کد خبر: ۳۶۴۱۰۰
زمان انتشار: ۰۸:۴۹     ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی در مورد تحویل اسرای ایرانی توسط عراق گفت : ما اعلام می کنیم که اگر بخواهند این تحویل از طریق فرانسه صورت گیرد ما نخواهیم پذیرفت و اجازه نمی دهیم که فرانسه از این طریق آبرویی کسب کند، چون فرانسه کشوری است تروریست پرور و متجاوز پرور .

رخدادهای 28 بهمن 1361

چکیده

  • آیت الله خامنه ای : ما طالب کشورگشایی نیستیم ، ما به دنبال دفاع از حقی هستیم که امروز اولین روز دفاع ما از آن نیست. 

 

  • هاشمی رفسنجانی در مورد تحویل اسرای ایرانی توسط عراق گفت : ما اعلام می کنیم که اگر بخواهند این تحویل از طریق فرانسه صورت گیرد ما نخواهیم پذیرفت و اجازه نمی دهیم که فرانسه از این طریق آبرویی کسب کند.

 

  • آیت الله یوسف صانعی دادستان کل کشور صبح دیروز در دیدار با امام خمینی رهبر انقلاب گزارشی از عملکرد شورای عالی قضایی ، وضع زندان ها و زندانیان را به استحضار ایشان رساند .

 

  • واشنگتن پست در شماره دیروز خود نوشت : آمریکا در ماه دسامبر گذشته نخستین اعتبارهای بازرگانی خود را در اختیار عراق گذاشت .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر :  ما مطمئن هستیم و یقین داریم که فرانسه هم مثل آمریکا از منطقه گور خودش را گم خواهد کرد و این پیروزی مقدمه ای است برای این که ما ضربه مهم دیگری بر آمریکا و هم پیمانانش در منطقه وارد آوریم.

آیت الله خامنه ای : موضع ما در برابر رژیم عراق مانند موضع ما در مقابل رژیم شاهنشاهی است

با حضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور مراسم جشن فارغ التحصیلی و اعطای سردوشی دانشجویان دوره 22 بهمن انقلاب اسلامی نیروی زمینی بعد از ظهر دیروز در دانشکده افسری برگزار شد .

آیت الله خامنه ای در این مراسم اظهار داشتند : آن روزی که سرگرم مسائل داخلی کشورمان بودیم فکر نمی کردیم رژیمی که در یک کشور هم کیش ، همسایه و هم فرهنگ حکومت می کند ، چنین آشکارا به عنوان یک بازوی دست جنایتکاران بزرگ جهانی عمل و به کشور اسلامی ما تجاوز کند .

ایشان ادامه دادند : جنگ بد است ، اما جنگی که برای دفاع از موجودیت و شرف اسلامی و ملی باشد یک فریضه است ، جنگ سخت است ، اما جنگی که در راه حفظ عزیزترین آرمان های اسلامی باشد قابل تحمل و موجب آسایش است .  رئیس جمهور گفتند : ما در این جنگ به دنبال یک هدف انسانی ، قابل قبول و منطقی بوده و هستیم و تا زمانی که به هدف مقدسمان دست پیدا نکنیم ملت ما از تلاش قهرمانانه خود دست برنخواهد داشت .

ایشان در قسمت دیگری از سخنان خود گفتند : ما طالب کشورگشایی نیستیم ، ما به دنبال دفاع از حقی هستیم که امروز اولین روز دفاع ما از آن نیست ، ملت ما و کسانی که انقلاب اسلامی را شناخته اند سالیان درازی است که از این حق دفاع می کنند ، موضع ما در برابر رژیم عراق مثل موضع ما در مقابل رژیم شاهنشاهی است با همان روحیه و انگیزه حرکت می کنیم و با همان نیرو هم پیروز خواهیم شد . (1)

هاشمی : عملیات والفجر وسیع ، طولانی و سرنوشت ساز است

جلسه شورای عالی دفاع دیشب به ریاست آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و با شرکت هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در شورای عالی دفاع ، میرحسین موسوی نخست وزیر ، علی اکبر ولایتی وزیر خارجه و دیگر مسئولین کشوری و لشکری برگزار شد .

پس از این جلسه هاشمی رفسنجانی برای روشن شدن این ابهام که گفته می شود اولین مرحله عملیات والفجر بدون دستاورد مشخصی با رکود مواجه شده است ضمن برشمردن دستاوردهای مرحله مقدماتی این عملیات و چگونگی ادامه آن در زمینه تصمیمات جلسه اخیر شورای عالی دفاع توضیحاتی داد .

وی گفت : در مجموع دستاوردهای این عملیات بسیار خوب بوده به خوبی انجام شده منتها شرایط ایجاب می کند که در حال حاضر همه جیز برای ملت شهید پرور ایران گفته نشود چون احتمال سوء استفاده دشمن از بعضی نکات وجود دارد ، بنا بر این در مقطع مناسبی این مطالب گفته خواهد شد.

وی افزود : در این عملیات ، همان طور که از نام آن پیدا است نیروهای ما گام اول را به عنوان مقدمه عملیات برداشته اند و برای این که ملتمان بدانند که این مرحله چقدر مهم بوده است ، همین بس که نیروهای ما در حرکت اول از یک جنگل و یک منطقه ریگزار وسیع که بین ما و نیروهای عراق حائل بود و قسمت عمده آن در خاک ما و در دست عراقی ها بود عبور کرده اند و این جنگل را گرفته و از تپه های شنی عبور کرده اند و در اولین ضربه خطوط دفاعی دشمن را در دو حمله مقدماتی در دو شب به کلی در هم ریخته اند و از ده ، دوازده مانع از قبیل کانال ، مین و سیم خاردارهای چند ردیفه عبور کرده اند و اکنون در منطقه ای قابل دفاع موضع گرفته و مواظبند که عراقی ها مواضع خود را تقویت نکنند و عراقی ها زیر آتش ما نمی توانند این کار را انجام دهند .

وی در مورد آمد و رفت هیئت های صلح نیز گفت : من خیال می کنم الان شرایط طوری نیست که هیئت های صلح و یا کسانی که مایلند میانجی گری کنند مثل گذشته بتوانند به ایران بیایند ، چون ما آزمایش کرده ایم که نوعا از این ها سوء استفاده می شود ، بنا بر این ما گفته ایم که تا مطلب جدید و پیشنهاد قابل توجهی در برنامه شان گنجانده نشود ، آن ها را نمی پذیریم و طبعا آن ها الان پیشنهاد جدیدی ندارند ، زیرا خواسته ها مشخص شده است . عراقی ها از چند نقطه از خاک ما رانده شده اند و الان تنها در نفت شهر و چند نقطه مرزی هستند و ما الان خسارت و تنبیه صدام را می خواهیم بنا بر این هیئت ها باید این خواسته ها را در برنامه های خود بگنجانند و بعد بیایند و آن ها چنین برنامه ای ندارند پس کسی حاضر نیست بیاید بنا بر این طبعا خود صدام باید متصدی تبلیغاتی شود که می خواست از طریق آن ها انجام دهد .

حامیان صدام از جمله فرانسه ترسیده اند

هاشمی ادامه داد : آن چه در حال حاضر برای صدام مهم است این است که بتواند حامیان خود را با این هیاهو حفظ کند ، چون حامیان عراق حتی فرانسه بسیار ترسیده اند و از آینده وحشت دارند.

وی در پاسخ به این سوال که صدام ادعا کرده است ایران از پذیرش اسرایی که عراق می خواهد آن ها را آزاد کند سرباز زده است گفت : این یک حرکت تبلیغاتی است و دروغی بیش نیست ولی ما اعلام می کنیم که اگر بخواهند این تحویل از طریق فرانسه صورت گیرد ما نخواهیم پذیرفت و اجازه نمی دهیم که فرانسه از این طریق آبرویی کسب کند چون فرانسه کشوری است تروریست پرور و متجاوز پرور .

وی افزود : ایران حاضر است که از طریق صلیب سرخ جهانی یا هر طریق دیگری به جز فرانسه این مبادله را انجام دهد و اسرای مجروح و معلول عراقی را که تخت های بسیاری از بیمارستان های ایران را اشغال کرده اند تحویل دهد و آن نوجوان هایی را که عراق مدعی است تحویل بگیرد.(2)

آیت الله صانعی : شورای عالی قضایی قاطعانه حق مظلومین را از ظالمین می گیرد

آیت الله یوسف صانعی دادستان کل کشور صبح دیروز در دیدار با امام خمینی رهبر انقلاب گزارشی از عملکرد شورای عالی قضایی ، وضع زندان ها و زندانیان را به استحضار ایشان رساند . وی پس از این دیدار گفت : شورای عالی قضایی به فریاد شما مردم می رسد و حق مظلومین را از ظالمین می گیرد و تمامی این کارهایی که در این مدت انجام گرفته است ، نشانه دادخواهی است.

صانعی با اشاره به ملاقات های اخیر خود با امام امت گفت : یکی از نشانه های روشن سرعت کار ها در قوه قضائیه همین ملاقات های بنده با امام امت و بزرگ مرجع تقلید مان است . زمانی که من عضو شورای نگهبان بودم هیچ گاه به خود اجازه نمی دادم که وقت امام را بگیرم ، اما ملت شهید پرور ایران می دانند بعد از مسئولیت جدید ، ملاقات هایم با امام زیاد شده و امروز هم که به خدمت ایشان رسیدم برای ارائه گزارش کار و گرفتن رهنمود از معظم له بود.(3)

آمریکا 450 میلیون دلار اعتبار مالی در اختیار صدام قرار می دهد  

واشنگتن پست در شماره دیروز خود نوشت : آمریکا در ماه دسامبر گذشته نخستین اعتبارهای بازرگانی خود را در اختیار عراق گذاشت . این اعتبارها در پی جنگ ششم ژوئن 1967 اسرائیل و اعراب و قطع روابط دیپلماتیک بین واشنگتن و بغداد قطع شده بود .

این روزنامه به نقل از یک مسئول بلندپایه وزارت کشاورزی آمریکا نوشت : یک هیئت عراقی که دسامبر گذشته به واشنگتن رفته بود از شرکت اعتبار کالا اعتباری به مبلغ 200 میلیون دلار برای خرید محصولات کشاورزی آمریکا دریافت کرد .

این مقام تصریح کرد بغداد تاکنون 160 میلیون دلار گندم ، برنج و جو خریداری کرده است . واشنگتن پست به نقل از دیگر مسئولان دولتی اعلام کرد : یک هیئت آمریکایی در حال حاضر در عراق به سر می برد تا درباره افزایش اعتبار واشنگتن به بغداد تا میزان 450 میلیون دلار گفت و گو کند .

گفتنی است آمریکا که تاکید کرده است در جنگ ایران و عراق بی طرفی کامل را رعایت می کند گام هایی به سوی رژیم صدام برداشته است ، سال گذشته آمریکا عراق را از فهرست کشورهای حامی تروریسم که واشنگتن تجارت با این کشورها را منع کرده بود بیرون آورد . سعدون حمادی وزیر مشاور در امور خارجی عراق نیز در حال حاضر سرگرم یک دیدار خصوصی از واشنگتن است . (4)

میرحسین موسوی : یقین داریم فرانسه نیز مانند آمریکا گور خودش را گم خواهد کرد  

میرحسین موسوی نخست وزیر گفت : منافع فرانسه با شکست صدام در منطقه دفن خواهد شد . وی اظهار داشت : فرانسه برای حفظ منافع خود در منطقه است که دست به تکاپو می زند و با تکیه بر رژیم هایی مانند صدام و با سرمایه گذاری هایش سعی دارد اهداف خود را عملی کند و طبیعی است که ما منتظر باشیم آن ها نگران سرنوشت جنگ باشند و سعی کنند رژیم صدام را حفظ کنند .

وی ادامه داد : ما تشبثات فرانسه برای کمک به صدام را در خلیج فارس و هماهنگ با سیاست های آمریکا در منطقه می بینیم و این مسئله بارها از سوی کشور ما مطرح شده که فرانسه از این مسئله سودی نخواهد برد و با پیوندی که با رژیم صدام برقرار کرده در اثر فرو غلطیدن صدام تمامی منافع فرانسه در منطقه دفن خواهد شد.

موسوی گفت : ما مطمئن هستیم و یقین داریم که فرانسه هم مثل آمریکا از منطقه گور خودش را گم خواهد کرد و این پیروزی مقدمه ای است برای این که ما ضربه مهم دیگری بر آمریکا و هم پیمانانش در منطقه وارد آوریم.(5)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 28 بهمن 1361 ، صفحه 3

2-کیهان ، 28 بهمن 1361 ، صفحه 14

3- جمهوری اسلامی  ، 28 بهمن 1361 ، صفحه 11

4- اطلاعات ، 28 بهمن 1361 ، صفحه 20

5- جمهوری اسلامی ، 28 بهمن 1361 ، صفحه 12

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها