يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۸۰۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۱۵ دی ۱۳۹۴
عربستان و چند کشور ضعیف و وابسته در حالی روابط سیاسی خود با ایران را قطع کرده‌اند که آل سعود از این حقیقت غافل است که هرگز نمی‌تواند با این اقدامات فریبکارانه، جنایات ضد بشری خود را تحت الشعاع قرار دهد و موج فراگیر انزجار جهانی از خود را مهار کند.
به گزارش پایگاه 598، رژیم آل سعود جنایت ضد بشری دیگری را با اعدام شیخ نمر باقر النمر مرتکب شد تا این جنایت به فهرست سیاه جنایات رژیم در ریختن خون بیگناهان اضافه شود، این رژیم شخصیت بزرگی چون شیخ النمر را به شهادت رساند که نماد مخالفت مسالمت‌آمیز، جهاد کلمه و آزادیخواهی و درخواست برای رفع تبعیض میان شهروندان و مساوات و برابری در حقوق شهروندی بود. شهید النمر، نماینده ملتی بود که از تبعیض طایفه‌ ای، تکفیر، سرکوب و نقض آزادی و حقوقشان به ستوه آمده‌اند،‌او صدای رسا و کوبنده‌ای بود که آل سعود ستمگر و قاتل را دچار رعب و وحشت کرد و به همین سبب آنها او را به شهادت رساندند، غافل از این‌که نمی‌دانند که مقابله با کلمه حق با گلوله ستمگری منجر به جاودانه شدن و تقویت روحیه جهاد و مبارزه‌خواهی مظلومان و سبب تسریع نابودی و پایان این رژیم ظالم و بی‌رحم خواهد شد.

در پی جنایت وحشیانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن شیخ باقرنمرالنمر از روحانیون انقلابی و برجسته عربستان که تنها جرم وی، بیان خواسته‌های برحق مردم برای عدالت و برابری در حقوق شهروندی و عدم تبعیض بود، موجی از خشم و انزجار از این رژیم جاهلی سرتاسر جهان اسلام از پاکستان و هند در آسیا تا نیجریه در آفریقا و مسلمانان کشورهای اروپایی و آمریکایی را در برگرفته است و وجدان‌های بیدار بر ضرورت نابودی این رژیم قرون وسطایی تاکید کرده‌اند، به راه افتادن این موج، رژیم آل سعود را دچار سردرگمی و آشفتگی کرد و سبب شد این رژیم برای فرار از این مهلکه برای سرپوش گذاشتن بر جنایت به شهادت رساندن شیخ نمر باقر  النمر در اقدامی فرافکنانه، به جنگ روانی و تبلیغاتی و جار و جنجال علیه جمهوری اسلامی ایران روی بیاورد.

آل سعود در همین زمینه در یک نمایش مضحک از قطع روابط سیاسی و تجاری با ایران خبر داد و به تبع آن چند کشور کوچک و وابسته عربی به ویژه بحرین که دیگر در وابستگی حاکمانش به آل سعود جای هیچ شکی نمانده است، از این اقدام عربستان کورکورانه و تنها به خاطر نیازهای مالی و چند مشت دلار تبعیت کردند و عمق وابستگی و خوش خدمتی خود به آل سعود را به نمایش گذاشتند.

البته این کشورها را هر چند نمی‌توان با توجه به سابقه دنباله‌روی آنها از سیاست‌های هوچی‌گرانه و فتنه‌افکنانه آل سعود مستقل خواند، هیچ تاثیری در کاستن موج خشم و انزجار افکارعمومی جهان از این رژیم بی‌رحم و سرکوبگر نخواهد گذاشت، حتی امارات که کاملا با سیاست‌های رژیم سعودی همسو است، وقتی پای منافع اقتصادی‌اش به میان آمد، حاضر نشد با وجود فشارهای گسترده پدرخوانده اعراب، روابط خود را با ایران قطع کند و صرفا برای کاستن از حجم این فشارها، سطح نمایندگی خود را از سفیر به کاردار کاهش داد. البته تنها کشورهای بحرین، جیبوتی و سودان روابط خود را برای جلب رضایت آل سعود و ادامه بهره‌مندی از دلارهای نفتی این رژیم قطع کردند و شبکه العربیه هم از فشارهای ریاض بر دیگر کشورهای عربی برای قطع روابط خود با تهران پرده برداشته است.

جیبوتی و سودان و بحرین هیچ وزن و جایگاهی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی ندارند و روابط عربستان و این کشورهای وابسته با ایران در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و ... در حدی نیست که قطع یا وصل آن تاثیرگذار باشد. شکی نیست که این رژیم عربستان است که از قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران متضرر خواهد شد. البته باید تاکید کرد که بازی جدید عربستان هم در عمل شکست خورد، چرا که به جز دو سه کشور ضعیف و منزوی، کشورهای دیگر حاضر نشده‌اند در زمین بازی جدید عربستان، بازی بخورند و منافع ملی و استقلال خود را قربانی خودکامگی و ماجراجویی بنوسعود کنند.

البته آل سعود، اتحادیه ناکارامد عرب را هم مجبور کرد تا با برگزاری نشست، تصمیمات و اقدامات تنش‌آمیز رژیم علیه ایران را تایید کند.

به دنبال این اقدام فریبکارانه آل سعود رژیمی که به نوشته روزنامه بیلد آلمان،"نفت، خرما و تروریسم سه محصول صادراتی این رژیم است" ، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد عربستان حیات و منافع خود را در بحران‌آفرینی می‌بیند و از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.

حسین جابری انصاری تصریح کرد جامعه بین‌المللی، کشورهای منطقه و جهان با اتخاذ سیاست‌های مناسب به عربستان اجازه نخواهند داد در ادامه تنش‌آفرینی و ایجاد درگیری در منطقه که باعث بی‌ثباتی در منطقه و جهان شده، سیاست‌‌های خود را به پیش برد.

وی افزود واقعیت این است که دولت عربستان سعودی حیات و منافع خودش را متاسفاته در ایجاد درگیری و افزایش تنش در منطقه می‌داند و در سالیان اخیر مستمرا سیاست‌ها و اقداماتی را انجام داده در این جهت که تمامی این سیاست‌ها و افزایش درگیری‌ها در منطقه منجر شده است.

همانطور که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم تاکید کرده است، رژیم آل سعود اوج تروریسم تکفیری را مورد حمایت قرار داده و از گروه‌های تروریستی در داخل اراضی سرزمینی ایران هم حمایت کرده است، تلاش برای تنش‌آفرینی و درگیری در منطقه تحمیل جنگ خونین در یمن و پیگیری سیاست‌های به هم ریختن امنیت و ثبات کشورهای منطقه را در تعداد قابل توجهی از کشورها پیگیری کرده است.

اما مهمترین هدف رژیم سعودی از اعلام قطع روابط سیاسی و تجاری با ایران چیست، جابری انصاری، این اقدام تنش‌آفرین ریاض را تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی‌اش می‌داند و رژیم سعودی تلاش می‌کند مشکلات داخلی را هم از طریق فرافکنی و خارج کردن آن به خارج حل کند، برخورد تند و خشن با هرگونه خواسته‌های اصلاحی و آزادی‌خواهانه در عربستان که آخرین مورد آن سخن گفتن با زبان اعدام و سرکوب و گردن زدن مخالفان داخلی از جمله شهید آیت الله شیخ نمر باقر النمر بود، همه اینها نشان می‌دهد که رژیم عربستان در حالی خود غرق بحران‌های داخلی و خارجی است، سیاست مبنی بر تشدید تنش و ناآرامی و بی‌ثباتی در منطقه را  دنبال می‌کند.

رژیم عربستان در پی حوادثی که در اطراف سفارتخانه و کنسولگری‌اش در تهران و مشهد رخ داد، این مسائل را بهانه کرد تا برای فرار از فشار سنگین انتقادها و محکومیت جهانی جنایت اعدام شیخ النمر، به جوسازی و فرافکنی روی آورد و حتی در این میان از نهادهای بین المللی مانند شورای امنیت که اساسا در خدمت اربابان آمریکایی و صهیونیستی آل سعود است، بهره برداری کرد و اینگونه القا کرد که نمایندگی‌های دیپلماتیک در ایران امنیت ندارد و ایران به  وظایف خود در حمایت از این مراکز عمل نمی‌کند تا این نهاد ناکارامد را به موضع‌گیری علیه تهران وادار کند. نکته جالب اینکه‌ حتی باشگاه‌های ورزشی عربستان هم در راستای همین سیاست تنش‌آمیز و کینه‌توزی و عنادشان با ایران مدعی شدند در ایران امنیت نیست و آنها حاضر نیستند با تیم‌های ایرانی در ایران بازی کنند و تیم‌های ایرانی هم به عربستا نیایند و بازی‌هایشان در زمین بی‌طرف برگزار شود.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به اتفاقی که برای سفارت عربستان و نمایندگی‌های این کشور طی روز‌های اخیر افتاده، گفته است آنچه مهم این است که دولت میزبان به تعهدات قانونی خودش بر اثر کنوانسیون‌های بین‌المللی باید عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خودش در این زمینه برای کنترل امواجه احساسات کسترده مردمی که وجود داشته اقدام کرده و متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها است.

اما چرا رژیم عربستان سیاست تشدید تنش در برابر جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفته و حتی برخی کشورهای کوچک و ضعیف را هم برای همراهی با این سیاست‌هایش تحت فشار گذاشته است؟ به اعتقاد جابری انصاری "دولت عربستان سعودی به دلیل این که احساس می کند در فضای منطقه‌ای به عنوان متهم درجه یک حمایت از تروریسم و جریان‌های تکفیری در انزوا قرار دارد و روند تحولات منطقه‌ای به سمتی در جریان است که منجر به انزوای عربستان می‌شود، سیاست مبتنی بر ادامه تنش را در دستور کار قرار داده و فشارهایی بر برخی دولت ها وارد می‌کند برای این که در اتخاذ چنین اقدامات غیرمنطقی تنها نماند."

این در حالی است که به گفته جابری انصاری، ایران سیاست آشکار و شفافی در زمینه گسترش تعامل و همکاری با همه همسایگان و کشورهای جهان دنبال می‌کند و از روابط عالی با بسیاری از دولت‌های منطقه و به طور مشخص کشورهای عربی برخوردار است و تهران امیدوار است که با تدابیر هوشیارانه دولت‌ها، سیاست‌های عقیم عربستان برای بحران آفرینی، زمینه‌ای برای بروز و ظهور پیدا نکند.

رژیم عربستان هنوز نتوانسته است خود را از باتلاق رسوایی فاجعه منا و افشای سوءمدیریت و بی‌کفایتی‌اش در مدیریت حج و تامین امنیت حجاج بیت الله  الحرام خارج کند و به نظر می‌رسد یکی دیگر از اهداف این رژیم از قطع روابط با ایران، منحرف کردن نگاه‌ها از جنایات و سیاست‌های ویرانگر و خونین آل سعود باشد، اما به گفته جابری انصاری، این‌که عربستان از این بحران سراغ بحران دیگری می‌رود، بر سیاست متعمدانه و کور عربستان برای بحران آفرینی دلالت دارد.

شکست تمام سیاست‌های ویرانگر و خصمانه‌ آل سعود در سوریه و ناکامی ده‌ها هزار مزدور تکفیری آموزش دیده وارداتی در اجرای اهداف و مقاصد شوم این رژیم علیه ملت مقاوم سوریه که به خشم و انزجار جهانیان حتی اروپایی‌های حامی ‌آل سعود منجر شده  است، تشدید مشکلات داخلی و رقابت‌های شاهزادگان و نارضایتی‌ها از عملکرد و سیاست‌های حاکمان جدید و ناتوان به ویژه جنگ بی‌نتیجه علیه کشور فقیر عربی یمن که برکناری مقرن بن عبدالعزیز از ولایتعهدی سلمان بر آن مهر تایید زد و در مجموع شکست کامل سیاست‌های آل سعود برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت از دیگر دلایلی است که آل سعود را به قطع روابط با ایران سوق داد.

این در حالی است که به گفته جابری انصاری،آتش تروریسم تکفیری در بسیاری کشورهای منطقه که به طور مستقیم از سوی عربستان حمایت می‌شود همچنان در جریان بوده و همه کشورهای منطقه و جهان را تهدید می‌کند و آن‌ها را مشغول خودش کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید می‌کند "تعامل ما در نقطه مقابل، طبیعی است که نه بر اساس بازیگری است که خود را در شرایط انزوای روانی و سیاسی احساس می‌کند و جهت‌گیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در رویارویی با تروریسم، خطر تروریسم تکفیری را متوجه خودش می‌داند. عربستان در چنین شرایطی در حال اتخاذ تصمیم است و ایران در وضعیتی که همراه با استقرار و ثبات و در حال گسترش رابطه خود با کشورهای منطقه و جهان است، همراه با تدبیر و عقلانیت و در جهتی که سیاست‌های عقیم و نابخردانه عربستان سعودی با موفقیت همراه نشود، حرکت خواهد کرد و مسایل مختلف را پیگیری می‌کند.

آل سعود به دنبال القای انزوای ایران و تلاش برای تحقق این هدف غیر ممکن خود است که جابری انصاری در این زمینه تصریح می‌کند "ایران خود را در شرایط انزوا و خطر احساس نمی‌کند، یک نظام سیاسی بارور مبتنی بر انقلاب بزرگ مردمی است و سیاست‌های خود را بر اساس ساختارهای قانونمند، انتخاباتی و دموکراتیک دنبال می‌کند."

به گفته وی، دولت عربستان سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که در یک دهه اخیر شکست خود را نشان داده است. به عنوان مثال در ارتباط با دولت عراق، در تمام بیش از یک دهه اخیر تلاش کردند وضعیت جدید شکل گرفته مبتنی بر خواسته‌های ملت عراق و در یک روند دیپلماتیک را به رسمیت نشناسند. از تمام پتانسیل های خود در به هم زدن وضعیت جدید در عراق استفاده کردند و در روزهای اخیر سفارت خود را در بغداد افتتاح کردند؛ در واقع ورشکستگی و سیاست‌های بیش از یک دهه اخیر خود را در ارتباط با عراق و منطقه را به زبان بی‌زبانی اعلام می‌کنند.

ادامه اقدامات مبتنی بر این سیاست‌های ناپخته، غیرمنطقی و منطق جاهلی و بدویت جز به شکستی در پی شکستی دیگر برای عربستان سعودی منجر نخواهد شد. ایران در مسیر تنش‌آفرینی که مطلوب عربستان سعودی است حرکت نمی‌کند و هیچ نیاز و دلیلی برای تنش‌آفرینی و ایجاد درگیری برای خود در زمینه سیاست‌های داخلی و خارجی احساس نمی‌کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان،  "ایران بر اساس منطق و عقلانیت به یک افق روشن در چارچوب گسترش روابط خود با کشورهای منطقه و جهان، سیاست‌های خود را دنبال خواهد کرد و بازیگری که سیاست ناپخته و غیرمنطقی دنبال می‌کند دیر یا زود نتایج آن را درو خواهد کرد."

نکته مهم درباره شهادت شیخ النمر این است که رژیم سعودی، وی را تنها به جرم بیان خواسته‌های برحق و مشروع مردم و مخالفت با تبعیض و بی‌عدالتی و درخواست برای برابری در حقوق شهروندی به شهادت رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: این عالم مظلوم نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق می‌کرد و نه به‌صورت پنهانی اقدام به توطئه کرده بود، بلکه تنها کار او، انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی بود. خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به‌ناحق ریخته، بسیار سریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.

جابری  انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم گفته است آنچه در برخی کشورهای منطقه مثل عربستان وجود دارد این است که نظام قانونی کشوری مثل عربستان متعلق به دورانی است که تاریخ آن گذشته است. این نظام ها مبتنی بر افراد و خانواده خاص بدون قانون اساسی و نظامات قانونی مشخص هستند و همه گروه‌های سیاسی اجتماعی خواهان تحول در این وضعیت با برخورد و سرکوب روبرو می شوند. با زبان گلوله، سرکوب، برخورد و نقض گسترده حقوق بشر و برخورد های غیرقانونی مطالبات مردمی را پاسخ دادن سیاست عقیمی است که نه فقط برای عاملان آن نتیجه بخش نخواهد بود بلکه پیامد منفی داشته و به نقض اهداف عاملان آن منجر می‌شود."

با وجود جنگ روانی و تبلیغاتی که رژیم عربستان با تکیه بر رسانه‌های پرتعداد خود و همچنین رسانه‌های متکی به دلارهای اهدایی‌اش در کشورهای دیگر، جمهوری اسلامی ایران ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای جهان، اجازه موفقیت سیاست عربستان که مبتنی بر تخریب و ویرانی  است، نخواهد داد،‌چرا که این رژیم به  دنبال بهانه‌جویی برای ادامه سیاست‌های نابخردانه خود در جهت افزایش تنش در منطقه است.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران با تأکید بر اینکه اماکن دپیلماتیک و افراد آنها در امنیت کامل هستند گفته است : حادثه تعرض به سفارت عربستان درتهران ، فوران احساسات تعداد محدودی از افراد در اعتراض به اعدام شهید شیخ نمر بود و تنها تعداد محدودی از افراد به ساختمان سفارت تعرض کردند و بلافاصله با دخالت پلیس با معترضان برخورد شد و حدود 40 نفر از این افراد بازداشت و تعدادی نیز شناسایی شدند که با حکم مقام قضائی تحت تعقیب قرار دارند.

حسین امیر عبداللهیان معاون عربی-آفریقای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است عربستان سعودی با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش بگذارد.

وی با بیان اینکه هیچ آسیبی به دیپلماتهای سعودی در تهران و مشهد وارد نشده است، افزود: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط گرایی شد، با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند و در مذاکرات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و شش کشور هم تلاش کرد نقش مخرب و غیرسازنده ایفا کند و خطای جدید راهبردی ریاض، اعدام آیت الله شهید شیخ نمر النمر رجل عالی‌قدر دینی است که به جهان اسلام و نه یک کشور خاص، تعلق دارد.

باید تاکید کرد که عربستان و چند کشور ضعیف و وابسته به آن در حالی روابط سیاسی خود با ایران را قطع کرده‌اند که رژیم آل سعود از این حقیقت غافل است که هرگز نمی‌تواند با این اقدامات فریبکارانه و فرار به جلو، جنایات ضد بشری خود را تحت الشعاع قرار دهد و موج فراگیر خشم و انزجار جهانی از جنایات ضد بشری خود را مهار کند، مخصوصا جنایت اعدام شیخ النمر که به فرموده امام خامنه‌ای " بدون تردید خون به‌ناحق ریخته این شهید مظلوم به‌سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت"

رهبر معظم انقلاب اسلامی به نکته مهمی در ارتباط با جنایت آل سعود اشاره فرموده و ضرورت احساس مسئولیت جهان اسلام و تمام دنیا تاکید کرده ‌اند، ایشان با انتقاد شدید از سکوت مدعیان آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و حمایت آنان از رژیم سعودی که خون بی‌گناه را تنها به‌خاطر انتقاد و اعتراض به زمین‎ می‌ریزد، تأکید کردند: جهان اسلام و همه دنیا باید نسبت به این قضیه احساس مسئولیت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آزار و شکنجه مردم بحرین توسط نظامیان سعودی و تخریب مساجد و خانه‌های آنان و همچنین بیش از 10 ماه بمباران مردم یمن را نمونه‌های دیگری از جنایات رژیم سعودی خواندند و تأکید کردند: کسانی که صادقانه به سرنوشت بشریت و سرنوشت حقوق بشر و عدالت علاقه‌مند هستند، باید این قضایا را دنبال کنند و نباید نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت باشند.

منافقین شاید بهترین تعبیر درباره رژیم آل سعود باشد که به دروغ خود را مسلمان و رهبر جهان اسلام و خادم حرمین شریفین می‌خوانند اما در عمل مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی و مجری سیاست‌های ویرانگر و تفرقه‌افکنانه استکبار و صهیونیسم جهانی در جهان اسلام و  عامل دودستگی و تنش میان مسلمانان و آتش بیار فتنه است و قرآن هم به زیبایی درباره منافقین فرموده است :"إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِیرًا = آرى منافقان در فروترین و پست‌ترین درجات دوزخند و هرگز براى آنان یاورى نخواهى یافت(آیه 145 سوره نساء)

و در پایان باید گفت که نمایش جدید آل سعود از طریق قطع روابط با ایران و همراه کردن چند کشور ضعیف و وابسته هیچ تاثیری بر کاهش خشم و انزجار جهانیان و وجدان‌های بیدار از رژیم قرون وسطایی و سرکوبگر آل سعود نخواهد گذاشت و همانطور که رهبر معظم  انقلاب تاکید کردند : یقیناً شهید شیخ نمر مورد تفضل خداوند خواهد بود و بدون شک دست انتقام الهی گریبان ظالمانی را که به جان او تعدّی کردند خواهد گرفت و این همان چیزی است که مایه تسلّی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها