کد خبر: ۳۶۱۳۲۲
زمان انتشار: ۱۵:۲۴     ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت در گفتگو با ۵۹۸:
ایشان در خصوص ارتباط برنامه ششم با نفوذ در دستگاه‌های تصمیم ساز گفت: مهمترین مصداق نفوذ در دستگاههای تصمیم ساز در جمهوری اسلامی ایران این است که از مکتب نهاد گرایی و یا از دیگر الگوهای غربی برای تصویب برنامه ای استفاده می شود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598 ، حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت در خصوص زمینه سازی برنامه ششم توسعه برای نفوذ در کشور و فاصله این برنامه با الگوهای اسلامی بیان داشت: به نظر من برنامه ششم توسعه یک تراژدی است به این معنا که با آرمان های شناخته شده انقلاب و مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی در دورترین فاصله قرار دارد.

ایشان افزودند: بعد از 10سال گفتمان سازی درباره الگوی پیشرفت اسلامی و بعد از آن که  مواد قانونی مهمی در برنامه پنجم و در سایر اسناد بالادستی تاکید می کرد که باید برنامه ششم بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی تدوین شود ولی اکنون مشاهده می کنیم برنامه ششم قرابت عجیبی با توسعه غربی دارد.

وی گفت: جمعی از کارشناسان اعتقاد دارند برنامه ششم حداقل در بخشی از موارد برای مسئله نفوذ  بستر سازی می کند و به نوعی می توان گفت نفوذ در کشور قانونی می شود. در گفتمان انقلاب اسلامی نفوذ به چهار دسته تقسیم شده است که عبارتند از نفوذ امنیتی ، نفوذ اقتصادی نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی که به صورت طبیعی و منطقی نفوذ فرهنگی خطرناک تر از سایر موارد است.

حجت الاسلام کشوری ادامه داد: به عنوان مثال اگر برنامه ششم را بازخوانی کنید در در ماده 14 بند دوم بحث بازگشایی واحد ها و شعب دانشگاههای معتبر بین المللی در ایران بیان شده است. دولت بنا دارد که همکاری بین دانشگاههای ایران و دانشگاههای خارج از کشور ایجاد کند و این همکاری به شکلی است که دانشگاههای خارج کشور در ایران دارای شعبه خواهند شد. اگر این مسئله عملی  شود بحث نفوذ عملیاتی خواهد شد.

ایشان افزودند: به نظر من اگر واحدهایی از این دانشگاهها در کشور دایر شوند اقدام به شناسایی نخبگان علمی کشور و استفاده از ظرفیت های فکری دانشجویان ایرانی برای حل مسائل خود خواهند نمود و به صورت کلی فضای ترجمه ای در ایران گسترش پیدا خواهد کرد که میتواند مصداق نفوذ فرهنگی تلقی شود. همچنین این بند می تواند مصداق نفوذ امنیتی باشد به این طریق که اطلاعات نخبگان کشور ما بسیار راحت تر در اختیار دشمنان قرار میگیرد هم می تواند به علت گسترش فضای ترجمه ای در کشور مصداق نفوذ فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد: ماده 19نمونه دیگری در برنامه ششم است که از آن به عنوان یکی دیگر از مصادیق نفوذ نام برد. در این ماده دولت مسئله تعالی و مقاوم سازی فرهنگ  را بیان کرده است و سه اقدام را برای ان پیشنهاد داده است.

دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي خاطرنشان کرد: اقدام اول عبارتست از اینکه فرآیند صدور مجوز توسط وزارت کشور تسهیل شود و ضوابط و مقررات محدود کننده تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری کاهش پیدا کند. بسیاری از کارشناسان ابراز نگرانی می کنند که دقیقا قرار است کدام ضوابط  و مقررات کاهش پیدا کند؟! اگر منظور از ضوابط و مقررات ، ممیزی کتاب باشد (که در اوایل دولت یازدهم توسط بعضی از مسئولین مطرح شد) به این معناست که جریان فرهنگ غربی می تواند آثار فرهنگی خود را در فضایی که ممیزی وجود ندارد می تواند به صورت گسترده منتشر کند. این بند نیز زمینه ساز نفوذ فرهنگی است.

حجت الاسلام کشوری افزود: آقای روحانی هنگام تقدیم لایحه برنامه ششم به مجلس در سخنرانی خود بیان داشتند که هدف اصلی ما در دوران پسا برجام  زمینه سازی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. کارشناسان اطلاع دارند که وقتی کشوری به سازمان تجارت جهانی الحاق می شود یکی از پیامد های آن برداشته شدن تعرفه ها در فضای گمرک است یعنی کالاهای خارجی به راحتی می توانند وارد کشور شوند و در کوتاه مدت به دلیل اینکه تولید ضعیفی در کشورمان وجود دارد منجر به تبدیل اقتصاد ایران به اقتصاد توزیعی و مصرفی شده و نفوذ اقتصادی برای بنگاه های غربی در ایران ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: ما در اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی مطرح کردیم که ضرورت دارد برنامه های توسعه کشور بازخوانی شود به همانگونه که ما سند برجام را برای تامین منافع ملی بازخوانی کردیم. به نظر من اسناد برنامه ای کشور که مبتنی بر ادبیات توسعه ای هستند در ضرر زدن به منافع این مردم از برجام خطرناک ترند. لذا اگر ما بتوانیم باز خوانی برنامه های توسعه را به یک فرهنگ تبدیل نماییم میتوانیم به صورت راهبردی جلوی نفوذ و سایر آسیب هایی که توسعه برای جامعه ایجاد کرده را بگیریم.

ایشان در خصوص ارتباط برنامه ششم با نفوذ در دستگاه‌های تصمیم ساز گفت: مهمترین مصداق نفوذ در دستگاههای تصمیم ساز در جمهوری اسلامی ایران این است که از مکتب نهاد گرایی و یا از دیگر الگوهای غربی برای تصویب برنامه ای استفاده می شود. به جای اینکه مجلس، دولت و یا معاونت طرح و برنامه وزارتخانه ها به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت توجه کنند از معادلات و تئوری های غربی در حوزه تحلیل مسائل استفاده می کنند که این بزرگترین نفوذی است که در مراکز تصمیم ساز اتفاق افتاده است.

وی در پایان خطرنشان ساخت: نفوذ از طریق مذلهای توسعه محدود به یک بند یا دو بند نمی شود و تقریبا این نوع از نفوذ در همه ارکان کشور ما وجود دارد که باید فکری اساسی برای آن کرد و راه حل آن گسترش گفتمان الگوی پیشرفت اسلامی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها