کد خبر: ۳۴۵۶۴۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۲۵ مهر ۱۳۹۴
رئیس جمهور بارها در سخنرانی ها اذعان کرده است که کشور از رکود خارج شده است، اما هفته گذشته 4وزیر دولت، در نامه ای از رکود شدید اقتصادی اظهار نگرانی کردند و رئیس اتاق بازرگانی نیز رکود اخیر را در 30 سال گذشته بی سابقه عنوان کرد.
به گزارش پایگاه 598، درحال حاضر اقتصاد کشور از تورم فاصله گرفته،اما رکود موجود درآن به شدت نگران کننده است و مسئله خروج از رکود جزو ضروری ترین تصمیاتی است که دولت باید برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بگیرد.
 
تعطیلی 90 درصد شهرک های صنعتی شیروان
علی زاده؛ عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شیروان و تولیدکننده سوپر جاذب های کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اترک نیوز گفت: در این که رکود وجود دارد شکی نیست. گواه این ادعا همین شهرک های صنعتی هستند که غالباً تعطیل یا نیمه تعطیل می باشند، اوضاعی که در همه جا حاکم است. مثلاً 90%کارخانه های شهرک صنعتی شیروان تعطیل شده اند و تنها 10% آن هم با حداقل ظرفیت کار می کنند. واحد ما که به تولید گرانول های کشاورزی مشغول است در حال حاضر با 20% ظرفیت فعال است و بیش از این هم در توان ما نیست. 
وی دلیل این بحران را وجود رکود، اشباع بازار با اجناس خارجی، عدم حمایت دولت از تولید کننده و همچنین عدم استقبال از تولید داخلی عنوان کرد.
علی زاده ادامه داد: این که می گویند از رکود خارج شده ایم، شاید در بخش های دیگری محقق شده باشد ولی در بخش تولید اینطور نیست و من چنین اوضاعی را پیش از این بخاطر ندارم.
 وی با بیان اینکه دولت و متولیان جهاد کشاورزی هیچ حمایتی از تولید کننده ها نمی کنند، گفت: البته مشکلات هم صنفان بنده بیشتر از نوع مشکلات قانونی است و درد مشترک ما، مشکل وام و تسهیلات گرفتن است. به هر حال سیاست های کلی کشور ما را به اینجایی که هستیم رسانده است. 
این تولید کننده خراسان شمالی تاکیدکرد: تولیدکننده نیازمند تسهیلاتی با سود پایین است در حالیکه تسهیلاتی که پرداخت می شود نرخ21%به بالا دارند. 
وی گفت: گویا دولت بخش تولید را رها کرده چون عملاً در برابر بانک ها کاری از دستش برنمی آید. حتی برداشتن تحریم و صادرات بیشتر هم نمی تواند کمکی به این بخش کند. 
علیزاده اضافه کرد: حل این مشکلات زمانبر است و همین زمان تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و حتی مردم را دچار ضررهای زیادی می کند مگر اینکه اتفاق خیلی خاصی بیفتد و دولت تدبیر معجزه آسایی به کار ببندد. البته بعضی از مسئولین تلاش زیادی می کنند ولی عمق فاجعه خیلی زیاد است.
یکی از کشاورزان بجنوردی نیز گفت: ما در حد اظهارنظر در مورد اوضاع کلی کشور نیستیم ولی آنچه خودم و بقیه کشاورزان با آن درگیریم محصولاتی است که با خون دل به ثمر رسانده ایم، اما با حداقل قیمت به فروش می رسد.
محمدی  در بخش دام و طیور اوضاع از این هم بدتر است. چون رسیدگی و هزینه بیشتری می طلبد.
 
تنها اقدام دولت ایجاد ثبات در بازار است
مسعود نیکوقدم استاد اقتصاد دانشگاه دولتی بجنورد درباره بحرانی که در کشور ایجاد شده است، گفت: راجع به اظهار نظر مسئولان فعلاً نمی توان قضاوت درستی داشت.
وی اضافه کرد:  با وجود دید خوش بینانه ای که به وجود آمده، در عرصه عمل هیچ اقدامی انجام نگرفته و هیچ گشایشی هم صورت نگرفته است اما ممکن است در آینده نزدیک اتفاق خوبی بیفتد.
این استاد دانشگاه گفت:  تنها اتفاق مطرحی که در این برهه افتاده است، ایجاد ثبات است و همین ثبات اولین گام برای رسیدن به رشد اقتصادی است. 
وی ادامه داد: برداشته شدن تحریم ها مطمئناً خوب است اما به شرطی که منطقی باشد. فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی چیزی است که به سود کشور و آینده اقتصادی است وگرنه بی تدبیری می تواند همین برداشته شدن تحریم ها را به معضل جدیدی تبدیل کند.
 

22.5 درصد واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی خراسان شمالی غیرفعالند

محمدعلی یوسفی در گفتگو با خبرنگار اترک نیوز اظهار کرد:  177 واحد صنعتی در نواحی و شهرکهای صنعتی استان وجود دارد که 22.5 درصد از آنان غیر فعال هستند.
یوسفی افزود: کمبود نقدینگی، فقدان منابع مالی، نیاز به تسهیلات و ... مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی غیرفعال در شهرکها و نواحی صنعتی است .
وی به فعالیت زیرزمینی برخی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: فعالیت زیرزمینی واحدهای تولیدی غیر قانونی ضربه زیادی به واحدهای مستقر در نواحی و شهرک های صنعتی وارد می کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اضافه کرد: تولید زیرزمینی علاوه بر اینکه استانداردهای لازم را ندارد بلکه به لحاظ بهداشتی نیز مشکل ساز است.
یوسفی با تاکید بر اینکه قاچاق کالا و فعالیت واحدهای غیرمجاز و زیر زمینی در حقیقت خیانت به واحدهایی است که در سلامت کامل اقدام به تولید می کنند، تصریح کرد: باید نهادهای نظارتی، نظارت بیشتری به این چنین واحد هایی داشته باشند.

منبع : راه دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها