أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۷۹۴۵
زمان انتشار: ۱۹:۵۴     ۱۴ دی ۱۳۹۴
۴ نکته کلیدی درباره شهادت شیخ نمر و ماجرای حمله به سفارت عربستان:
آیا آن زمان که به مردم معترض ایران مجوز داده نشد که خشم مقدس انقلابی خود را فریاد بزنند، چه کسی به آل سعود کمک کرد که از زیر بار آن جنایت بزرگ فرار کنند و ضمن عدم قبول مسئولیت و فرار دیپلماتیک، با گستاخی تمام مسئولین ایرانی را آخرین کسانی‌ بداند که باید از دموکراسی و سلامت حجاج حرف بزنند./ ایران بیشترین آمار کشته (شهید) در عرصه دیپلماسی را در دنیا داشته و با این وجود تا به حال در خاک ایران خون از دماغ هیچ دیپلماتی از کشورهای جهان ریخته نشده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان توسط آل سعود و موج اعتراضات شیعیان که در تهران با ورود معترضین به سفارت عربستان و به آتش کشیدن بخشی از ساختمان سفارت منجر گردید ، بازتاب های متفاوتی در رسانه های ایران و جهان ایجاد نمود و ابعاد تازه ای به موضوع بخشید.

با توجه به فرمایش رهبر انقلاب در سال 67 و همچنین در دیدار با دانشجویان کشور (17/05/91) که ضمن اشاره به تسخیر سفارت انگلیس فرمودند : "در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث (انگلیس) احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان نادرست بود ، یعنی می توان هم جوان و پراحساس و آرمانگرا بود و هم جوری عمل کرد که با مسائل مدیریتی و مصالح کشور اصطکاکی نداشته باشد." حمله به سفارت عربستان از سوی تمامی جریانات ، گروه ها و احزاب محکوم گردید و آن را به مصلحت کشور ندانست اند اما واکنش های برخی از جریانات سیاسی داخل کشور نسبت به این دو اتفاق (شهادت شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان) بسیار متفاوت و دوگانه بود و در نحوه پرداخت خبری رسانه ای به این دو حادثه معلول و علتی، نکات قابل تأملی را دربرداشت که در این یادداشت به برخی از آنها اشاره می شود.

1- در حالی که رسانه های کشور در صبح یکشنبه تیتر های اصلی خود را به خبر شهادت شیخ نمر و جنایات آل سعود در این ماجرا اختصاص می دادند، اما غالب رسانه های اصلاح طلب با سانسور خبر شهادت شیخ نمر و این رفتار ضد حقوق بشری رژیم عربستان سعی در بایکوت این موضوع مهم داشتند و یا به درج خبر شهادت شیخ نمر در حاشیه نشریات خود اکتفا نمودند.






2- پس از اتفاقات شنبه شب گذشته در مقابل سفارت آل سعود در تهران همین رسانه ها و جریان های سیاسی اصلاح طلب امروز (دوشنبه) همزمان در رسانه ها و روزنامه های خود با اختصاص تیتر اصلی خود به ماجرای حمله به سفارت عربستان با نگارش یادداشت هایی تند ضمن محکوم کردن حمله به سفارت عربستان این اقدام را حرکتی در جهت لگدمال کردن خون شیخ نمر عنوان کرده و از نگاه رسانه های غربی به این موضوع پرداختند.




اما سوال اصلی اینجاست که آیا اتفاق غلط شنبه شب گذشته که به گفته مقامات وزارت امور خارجه تبعات بین المللی برای ایران به همراه دارد ، آیا تاثیری در نحوه پوشش خبر شهادت این رهبر برجسته شیعیان عربستان در رسانه های دنیا شود یا نه ؟

رسانه ها غربگرای داخلی در تیترها و یادداشت های خود مدعی هستند که این کار کمکی بود به عربستان برای مظلوم نمایی و فرار از پاسخگویی!، برای پاسخ باید کمی به گذشته برگشت و از این مدعیان به اصطلاح روشنفکر که همیشه در حال پمپاژ تئوری امکان تبدیل دشمنی به دوستی و آشتی بین جریان سلطه غربی و جمهوری اسلامی در رسانه های خود هستند پرسید در حوادث چند وقت اخیر که سبب کشته شدن بسیاری از مسلمانان در اقصی نقاط دنیا شده است کدام رسانه بین المللی آن جنایات را به تیتر اصلی خود اختصاص داد.

در فاجعه منا (عید قربان) که بر اساس آمار وزارت بهداشت عربستان بیش از چهار هزار و هفتصد نفر (آمارهای غیر رسمی بیش از هشت هزار نفر) زائر بیت الله الحرام از کشورهای مختلف جان خود را از دست دادند و سهم ایران 465 نفر بود کدام رسانه بین المللی به ابعاد این فاجعه پرداخت.

آیا آن زمان که به مردم معترض ایران مجوز داده نشد که خشم مقدس انقلابی خود را فریاد بزنند، چه کسی به آل سعود کمک کرد که از زیر بار آن جنایت بزرگ فرار کنند و ضمن عدم قبول مسئولیت و فرار دیپلماتیک، با گستاخی تمام مسئولین ایرانی را آخرین کسانی‌ بداند که باید از دموکراسی و سلامت حجاج حرف بزنند.

آیا در موضوع کشتار هزار مسلمان شیعه نجیریه ای، کسی به سفارت دولت نجیریه حمله کرد که تمام رسانه های دنیا با سکوت خبری دولت آن کشور را یاری کردند و نگذاشتند که مردم دنیا بفهمند که در نجیریه چه بر سر مسلمانان شیعه چه گذشت .

اما حالا با وجود خطای قانون شکنان در حمله به سفارت عربستان که یقینا به مصلحت کشور نبوده است باید به این نکته توجه نمود که رسانه های جهانی که اکثرا در سیطره نظام استکباری خلاصه می شود، اینک در وضعیتی متفاوت قرار دارند و اگر بخواهند خبر حمله به سفارت عربستان را پوشش دهند دیگر نمی توانند علت حادثه را که اعدام و شهادت شیخ نمر توسط آل سعود است را پوشش ندهند و همین امر سبب بوجود آمدن سوالات جدی تری در ذهن آزادآندیشان جهان خواهد شد. جایی که دیپلماسی ناتوان از رویارویی متناسب با مواضع رقیب و دشمنی های دشمنان باشد، شاید صدای خشمگین مردم انقلابی ایران علی رغم تمایل کدخدایان در رسانه های جهانی پوشش یابد.

3- توهم بوجود آمده مبنی بر جواب دادن راهبرد لبخند در مقابل ایران هراسی که ساخته و پرداخته استکبار جهانی است، تا آنجا در حال پیش روی در رسانه های کشور است که تا قبل از حادثه حمله به سفارت عربستان در تهران خبر شهادت شیخ نمر در برخی از نشریات اصلاح طلبات سانسور و بعضاً به نحو کم اهمیتی جلوه داد شود اما پس از ماجرای شنبه شب گذشته تمامی رسانه های دولتی و اصلاح طلب به اعتراضات صورت گرفته در سایه حمله به سفارت عربستان حمله کردند که این شائبه را به وجود می آورد که با هیچ رخدادی از توهم روشنفکری «امکان تبدیل دشمنی به دوستی و آشتی بین جریان سلطه غربی و جمهوری اسلامی» بیرون نمی آیند و همواره امیدوارند با مانع تراشی علیه تجمعات ضداستکباری، رسانه ای جهانی پا روی اصول ثابت خود گذاشته و یک بار هم که شده طرف مظلوم را بگیرند که تا به امروز این استثنا نیز اتفاق نیفتاده است.

4- در جهان امروز، مردم دنیا به منظور تأثیرگذاری بر وقایع سیاسی و اجتماعی در سطح ملی و بین المللی اقدام به برپایی تظاهرات و گردهمایی اعتراضی در مقابل سفارت‌خانه های کشورهای هدف می نمایند. این اعتراضات گاه با هیجانات درست و نادرستی روبرو می شود که می تواند از دیدگاه های مختلف مورد توجه باشد. آنچنان که این گونه تجمعات گاه مورد سوء استفاده قدرت های استکباری قرار گرفته و از سوی جریانات وابسته به آنها به صحنه های مشمئز کننده ای مبدل شود که با هیچ یک از قوانین جهانی و اخلاقی قابل توجیه نیست.

با وجود تبلیغات گسترده صورت گرفته از سوی رسانه های غربی و طرح این ادعا که در ایران سفارت خانه ها امنیت ندارد، باید گفت که ایران در لیست کشورهایی است که بیشترین آمار کشته (شهید) در عرصه دیپلماسی است و با این وجود تا به حال خون از دماغ هیچ دیپلماتی از کشورهای جهان در داخل خاک ایران ریخته نشده است.

در حمله مسلحانه صورت گرفته به سفارت ایران در لندن که در سال 1359 صورت پذیرفت، منجر به شهادت عباس لواسانی وابستهٔ مطبوعاتی سفارت ایران ، علی صمدزاده دیپلمات ایرانی و زخمی شدن احمد دادگر از کارکنان محلی سفارت گردید و همپنین در مزار شریف نیز در حمله به سفارت ایران ۱۰ دیپلمات و یک روزنامه نگار شهید شدند. در لبنان نیز دوبار شاهد شهادت و یا ربودن دیپلمات های ایرانی بوده ایم ، یک بار در سال 1361 ، سید محسن موسوی کاردار سفارت ایران ، تقی رستگار مقدم کارمند سفارت ، کاظم اخوان عکاس خبرگزاری ایرنا و احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ایران توسط سمیر جعجع رهبر فالانژهای لبنان ، ربوده شدند و یک بار دیگر نیز در حمله انتحاری در سال 1392 منجر به شهادت حجت الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران گردید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۷
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
مادون قرمز دید در تاریکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
۱
۲
ببین برادرم. اعدام رهبر شیعیان عربستان (شخصی در تراز سید حسن نصرالله) کار کوچکی نبود که انجام گرفت.
و با توجه به هشدارهای چندباره ایران در نهی عربستان از این کار، اقدام عربستان با در نظر داشتن ابعاد و تبعات قضیه، کاملا حساب شده و آگاهانه صورت گرفته.
و در چنین شرایطی برخورد خشن و نظامی دور از انتظار نیست.
خوب شما به من بگو، جنگ طبق کدامیک از قوانین دیپلماتیک و بین الملله؟

جنگ وقتی اتفاق می افتد که طرفین درگیر در پایبندی و رعایت قوانین حسن همجواری و منافع ملی یکدیگر کوتاهی کرده و اصرار در نقض آن داشته باشند.

در جنگ هم که حلوا خیرات نمیکنن!

اصولاً محاسبات دیپلماتیک متعلق به مرحله قبل از جنگ و رویارویی خشن هست.
و با شکل گیری رویارویی نظامی، مدیریت داستان متفاوت می شود.


اما بدلیل محذورات ایران، پاسخگویی سریع و مستقیم امکانپذیر نیست

اتفاقاً قدرت دیپلماتها در موضعگیری ها و مواجهات بین المللی به این است که طرف مقابل ببیند و درک کند که یک ملت پشت سر دیپلماتشان هستند. ملتی خشمگین از اقدامی نامناسب.
لذا این اولین تاثیر روانی خودش را بر طرف مقابل میگذارد که دامنه برخوردهایش را محدود کند و ادامه این سیاستها را متوقف نماید.

در واقع حضور پر انرژی و انقلابی مردم است که همیشه خرج دیپلماسی شده و باعث شده دیپلماتهای ما قدم های محکم تری بردارند و کارشان جلو برود.

پاسخ
مادون قرمز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
۳
۲
لازم است دوباره تکرار کنم که:
هرکسی در جای خودش رفتار میکند. پاسخی که سپاه به این ماجرا میدهد با پاسخ خودجوش مردم خشمگین شکل متفاوتی دارد.
اما دشمنان بخوبی این دو حرکت را درکنار هم درک میکنند.
اگرچه مقامات تصمیم گیر نمی توانند پاسخ عربستان را مستقیم بدهند و باید این پاسخ را در فرمولی مناسب پیاده کنند. اما رفتار مردم طبیعی است.

و یک سیاستمدار هوشمند که از بیرون نگاه میکند میفهمد که مردم در قید قوانین ثبت شده در کتابهای حقوق بین الملل نیستند.

بنابراین خشم مردم کاملاً طبیعی است اما مدیریت ظهور و بروز آن و کنترل این خشم جمعی، دیگر وظیفه مردم نیست.

بهترین شکل پیاده سازی این خشم را من در روز دوم حوادث کنسولگری مشهد دیدم. که هم خشم مردم را بخوبی انعکاس میداد و هم پلیس با آبپاش سعی در دور کردن مردم داشت. و این صحنه نشان می دهد که هر دو طرف ماجرا مدیریت شده هست.و پیامی که به دنیا مخابره میکند این است که :
ما به زور آب پاش داریم جلوی مردم رو میگیریم....
//

شدت واکنشها، سطح بندی شده است و هر کدام یک پیامی دارد.

تجمع آرام، تجمع اعتراضی، تجمع خشن...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۴ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
۳
۴
فقط احمدی نژاد یک ایرانی دلسوز ومدافع اسلام می باشد.
پاسخ
ناشناس
GERMANY
۱۹:۳۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
۳
۳
فقط احمدی نژاد یک ایرانی دلسوز ومدافع اسلام وایران می باشدبقیه فقط ادعا داریدوبه دنبال پست ومقام و ثروت می باشید.
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۰۴:۱۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
۴
۲
با همه مخالفتی که با دولت روحانی دارم و برجامش را مصداق خیانت می دانم اما این حرکت حمله به سفارت عربستان بسیار کار غلطی بود و محرکان آن باید بشدت مجازات شوند.
دنیا متأثر از خبر شهادت شبخ نمر بود اما کار احمقانه این افراد خبر به آن مهمی را تحت الشعاع قرار داد و حالا عربستان می گوید دیدید شیخ شیعه تروریست و نوکر ایران بودند؟ برای همین برادر شیخ نمر هم حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد.

تازه خون همه شیعیانی که قربانی این رفتار زشت شوند برگردن آنهایی است که برای خنک شدن دل خودشان آتش به آشیانه میلیونها شیعه بی پناه زدند. چه فرق بین آنها است و آن کسی مقدسات اهل سنت را در منابر لعن می کند؟
سعودی آمریکا نیست. سعودی مولا و رهبر اکثریت مسلمانان دنیا است تا جایی که حتی عید فطر و رمضانشان را از روی عربستان اعلام می کنند. با این وضعیت اقلیتهای بی پناه شیعه چند برابر سابق مورد کشتار و اذیت قرار خواهند گرفت.
پاسخ
اسداله پیشدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
۴
۳
باسلام شهادت شیخ نمر از نظر کلی محکوم است . و انشااله حکومت آل سعود بزودی تقاص این خون به ناحق ریخته شده را خواهد داد . ولیکن حمله به سفارت کار عجولانه ای بود باید .
پاسخ
ناشناس
ROMANIA
۱۱:۳۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
۴
۱
خون 500نفرازمردم که درحادثه منا کشته شدن کی جواب مبده
پاسخ
باشگاه سیاسی ندای ایرانیان
GERMANY
۰۲:۲۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۴
۲
۳
خشم مردم طبیعی بود؛ کوتاهی از نهادها و نیروهای انتظامی و امنیتی است که مسئول تامین امنیت سفارت بودند
و باید همان شب از طریق بلندگو به مردم تذکر داده میشد که حق ورود به سفارت را ندارند.

"باشگاه سیاسی ندای ایرانیان"
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۴
ندای ایرانیان با پرچم آلمانیان!!!
عجب ایرانیانی!!!!
باشگاه سیاسی ندای ایرانیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۴
۱
۰
دوست عزیز، این پرچم بخاطر سِروری است که شرکت خدمات اینترنتی در ایران از آن استفاده و خدمات وای فای به شهروندان ارائه میدهد.


در مورد مسائل پیرامونت اینقدر ظاهربین نباش و عجولانه قضاوت نکن.
پاسخ
علی
ROMANIA
۲۳:۰۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۴
۳
۱
کسانی خون شیخ نمر را پایمال می کنند که حتی حاضر نیستند نام او را بر یک خیابان ببینند
پاسخ
مادون قرمز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
۰
۲
وقتی در اوج ماجرا سردار نقدی میاد سخنرانی میکنه و ابراز واهمه میکنه که ما نمیخوایم تجربه جنگ عراق دوباره تکرار بشه. خوب عربستانی ها به سرعت طرفشون رو روحیه سنجی و ارزیابی میکنن.
با این حساب اطمینان می یابند که ایران تحت هیچ شرایطی وارد رویارویی مستقیم با عربستان نخواهد شد،

لذا باید منتظر جنایت های بعدی و بزرگتری هم باشیم.
پاسخ
ثاقب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
۱
۱
ایران باید از آمریکایی ها درس بگیره. ببینید برای آزادی سربازاشون نگذاشتن 24 ساعت بگذره...!
شیخ نمر را عربستان گردن زد،ما به ازاء اش از طرف ایران چیست؟
چرا تهدید آمریکا باعث می شود ایران در کمتر از 24 ساعت سربازهای آمریکایی را آزاد کند اما تهدید ایران در عدم اجرای حکم اعدام شیخ نمر بازدارنده نیست؟
پاسخ
شهیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۷ - ۲۴ دی ۱۳۹۴
۱
۱
ابتدا این حرکت یعنی تظاهراتی که موجب حمله به سفارت عربستان شد یک اقدام کاملا خودجوش بود که انتظارش میرفت و اگر نهادهای امنیتی و دولت خیلی نگران بودند باید اقدامات لازم را انجام داده بودند و این حرکت هیچ ربطی به جریاناتی مانند تشیع انگلیسی ندارد چون این جریان روابط خیلی خوبی با سعودی ها دارد و چاقو دسته خود را نمی برد ثانیا این حرکت هیچ تاثیر منفی بر انعکاس خبر شهادت نداشت زیر اگر این اتفاق نمی افتاد مثل جنگ یمن که سانسور کامل خبر درباره جنایات سعودی است ولی این ماجرا باعث شد این رسانه ها برای تخریب ایران این حادثه را منعکس کنند که باعث شد مجبور شوند علت حادثه را نیز منعکس کنند و ما شاهد بودیم که در مقایسه با حادثه منا و جنگ یمن واکنش های بسیار بیشتری به اعدام شهیدنمر رویداد ثالثا اگر دولت واکنش مناسبی به این حادثه و حوادث قبلی میداد این اتفاق نمی افتاد
پاسخ
جناب خان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۴
۰
۰
هنوز دو روز از اعدام شیخ النمر، رهبر شیعیان عربستان نگذشته که
امشب آقای اوحدی رییس سازمان حج بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و شروع کرد به التماس برای گرفتن سهمیه حج تمتع سال دیگه...

مملکته داریم
پاسخ
حسین
GERMANY
۲۳:۱۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۴
۰
۰
اگر شیعیان به اندازه 5درصد از این وطن فروشان داخلی طرفدار در کشورهای غربی داشتند اینقدر ستم نمی دیدندو منزوی نبودند و از سوی بیگانگان مورد تعرض قرار نمی گرفتند. در اینجا مشخص می شود که حضرت علی علیه السلام(پسر عمو و داماد پیامبرشان) چقدر مظلوم و بی یاور بوده واقعا
مرگ بر آل سعود و مزدوران داخلی آنها
بیشتر برید پول به جیب این منافقان و کفار بریزید.
کسانی که از حج و خانه خدا سودهای کلان می برند این روزها ناراحت هستندو نگران رابطه اند
پاسخ
ناشناس
GERMANY
۱۱:۵۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
۰
۰
به قصاص شهادت شیخ نمر باید عملیات انتحاری علیه بزرگان و علمای شیطان صفت وهابی انجام بگیرد و همه رهبران وهابی باید کشته شوند تا حساب دست عربستان بیاید و نام عملیاتهای انتهاری را شیخ نمر ... نام گذاری کنند .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها