يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۰۳۰۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۲۴ آبان ۱۳۹۴
در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛
تروریسم از بیروت تا پاریس در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سفیر اسبق ایران در فرانسه و کارشناس مسائل سیاسی بررسی شد.

به گزارش پایگاه 598، "آصفی" سفیر پیشین ایران در فرانسه و "سعدالله زارعی" کارشناس مسائل سیاسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری 23 آبان به بررسی مسئله تروریسم از بیروت تا پاریس پرداختند.

آصفی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون حادثه تروریستی فرانسه گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر تروریستی را در فرانسه قاطعانه محکوم کرده است به طوری که ما می توانیم درک کنیم تروریست یعنی به چه معناست.

سفیر پیشین ایران در فرانسه با اشاره به اینکه 35 سال است که قربانی حوادث تروریستی هستیم بیان کرد: بیش از هر کشوری در این راه قربانی داده ایم لذا محکوم کردن قاطع ایران کار درست و به جایی بوده است. 

وی با اشاره به اینکه موضعی که در فرانسه صورت گرفته در هاله ای از ابهام قرار دارد ادامه داد: فرانسه قلب اروپا و کانون رسانه ها به حساب می آید. 

آصفی با بیان اینکه فرانسه قلب اروپا و جز چند کشور فرهنگی است گفت: رفت و آمد در پاریس به دلیل سهولتی که در امر مهاجرت دارد بسیار آسان است. 

سفیر پیشین ایران در فرانسه با اشاره به اینکه زمانی که ترور و ابزار خشونت در دستور کار قرار می گیرد دیگر دوست و دشمن معنایی ندارد گفت: اخلاق ملی اکنون وجود ندارد لذا داعش این کار را در جایی می کند که امکان و بازتاب بیشتری داشته باشد. 

شبه حکومت نظامی در فرانسه برقرار بوده است 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا در این مقطع برنامه ریزی پشت پرده بوده گفت: این اقدام تروریستی در فرانسه بی سابقه بوده است به طوری که شبه حکومت نظامی برقرار شده پس بدون برنامه ریزی نبوده است. 

 آصفی با اشاره به اینکه داعش در عرصه میدانی سوریه نتوانسته به توفیقات دیگری نایل شود ادامه داد: پیش روی های داعش نیز در سوریه متوقف شده و عرصه به دست نیروهای مردمی افتاده است. 

سیاست و جنایت در حادثه فرانسه دو روی یک سکه است 

سعدالله زارعی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سیاست و جنایت در حادثه فرانسه دو روی یک سکه است گفت: داعش به جان خاورمیانه مظلوم افتاده است. 

وی با اشاره به نقش کشورهای غربی در تقویت و تسلیح جنایت های داعش ادامه داد: حادثه فرانسه یک مسئله برنامه ریزی شده است به طوری که در فضای پر احساس رسانه ای به سر می بریم. پس باید اذعان داشت که آن ها در درجه اول ایدئولوژی را با مقوله سیاسی گره می زنند.  

نشست امروز وین در مورد تحولات سوریه یک جمع بندی و یک بیانیه پایانی داشت 

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه در تشریح نشست وین درباره تحولات سوریه و در پاسخ به اینکه آیا این نشست بدون صدور بیانیه به پایان رسید گفت: نشست امروز یک جمع بندی و یک بیانیه پایانی داشت و در این نشست همچون نشست قبلی کماکان برخی کشورها به دنبال یافتن یک عبارت روشن برای کناره گیری آقای بشار اسد رئیس جمهور کشور سوریه بودند.   

وی اضافه کرد: با توجه به حادثه ای که شب گذشته در پاریس اتفاق افتاد و چندی قبل نیز در بیروت ما شاهد وقوع چنین حادثه ای بود، ما تاکید زیادی داشتیم که این نشست پیام محکمی برای گروه های تروریستی داشته باشد و اقدامات موثری در این باره سازمان دهی شود قبل از اینکه بخواهیم به بحث های دیگری در مورد مسائل سوریه بپردازیم.  

تکذیب سخنان کری

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه هم چنین در خصوص اظهارات آقای کری مبنی براینکه ما به توافق رسیدیم که در پایان یک مقطع شش ماهه انتخابات آزاد در سوریه برگزار شود اظهار داشت: ما به چنین جمع بندی در جلسه نرسیدیم اما شرکت کنندگان یک جدول زمان بندی را در جلسه مورد بررسی قرار دادند که در این جدول زمان بندی شده طرف ایرانی یک قیدی را مطرح کرد. 

 

تلاش کشورمان بر برقراری آتش بس 6 ماهه در سوریه

امیر عبداللهیان یادآور شد: قیدی را که طرف ایرانی مطرح کرد این است که در دوره شش ماهه نقشه راه روند سیاسی در سوریه تدوین شود و در یک دوره هجده ماهه نیز این نقشه به مرحله اجرا برسد و آن چیزی که جمهوری اسلامی ایران دراین چارچوب برآن تاکید کرد این است که مهمترین اصل این است که در راستای مبارزه با تروریسم، همه کشورهای منطقه دوست و خارج از منطقه تعهد بدهند و تلاش کنند که آتش بس در یک دوره شش ماهه برقرار شود و اگر آتش بس برقرار شود، آن پروسه سیاسی در چارچوب جدول زمان بندی شده می تواند پیش برود اما حتی در مورد چگونگی و زمانبندی آن پروسه سیاسی در نهایت این گفتگوهای بین نمایندگان دولت سوریه و معارضین است که مشخص کننده خواهد بود.  

این مردم سوریه هستند که در خصوص آینده کشورشان تصمیم گیری می کنند

  معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه هم چنین در خصوص این که آیا در این نشست در مورد سرنوشت آقای بشار اسد نیز صحبت شد یا خیر گفت: متاسفانه برخی از وزرای خارجه در هر جلسه اصرار دارند که آقای بشار اسد از قدرت کناره گیری کند که این موضوع به صراحت در این نشست نیز مطرح شد ولی اجازه داده نشد که این موضوع در متن پایانی ذکر شد و فقط و فقط تاکید شد که این مردم سوریه هستند که در خصوص آینده کشورشان تصمیم گیری می کنند. 

وی اضافه کرد: هم چنین برخی دیگر اصرار داشتند که اگر آتش بس در یک دوره شش ماهه برگزار شود و جدول زمان بندی پروسه سیاسی به پیش رفت آقای بشار اسد دیگر نباید کاندیدا شود که این هم حرف غیراصولی بود که زده می شد ولی به صراحت اعلام شد که نهایت خود آقای بشار اسد خواهد بود که تصمیم می گیرد در پایان این دوره مجددا کاندیدا بشود یا نشود.  

اقدامات اخیر داعش نشانه استیصال و ضعف است  

در ادامه این برنامه آصفی سفیر سابق ایران در فرانسه با بیان اینکه اقدامات اخیر داعش نشانه استیصال و ضعف است گفت: اقدامات اخیر داعش به نوعی برای روحیه دادن به گروه هایی است که زیر نظر آن ها عمل می کند و بنده این اقدامات را نشانه قوت و قدرت داعش نمی دانم. 

زارعی در خصوص حمایت ایران از سوریه اظهار داشت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران از حمایت از سوریه در دو مقوله نفی اشغال توسط کشورهای غربی و نفی تروریسم توسط گروه های افراطی است.  
 

وی اضافه کرد: تروریسم در منطقه از یک هرج و مرجی تغذیه می کند که این هرج و مرج در درجه اول مبتنی بر انکار دولت هایی است که به لحاظ ساختاری وجود دارند و مبتنی بر حقوق شناخته شده بین المللی هستند.  

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: تحلیل آسانی که ما امروز در فضای رسانه ای و برخوردار از پشتوانه اظهارنظری رسانه ها شاهد هستیم ممکن است واقعیت دیگری داشته باشد.  

زارعی با اشاره به اظهار نظر اولاند ادامه داد: آقای اولاند حمله تروریستی پاریس را به نوعی به ارزش های جهانی مرتبط می داند و عنوان می کند باید در دفاع از این ارزش ها به پا خیزیم ضمن این که یک مقام ارشد کلیسا در اروپا می گوید ما شاهد جنگ جهانی سوم خواهیم بود لذا ممکن است این مسئله آغاز برنامه ریزی علیه کشورهای مسلمان باشد البته تحلیل این موضوع در حال حاضر خیلی دور است.  

 آصفی نیز در تشریح حمایت ایران از دولت سوریه اظهار داشت: آقای بشار اسد در یک انتخابات قانونی برنده شد لذا طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی سوریه دفاع کند و اگر این باب شود که هر کسی بگوید که من این دولت را قبول ندارم دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

 

وی هم چنین اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که می توان روی آن بحث شود این است که برخی کشورها باید پاسخگوی اقدامات خود در حمایت از گروه های تروریستی باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها