کد خبر: ۳۵۰۷۱۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۲۶ آبان ۱۳۹۴
نسبت دادن گرانی ارز به فرا رسیدن ماه ژانویه در حالی است که در هیچ سالی به هنگام فرارسیدن ژانویه ارز گران نمی‌شود.
به گزارش پایگاه 598، اظهارات وزیر اقتصاد در زمینه به میان کشیدن پای ژانویه به عنوان علت گران شدن ارز در حالی است که بنابر اعلام مسئولان دولتی، ژانویه ۲۰۱۶ قرار بود، به اعتبار اجرای برجام و گزارش آژانس درباره پی‌ام‌دی و شروع لغو تحریم‌ها، ارزش پول ملی در قبال ارز خارجی افزایش پیدا کند نه اینکه برعکس شود.

در همین زمینه تابناک در گزارشی نوشت: باز ارز مدتی است دچار نوسان شده و قیمت دلار تا ۳۶۰۰ تومان صعود کرده است. وزیر اقتصاد و دارایی، دلیل این نوسانات را تقاضاهای فصلی عنوان کرده و اعلام داشته، به دلیل نزدیک شدن به روزهای ژانویه، این نوسانات در بازار ایجاد شده و در مدت کوتاهی به پایان خواهد رسید.

اما برخی اقدامات دولت برای تعطیلی برخی صرافی‌ها را دلیل این گرانی می‌دانند، زیرا با تعطیل شدن این صرافی‌ها، حجم عرضه ارز در بازار کاهش یافته و به همین دلیل نرخ دلار جهش پیدا کرده است.

مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش یا کاهش نرخ ارز کاملاً در اختیار بانک مرکزی است- که به نمایندگی از دولت مدیریت می‌کند- بیان کرد: به نظر می‌رسد، افزایش آرام آرام قیمت ارز در چند هفته اخیر، مغایر با سیاستی است که دولت برای کاهش تورم دنبال می‌کند.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با تابناک با بیان اینکه بالا رفتن نرخ ارز تبعات منفی زیادی خواهد داشت گفت: یکی از واکنش‌هایی که بازار به بالا رفتن نرخ ارز نشان خواهد داد، بالا رفتن قیمت تمام شده و بالا رفتن قیمت کالا خواهد بود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که از نمایندگان حامی دولت هم به شمار می‌رود گفت: دولت نباید فکر بکند با افزایش نرخ ارز می‌تواند کسری خود را تأمین کند، چون هر چقدر دولت از این راهکار کسب درآمد کند، همان میزان را نیز باید صرف هزینه‌های خود کند، چون همان گونه که اشاره شد، با افزایش نرخ ارز قیمت کالا نیز در بازار افزایش خواهد داشت.

جعفرزاده گفت: با این کار ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد و بودجه‌ای که از این راه تأمین شده، توانایی لازم برای تأمین کالاهای موردنیاز را نخواهد داشت. دولت باید به این موضوع دقت کند که با افزایش نرخ ارز چند آسیب جبران‌ناپذیر به اقتصاد کشور وارد خواهد شد؛ نخست اینکه ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد و نکته بعدی، افزایش قیمت کالا خواهد بود و در نهایت تولید صدمه شدید خواهد دید.

وی گفت: اظهاراتی مانند اینکه ما در ماه ژانویه قرار داریم و یا تقاضا به دلیل نزدیک شدن به پایان سال میلادی افزایش داشته است، اظهارات خوبی نیست و توهین به شعور اقتصاددانان محسوب می‌شود. من تقاضا دارم، وارد این شوخی‌ها نشوند.

وی تأکید کرد: اگر این گونه که وزیر گفته، باشد، باید همه ساله در این فصل شاهد افزایش قیمت ارز بوده باشیم، ولی این اتفاق تاکنون رخ نداده و بیشتر این اظهارات شبیه به مزاح است.

وارونگی پیش‌بینی درباره افزایش قدرت پول ملی پس از برجام در حالی است که بازار بورس نیز برخلاف پیش‌بینی‌ها و تبلیغات دولت، پس از اعلام توافق واکنش منفی نشان داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها