کد خبر: ۳۵۴۲۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۱۸ آذر ۱۳۹۴
کارگاه کشوری جشنواره ملی پوستر وحدت (حبل الله) با حضور اساتید گرافیک و صاحبنظران حوزه وحدت، ٢۴ تا ٢٧ آذرماه در قم برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه 598، جریان طراحی و تولید پوستر در «نهضت مردمی پوستر انقلاب» با حضور هنرمندان و طراحان حرفه‌ای و متعهد از سال‌های گذشته در کشور شروع شده که در چند مرحله نیزکارهای بسیار موفقی را ارائه دادند.

برخی از تولیدات نهضت مردمی پوستر انقلاب که با همکاری مجموعه سرچشمه بوده است شامل مجموعه ایران جوان با موضوع تهذیب نفس، موضوع افزایش جمعیت و همچنین در خصوص موضوع سرطان مصرف بوده که یکی از ویژگی‌های بارز این جریان تمرکز بر روی طراحان جوان و متعهد کشور است.

مدیر عامل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) در نشست خبری جشنواره ملی پوستر وحدت(حبل الله) در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با بیان اینکه بنا داریم در آستانه ۱۷ ربیع‌الاول در موضوع وحدت اسلامی پوسترهایی طراحی و به جامعه معرفی شود، گفت: مسئله وحدت برای نظام اسلامی ما یک موضوع راهبردی است؛ تا آنجا که می‌توان اذعان داشت یکی از دلایل مهم ایجاد امنیت و آرامش در ایران برخلاف کشورهای اطراف، وجود وحدت است چرا که امروز شاهدیم اهل تسنن و شیعیان در کشور با حفظ وحدت به زندگی خود ادامه می‌دهند.

حجت الاسلام محمدرضا زائری بیان داشت: امام خمینی(ره) نسبت به موضوع وحدت امت اسلام حساسیت و سفارش بسیار زیادی داشتند و این دغدغه نیز امروز از سوی رهبر معظم نقلاب دنبال می‌شود و اخیرا نیز بدنبال رویدادهای منطقه‌ای و جهانی و فعالیت‌های برخی گروه‌های تروریستی در کشورهای اسلامی، مقام معظم رهبری بر موضوع حفظ وحدت تأکید بیشتری داشته‌اند.

وی افزود: موضوع وحدت در دو نامه‌ای که اخیرا رهبر معظم انقلاب برای جوانان کشورهای غربی و اروپایی نوشته‌اند، از موضوعات بنیادی بوده است که باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

مدیر عامل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی ادامه داد: متأسفانه موضوع وحدت اسلامی در حد مباحث تئوری و نظری باقی مانده است و در انتقال مفاهیم آن در قالب‌های هنری و رسانه‌ای کارهای جدی صورت نگرفته است.

آثار تولیدی جشنواره به آسانی در اختیار همگان قرار می‌گیرد

حجت الاسلام زائری با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری جشنواره ملی پوستر وحدت (حبل الله) در واقع انتقال و ارائه ابعاد مختلف موضوع وحدت اسلامی در قالب پوستر است، افزود: یکی از ویژگی‌های برگزاری این جشنواره آن است که بعد از تولید آثار، به راحتی در اختیار عموم مردم در ایران و سایر کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی به صورت اندازه اصلی و با کیفیت بالا قرار خواهد گرفت تا امکان بهره‌برداری از سوی همگان وجود داشته باشد که باید عنوان داشت کمتر جشنواره‌ای دست به چنین اقدامی می‌زند.

وی اضافه کرد: در این جشنواره قبل از اینکه طراحان وارد مرحله طراحی شوند و آثار خود را تولید کنند، کارگاه‌های تخصصی با محوریت طرح مباحث محتوایی از سوی اساتید برجسته کشوری برگزار شده است که تجربه بسیار موفقی بود که در این کارگاه‌ها ایده‌ها در ابعاد مختلف موضوع وحدت در ذهن طراحان خلق تا در مرحله بعدی اجرایی شود.

مدیر عامل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) با بیان اینکه در راستای برگزاری جشنواره ملی پوستر (حبل الله) نهادهای مختلف همانند سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز وارد عمل شده است، افزود: تجربه برگزاری نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر بسیار موفق بوده است و امیدواریم تا آثار تولید شده توسط طراحان متعهد و انقلابی کشورمان در این جشنواره در شهر تهران به اکران عمومی گذاشته شود.

پوستر اجتماعی در عرصه گرافیک مغفول ماند

دبیر هنری جشنواره ملی پوستر وحدت (حبل الله) نیز در این نشست خبری در سخنانی اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی جریان‌های هنری آن است که می‌توانند ظرفیت و توانمندی‌های خود را در قالب موضوعات مورد نیاز جامعه به کشور ارائه کنند.

مسعود نجابتی با بیان اینکه بخش پوستر اجتماعی یکی از عمده‌ترین بخش‌های مغفول مانده در عرصه گرافیک است، افزود: یکی از دلایل این مغفول ماندن نیز آن است که سفارش مشخص و خاصی از سوی نهاد‌ها و مراکز مختلف برای این عرصه نداشته‌ایم.

وی بیان داشت: به همت طراحان انقلابی و متعهد کشور، نهضت مردمی پوستر انقلاب شکل گرفت و خوشبختانه امروز موضوعات متناسب با نیاز جامعه با زبان بصری پوستر، تولید و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی پوستر (حبل الله) اظهار داشت: این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است که در زمینه موضوع وحدت اسلامی برگزار می‌شود و در طی آن ۸۰ نفر از طراحان حرفه‌ای کشور در کارگاهی منسجم و به عبارتی دیگر در یک اردوی جهادی به مدت سه روز فعالیت خواهند کرد.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی در ۳ استان کشور

نجابتی، با بیان اینکه کارگاه‌های استانی این جشنواره در استان‌های گلستان، کردستان و سیستان و بلوچستان که اهل تسنن و شیعیان حضور دارند برگزار می‌شود، افزود: کارگاه اصلی جشنواره به مدت سه روز در شهر مقدس قم و در جمکران برگزار خواهد شد.

دبیر هنری جشنواره ملی پوستر وحدت (حبل الله) عنوان داشت: اکران عمومی تولیدات این جشنواره در شهرهای مختلف و در مراکز فرهنگی و نگارخانه‌ها و همچنین در دسترس قرار دادن فایل اصلی این تولیدات از طریق سایت نهضت پوستر انقلاب و سایت جشنواره می‌تواند اتفاق مبارکی باشد.

معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این نشست خبری اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های ما در حوزه تبلیغات فرهنگی است که بخشی از ابراز آن استفاده از سازه‌های تبلیغاتی در محیط شهری است.

سید مجتبی موسوی بیان داشت: سازمان زیباسازی شهر تهران در ایام مختلف سال و به مناسبت‌های مذهبی و ملی برجسته سعی دارد تا به موضوعات فرهنگی مورد نیاز شهروندان توجه ویژه‌ای داشته باشد و تلاش می‌شود این مفاهیم فرهنگی با استفاده از زبان گرافیک و عکس‌هایی که در ‌‌نهایت از سوی طراحان ارائه می‌‌شود به نمایش گذاشته شود.

اکران عمومی تولیدات جشنواره ملی پوستر (حبل الله) در شهر تهران

وی ادامه داد: کارهای خوبی نیز در سال‌های اخیر در این عرصه انجام شده است و تبلیغات فرهنگی امروز به یک کار عادی و روال در سازمان زیباسازی شهر تهران تبدیل شده و تیمی متخصص این موضوع را به صورت مستمر پیگیری می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه برگزاری نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر در ابتدای سال جاری در تهران تجربه بسیار موفقی بوده است، افزود: نمایش آثار مختلف در این طرح موجب شد تا شهروندان نسبت به موضوعات فرهنگی حساسیت بیشتری پیدا کنند و از آن پس سعی کرده‌ایم تا در مناسبت‌های دیگر همانند هفته دفاع مقدس و ایام ماه محرم و صفر اکران آثار برجسته طراحان کشور در سطح شهر تهران ادامه داشته باشد.

معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران، افزود: امیدواریم در هفته وحدت امسال نیز بتوانیم آثار تولید شده در جشنواره ملی پوستر وحدت (حبل الله) که با موضوع وحدت خواهد بود را با توجه به شرایط منطقه‌ای و چالش‌هایی که در جهان اسلام وجود دارد را به اکران عمومی بگذاریم.

موسوی افزود: جریان‌های تروریستی امروز در کشورهای اسلامی به نام اسلام دست به جنایاتی می‌زنند که غربی‌ها نیز با تکیه بر این گونه اقدامات و نسبت دادن آن‌ها به اسلام، پروژه اسلام هراسی را دنبال می‌کنند از این رو توجه به وحدت اسلامی موضوع بسیار مهمی است که امروز امت اسلام بیش از هر زمان دیگری بدان نیاز دارد.

جشنواره ملی پوستر وحدت (حبل الله) نگاه تخصصی به تولید پوستر دارد

نماینده کانون هنر شیعی نیز در این نشست خبری اظهار داشت: در راستای برگزاری جشنواره ملی پوستر وحدت (حبل الله) نهادهای مختلفی از جمله نهضت مردمی پوستر انقلاب و کانون هنر شیعی و با همکاری مسجد مقدس جمکران، سازمان زیباسازی شهر تهران، یادمان فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه و اتحادیه بین المللی امت واحده حضور دارند.

سید مهدی حسینی گفت: موضوعاتی محوری که طراحان در این جشنواره آثار خود را بر اساس آن تولید می‌کنند موضوعاتی همچون دشمنان، الگوهای وحدت، مشترکات و تفرقه است.

نماینده کانون هنر شیعی بیان داشت: علاقمندان از طریق کارگاه‌های استانی که در سه استان کشور برگزار می‌شود و یا از طریق ثبت نام در سایت نهضت مردمی پوستر انقلاب و ارسال رزومه و آثار خود می‌توانند در گزینش نهایی حضور در کارگاه کشوری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در این جشنواره سعی شده تا نگاه تخصصی به تولید پوستر داشته باشیم، افزود: کارگاه کشوری این جشنواره در حوزه‌های تخصصی تایپوگرافی با حضور اساتید مسعود نجابتی، کارگاه تولید پوس‌تر با فضای کاریکاتور با حضور استاد سید مسعود شجاعی طباطبایی و کارگاه تولید پوستر در قالب تصویرسازی با حضور استاد محمدرضا دوست محمدی؛ ٢۴ تا ٢٧ آذرماه در شهر مقدس قم و جمکران برگزار می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها