظر داشته است بیش از 50 قرارداد نفتی را که پس از امضای توافق قرار بر اجرای آنان است اعلام و رونمایی کند. این در حالی است که به گفته ی مقام امریکایی، تفاوتی واقعی در فهم سرمایه گزاران بخش نفت از پیچیدگی های متن برجام و واقعیت وجود دارد!

منابع:+و+

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها