کد خبر: ۳۶۲۲۳
زمان انتشار: ۱۶:۰۲     ۰۲ بهمن ۱۳۹۰
پایگاه 598 - به بهانه فرارسیدن ایام وفات پیامبر اسلام و شهادت امام حسن مجتبی علیهما السلام هم اندیشی در گفتگویی کوتاه نظر حجت الاسلام طائب استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس تاریخ اسلام را در خصوص تطبیق عصر وفات پیغمبر و بعد از آن با دوران بعد از انقلاب اسلامی را جویا شدیم که متن آن در ادامه آمده‌است.

هم‌اندیشی: در سالگرد وفات پیغمبر اکرم و امام حسن مجتبی قرار داریم. با توجه به زمان پیغمبر اسلام و زمان وفات ایشان و بعد از آن ولایت حضرت امیرامومنین و انکارها و مخالفت‌هایی که بعد از آن صورت گرفت و همینطور فرمایش اخیر حضرت آقا که فرمودند ما در وضعیت خیبر و بدر قرار داریم، شما چه تحلیل و چگونه  تطبیقی در خصوص این دو دوران  دارید؟


حجت الاسلام طائب:

مردم ما مانع از تکرار وقایع بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) بعد از رحلت امام(ره) شدند

زمان وفات حضرت رسول اکرم را بایستی با زمان رحلت حضرت امام و کاری که مردم ما در برخورد با فقدان امام داشتند تطبیق داد.  

در حقیقت مردم ما در روند انقلابمان نشان داند که به خوبی از حوادث زمان پیامبراکرم درس آموختند وبه خوبی از نارسایی‌هایی که در زمان رحلت ایشان رخ داد عبرت‌های لازم را گرفتند به شکلی مثبت از آن عبور کنند.

ما دیدیم که پیامبراکرم در زمان وفاتشان با یک جامعه پرتنشی مواجه بودند. به گونه‌ای که اصولا بر جنازه‌ی ایشان نماز دسته جمعی خوانده نمی‌شود.  این نبود مگر به این دلیل که جامعه دچار بازی خوردن از جریانات نفاق و منحرف شدند.

اما می‌بینید، مردم ما در هنگام وفات حضرت امام، به هیچ وجه  دچارآن وضعیت زمان رحلت پیغمبر اسلام  نمی‌شوند و آن نماز با عظمت بر جنازه ایشان خوانده می‌شود و به آن شکل صحیح و سریع و مطلوب مورد نظرامام، جانشین ایشان انتخاب می‌شوند.

 

فتنه گران بعد از رحلت امام(ره) و سال88 می‌خواستند جامعه را مثل زمان وفات پیامبر(ص) کنند

فتنه گران در جامعه ما می‌خواستند آن تنش‌هایی را که بعد از وفات پیامبراکرم درون جامعه نبوی رخ داد، در جامعه ما نیز پیاده و بوجود بیاورند.

بسیاری که وجهه آنها در فتنه 88 بر ملا شد در زمان وفات حضرت امام در پنهان دست به دست هم داند تا مشابه وضعیت بعد از پیامبر اکرم در جامعه ما رخ دهد.

و لی هرگز موفقیت پیدا نکردند و این به دلیل این بود که ملت ما عبرت‌ها و درس‌های لازم را از تاریخ گرفته بود و آن نقطه ضعف و نقیصه‌ای که "عدم ایمان کامل و اعتماد لازم به ولی زمانشان" بود را در زمان وفات حضرت امام بر طرف کرده بودند وبه همین جهت با کمال موفقیت توانستند از منحرف شدن و از بین رفتن و یا کُند شدن حرکت حضرت امام جلو گیری کنند و حرکت به این شکل پر سرعت به زمان ما برسد تا جایی که به تعبیر حضرت آقا ما در دوران "بدر و خیبر" به سر می بریم.


دوران بدر و خیبر یعنی خرخره دشمن بدست ماست

این یعنی دورانی که خرخره دشمن در اختیار ماست و حالا باید دشمن به فکر پناهگاهی برای خودش باشد.

 

هم‌اندیشی: زمان غربت حکومت امام حسن مجتبی را می‌توان به زمان اصلاحات خودمان تطبیق و تشبیه نمود. زیرا غیر از ولایت معنوی که نیازی به پذیرش دیگران ندارد اطلاعت درستی از ولی فقیع زمان صورت نمی‌گرفت؟

حجت الاسلام طائب:


دوران امام حسن مجتبی در زمان انقلاب تکرار نشد و نمی‌شود

بنده با این مطلب موافق نیستم چون اگر دوران ما در اصلاحات  شبیه دوران امام حسن مجتبی می‌بود بایستی بعد از آن واقعه ای شبیه عاشورا رخ می‌داد. در صورتی که هرگز درجامعه ما اینطور نشد.

در همان زمان اصلاحات به دلیل ایمان مردم ما به ولی زمانشان، به گونه ای فتنه دوران اصلاحات توسط حضرت آقا مدیریت شد  که دشمنی که به خیال خودش به دنبال این بود که ما را در این دوران به ضعف و زبونی بکشد، نقشه و فرآیندش اینگونه شد که هم‌اکنون خودش در ضعف و زبونی به سر می‌برد.

اگر چه با برخی عملیات‌های روانی اینگونه نشان می دهد که تحریم ها در مورد ایران موثر واقع شده است، ولی تمام دنیا می‌داند که این اوضاع و نابسامانی‌های اقتصادی که در دنیا حاکم شده است ضربه معکوسی است که عملیات روانی دشمن در دوران اصلاحات و بعد از آن و در جهت تضعیف ایران و امثال آن بر خود آنها وارد نموده‌است.

 

ولایتمداری مردم ما تدابیر سوء دشمن را خنثی می کند

بنابراین بدلیل اینکه مردم ما ولایت مدار هستند هر زمانی که هر نوع تدبیر سوئی از سوی دشمن ایجاد می ‌شود تدبیر و رهبری ولی فقیه توانسته تهدید را تبدیل به فرصت نماید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها