کد خبر: ۳۴۸۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۲۱ دی ۱۳۹۰
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، اظهار داشت: اینقدر ایران مؤثر شده که سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین باعث پریشانی آمریکایی‌ها شده است.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب در برنامه کنکاش شبکه جام جم به تشریح تحولات اخیر در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

* شکست سیاست خارجی آمریکا و غرب

وی در خصوص تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان با بیان اینکه این فشار روانی و افزایش توطئه‌ها علیه کشورمان به تدریج از یک سال پیش روند صعودی داشته است، گفت: دلیل آن را باید در دو جهت بررسی کرد یکی از از دلایل آن به تحولاتی برمی‌گردد که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق افتاد و موج بیداری اسلامی به سمتی حرکت کرد که کشورهایی که سالیان سال با وجود دیکتاتورهایی، وابستگی به غرب و آمریکا را دنبال می‌کردند از کار برکنار شدند یا حرکت مردم در آن سمت ادامه دارد.

مهمان‌پرست ادامه داد: معنای این حرکت آن بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی بزرگترین متحدان خود را از دست می‌دهند و معادلات منطقه در حال بر هم خوردن است. این نشان می‌دهد که سیاست خارجی آمریکا و برخی از کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی در منطقه با شکست روبرو شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که تلاش‌های زیادی را صورت دادند تا این حرکت را متوقف یا منحرف کنند، یادآور شد: ولی شاهدید که نتیجه انتخاباتی که در این کشورها برگزار می‌شود پیروزی اسلام‌گرا‌ها و شعارهایی است که علیه رژیم صهیونیستی سر داده‌ می‌شود که حاکی از وضعیت جدیدی در این منطقه است.

مهمان‌پرست شکست سیاست خارجی آمریکا و کشورهای غربی را دلیل فشارهایی دانست که به کشور ما وارد می‌شود‌ و گفت: آنها تحلیل می‌کنند که مقاومت ملت ما در طول 3۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی در مقابل همه دشمنی‌ها و فتنه‌ها و رشد قابل توجه در کنار این همه تحریم و انزوای سیاسی و تهمتی که به مردم ما زده می‌شود باعث شده شجاعتی در بین کشورهای منطقه به وجود بیاید و آنها از ملت ما الگو بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه یکی از دلایل فشارهای وارده به کشورمان را تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و گسترش آن در دنیای غرب، آمریکا و کشورهای اروپایی و همزمان شدن این مسئله با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی جدی در این کشورها بیان کرد و در خصوص انگیزه دوم از اعمال این فشارها اظهار داشت: این انگیزه به مسائل داخلی این کشورها به ویژه آمریکا برمی‌گردد. سال 2012 انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. زمانی که آقای اوباما می‌خواست رای بیاورد شعار تغییر را سر لوحه کار خود قرار داد و مردم انتظار یک تحول جدی در رویکرد ایالات متحده آمریکا را داشتند.

وی گفت: آنها فکر می‌کردند رویکردهای نظامی تغییر می‌یابد و سیاست خارجی آمریکا به جای اینکه دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر باشد منافع ملی آمریکا را در برخواهد گرفت و سعی می‌کنند بیشتر به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مردم آمریکا برسند؛ ولی در عمل این اتفاق رخ نداد و نیروهای آمریکایی مجددا به حضور نظامی خود ادامه دادند و هزینه‌های هنگفتی از محل درآمدهای مالیاتی که مردم آمریکا پرداخت می‌کردند صرف لشکرکشی‌های نظامی ‌شد و حمایت از دیکتاتورها همچنان در دستور کار آمریکا قرار دارد و موج نفرت و کم شدن علاقه به آمریکا در بین ملت‌های مختلف جهان رو به افزایش است.

*رقابت انتخاباتی در آمریکا و تلاش برای ساختن دشمن فرضی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: آمریکایی‌ها برای اینکه در رقابت بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها پیروز شوند سعی کردند یک دشمن فرضی از ایران درست کرده و سناریوهایی را طراحی و اعلام کنند که ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در دنیا است تا پوششی باشد و بتوانند در این پروژه ایران هراسی، سیاست خارجی و شکست‌های خودشان را پنهان کنند.
 
*از تحریم استقبال نمی‌کنیم/از حقوقمان دست نمی‌کشیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره تأثیرگذار بودن تحریم‌ها از جمله تحریم نفتی ایران، اظهار داشت: یکی از اهداف تحریم‌ها و فشارهای مختلفی که به بهانه فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز کشور ما، حقوق بشر و ارتباط دادن موضوعات ساختگی تروریستی به ایران، تبدیل به قطعنامه می‌شود و این قطعنامه‌ها به صورت مصوبه شورای امنیت و یا یکجانبه به فشارهای اقتصادی تبدیل می‌شود، این است که تلاش می‌کنند در مردم ما نگرانی ایجاد کنند.

به گفته مهمان‌پرست آنها فکر می‌کنند اگر بتوانند فضای سنگینی را علیه مردم ما ایجاد کنند در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی مردم ایران دچار اختلاف و تفرقه می‌شوند و نگرانی‌ها نیز به نارضایتی کمک می‌کند و نارضایتی‌ها نظام را تحت فشار قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این تحلیلی است که کشورهای غربی دارند و باز در محاسبات خود اشتباهات بزرگی را مرتکب می‌شوند.

مهمان‌پرست با تأکید بر اینکه ما به هیچ وجه از هیچ تحریمی استقبال نمی‌کنیم، گفت: تحریم‌ را در جهت اهداف و برنامه‌های سیاست خارجی خود نمی‌دانیم. ولی چون می‌خواهیم از استقلال کشور و حقوق ملت‌مان دفاع کنیم و مردم ما به دانش پیشرفته دسترسی داشته باشند که این مسئله مورد پذیرش دنیای غرب نیست، به همین خاطر می‌خواهند مردم ما را تنبیه کنند.

وی با بیان اینکه این اقدامات ناعادلانه، غیر منطقی و غیر قانونی است، اظهار داشت: البته حاضر نیستیم به خاطر تحریم از حقوق خودمان دست برداریم و تلاش می‌کنیم این تحریم‌ها را که می‌تواند یک چالش و تهدید برای کشور باشد به فرصت تبدیل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که ملت ما 32 سال است که با تحریم‌ها روبرو است، گفت: به هر بخشی که سعی کردند فشار بیاورند جوانان کشور ما فهمیدند که خودشان باید در آن علوم، دانش و صنعت تلاش کنند و به یکی از کشورهایی که پیشتاز آن رشته و صنعت هستند تبدیل شوند.

مهمان‌پرست ادامه داد: به کرات اعلام می‌کنند که این تحریم‌ها کار را تمام خواهد کرد چون می‌خواهیم نفت و بانک مرکزی ایران را تحریم کنیم. آنها وارد بازی بدی شده‌اند زیرا یک کشور را تا زمانی می‌توان از چیزی ترساند که وارد آن کار نشده باشد. ولی اگر وارد تحریم شدند و سعی کردند نفت و بانک مرکزی ما را تحریم کنند و اتفاقی نیفتاد، این را بدانند که مردم ما به هیچ تهدیدی محل نخواهند گذاشت.

وی اظهار داشت: هدفی که از این بحث‌ها دنبال می‌کنند یک نوع جنگ روانی و فشار بر مردم است، شاید انتظار دارند که مردم ما ناامید شوند و از دفاع از کشورشان دست بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مردم در این انتخابات حضور یابند و به هر فرد و گروهی رای دهند، بدان معناست که نظام را قبول دارند و در تعیین سرنوشت‌شان مشارکت می‌کنند.

مهمان‌پرست اضافه کرد: همه کشورهای غربی و همه کسانی که فکر می‌کنند تحلیل‌هایشان درست است و اقداماتی که صورت می‌دهند می‌تواند تأثیرگذار باشد، با دقت وضعیت داخلی ایران را مشاهده کنند و رسانه‌های خارجی این شرایط را از نزدیک ببینند. اگر دیدند که علی‌رغم همه این فشارها حضور مردم پرشورتر و گسترده‌تر شد، بدین معنا است که آنها مردم ما را نشناخته‌اند.
 
*ملت ایران تسلیم شدنی نیست

به باور وی ملت ما اگر احساس کند که کشور یا رژیمی می‌خواهد غیر منطقی به آن فشار وارد آورد، تسلیم نمی‌شود و یکپارچه‌تر و منسجم‌تر با اراده جدی‌تر مسیر خود را ادامه می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا غرب قادر به تحریم نفت ایران خواهد بود؟ اظهار داشت: از چند جهت باید به این مسئله پرداخت. یکی اینکه در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی در چه حالتی است و وضعیت اقتصادی کشور ما در چه سطحی؟ بحران اقتصادی و اجتماعی در کشورهای غربی به حدی جدی است که دولت‌های این کشورها پشت سر هم سقوط می‌کنند و سعی می‌کنند افرادی را بر سر کار بیاوردند که وابسته به صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی باشند تا بتوانند دستورات آن مجموعه‌ها را در این کشورها پیاده کنند.

وی ادامه داد: بزرگترین کمکی که می‌خواهند برای نجات این کشورها انجام دهند این است که به یک کشور 110 میلیارد وام بدهند و برای دادن آن شرط و شروط‌های فراوانی می‌گذارند.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که وضعیت ادامه حیات اقتصادی کشورهای اروپایی معطل 100 میلیارد دلار است، اظهار داشت: در شرایطی که آنها در این وضعیت به سر می‌برند ما بزرگترین طرح اقتصادی کشور یعنی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کردیم که در طول 5 سال به مرحله کامل و نهایی خود می‌رسد و در آغاز کار حدود 60 میلیارد دلار سوبسیدها را حذف می‌کنیم.
 
*نفت و گاز ایران تحریم شدنی نیست

وی با بیان اینکه نفت و گاز ایران را نمی‌توان تحریم کرد، اظهار داشت: ما چهارمین دارنده ذخایر بزرگ نفت دنیا هستیم و دومین دارنده ذخایر گاز دنیا. کشوری در این اندازه از ظرفیت انرژی را نمی‌توان در دنیایی که انرژی موتور محرکه اقتصادی کشورهاست، حذف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که رشد مصرف انرژی کشورهایی که در دنیای آینده رقابت‌های جدی خواهند داشت دائما رو به افزایش است، گفت: این کشورها برای تضمین رشد اقتصادی خود به دنبال تامین انرژی به صورت پایدار در بلندمدت هستند. آن چیزی که می‌تواند این رشد اقتصادی را تضمین کند این است که مطمئن باشند برای 20 یا 30 سال آینده انرژی مورد نیازشان کاملا تامین می‌شود.

وی ادامه داد: بازی‌هایی که الان اتفاق می‌افتد بازی‌هایی سیاسی است. می‌گویند ایران را تحریم می‌کنیم و سعی می‌کنیم درآمد حاصل از نفت به دست دولت نرسد تا اگر بتوانیم 6 ماهه دولت ایران را در فشار قرار دهیم و نظام ایران ساقط ‌شود و با نظامی که بر سر کار می‌آید و به ما وابسته است، دوباره جریان نفت را راه بیندازیم.

مهمان‌پرست گفت: آنها در محاسباتشان عنوان می‌کنند در پی تحریم نفت ایران اگر ما ذخایر استراتژیک خود را آزاد کنیم بین 50 تا 55 روز می‌توانیم کمبود انرژی مورد نیاز را تامین کنیم؛ یعنی تا 2 ماه. اگر تنشی که می‌خواهند با ایران به وجود بیاورند 6 ماه به طول انجامید، چه کار می‌خواهند بکنند؟ اگر 2 سال طول کشید چه می‌کنند؟

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر کشورهایی که ادعا می‌کنند می‌توانند این انرژی را تامین کنند توانایی این کار را در بلندمدت نداشته باشند بدان معناست کشورهایی که به سرعت در حال رشد اقتصادی هستند و رقبای آمریکا در آینده خواهند بود؛ دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: یکی از اهدافی که آمریکا دنبال می‌کند زمین زدن رقبای اقتصادیش در آینده نزدیک است. یعنی به بهانه اینکه ایران در حال تبدیل شدن به کشوری است که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد، باید صادرات نفت آن را تحریم و درآمد بانک مرکزی آن را محدود کرد. آمریکایی‌ها با این فشار می‌خواهند کشورها را به زور به این سمت ببرند که واردات‌ نفت‌شان را کاهش دهند.

مهمان‌پرست گفت: همه می‌دانند ظرف 15 سال آینده قدرت‌های بزرگ اقتصادی دنیا جایشان عوض می‌شود. کشورهای بزرگی چون چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و روسیه به قدرت‌های برتر تبدیل می‌شوند و آمریکایی‌‌ها جایگاه خود را از دست می‌دهند.

وی یادآور شد: تنها چیزی که می‌تواند معادلات را دو مرتبه به همین صورت نگهدارد وجود حوادث و اتفاقاتی است که به بهانه آن جلوی رشد اقتصادی این کشورها گرفته شود. این کشورها برای رشد خود به انرژی نیاز دارند و انرژی را به صورت پایدار و بلندمدت می‌خواهند. با فشار آمریکا این کشورها مجبور می‌شوند انرژی مطمئن خود را به یک وضعیت نامطمئن تبدیل کنند و با مشکلاتی که روبرو خواهند شد، از رشد اقتصادی‌شان کم می‌شود و آمریکا می‌تواند برتری خود را به همین نحو حفظ کند.

مهمان‌پرست با تأکید بر اینکه باید هوشیاری و درایت در بین کشورهایی که رقیب اقتصادی با آمریکا هستند وجود داشته باشد، گفت: آنها حتما منافع ملی خود را دنبال می‌کنند. به این راحتی امکان تحریم نفت و گاز ایران وجود ندارد، کشورهای وارد کننده نفت و گاز ایران به شدت دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحث‌هایی که کشورهای اروپایی مطرح می‌کنند این است که حداقل 3 ماه و برخی گفته‌اند تا یک سال فرصت می‌خواهند تا خود را آماده کنند. این کشورها در صورت چنین اقدامی در شرایط سخت اقتصادی دست به یک ریسک بزرگ می‌زنند و نتیجه این می‌شود که با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر بخواهند برای مدت کوتاهی صادرات نفت ما را محدود کنند همین مسئله در بازار شوک ایجاد می‌کند و بهای نفت افزایش می‌یابد.
 
*آمادگی برای انجام مذاکرات با ۱+۵

به گزارش فارس سخنگوی وزارت خارجه درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مذاکرات با گروه 1+5 نیز اظهار داشت: رویکرد جدید ما ادامه همان رویکرد قبلی است. رویکرد ما تغییر نکرده است. ما یک منطق داریم و معتقدیم رایزنی و مشورت کشورها با همدیگر حتما مفید خواهد بود. بنابراین همواره از مذاکرات استقبال کردیم.

وی در عین حال یادآور شد: منتهی باید شرایطی در این مذاکرات فراهم باشد. رویکرد باید همکاری بین کشورها باشد و نیت کشورها این باشد که زمانی که دور هم جمع می‌شوند بخواهند مشکلی را از مشکلات دنیا حل کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: اگر قرار باشد به خاطر مقابله دور هم جمع شوند و نیت و انگیزه از همان ابتدا این باشد که با هم مقابله کنند، این مذاکره نتیجه‌ای نخواهد داشت. ما همواره گفته‌ایم که برای مذاکرات آماده هستیم و در این مذاکرات موضوعات مورد علاقه طرفین باید مطرح شود. مشکلات زیادی در دنیای امروز وجود دارد که باید به آن رسیدگی کرد. یکی از آن موضوعات بحث فعالیت‌های هسته‌ای است که این بحث فقط فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما در دنیا راجع به مسئله هسته‌ای حرف‌های زیادی داریم و مشکلات زیادی وجود دارد که باید حل شود که مهمترین‌ آن خلع سلاح است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آن چیزی که دنیا و بشریت را تهدید می‌کند تولید سلاح‌های هسته‌ای فراوانی است که کشورهایی که این سلاح‌ها را در اختیار دارند مدعی شده‌اند می‌خواهند از وضعیت دنیا مراقبت کنند. ما برای مذاکرات همواره آمادگی داشته‌ایم و الان نیز این آمادگی را داریم. باید حقوق ملت‌ها در این مذاکرات محترم شمرده شود. فقط نباید کشورها را به تعهدی که دارند محدود کرد، بلکه در مقابل آن تعهد باید از حقوق‌شان برخوردار باشند.
 
*ملاحظات ایران در مورد طرح گام به گام

سخنگوی وزارت خارجه درباره طرح گام به گام روسیه با بیان اینکه در کنار مذاکرات ما و 1+5 پیشنهادی از سوی روسیه ارائه شد، اظهار داشت: ما در همان زمان مواضع کشور را اعلام کرده و گفتیم چون این پیشنهاد با حسن نیت ارائه شده و برای حل مشکلی است که کشورهای غربی و 1+5 با ایران دارند ما از این اقدام استقبال می‌کنیم و آن را نشانگر حسن نیت روسیه می‌دانیم. البته نکات مثبتی در این طرح وجود دارد و نکاتی نیز وجود دارد که در مورد آن ملاحظه داریم.

وی ادامه داد: در اولین جلسه‌ای که کارشناسان و مسئولان مذاکره کننده ما با مقامات روسیه داشتند این بحث‌ها مطرح و قرار شد ملاحظات ما در طرح اعمال شود و دو مرتبه بحث‌های کارشناسی ادامه یابد و این کار مسیر خود را طی می‌کند.

مهمان‌پرست افزود: معتقدیم این طرح می‌تواند تبدیل به یک زمینه‌ای برای آماده کردن فضای همکاری بین کشورهای مختلف از جمله کشور ما شود و بحث‌های کارشناسی آن در حال دنبال ‌شدن است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح در شرایطی است که بتواند به عنوان محور بحث در مذاکرات ما با 1+5 قرار بگیرد؟ اظهار داشت: این به کشورهای 1+5 بستگی دارد که در مورد این طرح چقدر آمادگی داشته باشند و از آن حمایت کنند و وارد بحث شوند. چرا که تا الان خیلی از این کشورها نظر مستقیم خود را راجع به طرح روسیه اعلام نکرده‌اند.

مهمان‌پرست با ذکر این نکته که نکات مثبتی در این طرح وجود دارد، خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند به یک بستر مناسبی برای همکاری‌ها تبدیل شود. اما چون ملاحظات کارشناسی دارد باید ملاحظات ما اعمال شود.

*ظرفیت بسیار بزرگ ایرانیان خارج از کشور

به گزارش خبرنگار فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه برنامه کنکاش شبکه جهانی جام جم ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت بسیار بزرگی خواند و گفت: ما به وجود آنان افتخار می‌کنیم. جامعه ایرانی ما در هر کشوری جامعه‌ای نمونه‌ به لحاظ علمی، سطح زندگی، نوع تربیت و برخورد با مردم آن جامعه است و حتما با این عرق ملی و علاقه به آرمان‌های اعتقادی کشورشان می‌توانند بسیار مؤثر باشند و ما نیز از وجود آنها حتما استفاده می‌کنیم.

*مواضع درست ایران در قبال تحولات منطقه

وی در خصوص مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات بحرین و سوریه با بیان اینکه سیر تحولات نشانگر آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و مواضع ما مسیر درستی را دنبال می‌کرد، اظهار داشت: این در حالی بود که شاهد تناقض در رفتار و عملکرد آمریکا و کشورهای غربی در قبال این تحولات بودیم و آنها بعد از حدود یک سال از وضعیت بغرنجی که در بحرین وجود دارد، به تازگی از نقض حقوق بشر در این کشور اعلام نارضایتی می‌کنند. ما از همان ابتدا این مسائل را گوشزد کردیم.

مهمان‌پرست عنوان کرد: ما توصیه می‌کردیم که در بحرین باید مطالبات مردم شنیده شود و زمانی مردم این مطالبات را به صورت مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند، راه آن برخورد و دخالت کشورهای دیگر از بیرون مرزها نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: بهترین شکل اقتدار هر دولتی از جمله دولت بحرین این است که به صورتی برخورد کند که بیشترین حمایت مردمی را داشته باشد. الان شاهدید دولت بحرین گروهی را برای بررسی وضعیت داخلی این کشور تعیین کرده و گزارشات آنها نشانگر نقض حقوق بشر و برخورد خشونت‌آمیز با مردم بود. در حال حاضر شاهد برخی تغییرات هستیم که از جمله لغو حکم اعدام چند نفر و ... بود. این مسائل نشانگر آن است که مردم باید در سرنوشت خود سهیم باشند.

*تناقض غرب در قبال تحولات سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در سوریه نیز باز شاهد تناقض در رفتار کشورهای غربی هستیم. کشورهایی سوریه را به دخالت نظامی تهدید می‌کردند و می‌گفتند ما نیروهای خارجی را وارد سوریه می‌کنیم، قطعنامه یکجانبه تصویب ‌کردند و معتقد بودند که مردم سوریه نظامشان را نمی‌خواهند یا به عنوان مثال بشار اسد ماندنی نیست و برخی هم زمان تعیین می‌کردند.

مهمان‌پرست گفت: ما از همان ابتدا می‌گفتیم که باید مطالبات مردم در سوریه شنیده شود و مطابق با آن خواسته‌ها، اصلاحاتی صورت گیرد. کشورهای خارجی نباید در امور داخلی سوریه دخالت کنند و گروه‌هایی که در داخل سوریه دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و به صورت مسلحانه فعالیت می‌کنند، باید اقدامات خود را متوقف کنند و در شرایط مثبت و سازنده گفت‌وگو بین دولت و نمایندگان مردم برقرار شود و در آن شرایط طبیعی است هر جریان مردمی اگر اکثریت را داشته باشد، خود به خود به اکثر خواسته‌های خود دست می‌یابد.

وی با اشاره به گزارش ناظران اتحادیه عرب در قبال تحولات سوریه، افزود: ناظران از دو طرف خواسته‌اند که خشونت را متوقف کنند و گروه‌های مسلحی که در بین مردم حضور دارند و دست به اعمال مسلحانه زدند نیز باید، عملیات خود را متوقف کنند. پس یک قدم به مواضع درست نزدیک‌تر شده‌اند. در حال حاضر حمایت مردم از نظام سوریه و بشار اسد بیشتر از سابق روشن شده و خیلی از کشورهایی که حرف‌های کارشناسی نشده را مطرح می‌کردند در حال حاضر یک مقدار حرف‌هایشان تغییر کرده‌ است.

مهمان‌پرست ادامه داد: آن شاخصه‌ای که ما برای حرکت مردم در همه کشورها داریم شاخصی مشخص است و هیچ تناقضی در آن وجود ندارد. ما از مطالبات مردمی حمایت می‌کنیم و معتقدیم این مطالبات باید به صورت مسالمت‌آمیز بیان شود. در شرایطی که مردم به صورت مسالمت‌آمیز خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند به هیچ ‌وجه نباید سرکوب باشد و دخالت خارجی صورت گیرد و فضا باید برای گفت‌وگوهای مثبت برقرار شود و در نتیجه به سمتی پیش برویم که اکثریت مردم تعیین کننده سرنوشت کشورشان از طریق انتخابات باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اوضاع کنونی در مصر گفت: علی‌رغم همه مشکلاتی که در مصر وجود دارد، تحولات این کشور مسیر خود را پیدا می‌کند و همان شرایط در تونس ادامه یافت و در لیبی و کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اوضاع کنونی در یمن، اظهار داشت: ما شاهد تناقضات کشورهای غربی در قبال یمن هستیم و این کشورها هنوز صراحتاً از حقوق مردم در این کشور حمایت نمی‌کنند، علی رغم اینکه خواسته اکثریت مردم به روشنی مشخص است که اوضاع کنونی را قبول ندارند و می‌خواهند در سرنوشتشان مشارکت داشته باشند.

مهمان‌پرست گفت که مواضع جمهوری‌ اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه تاکنون مواضع درستی بوده است.
 
*پریشانی آمریکا از سفر احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین

به گزارش خبرنگار فارس سخنگوی وزارت خارجه در ادامه برنامه کنکاش در خصوص سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس ‌جمهور به آمریکای لاتین و نگرانی‌های آمریکا از این سفر، با بیان اینکه در جنگ روانی که آمریکایی‌ها علیه کشور ما به راه انداختند با نوع رفتارشان جنگ روانی را باخته‌اند، گفت: نوع عکس‌العمل‌هایی که مقامات آمریکایی در قبال کشور، فعالیت‌ها و سیاست خارجی ما نشان می‌دهند به طور غیر مستقیم این مسئله را به افکار عمومی القاء می‌کند که اولاً ایران به کشوری مؤثر، قدرتمند و نقش‌آفرین در دنیا تبدیل شده و در مقابل، این کشورها ضعیف شده‌اند.

وی با بیان اینکه آنها هر حرکت ما را در جهت محدود شدن منافع خود تلقی می‌کنند، یادآور شد: آنها احساس می‌کنند که این خطر به آنها نزدیکتر شده و قدرت و اقتدار سابق را ندارند. رئیس جمهور به آمریکای لاتین سفر می‌کند به خاطر اینکه رؤسای جمهور آن کشورها از وی برای سفر به این کشورها دعوت رسمی به عمل آورده‌اند و این دید و بازدیدها بین سران کشورها مرسوم است و در راستای توسعه روابط دو جانبه و همکاری‌های چندجانبه و استفاده از ظرفیت‌های کشور ما و کشورهای آمریکای لاتین است و این نمی‌تواند تهدید کننده کشور ثالثی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ابراز نگرانی‌های مقامات آمریکایی از این سفر، گفت: این نگرانی‌ها باعث می‌شود که آقای چاوز این نگرانی‌ها را به سخره بگیرد. افکار عمومی قضاوت می‌کنند و می‌گویند لابد جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده که زمانی رئیس جمهور آن به جایی سفر می‌کند، آمریکایی‌ها پریشان می‌شوند.

مهمان‌پرست با اشاره به وضعیت منطقه خاورمیانه، خلیج‌فارس و شمال آفریقا ادامه داد: لابد ما اینقدر مؤثر شده‌ایم که در مقابل کوچکترین حرکتی که سیاست خارجی و مقامات کشور ما انجام می‌دهند، آن‌ها اینقدر پریشان می‌شوند که کشور ما را تحت فشار می‌گذارند. اگر از نظر آن‌ها ما ضعیف و محدود شده بودیم و تأثیری نداشتیم نباید به ما کاری می‌داشتند. می‌گفتند اینها ضعیف هستند و نمی‌توانند تأثیرگذار باشند؛ اما نوع حرکت و برخورد آن‌ها نشانگر اقتدار ماست.

وی با طرح این پرسش‌ها که چرا فعالیت‌های جاسوسی آمریکا علیه کشور ما تشدید می‌شود، چرا هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین می‌فرستند، چرا افرادی را برای جاسوسی می‌گمارند و به داخل کشور می‌فرستند؟ پاسخ داد: این نشانگر آن است که ما مهم شده‌ایم که اینقدر اینها وحشت کرده‌اند و این حرکت‌ها را انجام می‌دهند.
 
*مجبور شده‌اند به زبان فارسی رو بیاورند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به راه‌اندازی شبکه‌های فارسی‌ زبان از سوی غرب در طی دو سال اخیر، اظهار داشت؛ شاهدید که این شبکه‌های فارسی ‌زبان چقدر در تلاش هستند که برنامه به زبان فارسی درست کنند و برخی از این کشورها مثل آمریکا و انگلیس، حتی سخنگویان وزارت خارجه خود را فارسی ‌زبان انتخاب می‌کنند و این نشان می‌دهد که ما مهم شده‌ایم و مجبور شده‌اند به زبان فارسی رو بیاورند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه آنها به این نحو زبان فارسی را گسترش می‌دهند، این‌گونه اقدامات را بیانگر اهمیت کشور ما و رشدی که پیدا کرده‌ایم و تأثیرگذاری در معادلات بین‌المللی دانست و افزود: هر چقدر این اقدامات شتاب‌زده و نسنجیده را در سیاست خارجی خود داشته باشند نشانگر ضعف آنها و برخوردهای عکس‌العملی است.
 
*دلبستگی به اینکه مردم ایران از درون دچار اختلاف شوند

وی در ارزیابی از افق پیش‌رو در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال جدید میلادی، اظهار داشت: ما به نقاط تعیین کننده در سیاست خارجی کشورمان و حرکت ملتمان نزدیک می‌شویم زیرا طرف مقابل ما که نمی‌خواهد استقلال و اقتدار کشور ما را ببیند، تلاش کرده تا از همه ابزار خود برای متوقف کردن حرکت مردم ما استفاده کند و اگر مردم ما این حرکت را با اقتدار ادامه دهند بدین معنی است که دیگر مانعی برای متوقف کردن آنها در آینده وجود ندارد و مردم ما رشد و پیشرفت خود را با سرعت قابل توجهی ادامه خواهد داد.

مهمان‌پرست ادامه داد: مردم ما دارای ویژگی هستند که با کشورهای دیگر متفاوت است و دنیای غرب این ویژگی را متوجه نمی‌شود. آنها فکر می‌کنند هر چقدر به کشور ما فشار بیاورند و زور بگویند و تهدید کنند مردم ما دچار افسردگی، پریشانی و تفرقه می‌شوند؛ بنابراین دست از نظام بر می‌دارند و آنها به اهدافشان نزدیک می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: اگر مردم ما احساس کنند کشوری می‌خواهد زور بگوید و غیرمنطقی برخورد کند؛ محکم و یکپارچه‌تر می‌شوند. اگر یک‌ مقدار درایت داشتند، نگاه می‌کردند ببینند ملت ما وقتی به قیام عاشورا اعتقاد دارد و زمانی ‌که مراسم محرم و صفر را اینگونه برگزار می‌کند و وقتی که حضرت عباس(ع) در بین مردم ما اعم از مسلمان و غیر مسلمان این‌ همه جایگاه دارد دلیل اصلی آن چیست.

وی ادامه داد: چرا مردم ما این همه به امام حسین(ع) و خاندان اهل بیت(ع) شیفته هستند و عاشقانه در خدمت آنها می‌باشند. این روحیه به مردم ما تزریق شده است. مردم ما در مقابل ظلم می‌ایستند و اگر احساس کنند کسی می‌خواهد زور بگوید از همه چیز خود می‌گذرند، بنابراین زمانی ‌که همه‌ این فشارها از طرف غرب وارد می‌شود مردم ما منسجم‌تر و محکم‌تر ایستادگی می‌کنند.

مهمان‌پرست تصریح کرد: هیچ ترفندی توسط آمریکا و کشورهای غربی نمی‌تواند مردم ما را از بیرون دچار لطمه و صدمه کند. هر چقدر بخواهند از بیرون وارد عملیات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری شوند، جواب عکس خواهد داد و حتماً شکست خواهند خورد. آنها به این دل ‌بسته‌اند که مردم ما از درون دچار اختلاف بشوند، تمام فشارها و تمام جنگ‌های سایبری و جنگ نرم، سفارت مجازی، شبکه‌های فارسی‌ زبان و برنامه‌های فرهنگی تخریبی همه بدین منظور است که مردم ما از داخل دچار شکاف و پراکندگی شوند و فکر می‌کنند این فشارها می‌توانند مردم ما را تسلیم کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: اگر سه عاملی که تا الان باعث اقتدار کشور شده را همچنان حفظ کنیم هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند به ملت ما لطمه‌ای وارد کند. این سه عامل، رهبری و عشق مردم به رهبری، انسجام و یکپارچگی مردم و متوسل شدن به آرمان‌ها و اعتقاداتی است که این نظام برای ما همراه داشته و مردم ما به آن اعتقاد دارند.

مهمان‌پرست ادامه داد: اگر ما این سه ویژگی را داشته باشیم هیچ مخالفت، توطئه و ترفندی نمی‌تواند حرکت مردم ما را کند سازد و ما بسیار امیدواریم با صحنه‌های درخشانی که مردم خلق می‌کنند دشمنانمان را ناامید کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: کشور تمام موانع پیشرفت را کنار می‌‌گذارد و به تکنولوژی‌ها و فناوری‌های پیشرفته روز دنیا دسترسی می‌یابد و حرکت‌های اصلاحی برای سیستم اقتصادی بالنده در کشور را شروع کرده و به سمتی می‌رود که براساس قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری کارها به مردم واگذار شود و بخش‌های اقتصادی قوی داشته باشیم. مردم خودشان می‌توانند بهتر از همه مسیر را باز کنند و رشد کنند و دولت می‌تواند جنبه حمایتی و نظارتی پیدا کند.

مهمان‌پرست ادامه داد: یعنی کشور به سرعت می‌تواند به یک کشور پیشرفته تبدیل شده و الگویی برای همه کشورهایی شود که مسیر استقلال را طی ‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در هر کشوری زمانی مردم یکپارچه پای کشور و منافع ملی‌شان ایستاده‌اند هیچ دشمن خارجی نتوانسته کوچک‌ترین قدمی بردارد ولی در جایی که تفرقه و اختلاف بوده دشمن از این اختلاف سوء استفاده کرده و سعی می‌کند نفوذ کرده و برخی را علیه برخی دیگر تحریک کند تا منافعش تأمین شود.

مهمان‌پرست تصریح کرد: ملت ما به آن هوشیاری و بلوغ سیاسی رسیده‌‌اند که می‌دانند ترفندهای دشمنان برای متوقف کردن آنهاست و پاسخ این توطئه‌ها را با حضور یکپارچه خود خواهند داد. ما در آینده نزدیک دو مناسبت بزرگ داریم خوب است غربی‌ها با چشمان باز وضع داخلی کشور ما را تماشا کنند. مراسم ۲۲ بهمن را داریم و می‌توانند نظر مردم ما را یک بار دیگر ارزیابی کنند و هم انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم خبرنگاران خارجی حضور داشته باشند و در استان‌ها و شهرهای مختلف شور و اشتیاق ملت ما را مشاهده کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها