کد خبر: ۳۵۴۰۸۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۷     ۱۷ آذر ۱۳۹۴
تا زمانی که روحانی به نقدهای دلسوزانه جامه عمل نپوشاند، این نمایش ها فایده ای هم دارد؟

به گزارش پایگاه 598، حضور روز گذشته حسن روحانی در دانشگاه شریف، با حاشیه های فراوان از جو امنیتی موجود در اطراف سالن برگزاری مراسم، تا زدوخورد میان نیروی های حراست و دانشجویان، از انتقادهای شفاف و صریح دانشجویان تا اظهارات روحانی، همه حامل پیامهایی بود که اشاره به آنان در خور توجه است.

4دقیقه انتقاد پس از 800 روز

روز گذشته برای اولین بار بود که روحانی پس از گذشت و دوسال و اندی از تحویل گرفتن دولت، پای انتقاد منتقدان نشست. پیش از این در هیچ جلسه ای با هیچ گروهی انتقادات جدی و صریح به گوش روحانی نرسیده بود. این نکته ای بود که روز گذشته نهایتا اتفاق افتاد. اگرچه به گفته حاضران بارها موجب عصبانیت روحانی شد.

این موضوع در سخنان چندتن از سخنرانان نیز مطرح شد؛ رضا نجابت نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل،  در دیدار روحانی گفت: نیک مستحضرید که پس از 800 روز تنها 4 دقیقه فرصت یافته ایم که با شما به عنوان رییس قوه مجریه صحبت کنیم. در همه این دوسال تریبون های یکطرفه طرفداران شما برای تشکر و تمجید برای تشکر و تقدیر از سیاستهای شما به راه بوده است و خواهد بود، بنده به نمایندگی از اتحادیه متبوع، انتقاداتی فارغ از فضای تعریف و تقدیر عرض می نمایم

همچنین عرب، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان با طرح این موضوع گفت: امروز یعنی ۱۶ آذر ۹۴ بیش از ۷۰۰ روز است که اطرافیان جنابعالی اجازه نداده‌اند صدای ما از پشت دیوار‌های پاستور به گوش شما برسد و با انحصار شما در بین عده‌ای خاص از طرفدارانتان تلاش کرده‌اند تا دو قطبی مخالفین و موافقین رئیس جمهور را القا کنند و تنها اتحادیه‌های دانشجویی رسمی کشور را بایکوت کرده و در طول این دو سال با سانسور دولتی و برنامه ریزی شده سعی کردند صدایمان را ساکت کنند.

قائد شرف نماینده دفتر تحکیم هم گفت: هرچند در روز دانشجو 4 دقیقه زمان آن هم پس از دو سال زمانی ناچیز برای درد دل‌های یک دانشجو است و انتظار ما از رئیس‌جمهور محترم‌مان بیش از این بود، اما صمیمانه از شما بابت اختصاص این زمان تشکر می‌کنیم.

صراحت لهجه دانشجویی

یکی از پدیده های نادر در طول ساهای گذشته، شنیدن انتقادهایی صریح وبدون لکنت زبان از منتقدین بوده است. با فاصله گرفتن از سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی، ارتباط مسئولان با دانشگاه کمتر شد و به غیر از رهبرانقلاب که مقید به برگزاری جلسه سالانه با تشکل های دانشجویی بودند، باقی مسئولین خود را برای شنیدن انتقادات دانشجویان آماده نمی کردند. شاید یکی از صریح ترین تعابیری که برای روحانی استفاده شد، «احمدی نژادی ترین فرد در سپهر سیاسی کشور» بود. اینتعبیر که نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل درحضور روحانی از آن استفاده کرد. او در بخشی از صحبتهایش روحانی را معاون اول کلان کابینه هاشمی رفسنجانی خطاب کرد و گفت:  در دولت مذاکرات برای توجیه راهبرد غلط وابسته کردن همه امورات کشور به سیاست خارجه، آسمان - ریسمان بافته، صغری و کبری چیدید و گفتید کربلا درس مذاکره است، اشتباه گفتید! در روزهای توهین به نبی مکرم اسلام وزیرخارجه کشور هتاک را در آغوش گرفتید، اشتباه کردید!

این صراحت در تشکلهای دیگر هم بود. قائدشرف نماینده دفتر تحکیم وحدت در بخشی از صحبتهایش ابراز داشت: اگر در حافظه تاریخی ملت ایران، دولت‌ آقای هاشمی، دولت اقتصاد تکنوکراسی، دولت اصلاحات دولت سقوط فرهنگ و دولت آقای احمدی‌نژاد، دولت اقتصاد تورمی ثبت شده است، اگر سفره معیشت مردم در وضع کنونی باقی بماند، دولت روحانی نیز دولت رکود لقب خواهد گرفت.

عرب نماینده جامعه اسلامی دانشجویان هم گفت: متاسفانه شنیده می‌شود و بعضا دیده می‌شود همان‌هایی که در سال ۷۸ فتنه کوی دانشگاه را به راه انداختند و در سال ۸۸ فتنه عظیم آن سال را موجب شدند در صدد هستند دوباره با شعارهای دروغین و اردوکشی‌های سیاسی فضای آرامش و همدلی کشور را به هم زنند و فتنه دیگری را رغم زنند و آن را به نام دولت شما تمام کنند و سعی نموده‌اند و سعی می‌کنند با سخنرانی‌های حاشیه ساز و ساختار شکنانه حتی دانشگاه‌ها را هم به فضای التهاب سیاسی بکشانند و از دانشگاه‌ها به عنوان ابزاری در جهت پیش برد اهداف خود استفاده کنند

نماینده بسیج دانشجویی هم در این دیدار با طرح مسئله آبگوشت، قرمه سبزی گفت: وقتی مشاور ارشد رئیس جمهور، که خود فارغ التحصیل این دانشگاه است، مزیت رقابتی تولید صنعتی کشور را تنها در آبگوشت و قرمه سبزی می پندارد و علنا هم اعلام می کند، امیدی هم برای دانشجوی جوان و مشتاق این کشور باقی خواهد ماند؟ دیگر او چه دلیلی برای ماندن در کشور خواهد داشت؟

 محمدجواد جلال فرد، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در این دیدار تصرح کرد: نگرانیم دولت شما از ناحیه اتخاذ سیاست های اشتباه ضعیف ترین وزارتخانه دولت ،‌ بیشترین ضربه را ببیند و با سیاست های تحریک تقاضا و افزایش قیمت یک باره مسکن، تورم سنگینی را در کشور شاهد باشیم و این زیبنده دولت شما نیست که مسکن روستایی عملا تعطیل و مسکن مهر رها شده باشد و بیش از یک میلیون خانوار مستضعف را سرگردان کرده باشند.

امنیتی بودن فضا و درگیری میان دانشجویان

جو امنیتی دانشگاه شریف در روز حضور روحانی کار را به جایی رساند که دانشجویان این دانشگاه حق حضور در برنامه ای که در دانشگاهشان برگزار شد، را پیدا نکردند. دانشجویان با جنجال فراوان با حراست نیز درگیرشدند که در تصاویر مربوط به برنامه نیز وجود دارد. به عبارت دیگر دیدار حسن روحانی با دانشجویان به شدت امنیتی بود. در داخل سالن نیز درگیری هایی میان دانشجویان وجود داشت. شعارهایی از سوی عده‌ای از حاضران در راستای حمایت از رئیس‌جمهور دوره اصلاحات سر داده شد که در مقابل نیز عده‌ای دیگر شعار "مرگ بر فتنه‌گر" سر دادند این شعارها در نهایت به درگیری دو طیف از دانشجویان انجامید.  دقایقی در سکوهای سالن تربیت‌بدنی و با فاصله چند متر پشت سر رئیس‌جمهور بین دو طیف از دانشجویان درگیری رخ داد که بلافاصله با حضور مسئولان انتظامی این مسئله حل و فصل شد.

سرفه های روحانی

حسن روحانی که در فضای شلوغ و گاها متشنج دانشگاه تجربه سخنرانی نداشت، تلاش کرد با ارائه آمارهایی غیرواقعی برخی از انتقادات را پاسخ دهد؛ اما عکس العمل دانشجویان او را به سرفه انداخت. در بخشی از سخنرانی روحانی به ارائه آماری درباره تولید سلاح‌های راهبردی در دولت یازدهم پرداخت که عده‌ای از دانشجویان با شعار «دروغه، دروغه» این آمار را ساختگی دانستند. شعارهای مکرر حاضران باعث شد روحانی بگوید که «ما در دانشگاه این‌جوری حرف نمی‌زدیم، ما تریبون دادیم حرف‌های‌تان را بزنید.» وی که دقایقی سرفه می‌کرد خطاب به شعاردهندگان به مزاح گفت که »شما شعار می‌دهید، اما صدای من گرفته» است.

به هر حال حضور و شنیدن دیرهنگام صدای منتقدین اگرچه  شاید ترمیم پرستیژ آزادی بیان از سوی دولت به نظر برسد، اما تا زمانی که روحانی به نقدهای دلسوزانه جامه عمل نپوشاند، این نمایش ها فایده ای هم دارد؟


منبع: سراج 24
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴
۱
۰
خوش نمودچون محک تجربه آمد بمیان
او سیه روی بود و در او غش میبود
(با اجازه شاعر مناظره کردم)
پاسخ
محسن تهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۴
هر کسی میدونه این سرفه ها مشگل گلو نیست و ناشی از بغض درونی و ناراحتی است که اینطور بروز میکنه ! ! خیلی جلوی خودش را گرفت تا از الفاظ زشت استفاده نکنه ! !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴
۰
۰
اینها دانشجویند وپرحرارت
زود سرد می شوند
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴
۱
۰
بابا این که کاره ای نیست همه کاره تو دولت نو بخت و ترکان و خانوتده رفسنجانی هسند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها